Noorwegen/Zweden

09-04-2007 17:57 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Komende zomer is ons plan om met de auto rond te reizen door Noorwegen (en Zweden). We zijn ons nu aan het orienteren hoe we de reis willen gaan inkleden en ben op zoek naar ideeen en ervaringen van anderen.



Hoe hebben jullie bv de overtocht van Denemarken naar Noorwegen/ Zweden gemaakt? Hoeveel kilometers reden jullie ongeveer op een dag en waar hebben jullie overnacht?



Alle tips zijn meer dan welkom!
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn een paar jaar geleden met de auto naar Zweden geweest, we reisden via Puttgarden, Duitsland met de boot naar Rödby, Denemarken en dan via  Kopenhagen met de brug naar Malmo, Zweden. We moesten 1200 km rijden voor onze eindbestemming in Zweden, dus hebben we halverwege in Puttgarden, Duitsland overnacht.



In Zweden zelf hebben we 2 weken rondgereisd, we reden gemiddeld zo'n 300 km per dag van plaats A tot B. Is me 100% meegevallen, omdat de snelweg erg rustig is en de landschap wordt alleen maar mooier indien je richting het noorden gaat (dus ook meer richting Noorwegen). Er is overigens maar 1 snelweg, verdwalen kan niet. ;)



We hebben overnacht bij Bed en Breakfast adressen, deze zijn te vinden op www.bopalantgard.org. Het zijn boerderijen die aangesloten zijn bij een organisatie, die dus bed & breakfast aanbieden.



Het ene adres was nog leuker dan de ander, heel makkelijk contact via de e-mail (spreken bijna allemaal Engels). Wildkamperen is trouwens toegestaan in Zweden (google maar op Allemansrätten).
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een echte Noorwegen fan. Heb zo'n beetje het hele land gezien. Zweden ben ik alleen maar doorheen gereden. eigenlijk omdat ik Noorwegen veel mooier vind. Het is dus wel aan te raden eerst door Zweden te rijden en dan door Noorwegen. Je kunt heel goed over de tolbruggen naar Zweden.



In Noorwegen rijden wij ongeveer 250- 300 km per dag. De maximum snelheid is daar meestal 90, maar vaak rijdt je langzamer. En je hebt zoveel mooie vergezichten dat je vanzelf al niet opschiet. In Zweden weet ik het niet precies, maar ook daar ligt de max. snelheid geloof ik lager dan in Nederland. 



Wij gaan altijd op de bonnefooi naar Noorwegen en hebben campingspullen bij ons. Meestal zetten we gewoon de tent op, maar we huren ook wel eens een huisje op de camping. In het hoogseizoen moeten deze meestal wel gereserveerd worden, maar wij gaan altijd in het voor - en naseizoen.



Eigenlijk geef ik menzen altijd maar een tip: laat je verrassen, laat het op je afkomen en geniet!
Alle reacties Link kopieren
ook ik heb wel wat vragen hierover

Boekte je de boot van te voren of kun je dat ook gewoon op de bonnefooi doen? En kun en mag je overal vrij kamperen? hoe pak je dat dan aan. Ik ben erg benieuwd. Heb met pasen met mijn kinderen afgesproken volgend jaar naar Lapland te reizen, kamperend met de auto en kan dus veel goede tips gebruiken. Welke plaatsen zijn echt de moeite waard. Er zijn vast meer mensen met informatie
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in Zweden stage gelopen en ben in die tijd verschillende keren heen en weer gereden tussen mijn stage-adres en Nederland. Zowel tussen twee eilanden van Denemarken als tussen denemarken en Zweden ligt al enkele jaren een brug. Hoewel de brug qua tol iets duurder is dan de boot kan je er zo overheen en hoef je met je planning dus geen rekening te houden met de vertrektijden van de boot.Informatie over de deense brug kan je vinden op: http://www.storebaelt.dk/Informatie over de brug van Denemarken naar Zweden kan je vinden op: http://osb.oeresundsbron.dk
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn 2 keer door Finland naar Noorwegen gereden. Een keer op weg naar de Noordkaap en een keer naar NO Noorwegen. De boot naar Finland boekten wij wel altijd van te voren. Een keer vanaf Rostock en een keer vanaf Stockholm. Boeken was noodzakelijk ivm reservering van een hut (nachtboot). De boot op de terugweg reserveren wij nooit, maar wij zijn ook niet gebonden aan tijd. Uiteraard is er wel de mogelijkheid om een paar dagen van te voren reserveren, wanneer je weet welke dag je weer naar huis gaat.

 

Zo zijn we dus van Fins Lapland gereden en via het Noorse gedeelte weer terug. Campings hoeven niet gereseveerd te worden, zijn netjes en schoon. De meeste zijn ook niet zo kolossaal. Wij zijn geen campings tegengekomen die vermaak voor de kinderen organiseerden, maar daar waren wij ook helemaal niet op uit aangezien wij geen kinderen hebben. Wildkamperen kan ook overal, mits je toestemming hebt van de grondeigenaar. Wij hebben dit echter nog nooit gedaan. Waarom? Kwam er gewoon niet van.



Rijdt eens van Oost naar West Lapland, en laat je verrassen door wat je onderweg tegenkomt. Wat je wilt zien is met name afhankelijk van je interesses. Er liggen leuke dorpjes, maar daar ben je zo uitgekeken. De natuur is er schitterend, wandelmogelijkheden zijn er genoeg. En taj zwemmen in de meren is ook geen probleem. Als je naar Lapland gaat reken dan wel op veel autokilometers.
Alle reacties Link kopieren
Noorwegen en Zweden zijn zeer zeker de moeite waard. Echt hele mooie landen die vaak niet bezocht worden om dat men denkt dat het er koud is in de zomer. Het weer vond ik persoonlijk veel prettiger dan het warme weer in Nederland en eigenlijk precies goed, zo'n 20 graden.



Waar je wel op moet letten is de verkeersregels in Noorwegen, sommige dingen zijn wat anders en ook het rijden vond ik wel vermoeiend. Verder hebben we lekker veel rond gekeken, gewandeld en enkele "tours"gedaan. Wel vond ik dat in vergelijking met andere landen je wel veel zelf moest regelen en uitzoeken. Ook is het over het algemeen wel wat duurder dan andere landen



De manier om zowel Noorwegen als zweden te zien is met kamperen als je het mij zou vragen. Je mag overal op de kamping je tentje neerzetten (dus ook op het strand!) zolang je niemand hinderd. Zo zit je soms echt op geweldige plaatjes je avond eten te eten en naar ondergaande zon te kijken bij een groot meer.....



Ik heb nog veel meer informatie dus als je wat wil weten hoor ik het wel!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties! Ik denk dat we, jullie reacties lezende,  een goede keuze hebben gemaakt om naar Noorwegen/Zweden te gaan komende zomer. Inmiddels heb ik al wat reisgidsen via het net aangevraagd en ben me verder aan het orienteren.



Ben benieuwd naar wat, wat jullie betreft, dé mooiste plekjes zijn! Waar moeten we écht naar toe, wat mogen we absoluut niet missen.
Alle reacties Link kopieren
Mooie plekjes? Eigenlijk te veel om op te noemen.



Erg mooi is de kustweg vanaf Kristiansand naar het Noorden. Deze kun je tot aan Bodo volgen. Is wel een weekje rijden in totaal. De vergezichten zijn schitterend, je hebt vele veerponten en het landschap wisselt. Ook mooi zijn de Lofoten De camping in het zuinde van de lofoten is schitterend. Verder is het hele noorden van Noorwegen mooi. De Noordkaap vond ik niet zo interessant, wel het eilandje ernaast waar je heen kunt wandelen. NO Noorwegen is ook mooi, erg verlaten en absoluut niet toeristisch.



Maar zoals ik al eerder zei, laat je verrassen. In een keer kun je lang niet alles zien. Dus laat je je het tijdens je eerste bezoek gewoon maar overvallen, plan niet teveel, bij een volgend bezoek kun je dan veel beter inschatten wat leuk, mooi e.d. kan zijn. Want ja, Noorwegen is verslavend.
Alle reacties Link kopieren
Ik zal dit topic eens even misbruiken met en vraag voor eigenbelang, ik hoop dat iemand zo lief is te antwoorden. :D Ik ga met een vriendinnetje ook reizen door Zweden en Noorwegen en zij heeft ergens gehoord dat in het noorden van Zweden heel leuk midzomer wordt gevierd. Nou heeft zij daar verder zelf weinig info over, dus ik vroeg me af of hier iemand weet of je naar een bepaalde (famous) plaats heen moet om dit mee te maken of dat het overal leuk met meiboom enz. gevierd wordt.

Alvast bedankt, groetjes Madelief
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn vorig jaar nr Zweden geweest om Midzomernacht te vieren. Was errug leuk!! Maar Midzomernacht is eigenlijk meer een familiefeest en de meeste mensen vieren dit dan ook in huiselijke kring. Er is inderdaad wel een plaats waar ze dit in een dorp groots vieren (weet even niet meer hoe het heet). Wij hebben het geluk dat 1 van onze beste vrienden zweeds is en wij hier dus bij mochten zijn!Wat er gebeurd? Tja buiten een hoop: lees een hoop en nog meer erbij, drinken. Het begon met een enorm uitgebreide brunch met gehaktballetjes, vis, haring, aardappels met dille en schnaps en schnaps en schnaps.... haha om 2 uur had ik al een doorsnee zaterdagavond achter mijn kiezen ;)Daarna gingen we de meiboom maken, een grote boom die van takken en bloemen wordt gemaakt en daarna volgens traditie zingen en dansen om de boom... erg grappig vooral met alle alcohol...het zijn nl een soort kinderliedjes met allerlei bewegingen enzo (kikkeren bijv)Later lkkr bbq-en en uiteraard lekker verder drinken... (op een gegeven moment hield ik dit niet meer bij), na nog wat zwemmen (wij zaten bij een van de grote meren) het langzaam weer licht zien worden (om 2 uur 's nachts). Een hele rare gewaarwording, echt donker wordt het niet.Voor ons echt super, zeker op herhaling dit jaar, of het zonder verdere vrienden leuk is, ik weet het niet. Foto's kun je zien op www.beyondwindmills.com onder de foto's van Zweden. Als je meer wilt weten hoor ik het wel!
Alle reacties Link kopieren
Hai Jessica,

Mooie site, m'n internet is te traag voor woorden momenteel ,dus heb me niet aan je foto's gewaagd. Ik ga gewoon nog even verder zoeken naar info over die ene plaats waar het en plein publiek gevierd wordt. In ieder geval bedankt voor je reactie en veel plezier met je volgende reis!
Alle reacties Link kopieren
up voor super grover!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven