Op vakantie of niet?

21-04-2014 20:01 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een probleem: een vriendin vroeg me vorig jaar om samen op vakantie te gaan in de zomervakantie. Ik vond dit heel leuk, maar mijn ouders vonden me te jong(ik was 17 en moest minimaal 18 zijn) en volgens mij vonden ze het ook niks dat we met twee meiden wilden gaan. Ze vond het jammer dat ik niet mee mocht, maar zei me dat we het volgend jaar (dus deze zomer) nog een keer zouden proberen. Ik heb dit al die tijd onthouden, maar heeft het niet nog eens gevraagd. Ze heeft ondertussen een vriend en ik weet niet of ik het moet vragen. Ik wil namelijk niet dat ze zoveel geld moet uitgeven aan misschien twee vakanties, want ik ga er van uit dat ze ook met hem wilt gaan. Ik heb het ook nog niet aan mijn ouders gevraagd.



Zal ik het alsnog aan die vriendin vragen om samen op vakantie te gaan? En zo ja, is het dan beter om het eerst met haar te bespreken of eerst met mijn ouders?
Alle reacties Link kopieren
Nee ze wil niet met je gaan, anders had ze het namelijk al lang gezegd. Jammer maar helaas. Verder moet je er geen moeite meer insteken, ga toch lekker met een andere vriendin
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
Vraag het gewoon "Weet je nog dat we vorig jaar besproken om misschien dit jaar samen te gaan? Ik zou dat echt heel leuk vinden, maar I k kan me voorstellen dat je nu misschien wel liever samen met je vriend gaat?
Alle reacties Link kopieren
Vraag eerst eens thuis of je wel weg zou mogen dit jaar.

Tel dan ook even je spaarcenten bij elkaar op.

Verzin dan eens waar je heen zou willen en met wie.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:NummerZoveel schreef op 21 april 2014 @ 20:05:

Vraag het gewoon "Weet je nog dat we vorig jaar besproken om misschien dit jaar samen te gaan? Ik zou dat echt heel leuk vinden, maar I k kan me voorstellen dat je nu misschien wel liever samen met

je vriend gaat?Dit, gewoon duidelijkheid vragen.
Alle reacties Link kopieren
Vraag haar binnenkort gewoon of ze nog vakantieplannen heeft voor deze zomer, dan weet je het snel genoeg.
Je bent nu toch 18? Waarom moet je dan nog toestemming aan je ouders vragen?
Alle reacties Link kopieren
Kastanjez, mijn ouders moeten het wel goed vinden. Vorig jaar vonden ze mij te jong en als ik iets plan zonder dat zij het weten / goedkeuren, dan mag ik gewoon niet en heb ik het voor niets gedaan. Mijn ouders zijn namelijk een beetje overbezorgd als ik alleen wegga. Het zou dan namelijk ook de eerste keer zijn dat ik echt alleen op vakantie ga.
Alle reacties Link kopieren
Tijd om voor jezelf op te komen denk ik zo.
Alle reacties Link kopieren
Dofje, ja, maar dan moet ik wel eerst met iemand afspreken om samen op vakantie te gaan. Maar ik vind het zo raar om te vragen. Ik zit zeg maar bij haar in de klas, maar door de examens zie ik haar weinig. Is het dan niet raar om zoiets via whatsapp of facebook te vragen? Ik twijfel zo erg, als ze het nou niks vindt.
Alle reacties Link kopieren
quote:roos751 schreef op 17 mei 2014 @ 14:15:

als ze het nou niks vindt.



Dan vindt ze het niks. Is toch niet erg? Je geeft zelf al aan dat je het ook wel zou begrijpen omdat ze misschien met haar vriend zou willen gaan. Dan zoek je toch iemand anders.



Meisje, als je dit al niet aan een vriendin durft te vragen, dan krijg je het nog wel pittig in je leven hoor...
Vraag het! En niet via een berichtje.. Gedraag je als een volwassene en bel haar gewoon :-)



Ik vind het trouwens best bijzonder dat je op je 18de nog toestemming van je ouders nodig hebt.. Ik snap best dat je dingen overlegt als je nog thuis woont, maar toestemming vind ik wat overdreven
Alle reacties Link kopieren
Jammer dat sommige mensen vergeten dat ze zelf 18 waren. Het lijkt achteraf allemaal zo vanzelfsprekend, maar op je 18e voor het eerst zonder ouders op vakantie is gewoon heel spannend. Je hebt misschien de toestemming van je ouders niet echt nodig, maar, als ouder, zolang je bij hen in huis woont, heb je wel hun "regels' te respecteren. Dat is net zo vanzelfsprekend als te verwachten dat ze je wel even naar de bus brengen, ziektekosten- en een reisverzekering voor je regelen. Is bovenstaande niet zo vanzelfsprekend, dan ben je mogelijk wel zelfstandig genoeg.

Het is niet waarschijnlijk dat dezelfde vriendin nog met je op vakantie gaat. Zo werkt de natuur. Misschien zou je wel op een gemeenschappelijke vakantie kunnen, maar dan ben je het vijfde wiel.... Bovendien mogen je ouders zich dan echt zorgen maken, omdat de kans dan heel groot zal zijn dat je ook een vriendje wilt voor de gelegenheid. Het bekende vakantieneukertje. Ik denk dat je ouders zich DAAR juist zorgen over maken.
Geloof me nou maar, ik heb er een studie van gemaakt
Ik ben voor het eerst alleen op vakantie gegaan toen ik 15 was. Toen ik 18 was woonde ik op mezelf en overlegde ik echt niet waar ik heen ging op vakantie. Maar iedereen is anders Ik zou deze situatie wel aangrijpen om wat meer dingen zelf te gaan beslissen. 18 is daar een heel mooie leeftijd voor.
Gewoon vragen of ze met je mee wil. Van je ouders niet aantrekken, je bent 18. Wat nou als je op jezelf zou wonen, dan zou je hen toch ook geen toestemming vragen?



Snap wel dat de een er eerder aan toe is dan de ander en dat ouders dus een beetje bezorgd zijn, maar als je 18 bent, moet zoiets gewoon kunnen denk ik.



Trouwens: als het zo'n goede vriendin is, waarom heb je het dan niet eerder besproken? De voorpret is altijd het leukste
Alle reacties Link kopieren
quote:roos751 schreef op 17 mei 2014 @ 14:15:

Dofje, ja, maar dan moet ik wel eerst met iemand afspreken om samen op vakantie te gaan.



Dat hoeft helemaal niet. Je kan ook zeggen ''pa ma en ben van plan dit jaar met een vriendin op vakantie te gaan,het is nog niet in kannen en kruiken maar als het zover is horen jullie het wel''.



En ik was ook 16 toen ik voor het eerst met een groep van 8 vrienden en 2 vriendinnen naar Spanje ging met de bus.

Het jaar ervoor zijn mijn zusje en ik met onze vader vanuit Nederland naar Spanje gegaan met de bus maar samen met 2 terug naar NL. Toen was ik dus 15 en mijn zusje 12.
Alle reacties Link kopieren
Misschien kunnen jullie met een groepje vrienden (en dus ook haar vriend) gaan en een appartementje huren. Dan kan ze met beiden op vakantie. Twee vliegen in één klap.
Alle reacties Link kopieren
quote:Thomba schreef op 17 mei 2014 @ 14:49:

Jammer dat sommige mensen vergeten dat ze zelf 18 waren. Het lijkt achteraf allemaal zo vanzelfsprekend, maar op je 18e voor het eerst zonder ouders op vakantie is gewoon heel spannend. Je hebt misschien de toestemming van je ouders niet echt nodig, maar, als ouder, zolang je bij hen in huis woont, heb je wel hun "regels' te respecteren. Dat is net zo vanzelfsprekend als te verwachten dat ze je wel even naar de bus brengen, ziektekosten- en een reisverzekering voor je regelen. Is bovenstaande niet zo vanzelfsprekend, dan ben je mogelijk wel zelfstandig genoeg.

Het is niet waarschijnlijk dat dezelfde vriendin nog met je op vakantie gaat. Zo werkt de natuur. Misschien zou je wel op een gemeenschappelijke vakantie kunnen, maar dan ben je het vijfde wiel.... Bovendien mogen je ouders zich dan echt zorgen maken, omdat de kans dan heel groot zal zijn dat je ook een vriendje wilt voor de gelegenheid. Het bekende vakantieneukertje. Ik denk dat je ouders zich DAAR juist zorgen over maken.



Precies



TO, ben je al eens zelfstandig, dus zonder ouders, op vakantie geweest? Een paar dagen bijv?



Ik ben moeder van pubers en heb afspraken met ze gemaakt.

Eerst een paar dagen in NL weg ( bijv combi tienertoer en jeugdherberg), het jaar erna langer weg in NL of kort in buitenland als de vakantie van het jaar ervoor goed ging.



18 jaar is best nog jong en als je nog nooit alleen ( zonder ouders) bent weggeweest is dat best een stap.



Is er niemand die je kunt vragen, al is het maar voor een korte periode?

Of met een vriendin met haar of jouw ouders mee maar dan bijv in eigen tentje op ander deel vd camping?



Wees inventief en kom met voorstellen, anders word je nooit groot, hoe oud je ook bent
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
quote:Pantax schreef op 17 mei 2014 @ 14:55:

Ik ben voor het eerst alleen op vakantie gegaan toen ik 15 was. Toen ik 18 was woonde ik op mezelf en overlegde ik echt niet waar ik heen ging op vakantie. Maar iedereen is anders Ik zou deze situatie wel aangrijpen om wat meer dingen zelf te gaan beslissen. 18 is daar een heel mooie leeftijd voor.



Niet iedereen van 18 is even ver qua ontwikkeling

De één is net vd poppen af, de ander heeft al een kind en weer een ander woont op kamers



Als TO zo moeilijk doet over het vragen komt ze niet heel zelfstandig over. Dat lijkt me toch wel een vereiste om zonder ouders weg te gaan, dat ze 18 is doet er niet toe vind ik.
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
Ik ga het vandaag vragen, ben benieuwd wat de reactie wordt, hopelijk positief.
Alle reacties Link kopieren
En?
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
Ze vond het leuk en we zijn gelijk gaan kijken naar bestemmingen, huisjes, datum en wie we nog meer zouden vragen. Ben heel blij dat ik het toch gedaan heb, ondanks dat ik het toch wel een beetje spannend vond.
Leuk hoor! Heb je het ook al tegen je ouders verteld?
Eerlijk gezegd...... als je dit al zo spannend vindt om te vragen, dan snap ik dat je ouders niet staan te springen om je alleen op vakantie te laten gaan. Je klinkt niet echt zelfstandig zo.



Maar niettemin: fijne vakantie!

Waar gaan jullie heen? (dat kan ook wel uitmaken voor de 'toestemming' van je ouders)
Alle reacties Link kopieren
Trotter, ja ik heb het gezegd. Ze wilden al gelijk alles weten, maar dat wist ik natuurlijk nog niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven