paspoort aanvragen

02-05-2007 20:31 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
waarschijnlijk zit ik begin volgend jaar in de VS. ik heb wel een ID-kaart maar die is alleen maar in Europa geldig dus ik moet t.z.t. een paspoort aanvragen. weet iemand hoelang het duurt voor dat je je pas hebt?
Alle reacties Link kopieren
Nou hier het antwoord van een medewerker burgerzaken:De aanvraag van een paspoort duurt minimaal 1 werkdag (mits je de extra spoed kosten hiervoor wilt betalen) en maximaal 5 werkdagen. Bij de meeste gemeenten kan je dus na een week je nieuwe pas alweer halen. De kosten zijn per gemeente verschillend, maar ik geloof max 50 euro (bij ons 48). Hou er rekening mee dat je alle oude reisdocumenten meeneemt (ook al zijn ze verlopen) en een recente pasfoto (niet ouder dan 6 maanden) en het liefst van de fotograaf. Vorig jaar zijn de pasfotoeisen sterk opgevoerd en een foto kan snel afgekeurd worden als bijv je ogen net niet goed binnen bepaalde lijntjes vallen.Nou mocht je nog meer dingen willen weten (kinderbijschrijving, trouwen, you name it), dan ben ik wel je online amtenaar haha
Alle reacties Link kopieren
ambtenaar dus.....
Alle reacties Link kopieren
ambtenaar dus.....
bedankt voor de snelle reactie
Alle reacties Link kopieren
oude reisdocumenten heb ik niet meer alleen een ID-kaart die ik pas heb verlengt.

heb voor 10 jaar terug een pas en een ID-kaart gehad. kan dat nog steeds? ik had ze toen allebei omdat ik toen naar tjechie op vakantie ging en het land toen nog niet bij europa hoorde.
Alle reacties Link kopieren
Ja dan hoef je alleen maar je 'oude' id-krt mee te nemen. Je mag nu nog steeds een id-krt en een paspoort tegelijk hebben. Bewaar je id-krt dan wel goed, totdat je ooit weer je paspoort gaat verlengen (sommigen mensen hebben het rare idee dat je zo een belangrijke pas wel gewoon kan doorknippen en weg mag gooien.... maar dat mag dus duidelijk niet).Laat je niet van de wijs maken van alle Amerikahypes, je hoeft geen visum aan te vragen als je alleen op vakantie gaat. Alleen kinderen moeten ieder een eigen paspoort hebben.
Alle reacties Link kopieren
Dan heb ik ook even een vraagje voor je :) Eind mei gaan we 2 weken op vakantie naar Frankrijk (Lief, dochter van 18 maanden en ik) en de paspoorten van Lief en mijzelf zijn tot juli dit jaar geldig dus dat kan nog wel, maar onze kleine meid staat nog niet bij ons ingeschreven/geen eigen paspoort. Misschien stomme vraag, maar is dit nodig? (anders moet ik het even gaan regelen...)
Alle reacties Link kopieren
Mag ik ook antwoorden?



Ja het is nodig. Je bent verplicht een geldig legitimatiebewijs bij je te hebben, dus ook kinderen als je over een grens reist. Dat er over het algemeen niet gecontroleerd wordt bij reizen tussen Schengen-landen heeft hier niets mee te maken. Zonder geldig legitimatiebewijs mag je de grens niet over.



Tuurlijk kun jij erop gokken dat jullie geen controles tegenkomen, maar als er wel gecontroleerd wordt (en dat mag en kan nog altijd) hebben jullie een probleem...... Bovendien lijkt het mij vooral in het buitenland altijd nodig dat je desnoods aan kunt tonen dat dit toch écht je kind is.
Alle reacties Link kopieren


Mag ik ook antwoorden?



Ja het is nodig. Je bent verplicht een geldig legitimatiebewijs bij je te hebben, dus ook kinderen als je over een grens reist. Dat er over het algemeen niet gecontroleerd wordt bij reizen tussen Schengen-landen heeft hier niets mee te maken. Zonder geldig legitimatiebewijs mag je de grens niet over.



Tuurlijk kun jij erop gokken dat jullie geen controles tegenkomen, maar als er wel gecontroleerd wordt (en dat mag en kan nog altijd) hebben jullie een probleem...... Bovendien lijkt het mij vooral in het buitenland altijd nodig dat je desnoods aan kunt tonen dat dit toch écht je kind is.
Dank je wel! Dat wordt even een tripje naar het gemeentehuis volgende week.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zelf inderdaad toch het zekere voor het onzekere nemen, kijken alleen even wat voor jullie het meest practisch is qua aanschaf van een reisdocument. Stel (jullie kindlief is nu nog wel erg jong daarvoor), maar gaat een keertje mee met opa/oma/tante/oom whatever mee nr bijv Euro Disney, dan is een kinderbijschrijving niet goed (dan moet de houder van het paspoort zelf meereizen). De meeste mensen met een bijschrijving doet dan ook ook in beide paspoorten (stel met de ene ouder gebeurt iets en het kind gaat onverwacht alleen met een ouder terug).

Stel dat jullie altijd binnen europa blijven, dan is een id-kaartje in zo een geval goedkoper (ongeveer 32 euro bij ons, 2x bijschrijven 18 per paspoort).



Buiten Europa natuurlijk een eigen paspoort. Ik wil je niet op kosten jagen, maar soms overwegen waard (zeker als je eigen paspoort bijna afloopt). :D Meestal is nl het aanvragen van een bijschrijving in een bestaand paspoort 10 euro duurder dan tegelijk met de aanvraag van een nieuwe.



Meenemen: een foto (zie eerder verhaal van mij), paspoort van beide ouders en als alleen 1 ouder meegaat, vooraf schriftelijke toestemming voor het aanvragen van de kinderbijschrijving (kun je zelf even opschrijven). Ik ga in dit geval er even vanuit dat jullie getrouwd zijn...

Ook moet jullie kindje mee bij het aanvragen van het reisdocument.



Weet je zo een beetje voldoende? ;)
Alle reacties Link kopieren
waarom zijn de eisen van een pasfoto zo streng geworden? ik heb gehoord dat je niet meer mag lachen en de foto moet van voren genomen worden en niet meer van iets op zij.
Alle reacties Link kopieren


Ik zou zelf inderdaad toch het zekere voor het onzekere nemen, kijken alleen even wat voor jullie het meest practisch is qua aanschaf van een reisdocument. Stel (jullie kindlief is nu nog wel erg jong daarvoor), maar gaat een keertje mee met opa/oma/tante/oom whatever mee nr bijv Euro Disney, dan is een kinderbijschrijving niet goed (dan moet de houder van het paspoort zelf meereizen). De meeste mensen met een bijschrijving doet dan ook ook in beide paspoorten (stel met de ene ouder gebeurt iets en het kind gaat onverwacht alleen met een ouder terug).

Stel dat jullie altijd binnen europa blijven, dan is een id-kaartje in zo een geval goedkoper (ongeveer 32 euro bij ons, 2x bijschrijven 18 per paspoort).



Buiten Europa natuurlijk een eigen paspoort. Ik wil je niet op kosten jagen, maar soms overwegen waard (zeker als je eigen paspoort bijna afloopt). :D Meestal is nl het aanvragen van een bijschrijving in een bestaand paspoort 10 euro duurder dan tegelijk met de aanvraag van een nieuwe.



Meenemen: een foto (zie eerder verhaal van mij), paspoort van beide ouders en als alleen 1 ouder meegaat, vooraf schriftelijke toestemming voor het aanvragen van de kinderbijschrijving (kun je zelf even opschrijven). Ik ga in dit geval er even vanuit dat jullie getrouwd zijn...

Ook moet jullie kindje mee bij het aanvragen van het reisdocument.



Weet je zo een beetje voldoende? ;)





Superduidelijk! dankje :D

Ik ga voor mezelf maar een nieuw paspoort aanvragen, dat verloopt in juli en om haar nu eerst in m'n oude paspoort bij te laten schrijven en dan ook weer in m'n nieuwe vind ik een beetje zonde. En we zijn niet getrouwd ;) Ik heb al zo'n formulier waarop hij toestemming geeft dat ze in mijn paspoort wordt bijgeschreven, maar wellicht is het net zo handig dat ze inderdaad ook in zijn paspoort wordt bijgeschreven.

Mocht ze ooit met opa/oma ofzo naar Euro Disney gaan, dan ga ik gewoon mee, want ik vind het zelf veel te leuk haha :P
Alle reacties Link kopieren
waarom zijn de eisen van een pasfoto zo streng geworden? ik heb gehoord dat je niet meer mag lachen en de foto moet van voren genomen worden en niet meer van iets op zij.




Tegenwoordig moeten de nieuwe paspoorten voldoen aan internationaal gestelde eisen mbt het deugdelijk kunnen vaststellen van iemands identiteit (wat een ambtelijke taal weer ;)). Daarom wordt er nu op een chip op je paspoort een zgn gelaastscan gemaakt. Hiermee kun je met bepaalde uitleesapparatuur bepaalde 'afstanden' op iemands gezicht vergelijken (bijv de afstand van je ogen tot je neus etc). Dit maakt het makkelijker om iemands identiteit vast te kunnen stellen. Omdat niet iedereens hoofd univorm in zo een scan 'mal' past, moeten de foto's dus heel strict zijn genomen. De ambtenaar burgerzaken heeft zelfs een speciaal malletje om de foto goed op het formulier te plakken ....:P



Helaas zijn de uitleesapparaten nihil op dit moment (dus echt gebruikt zal het nu nog niet worden), maar met de invoering hebben we voldoen aan de internationale 'spelregels'. Later komen er op die chip ook bijv een irisscan en vingerafdrukken.



Dus voorlopig niet meer glimlachen (maar geloof me, schaam je niet voor je foto, alle foto's die wij voorbij zien komen zijn niet de mooiste vertolking.... so be it :D)
Alle reacties Link kopieren


quote: jessica21 reageerde



Ik zou zelf inderdaad toch het zekere voor het onzekere nemen, kijken alleen even wat voor jullie het meest practisch is qua aanschaf van een reisdocument. Stel (jullie kindlief is nu nog wel erg jong daarvoor), maar gaat een keertje mee met opa/oma/tante/oom whatever mee nr bijv Euro Disney, dan is een kinderbijschrijving niet goed (dan moet de houder van het paspoort zelf meereizen). De meeste mensen met een bijschrijving doet dan ook ook in beide paspoorten (stel met de ene ouder gebeurt iets en het kind gaat onverwacht alleen met een ouder terug).

Stel dat jullie altijd binnen europa blijven, dan is een id-kaartje in zo een geval goedkoper (ongeveer 32 euro bij ons, 2x bijschrijven 18 per paspoort).



Buiten Europa natuurlijk een eigen paspoort. Ik wil je niet op kosten jagen, maar soms overwegen waard (zeker als je eigen paspoort bijna afloopt). :D Meestal is nl het aanvragen van een bijschrijving in een bestaand paspoort 10 euro duurder dan tegelijk met de aanvraag van een nieuwe.



Meenemen: een foto (zie eerder verhaal van mij), paspoort van beide ouders en als alleen 1 ouder meegaat, vooraf schriftelijke toestemming voor het aanvragen van de kinderbijschrijving (kun je zelf even opschrijven). Ik ga in dit geval er even vanuit dat jullie getrouwd zijn...

Ook moet jullie kindje mee bij het aanvragen van het reisdocument.



Weet je zo een beetje voldoende? ;)





Superduidelijk! dankje :D

Ik ga voor mezelf maar een nieuw paspoort aanvragen, dat verloopt in juli en om haar nu eerst in m'n oude paspoort bij te laten schrijven en dan ook weer in m'n nieuwe vind ik een beetje zonde. En we zijn niet getrouwd ;) Ik heb al zo'n formulier waarop hij toestemming geeft dat ze in mijn paspoort wordt bijgeschreven, maar wellicht is het net zo handig dat ze inderdaad ook in zijn paspoort wordt bijgeschreven.

Mocht ze ooit met opa/oma ofzo naar Euro Disney gaan, dan ga ik gewoon mee, want ik vind het zelf veel te leuk haha :P







Ja dat zou zeker zonden zijn van je geld, beter in 1 keer regelen! Hebben jullie wel het gezag geregeld? Anders mag jullie lief alleen op jouw paspoort worden bijgeschreven (dit kan nl alleen bij gezaghouders, en bij niet gehuwden -dus bij erkenningen- hebben moeders in eerste aanleg alleen het gezag).



Je ziet dat ambtenaren bezig worden gehouden met genoeg regeltjes :P haha



En ik zou zeker Euro Disney aan je voorbij laten gaan!
Alle reacties Link kopieren
jemig ik zie wel heel veel spelfouten voorbij komen.....:$

sorry, ik ga mijn vermoeide hoofd gelijk wat slaap gunnen....
Alle reacties Link kopieren




quote: loessielok reageerde



waarom zijn de eisen van een pasfoto zo streng geworden? ik heb gehoord dat je niet meer mag lachen en de foto moet van voren genomen worden en niet meer van iets op zij.

Tegenwoordig moeten de nieuwe paspoorten voldoen aan internationaal gestelde eisen mbt het deugdelijk kunnen vaststellen van iemands identiteit (wat een ambtelijke taal weer ;)). Daarom wordt er nu op een chip op je paspoort een zgn gelaastscan gemaakt. Hiermee kun je met bepaalde uitleesapparatuur bepaalde 'afstanden' op iemands gezicht vergelijken (bijv de afstand van je ogen tot je neus etc). Dit maakt het makkelijker om iemands identiteit vast te kunnen stellen. Omdat niet iedereens hoofd univorm in zo een scan 'mal' past, moeten de foto's dus heel strict zijn genomen. De ambtenaar burgerzaken heeft zelfs een speciaal malletje om de foto goed op het formulier te plakken ....:P



Helaas zijn de uitleesapparaten nihil op dit moment (dus echt gebruikt zal het nu nog niet worden), maar met de invoering hebben we voldoen aan de internationale 'spelregels'. Later komen er op die chip ook bijv een irisscan en vingerafdrukken.



Dus voorlopig niet meer glimlachen (maar geloof me, schaam je niet voor je foto, alle foto's die wij voorbij zien komen zijn niet de mooiste vertolking.... so be it :D)

en dit allemaal naar aanleiding van de aanslagen op 9/11 em londen?
Alle reacties Link kopieren


(sommigen mensen hebben het rare idee dat je zo een belangrijke pas wel gewoon kan doorknippen en weg mag gooien.... maar dat mag dus duidelijk niet).



Ik had dat rare idee :$ Belangrijke, maar verlopen passen zoals creditcard en pinpas hoef je immers ook niet eindeloos te bewaren, was mijn theorie... Klopt het dat ik mijn identiteitskaart als gestolen moet aangeven bij de politie? Ik moet nl. ook binnenkort een nieuw paspoort aanvragen.



(Het zou trouwens wel handig zijn als dat op de ID-kaart vermeld stond trouwens. Ik heb mijn ID-kaart een jaar of vier geleden weggegooid, omdat ik toen ook een paspoort had en die ID-kaart ooit in de was beland was en toch niet meer bruikbaar was... Hoe kun je nou weten dat je dat ding moet bewaren voor als je weer opnieuw een paspoort aanvraagt?)
Just hand over the chocolate and nobody will get hurt.
Alle reacties Link kopieren


quote: jessica21 reageerde



(sommigen mensen hebben het rare idee dat je zo een belangrijke pas wel gewoon kan doorknippen en weg mag gooien.... maar dat mag dus duidelijk niet).





Ik had dat rare idee :$ Belangrijke, maar verlopen passen zoals creditcard en pinpas hoef je immers ook niet eindeloos te bewaren, was mijn theorie... Klopt het dat ik mijn identiteitskaart als gestolen moet aangeven bij de politie? Ik moet nl. ook binnenkort een nieuw paspoort aanvragen.



(Het zou trouwens wel handig zijn als dat op de ID-kaart vermeld stond trouwens. Ik heb mijn ID-kaart een jaar of vier geleden weggegooid, omdat ik toen ook een paspoort had en die ID-kaart ooit in de was beland was en toch niet meer bruikbaar was... Hoe kun je nou weten dat je dat ding moet bewaren voor als je weer opnieuw een paspoort aanvraagt?)


Hehehe nou je bent niet de enige hoor!!! :P Een hele hoop mensen in jouw situatie gooien hem dus weg, jammer want je moet dan inderdaad eerst aangifte doen bij de politie en vervolgens ook nog extra administratiekosten betalen (deze verschillen per gemeente, bij ons rond de 20 euro, kan goedkoper, kan duurder zijn) :(



Ja op je documenten staat dat ze ten alle tijden eigendom van de staat blijven, en ja daar moet je dan dus uit opmaken dat je ze dus later opnieuw moet inleveren.... Niet duidelijk, maar het is helaas wel zo.



Balen voor je! Hou er rekening mee dat het nu ook wat langer kan duren voordat je nieuwe reisdocument klaar is (scheelt wederom per gemeente en situatie). Succes!
Alle reacties Link kopieren
@loesielok



Of het door de aanslagen komt... tja deels wel en ook weer niet denk ik. Misschien had het dan allemaal wat langer op zich laten wachten, maar ooit waren de eisen wel strenger geworden. Identiteit kunnen vaststellen is heel belangrijk en daarom is het belangrijk dat we snel middelen hebben waarmee we dat beter kunnen doen. Voor ons is het misschien ondenkbaar maar in sommige landen hangen de paspoorten bij wijze van spreken aan de boom.



Elke nieuwe immigrant die hier onder valse gegevens wordt geregistreerd kost de nederlandse staat (jij en ik dus) per jaar wel 40.000 to 50.000 euro!!!! :?



Van mij mag privacy dus wel wat minder belangrijk zijn, maar das een andere discussie... ;)
Alle reacties Link kopieren
maar ik neem aan dat als je een nieuwe ID kaart of paspoort aanvraagt omdat die andere verlopen is, dat je die oude dan daarna wel mag weggooien? Want hier in groningen vragen ze 1,50 als je je oude paspoort terug wilt en dan zitten er ook nog eens een heleboel gaten in, om te voorkomen dat je m nog een x gaat gebruiken ofzo...En euh zo'n statieportret voor op je paspoort kun je beter alleen doen, want ik ging samen met een vriendin de paspoortfoto's laten maken en we kwamen niet meer bij van het lachen...
Alle reacties Link kopieren


maar ik neem aan dat als je een nieuwe ID kaart of paspoort aanvraagt omdat die andere verlopen is, dat je die oude dan daarna wel mag weggooien?



Nee, mag je niet houden, die nemen ze in.
Alle reacties Link kopieren
ah je mag m dus alleen houden met al die gaten erin
Alle reacties Link kopieren
het paspoort is toch net zoals je ID-kaart 5 jaar geldig, toch?
Alle reacties Link kopieren
Hoi!



Ik wil nog eventjes reageren op de paspoort vraagjes. Ik heb in oktober een nieuw paspoort aangevraagd en het was een ramp.



Ten eerste was mijn pasfoto tot 3x toe afgekeurd. Terwijl ik ze bij de fotograaf had laten maken. Mijn voorhoofd glimde een beetje.



Daarnaast moest ook ik aangifte doen van een oud paspoort en oud ID. Ik wist dat ik ze moest bewaren. Maar de ID had ik destijds weggegooid, omdat ik het toen nog niet wist en mijn paspoort was bij de verhuizing kwijtgeraakt (al wel ook verlopen).



Als je geen oude documenten kunt inleveren moet je rekening houden met 3 a 4 weken voordat je je nieuwe paspoort hebt. Daarnaast kreeg ik na 4 weken alsnog het bericht dat mijn pasfoto niet goed was. Dit was op dinsdag en ik vertrok maandagochtend vroeg dus moest het vrijdag hebben. Ik heb heel wat stennis moeten schoppen om mijn paspoort op tijd te hebben zonder extra kosten. Ik kon hem donderdag ophalen werd mij toen verteld. Bellen ze donderdag...Er is een computer fout het wordt een dagje later.



Dus ik zou zeggen begin op tijd!!! En het paspoort is idd 5 jaar geldig.



Veel plezier in de VS
Alle reacties Link kopieren


Hoi!



Ik wil nog eventjes reageren op de paspoort vraagjes. Ik heb in oktober een nieuw paspoort aangevraagd en het was een ramp.



Ten eerste was mijn pasfoto tot 3x toe afgekeurd. Terwijl ik ze bij de fotograaf had laten maken. Mijn voorhoofd glimde een beetje.



Daarnaast moest ook ik aangifte doen van een oud paspoort en oud ID. Ik wist dat ik ze moest bewaren. Maar de ID had ik destijds weggegooid, omdat ik het toen nog niet wist en mijn paspoort was bij de verhuizing kwijtgeraakt (al wel ook verlopen).



Als je geen oude documenten kunt inleveren moet je rekening houden met 3 a 4 weken voordat je je nieuwe paspoort hebt. Daarnaast kreeg ik na 4 weken alsnog het bericht dat mijn pasfoto niet goed was. Dit was op dinsdag en ik vertrok maandagochtend vroeg dus moest het vrijdag hebben. Ik heb heel wat stennis moeten schoppen om mijn paspoort op tijd te hebben zonder extra kosten. Ik kon hem donderdag ophalen werd mij toen verteld. Bellen ze donderdag...Er is een computer fout het wordt een dagje later.



Dus ik zou zeggen begin op tijd!!! En het paspoort is idd 5 jaar geldig.



Veel plezier in de VS
wat een drama!! :(

ik geloof dat ik dat inderdaad maar doe, op tijd aanvragen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven