Queensland, Australië in januari

05-10-2015 12:42 37 berichten
Hoi allemaal



Op het moment ben ik aan het werk in Melbourne, Mornington om precies te zijn, tot en met december. Daarna komt mijn vriend over uit Nederland en gaan we samen 4 weken reizen. Natuurlijk wil ik hem Melbourne en de omgeving hier laten zien, daar heb ik ongeveer een week voor bedacht.

Dan hebben we dus nog 3 weken.

Het plan is om de oostkust te doen. Van Melbourne naar cairns vliegen, dan met een campervan van cairns naar brisbane en van brisbane vliegen naar Sydney. Wij willen natuurlijk heel graag het great barrier reef, de Whitsundays, fraser island, de national parken etc daar zien! Maar nu hoor ik van een hoop Australiërs dat het weer (regen, cyclonen) in Queensland in januari heel erg slecht is...

We hebben nog niets geboekt, behalve vliegtickets naar huis vanaf Sydney. Maar dat willen we natuurlijk wel zo snel mogelijk doen.



Mijn vraag is dus of dat het echt zo erg is als alle Australiërs hier zeggen en wat jullie ideeën, meningen en tips hier over zijn

Ik weet dat Victoria en new South Wales ook heel mooi zijn en het daar beter weer is die periode, maar de plekken in Queensland staan heel hoog op het lijstje..

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk beschreven heb wat ik bedoel en hoop dat jullie mij kunnen helpen

Queensland in januari?

Totaal aantal stemmen: 6

Ja, gewoon doen (67%)
Nee, overslaan (33%)
Iets anders, namelijk... Geen stemmen
Uhm, de Australiërs zullen het wel weten toch? Ik zou eerder uitgaan van wat zij zeggen...



Wij hebben in mei brisbane - cairns gedaan en het is inderdaad mooi. Maar paar jaar geleden heb ik met man Melbourne - brisbane gedaan en dat vond ik qua natuur(parken) misschien nog wel mooier. Daarnasst zou ik graag de great ocean road willen doen, die zou je ook kunnen doen. Ik zou dus rond Melbourne blijven.
Alle reacties Link kopieren
Niet vooraf boeken, maar op het moment zelf bekijken waar je beste kansen liggen qua weer.

Tasmanie is trouwens gaaf, was ik ooit in februari en da's daar 'n prima tijd.
Shoot first, ask questions later!
Ja dat zou je denken, maar aan de andere kant zijn ze misschien niet helemaal objectief.

De great ocean road ga ik zelf al doen in november, aangezien ik daar zo dichtbij ben.
Alle reacties Link kopieren
Als je de ozzies niet gelooft, dan kun je toch de statistieken erop naslaan? Januari is daar regenseizoen, en dat heet niet voor niks regen seizoen. En met hele hoge golven en regen de great barrier reef doen, is echt niet zo mooi als je het je nu voorstelt. Met zon echter.....

Dus je hebt het niet handig gepland en ik zou zelf een ander deel doen. Er is zoveel moois!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gaan en de weerberichten heeeel goed in de gaten houden. De Bruce highway wil nog weleens overstromen en dan kun je dus niet verder. Daarnaast: als het daar regent, regent het hárd. Dus hou rekening met vertragingen en luister naar het weerbericht en locals.
Tasmanië ben ik ook van plan een lang weekend te doen, begin december.

Er zijn gewoon zoveel mooie en bekende plekken in Queensland die ik graag met eigen ogen wil zien!
Alle reacties Link kopieren
Maar het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe erg je slecht weer vindt. En of je tijd hebt om een paar dagen te wachten als er bijvoorbeeld geen trips naar het rif zijn vanwege het slechte weer.
Alle reacties Link kopieren
Zonde dat je niet voor je boekte naar het klimaat hebt gekeken. Waarom ga je nu trouwens niet naar het GBR? Nu is het daar juist perfect weer t/m ergens in november ofzo. Neem gewoon 'n weekje vrij en boek 'n ticket.
Shoot first, ask questions later!
quote:helena2 schreef op 05 oktober 2015 @ 13:03:

Als je de ozzies niet gelooft, dan kun je toch de statistieken erop naslaan? Januari is daar regenseizoen, en dat heet niet voor niks regen seizoen. En met hele hoge golven en regen de great barrier reef doen, is echt niet zo mooi als je het je nu voorstelt. Met zon echter.....

Dus je hebt het niet handig gepland en ik zou zelf een ander deel doen. Er is zoveel moois!Soms kun je het niet anders plannen... Mijn vriend kan alleen vrij krijgen van zijn werk rond die tijd :(
quote:redbuIIetje schreef op 05 oktober 2015 @ 13:05:

Zonde dat je niet voor je boekte naar het klimaat hebt gekeken. Waarom ga je nu trouwens niet naar het GBR? Nu is het daar juist perfect weer t/m ergens in november ofzo. Neem gewoon 'n weekje vrij en boek 'n ticket.

Dat heb ik ook wel gedaan, maar ik ben bijvoorbeeld ook in het regenseizoen naar Thailand geweest en dat viel alles mee. Bovendien was het niet zo dat ik veel eerder of later kón gaan..

Ik kan helaas nu niet zomaar een weekje naar het GBR. Ik heb alleen de weekenden vrij en kan niet tussendoor een weekje opnemen. Ik werk als au pair.
Alle reacties Link kopieren
quote:yris237 schreef op 05 oktober 2015 @ 13:11:

[...]



Dat heb ik ook wel gedaan, maar ik ben bijvoorbeeld ook in het regenseizoen naar Thailand geweest en dat viel alles mee. Bovendien was het niet zo dat ik veel eerder of later kón gaan..

Ik kan helaas nu niet zomaar een weekje naar het GBR. Ik heb alleen de weekenden vrij en kan niet tussendoor een weekje opnemen. Ik werk als au pair.

Slecht geregeld.



Maar boek anders 'n weekendje: vrijdagavond heen en zondagavond terug. Of kijk je werkgever lief aan en probeer te regelen dat ze nog een dagje extra externe oppas voor hun kind regelen.



Snorkelen in de regentijd (ook al regent het geen volle dagen) is vaak geen succes want dan is het water onrustig en troebel.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
quote:yris237 schreef op 05 oktober 2015 @ 13:07:

[...]



Soms kun je het niet anders plannen... Mijn vriend kan alleen vrij krijgen van zijn werk rond die tijd :(

Nee, maar je hebt het nu zo gepland dat he met je vriend net dat deel wil gaan doen. Het was handiger om bijv. Rondom Melbourne, of de zuid oostkust dingen te gaan doen als je vriend komt.



Maar volgens mij ga je toch (als ik het zo lees), dus ik hoop dat je een beetje oké weer hebt.
quote:redbuIIetje schreef op 05 oktober 2015 @ 13:14:

[...]



Slecht geregeld.



Maar boek anders 'n weekendje: vrijdagavond heen en zondagavond terug. Of kijk je werkgever lief aan en probeer te regelen dat ze nog een dagje extra externe oppas voor hun kind regelen.



Snorkelen in de regentijd (ook al regent het geen volle dagen) is vaak geen succes want dan is het water onrustig en troebel.



Tja... Zo werkt het helaas als au pair. Ze nemen niet voor niets een au pair.

Maar een weekendje heb ik inderdaad ook wel aan zitten denken. Dan moet ik alleen m'n vriend teleurstellen dat hij het niet kan zien.
Alle reacties Link kopieren
http://www.klimaatinfo.nl/australie/cairns.htm



Het water is wel lekker warm
quote:helena2 schreef op 05 oktober 2015 @ 13:18:

[...]



Nee, maar je hebt het nu zo gepland dat he met je vriend net dat deel wil gaan doen. Het was handiger om bijv. Rondom Melbourne, of de zuid oostkust dingen te gaan doen als je vriend komt.



Maar volgens mij ga je toch (als ik het zo lees), dus ik hoop dat je een beetje oké weer hebt.



Dat was inderdaad handiger geweest. Maar hij wilt ook erg graag de oostkust zien.



Ik heb nog niets besloten hoor Maar wil er zo graag met hem heen dat ik misschien een beetje argumenten probeer te bedenken waarom het wel zou kunnen. :p
Alle reacties Link kopieren
Haha, ja, dat bedoel ik!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou sowieso zelf deze maand nog gaan en als je vriend er is, dan besluiten wat op dat moment kan. Vluchten boeken kun je daar makkelijk een dag vooruit. Nadeel is dat je in januari nog in de zomervakantie van de Australiers zelf zit, dus het zal overal drukker zijn en wellicht zitten hotels in toeristenplaatsen dan ook sneller vol.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
Misschien is West-Australie dan een optie?? Daar is het in januarie geen regenseizoen... Lijkt me dan wel het handigste om terug te vliegen vanaf Perth.
Alle reacties Link kopieren
In omgeving Sydney kun je je ook wel 'n weekje vermaken (Blue Mountains kun je ook vandaaruit doen met de trein). Zou trouwens met oudjaar naar Sydney gaan, lijkt me gaaf dat vuurwerk mee te maken.
Shoot first, ask questions later!
Wij zijn dus in mei geweest, regenseizoen zou dan echt op zijn einde moeten zijn. dat was ook, behalve de eerste dagen. We hebben 2 a 3 volle dagen regen gehad met overstromingen, doden en gewonden en ontruimde campings van dien. Wat iemand al zei, als het regent dan regent het goed. Niet te vergelijken met bijvoorbeeld Thailand.

Eind mei zijn we naar het rif geweest, paar dagen uit moeten stellen door hoge golven en wind (en een beetje regen); geen enkele boot ging het rif op. Toen wij gingen nog steeds vrij hoge golven (gelukkig alleen op de heenweg).
Ik heb de bruce highway in januari gedaan, en inderdaad een week ongelooflijk veel regen gehad, met overstromingen en alles. Maar ook mooi weer. Zorg dat je flexibel bent in je planning, dat je niet aan plekken en tijden vastzit. Dan kun je doorrijden naar gebieden met beter weer.
Alle reacties Link kopieren
Sydney met nieuwjaar kun je wel vergeten, de hostels en airbnb's zitten al volledig vol sinds juli. Of je moet echt veel geld overhebben of vrienden in Sydney hebben wonen. Ik zou ook altijd uitgaan van wat de locals zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf twee jaar geleden in Australie geweest, en ben onder andere met oud en nieuw in Sydney geweest. Dat vond ik persoonlijk best wel overrated: het vuurwerk was wel mooi, maar de sfeer viel me tegen en zodra het vuurwerk klaar was liep de binnenstad leeg. Feesten waren dan weer erg duur.



Een alternatief voor Queensland kan ook zijn het stuk tussen Darwin en Alice Springs: ik vond dat echt een hoogtepunt van mijn reis, meer dan Fraser Island en de Whitsundays. Dat komt wellicht ook doordat ik van die laatste twee plekken al zoveel plaatjes had gezien dat ik er niet echt door werd verrast.

De binnenlanden vond ik erg gaaf: de vlakte, de droogte, echt iets heel anders dan dat ik eerder gezien had. Zeker omgeving Darwin met Kakadu National Park, en de krokodillen en dergelijke vond ik heel gaaf!
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in QLD en je weet niet van tevoren of er regen komt. Wel dat January een snikhete maand is. Vorig jaar hebben we amper een regentijd gehad. Mijn tuin is kurk droog. Het kan echter wel een gogantische regentijd worden. Dan overstroomt alles en soms wordt de Bruce Highway afgesloten door het water. Ik zou eenpaar scenarios plannen en op het laatste moment beslissen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven