Raar fenomeen

20-02-2017 10:31 49 berichten
Wat is dat toch, als je op vakantie bent, dat je in haast ieder persoon wel die en die bekende van je ziet? Oké oké, dit is overdreven, maar wel een paar personen.



Ik was afgelopen week een weekje op vakantie - heerlijk genoten - en dit viel me zo ontzettend op. En andersom ook. Ik werd door Nederlanders aangesproken dat ik op hun buurmeisje leek ("Als twee druppels water!").



Hebben jullie dat ook op vakantie?
Alle reacties Link kopieren
nou ddat heb ik niet, ben blij at ik van al diemensen af ben
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
Een paar jaar terug zag ik een vrouw die sprekend op mijn vriendin leek.
Alle reacties Link kopieren
Ik probeer juist plekken te vermijden waar veel Nederlanders zitten. Alleen een chinese vriendin lijk ik altijd overal tegen te komen
Alle reacties Link kopieren
ik haat sws Nederlanders op vakantie,
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
Alle reacties Link kopieren
Nee, nooit.
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
Alle reacties Link kopieren
Nee nooit, maar dat is ergens ook wel logisch

In de binnenlanden van Maleisië of op een onbewoond eiland op de Filipijnen kom ik weinig tot geen Nederlanders tegen
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
quote:Summerdance schreef op 20 februari 2017 @ 10:37:

Nee nooit, maar dat is ergens ook wel logisch

In de binnenlanden van Maleisië of op een onbewoond eiland op de Filipijnen kom ik weinig tot geen Nederlanders tegenZou je denken totdat ik in een keer in 1 of andere jungle was ergens in laos waar ik dus een groep Nederlanders zag
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
Misschien heeft het te maken met dat je in den vreemde onbewust toch naar iets bekends zoekt?



Ik heb er trouwens geen last van, of nou ja, last is misschien een groot woord. Verder zoek ik niet perse landgenoten op, maar ik vermijd ze ook niet. Als je niet van landgenoten houd, moet je misschien maar emigreren.
Alle reacties Link kopieren
Nee dit niet, maar wat ik juist vaak heb is dat ik buitenlandse versies van iemand zie, dus lijkt op een goede vriend maar is dan bijvoorbeeld de Chinese variant. En landgenoten hoef ik niet te zien op vakantie.
Nee dat heb ik niet. Wel dat iedereen in Denemarken dacht dat onze dochter een Deens kindje was, heel wat keren toen gehoord dat zij zo leek op een buurmeisje, nichtje, enz van Denen. En ze spraken hasr steeds in het Deens aan en keken heel verbaasd dat ze nasr ons liep en Nederlands begon te praten.
Alle reacties Link kopieren
Ik kom eigenlijk nooit Nederlanders tegen op vakantie.
quote:ladygaga_xx schreef op 20 februari 2017 @ 10:34:

ik haat sws Nederlanders op vakantie,

Waarom?

Omdat je niet zo exclusief bent als je zelf dacht?

Je jezelf realiseert, dat jij ook niet in de omgeving opgaat, omdat je ook maar op vakantie bent?

Omdat jij geen gewone doorsnee Nederlander bent en de andere Nederlanders wel?
quote:Annelleke schreef op 20 februari 2017 @ 10:53:

Ik kom eigenlijk nooit Nederlanders tegen op vakantie.Want je gaat nooit op vakantie?
Alle reacties Link kopieren
quote:karin12345 schreef op 20 februari 2017 @ 11:02:

[...]



Want je gaat nooit op vakantie?Jawel, maar naar penvrienden en familie of minidorpjes en dergelijke. Ik kom sowieso heel vaak geen toeristen tegen, die gaan simpelweg niet dat soort plaatsen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders komen bijna altijd echte bekenden tegen op vakantie. Zitten ze op een mini camping op het Franse platteland, blijkt een collega van mijn vader 2 plekken verderop te zitten. Tijdens een lange boswandeling in Zweden kwamen ze welgeteld 2 mensen tegen, namelijk de nicht van mijn moeder + haar man. Lijkt me heel vervelend, zelf heb ik dat gelukkig nooit!
quote:karin12345 schreef op 20 februari 2017 @ 11:01:

[...]



Waarom?

Omdat je niet zo exclusief bent als je zelf dacht?

Je jezelf realiseert, dat jij ook niet in de omgeving opgaat, omdat je ook maar op vakantie bent?

Omdat jij geen gewone doorsnee Nederlander bent en de andere Nederlanders wel?



Omdat ze dan niet schaamteloos kan roddelen, want die anderen verstaan haar?



Ik snap die aversie tegen landgenoten op vakantie nooit zo. Toen de kinderen kleiner waren was het juist wel fijn, dan hadden ze wat te spelen met elkaar.
Alle reacties Link kopieren
quote:karin12345 schreef op 20 februari 2017 @ 11:01:

[...]



Waarom?

Omdat je niet zo exclusief bent als je zelf dacht?

Je jezelf realiseert, dat jij ook niet in de omgeving opgaat, omdat je ook maar op vakantie bent?

Omdat jij geen gewone doorsnee Nederlander bent en de andere Nederlanders wel?





Vind het ook niet erg om Nederlanders tegen te komen, maar wij gaan ook alleen maar in Nederland op vakantie, op hetzelfde waddeneiland. Maar daar zijn het vooral Duitsers die we tegen komen, en best veel Belgen.



Maakt mij niet uit wat de afkomst van andere mensen is op mijn vakantieplek, mijn vriend en ik zijn er voor onszelf, niet voor anderen.
Alle reacties Link kopieren
quote:karin12345 schreef op 20 februari 2017 @ 11:01:

[...]



Waarom?

Omdat je niet zo exclusief bent als je zelf dacht?

Je jezelf realiseert, dat jij ook niet in de omgeving opgaat, omdat je ook maar op vakantie bent?

Omdat jij geen gewone doorsnee Nederlander bent en de andere Nederlanders wel?Ik heb dat ook wel hoor, geen hekel maar gewoon liever niet. Haalt een beetje het vakantiegevoel weg om Nederlanders te horen praten over hoe lang iets wel niet duurt of wie er eerst naar de wc zal gaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:ladygaga_xx schreef op 20 februari 2017 @ 10:34:

ik haat sws Nederlanders op vakantie,



Dat vind ik zo snobistisch en belachelijk. Ik kom inderdaad vaak Nederlanders tegen die heel erg balen dat ze een andere Nederlander tegenkomen. Sjongejonge wat is daar nou erg aan?



Inderdaad lijkt het alsof die mensen dan balen dat ze toch niet zo'n unieke off-the-beaten-track reis aan het maken zijn als ze dachten.



Ik kwam zelfs een keer in een trein in Bolivia twee meisjes tegen die overduidelijk Nederlands waren, maar die dachten dat ze door hun cliché inca-truien en gekleurde poncho's heel erg opgingen in de lokale bevolking (not, want vrouwen dragen daar veel rokken over elkaar en hoedjes, en dat hadden die twee niet); zij zagen ons en smoesden toen panisch met elkaar zo van: oh nee niet naast hen zitten hoor! En gingen zelfs onderling heel slecht Spaans met elkaar praten om maar te verhullen dat ze ook Nederlands waren. En kennelijk waren ze DOODSBANG dat wij een praatje met ze wilden maken. (Wij hadden daar zelf ook geen behoefte aan maar dat maakte blijkbaar niet uit.) Dus zij zaten zichzelf belachelijk te maken met hun poncho's en hun slechte Spaans...

En toen wij de trein verlieten, zeiden we dus heel luid en duidelijk in het Nederlands: "Veel plezier nog!"

Hahahahaha de shock op hun gezichten kan ik me nog goed herinneren.



Nederlanders zijn net als Coca-Cola. Er is geen gat in de wereld zo afgelegen of klein, of je komt er wel Coca-Cola tegen. Of een Nederlander. Of allebei. Dus je kan je er maar beter aan overgeven en gewoon even groeten ofzo.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Nog nooit van gehoord.
Joh Lady Gaga, zit vandaag overal te tikken dat ze dingen haat. WS als je loept ook niet alleen vandaag.

Niet zo happen op die trollen hoor. Zonde van je tijd.
quote:patsy--stone schreef op 20 februari 2017 @ 11:33:

[...]





Dat vind ik zo snobistisch en belachelijk. Ik kom inderdaad vaak Nederlanders tegen die heel erg balen dat ze een andere Nederlander tegenkomen. Sjongejonge wat is daar nou erg aan?



Inderdaad lijkt het alsof die mensen dan balen dat ze toch niet zo'n unieke off-the-beaten-track reis aan het maken zijn als ze dachten.



Ik kwam zelfs een keer in een trein in Bolivia twee meisjes tegen die overduidelijk Nederlands waren, maar die dachten dat ze door hun cliché inca-truien en gekleurde poncho's heel erg opgingen in de lokale bevolking (not, want vrouwen dragen daar veel rokken over elkaar en hoedjes, en dat hadden die twee niet); zij zagen ons en smoesden toen panisch met elkaar zo van: oh nee niet naast hen zitten hoor! En gingen zelfs onderling heel slecht Spaans met elkaar praten om maar te verhullen dat ze ook Nederlands waren. En kennelijk waren ze DOODSBANG dat wij een praatje met ze wilden maken. (Wij hadden daar zelf ook geen behoefte aan maar dat maakte blijkbaar niet uit.) Dus zij zaten zichzelf belachelijk te maken met hun poncho's en hun slechte Spaans...

En toen wij de trein verlieten, zeiden we dus heel luid en duidelijk in het Nederlands: "Veel plezier nog!"

Hahahahaha de shock op hun gezichten kan ik me nog goed herinneren.



Nederlanders zijn net als Coca-Cola. Er is geen gat in de wereld zo afgelegen of klein, of je komt er wel Coca-Cola tegen. Of een Nederlander. Of allebei. Dus je kan je er maar beter aan overgeven en gewoon even groeten ofzo.







En waarom is het dan ook erger dat je een andere Hollander tegenkomt of een Amerikaanse toerist? Of een toerist uit een ander deel van het land waar je bent, of een toerist uit een buurland. Van hun valt het vaak niet eens op dat het toeristen zijn.



Mij maakt het niet uit hoor, maar goed ik ben dan ook een naïef, onbereisd provinciaaltje. Als ik bij wijze van spreken in Rome loop ben ik gewoon opzichtig een toerist met een kaart en terwijl de echte Romeinen geïrriteerd om me heen lopen terwijl ik de weg versper als ik met open mond naar het Colosseum staar. Voor hun een hoop steen die in de weg ligt. En als er dan een Nederlander naast me staat, wijs ik die op dat goedkope koffietentje bij het St Pieterplein. We blijven Hollanders hè
Alle reacties Link kopieren
En on-topic: ik heb dat op vakantie niet echt, dat mensen een bekende in mij herkennen. Wel dat ik mensen tegenkom die ik écht ken.



Ik heb het in Nederland zelf juist wel regelmatig, dat mensen mij ontzettend vinden lijken op iemand die ze kennen. Soms ook dat ze me eerst heel hartelijk groeten maar dan ken ik ze niet, en dat ze dan vragen, maar jij bent toch die en die? Eh, nee.



En ik heb de laatste tijd vaak een gek fenomeen als ik op vakantie ben: dat ik dezelfde 'local' op meerdere plekken tegenkom, maar totaal onverwachte, niet voor de hand liggende plekken. (Dat je dezelfde mede-toeristen vaker tegenkomt vind ik niet raar, maar dit gaat dus over wat anders.)

Bijvoorbeeld in Parijs was ik op bezoek bij een vriendin die in een niet-toeristische wijk woonde. We liepen naar de metro en daar viel mij een jongen op met dreadlocks, die er met zijn longboard stond. Uren later en kílometers verderop, bij de Notre Dame, zag ik opeens precies diezelfde jongen weer! En de volgende dag zag ik hem wéér totaal ergens anders, gewoon ergens op straat, ook niet bij een toeristische highlight!

In Valencia had ik dat vorig jaar ook. In het park viel mij een hondje + man combi op omdat het tongetje van het hondje de hele tijd scheef uit zijn bekkie stak. Later die dag zag ik ze kilometers verderop weer lopen, helemaal niet op een logische plek ten opzichte van het park (dat kleine hondje had nooit die afstand helemaal kunnen lopen ook). Zo toevallig!

Hoe vaak zou dit wel niet gebeuren met mensen die je niet opvallen maar die je wel meerdere keren per dag kruist, ook in een miljoenenstad?
You can never have too many hats, gloves and shoes
Even mijn eigen theorie: je hersenen zoeken altijd naar iets bekends in personen, als aanknopingspunt. Op het moment dat jij een vreemde ziet proberen je hersenen daar toch iets bekends van te maken, en herken je in eerste instantie iemand die je al kent.



Ik herken dit (en niet per se alleen op vakantie).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven