Recht op bijstand bij terugkomst wereldtrip 7 maanden

20-10-2016 17:18 1310 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo medeforummers!





Ik ga dit jaar eind november 7 maanden op reis voor een Azië trip. Bij terugkomst heb ik uitgerekend nog zo een 1000 euro over, heb mijn baan moeten opzeggen voor de reis want branche waarin ik werk vond het natuurlijk een te lange periode.



Heb ik recht op een bijstandsuitkering als ik terug kom stel ik vind een paar weken lang of maandenlang bij terugkomst geen baan? Of niet? Iemand dit weet, kan het nergens echt het 100% antwoord vinden. En dit is puur om te informeren, natuurlijk ga ik ervan uit dat ik bij terugkomst weer baan heb!





Dankje alvast voor de antwoorden! Ik heb nog nooit een uitkering gehad, dus daarom deze vraag.
Gewoon gegoogled op 'recht op bijstand na ontslag nemen' gaf direct al goeie informatie: http://www.antwoordopbijstand.nl/inhoud?pid=88



Geen onnodig beroep op bijstand doen



Van u wordt verwacht dat u alles doet of nalaat om een beroep op bijstand te voorkomen. Als u dit niet doet moet u door eigen schuld (te vroeg) een beroep doen op bijstand. In juridische termen wordt dan gezegd dat sprake is van een 'tekortschietend besef van verantwoordelijkheid voor de voorziening in het bestaan'. Daarvan is sprake als u het beroep op bijstand had kunnen voorkomen, maar ook als u eerder een beroep op bijstand doet dan eigenlijk nodig is.

Voorbeelden tekortschietend besef van verantwoordelijkheid



Voordat u bijstand aanvroeg had u werk, maar u bent dat door eigen schuld kwijtgeraakt.

U hebt uw ontslag niet aangevochten, terwijl uw ontslag waarschijnlijk niet rechtsgeldig was.

Voordat u bijstand aanvroeg had u vermogen, en u hebt dat te snel opgemaakt.

U had eigenlijk recht op een andere uitkering, maar door eigen schuld hebt u dat niet (meer).

U hebt het eigendom van een waardevolle zaak (bijvoorbeeld een huis of een auto) overdragen aan iemand anders zonder een (redelijke) prijs te vragen, terwijl u wist dat u op korte termijn zou zijn aangewezen op bijstand.

U bent kortgeleden gescheiden en u bent akkoord gegaan met een voor u (erg) nadelige verdeling.

U hebt afstand gedaan van een door de rechter toegekende alimentatie.

U hebt geld dat eigenlijk bedoeld was voor uw levensonderhoud (bijvoorbeeld een ontslagvergoeding) gebruikt voor het aflossen van schulden, waardoor u eerder bijstand moet aanvragen dan nodig was.



Gevolgen van tekortschietend besef



Als u door eigen schuld (te vroeg) bijstand aanvraagt, kan de gemeente u een waarschuwing geven, de bijstand geheel of gedeeltelijk verlenen in de vorm van een lening en/of uw bijstandsuitkering verlagen.
Alle reacties Link kopieren
Dus dan geld het niet, ai. Hoe doen andere mensen dat die doen wereldreizen dan en niks meer over hebben qua geld?
. is dit serieus?
Alle reacties Link kopieren
Stel ik vind dus geen baan binnen 2 maanden, kan ik dus van niks leven?
Alle reacties Link kopieren
quote:radeloosje88 schreef op 20 oktober 2016 @ 17:22:

Dus dan geld het niet, ai. Hoe doen andere mensen dat die doen wereldreizen dan en niks meer over hebben qua geld?Die plannen het en hebben het allemaal ingecalculeerd.
Alle reacties Link kopieren
quote:radeloosje88 schreef op 20 oktober 2016 @ 17:22:

Dus dan geld het niet, ai. Hoe doen andere mensen dat die doen wereldreizen dan en niks meer over hebben qua geld?Nou wat denk je van die gaan niet.
quote:radeloosje88 schreef op 20 oktober 2016 @ 17:22:

Dus dan geld het niet, ai. Hoe doen andere mensen dat die doen wereldreizen dan en niks meer over hebben qua geld?

misschien gaan die tijdelijk bij de ouders weer intrekken, weet ik dat!

Dit valt onder de noemer eerst denken dan doen!
Los van of je recht hebt op bijstand (evt met korting vanwege verwijtbare werkeloosheid), denkt je ook aan het seizoen? Je komt net tegen de zomervakantie terug en vanwege vakanties duurt het dan allemaal vaak wat langer met sollicitaties. Of verwacht je al voor terugkomst online (Skype?) te gaan solliciteren? Is dat gebruikelijk in jouw sector?
Alle reacties Link kopieren
Dan moet je nu dus ook sparen voor je als je terugkomt..
Alle reacties Link kopieren
quote:radeloosje88 schreef op 20 oktober 2016 @ 17:24:

Stel ik vind dus geen baan binnen 2 maanden, kan ik dus van niks leven?Dankzij internet kun je ook daar solliciteren vlak voor terugkeer en sollicitatiegesprekken inplannen.
Alle reacties Link kopieren
tja...
Alle reacties Link kopieren
Een baan achter de hand houden voor als je terugkomt

Werken tijdens je wereldreis

Niet op wereldreis gaan.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
quote:radeloosje88 schreef op 20 oktober 2016 @ 17:22:

Dus dan geld het niet, ai. Hoe doen andere mensen dat die doen wereldreizen dan en niks meer over hebben qua geld?

misschien gaan die tijdelijk bij de ouders weer intrekken.

Dit valt onder de noemer eerst denken dan doen!
Alle reacties Link kopieren
quote:radeloosje88 schreef op 20 oktober 2016 @ 17:22:

Dus dan geld het niet, ai. Hoe doen andere mensen dat die doen wereldreizen dan en niks meer over hebben qua geld?Iets minder lang op reis, of minder uitgeven tijdens je reis. Zodat je nog geld over hebt om het thuis een maand of twee/drie mee te redden mocht dat nodig zijn. Heel simpel.
quote:radeloosje88 schreef op 20 oktober 2016 @ 17:22:

Dus dan geld het niet, ai. Hoe doen andere mensen dat die doen wereldreizen dan en niks meer over hebben qua geld?

Die zorgen dus dat ze nog wel wat overhouden, nemen een sabbatical of onbetaald verlof in plaats van ontslag of gaan weer bij hun ouders wonen.

Waarom zou de gemeenschap moeten meebetalen aan jouw reisplannen?
quote:radeloosje88 schreef op 20 oktober 2016 @ 17:22:

Dus dan geld het niet, ai. Hoe doen andere mensen dat die doen wereldreizen dan en niks meer over hebben qua geld?Ik denk dat de meeste mensen die op wereldreis willen niet zo stom zijn om alle schepen achter zich te verbranden. En wat had je nou verwacht dan? Dat de soos over zeven maanden zou zeggen 'wat leuk dat je zo lekker op reis bent geweest, hier heb je een zak met geld'?
quote:radeloosje88 schreef op 20 oktober 2016 @ 17:22:

Dus dan geld het niet, ai. Hoe doen andere mensen dat die doen wereldreizen dan en niks meer over hebben qua geld?Die gaan niet op reis
Alle reacties Link kopieren
quote:radeloosje88 schreef op 20 oktober 2016 @ 17:24:

Stel ik vind dus geen baan binnen 2 maanden, kan ik dus van niks leven?



Het is toch niet het probleem van de samenleving dat jij op wereldreis wil? Je zegt dat je je baan hebt 'moeten' opzeggen. Dat is natuurlijk onzin. Je deed het omdat je op reis wilde. Is helemaal prima hoor, maar de maatschappij gaat jou niet onderhouden hierna.

Dus gewoon vanuit het buitenland solliciteren via internet of na je reis bij familie/vrienden intrekken.
Alle reacties Link kopieren
Denk toch echt dat meer mensen hier last van hebben hoor, en ik niet de enige ben.....
To ben je altijd zo impulsief?
quote:radeloosje88 schreef op 20 oktober 2016 @ 17:24:

Stel ik vind dus geen baan binnen 2 maanden, kan ik dus van niks leven?



Ben je nou nog verontwaardigd ook?



Alle reacties Link kopieren
Wat klink je naief, TO. Je zegt zomaar je baan op en hebt daarnaast ook nog eens geen spaargeld?



In mijn werk kan je sparen voor een sabbatical. Zo kan je met je vaste baan een paar maanden weg zonder dat je die verliest. Ik neem aan dat mijn werk daar niet alleen in staat. Zulke regelingen bestaan ook elders wel.
Les temps sont durs pour les rêveurs...
Alle reacties Link kopieren
Meestal hebben andere mensen speciaal verlof kunnen regelen en zeggen ze geen baan op. Of ze hebben meer spaargeld dan jij/teren op zak van ouders. Dacht je werkelijk dat je na je reis even van de staat kon proeven??
Alle reacties Link kopieren
Dus jij zegt je baan op, bent van plan al je geld te verbrassen en verwacht dan dat je wordt onderhouden door de Staat der Nederlanden tot je weer werk hebt? Klinkt dat je niet minstens wat onlogisch in de oren?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven