regelen onbetaald verlof

09-01-2011 15:04 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het forum al aardig doorgespit, maar kan helaas geen antwoord vinden op mijn vraag. Ik wil dit jaar graag een paar maanden onbetaald verlof regelen, om vrijwilligerswerk tegaan doen. Nu wil ik graag een idee krijgen van wat dit me gaat kosten (het onbetaalde verlof) en wat ik allemaal moet regelen. Ik maak geen gebruik van de levensloop regeling ofzoiets. Heeft iemand tips wat ik moet regelen (ziektekosten, pensioen, andere premies?) Ik wil mijn werkgever pas inlichten als ik weet of het financieel haalbaar is, dus daar kan ik nog even niet terecht voor informatie. Alvast heel erg bedankt voor het meedenken!
Alle reacties Link kopieren
Je werkgever inlichten? Verzoeken mee te werken neem ik aan.

Misschien eerst eens gaan informeren hoe je baas er tegenover staat, of hij er uberhaupt voor open staat?
Alle reacties Link kopieren
In het verleden zijn er al vaker collega's met onbetaald verlof gegaan, dus daar verwacht ik niet al te grote problemen mee. Ik wil het gewoon liever nog even voor mezelf houden, tot ik weet of het voor mij haalbaar is.
Alle reacties Link kopieren
Als je een verzoek indient zal HR of de salarisadministratie aan je vragen of je wil dat deze premies van je eerstvolgende salaris worden afgedragen. Die maand draag je dan iets meer af dan de maanden er voor.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou me zelf voor de paar maanden niet druk maken om het doorbetalen van pensioenpremie of AOW. Veel te veel rompslomp (als het al voor een paar maanden mogelijk is).



Je ziektekostenverzekering betaal je gewoon door; je wilt immers ook op reis verzekerd zijn, een reisverzekering is vaak een aanvulling op je huidige ziektekostenverzekering. Alleen sommige speciale reisverzekeringen zijn voor het geval je lange tijd weg gaat.



Wat ga je met je woning doen als je weg gaat? Gewoon je huur/hypotheek doorbetalen en er niet wonen? Of wil je het onderverhuren en zo ja, mag dit van je verhuurder/hypotheekverstrekker?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Als je tijdens je onbetaald verlof-periode pensioen wilt blijven opbouwen, zul je denk ik eerst bij je werkgever moeten informeren wat de kosten zijn wanneer je dit zelf moet ophoesten. Het blijft trouwens altijd nog een gunst van je werkgever om onbetaald verlof op te nemen. Ik snap trouwens niet dat je je werkgever niet in een eerder stadium informeert. Je kunt toch kenbaar maken dat je plannen hebt en vragen naar de (on)mogelijkheden ?
Alle reacties Link kopieren
... maar de optie van Jesje is natuurlijk ook een goeie
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Er is iemand die op mijn huis kan passen als ik er niet ben, maar dat is dus geen verhuuroptie. Is het echt zo raar dat ik eerst zelf een beeld wil krijgen van de kosten, voordat ik mijn werkgever over mijn plannen vertel? Checklistjes en kosteninschatting/hoe te berekenen blijven welkom!!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je werkgever een hele grote rol kan spelen in het uitzoeken van de haalbaarheid, maar ook in het mogelijk maken. Waarom bespreek je het niet als iets wat je ooit eens wilt doen, dan kan je peilen hoe je werkgever hier tegenover staat zonder dat je al half je ontslag hebt getekend.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk trouwens dat zowel checklists als kosteninschattingen heel erg afhankelijk zijn van je bestemming.
Alle reacties Link kopieren
HRM zal je ook kunnen vertellen wat de werkgeversbijdrage is voor bijv. je pensioen. En ook hoe je het aan zou moeten pakken om pensioendoorbetaling en AOW te regelen.



Je zegt dat je geen problemen verwacht bij het toekennen van onbetaald verlof. Dan zou je dit soort vragen toch ook met een gerust hart kunnen vragen?



Hadden de mensen die met onbetaald verlof zijn gegaan, dezelfde functie als jij? Ik kan me zo voorstellen dat iemand met een schaarse functie eerder toestemming krijgt dan iemand die redelijk makkelijk te vervangen is.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ik zie dat ik wat duidelijker moet zijn. Kosten/checklistjes bedoel ik dus van de kosten van premies e.d. die ik moet doorbetalen. Kosten voor reis, verblijf en vrijwilligerswerk heb ik al aardig uit kunnen zoeken. HRM heeft bij de meest recente situaties voorgesteld om verlofdagen te kopen. Ik heb het idee dat die optie voor hun het gemakkelijkst is, omdat het minder werk met zich meebrengt dan de boel uit te zoeken. Ik zou graag onbetaald verlof kosten willen vergelijken met vakantiedagen bijkopen. Als ik het uitzoekwerk al gedaan heb, maak ik het mijn werkgever daarmee natuurlijk een stuk gemakkelijker.
Alle reacties Link kopieren
Al iets verder?

Een en ander is afhankelijk van je pensioenfonds. Ik heb mijn pensioen gewoon een paar maanden stop gezet. Bij mijn vriend (ABP) kon dit niet. Gelukkig kon hij het anders oplossen want per maand gaat dit best in de papieren lopen, zo'n 600 euro pm geloof ik. Ziektekosten verz. ben je verplicht door te betalen. Daar komt dan idd je reisverzekering nog bij.
Alle reacties Link kopieren
Heb mijn verzoek laatst bekend gemaakt bij mijn manager, die er even over na wilde denken. Zodra ik van hem groen licht krijg (hoop ik natuurlijk op), toch maar met HRM aan de tafel om het uit te zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het vorig jaar ook gedaan. Zo'n drie maanden ben ik weggeweest en heb daar onbetaald verlof voor gekregen.



Ik zit in het onderwijs en een deel viel in de zomervakantie ;) maar die andere twee maanden moest ik zo'n 750 per maand betalen aan pensioen en ziektekosten. Je krijgt daar wel een groot deel van terug hoor via de belastiing. Het is aftrekbaar.



Succes!
Alle reacties Link kopieren
Al wel een poosje geleden maar ik had vakantie-uren gespaard en bij ingang van mijn verlof werd mijn contract aangepast naar 10% (oid). Zo bleef ik in dienst, bleef ik verzekerd en ontstond er geen pensioenbreuk. Je pensioen doorbetalen zonder inkomsten via werk is volgens mij duur, je kan dit bij je pensioenfonds checken. Je kan ook bij terugkomst extra pensioen laten inhouden om je pensioengat wat op te vullen.

Ik snap dat je de boel eerst goed uitzoekt voor je je aanvraag indient, ik kan je verder niet aan lijstjes helpen.

Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven