Rondreis Marokko

23-04-2016 15:10 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft hier wel eens een rondreis gemaakt door Marokko? In het najaar willen een vriend en ik graag de Koningssteden bezoeken en dan vliegen op Marrakech en de overige 3 steden bezoeken per trein. We twijfelen nog een beetje of we terugvliegen vanaf Casablanca, omdat dit wellicht handiger is en Casablanca voor een dagje wel oké schijnt te zijn.



Ik zie dat georganiseerde rondreizen meestal bestaan uit 8 tot 10 dagen. Dit lijkt me heel kort als je de sfeer wilt proeven en ook wat tijd over zou willen houden om te relaxen, i.p.v. continu 'iets' bezoeken.



Zou het leuk vinden hier ervaringen te lezen, zodat ik ongeveer weet hoeveel tijd ik voor deze rondreis moet uittrekken. :-)
Ik heb zes dagen gedaan; Meknes, Fez, Merzouga+desert tour (aanrader!) en het Atlasgebergte, de laatste nacht viel echter in t water doordat de weg geblokkeerd was.



Dit was wel aanpoten, overigens was ik met de auto. Goed te doen behalve dus de afgesloten weg, wel slechte wegen op sommige andere plekken ook.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt goed, onipaa. :-) Wij willen graag naar Marrakech, Fez, Meknes en Rabat. En dan misschien terugvliegen vanaf Casablanca. Treinen in Marokko schijnen goed te zijn, dus auto huren doen we niet. Ik zou daar ook niet durven rijden, geloof ik. Zou het niet helemaal eerlijk vinden als mijn reisgenoot dan continu zou moeten rijden, dus trein is prima.



Vond je 6 dagen niet te kort? Ik zat zelf te denken aan +/- 14 dagen. Dan heb je geloof ik wel een goede balans tussen veel kunnen zien en ook nog tijd voor ontspanning.
Zes dagen was kort, 14 dagen vind io wel lang tenzij je ook een stukje strand /zwembad doet. Zou het zelf wat veel steden vinden, maar misschien houd je erg van cultuur.



Marrakesh heb ik bewust overgeslagen omdat het wel erg toeristisch is.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben gek op culturele tripjes. Strand heb ik doorgaans na een dag (maximaal) wel gezien. Ik hoor zulke verschillende verhalen: de ene persoon zegt dat je aan 4 dagen Marrakech genoeg hebt en de andere kon er wel een week zijn en was nog niet uitgekeken.



Andere culturen leren kennen en de sfeer proeven vind ik echt heel leuk, maar ik ben wel maanden ziek geweest en daardoor energetisch beperkter dan normaal gesproken. Het zijn nu nog de naweeën die nog wel een tijd kunnen duren, dus vandaar dat ik er ook wat meer tijd voor uit wil trekken dan een strak schema moeten aanhouden om alles maar te kunnen zien. :-) Dat houd ik nog niet vol en vind ik ook geen vakantiegevoel geven.
quote:onipaa schreef op 23 april 2016 @ 15:19:

Ik heb zes dagen gedaan; Meknes, Fez, Merzouga+desert tour (aanrader!) en het Atlasgebergte, de laatste nacht viel echter in t water doordat de weg geblokkeerd was.



Dit was wel aanpoten, overigens was ik met de auto. Goed te doen behalve dus de afgesloten weg, wel slechte wegen op sommige andere plekken ook.Kun je redelijk veilig eten in Marokko? Ik heb ook interesse, ben al een keer in Marrakech geweest en ik heb toen alleen maar in ons hotel durven eten.
Alle reacties Link kopieren
quote:cesium24 schreef op 23 april 2016 @ 16:25:

[...]





Kun je redelijk veilig eten in Marokko? Ik heb ook interesse, ben al een keer in Marrakech geweest en ik heb toen alleen maar in ons hotel durven eten.

Ik heb op meerdere plekken gegeten zonder problemen, wel wordt aangeraden dat je alleen (koude) drankjes neemt uit flesjes die geseald zijn.

In totaal 5 weken in Marokko geweest (rondgereisd), nooit in een hotel gegeten, tenzij het niet anders kon.

Nu ik hier weer aan denk verlang ik weer naar Coffee Nous Nous, lekkerste koffie ter wereld als je het mij vraagt.



In Marakech at ik vaak in Chez Chegrouni, erg lekker voor de prijs, 4,5 euro als ik mij goed herinner.

http://media-cdn.tripadvi ... /0d/ef/chez-chegrouni.jpg

Leuk boven zitten met vogeltjes & uitzicht op Djemaa El Fna.
Alle reacties Link kopieren
Eten in Marokko is prima, alleen geen salades en verse sinasappelsap ivm het water. Ga eten bij drukke tentjes waar ook veel locals komen en mocht het toch mis gaan..cola met water drinken isnde oplossing
Alle reacties Link kopieren
Ik kom er vandaan dus geen objectief oordeel over Marokko. Als je energie niet zo hoog is, dan is het wel raadzaam om wat meer tijd uit te trekken om meer van het land te zien. Sommige steden zijn zo druk en hectisch en dat kan een aanslag op je energie en genot zijn.

Qua eten is het veilig vind ik. Ben er nooit ziek van geworden in ieder geval. Nooit uit de kraan drinken, dat is gewoon chloorwater dus sealed waterflesjes only. Doen de locals ook.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat het tegen die tijd nagenoeg weer m'n oude energielevel is dat ik heb bereikt, maar houd sowieso niet van heel strak dagprogramma, omdat je dan weinig tijd voor echt relaxen overhoudt.



Meknes reken ik 2 dagen voor, Marrakech 4/5 dagen, Fez 3/4 dagen en Rabat 4 dagen. Is dit reëel met het oog op veel zien, maar ook ontspannen?



Het goed opletten met eten en vooral geen kraanwater drinken en/of ijsblokjes nemen, ben ik me van bewust door reizen naar Azië; hetzelfde idee. :-)
Ik vond het eten van erg goede kwaliteit. Heb trouwens wel verse jus op straat gehad, nergens last van gehad maar ik heb een sterke maag.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon momenteel in Fes en ik raad je aan om hier minimaal twee volle dagen te zijn. Meknes is niet zo groot, aan een dag heb je voldoende. Heb je Chefchaouen ook op je lijstje staan? 4 uur met de bus vanuit Fes en echt een mooie plek. 1 nacht hier is voldoende, het is niet erg groot. Casablanca is volgens mij niet echt de moeite waard, maar daar gaan wel vaak goedkope vluchten heen. De moskee is een bezoek waard, verder zou ik er niet te veel tijd spenderen. De treinen (en bussen) hier zijn prima. Ik zou zelf ook naar Merzouga gaan, de woestijn in. Over Rabat kan ik je niet zo veel vertellen. Mocht je meer informatie willen, PB me gerust
Ik ben zelf in Marrakesh en Essaouira geweest dus niet echt rondgereisd, maar ik kan je wel zeggen dat het kustplaatsje Essaouira echt een verademing was na 4 dagen Marrakesh. Marrakesh is Heel Intens en je moet voortdurend op je hoede zijn voor verkooptrucs, ook als je denkt wel streetwise genoeg te zijn om daar mee om te gaan. Essaouira was heel ontspannen, mooi stadje en heel mooie strandtochten te maken met kameel. Wij gingen per bus en dat was prima te doen.



Mijn schoonzusje, die wel echt een rondreis door Marokko heeft gemaakt, vond dat ook de fijnste plek (maar de woestijn ook erg bijzonder).
Zelf vind ik overigens voor rondreizen 3 dagen per plek (gemiddeld) het fijnst, veel zien in relaxt tempo zonder stress.
Alle reacties Link kopieren
Leuk die nieuwe reacties en tips! Dank jullie wel! Ik ga er straks even meer over opzoeken en kom hier dan terug.:-)
Ik ben lang geleden (10 jaar) 2 weken in Marokko geweest. Ik weet niet in hoeverre mijn ervaring dus nog representatief is . Ik vond het Zuiden heel erg mooi (Ouerzazate, Ait-ben-Haddou). Dat komt ook omdat ik slecht tegen drukte kan en graag klauter. Fes was voor een dag prima. Ik vond Marokko heel erg mooi landschappelijk gezien.
Alle reacties Link kopieren
Zo, ik heb inmiddels even gekeken naar met name Essaouira en Chefchaouen. Wauw! Lijkt me ook heel fijn (badplaats) en een blauwe stad. Ziet er heel bijzonder uit. Net als Jaipur, maar dan in het blauw. :-) Degene met wie ik ga is nu nog op vakantie, maar ik ga zeker dit ook aan hem voorleggen. Misschien is 16 dagen dan toch niet heel lang, want ik wil niet continu onderweg zijn en dan gehaast door een stad lopen, omdat ik anders tijd tekort kom.



barbaracartland: ik geniet echt van drukte en ben helemaal niet van het klauteren. Maar sowieso kan ik altijd nog en keer teruggaan als de eerste keer is bevallen. Ik hoor van iedereen, die er is geweest, dat ze hebben genoten van Marokko.



Dank je wel trouwens roze-olifant voor je aanbod dat ik je een PM mag sturen; lief van je. Misschien doe ik dat nog, zodra de plannen concreet zijn en we gaan boeken. :-)
Alle reacties Link kopieren
Graag gedaan mijn vriend en ik runnen een riad, dus je zou bij ons kunnen logeren
Alle reacties Link kopieren
Oooooh, wat leuk! Nu ga ik je zeker nog een PM sturen! Vertrek morgen voor een stedentripje en dat wordt dus ergens volgende week. Echt leuk!
Alle reacties Link kopieren
Ik zie dat je vier dagen voor Rabat uit wilt trekken, daar zou ik iets schrappen en vervangen voor bijvoorbeeld Chefchaouen (of Essaouira). Ik was na één volle dag wel uitgekeken in Rabat, de medina is heel erg klein en de ville nouvelle voelde een beetje als een Franse stad, heel westers. Niet verkeerd hoor, maar zeker geen vier dagen waard.

Ik heb het als tussenstop tussen Marrakech en Fez gedaan, twee nachten en weer door.



Meknes zou je eventueel als dagtrip met de trein vanuit Fez kunnen doen. Dat scheelt je een dag koffers inpakken, ik vind het zelf altijd wel fijn om dat zoveel mogelijk te beperken.



Eten heb ik nooit last van gehad. Af en toe een slok kraanwater gedronken (bij tanden poetsen etc), nergens last van. Ook met salades niet. Maar mijn weerstand is goed en ik word nooit ziek op reis *klopt af*

Als je van jezelf weet dat je snel last hebt van eten, zou ik dingen als salades en sinaasappelsap bij straatstalletjes vermijden.
Hier tijdens verschillende trips het zuiden gezien: marrakesh, essouira, ourzazate, sidi ifni, merzouga, zagora en de todra gorge. De route des milles kasbahs vond ik fantastisch. Koningssteden lijken me ook heel leuk. Rijden in t zuiden (buiten m'kech) vonden we heel goed te doen!



Sinaasappelsap trok mijn buik helaas echt niet. Verder at ik overal zonder problemen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven