(Rond)reis met camper door Australië

23-01-2017 13:12 13 berichten
Voor de pensionering van een familielid willen we met de familie een rondreis (voor ongeveer 4 - 6 weken) met een camper door Australië organiseren en boeken. Dit is een lang bestaande wens van de toekomstig gepensioneerde, die wegens geldgebrek helaas nog nooit uitgevoerd is. Een mooie gelegenheid dit alsnog te doen!



Nu hebben we alleen niemand in de familie die bekend is met reizen in Australië met de camper. Hebben jullie nog tips? Waar we nog naar op zoek zijn zijn:



- Mooie, originele routes

- Een goed verhuurbedrijf voor campers. Hoeft niet erg groot en luxe, meer VW busje idee

- Is een rondreis leuker, of is van een plek en de bus inleveren op een andere leuker?

- Wat kunnen ze echt niet missen?

- Wat is het mooiste seizoen om te gaan?



Natuurlijk heb ik ook gegoogeld, maar ik zie door de bomen het bos niet meer eerlijk gezegd.

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen!
Alle reacties Link kopieren
Wat een leuk idee!

Ik ben zelf twee keer in Australië geweest en heb twee keer de Oostkust afgereisd, de tweede keer tot in Darwin en Kakadu. Het is sowieso een prachtig land maar welke route het best is, hangt volledig af van de interesses van de toekomstig gepensioneerde. :-)

De Oostkust is sowieso een hele drukke route om te volgen omdat het de populairste is onder de backpackers. Naar het schijnt is de Westkust nog redelijk ongerept en veel rustiger maar minstens even mooi.



Wat ik zeker zou aanraden; the Great Ocean Road, Litchfield en Kakadu National Park, the Whitsundays, Blue Mountains.



Qua seizoen valt het best mee, het midden en zuiden van Australië is het best om te bezoeken tussen oktober en maart, het noordelijke gedeelte is dan heel vaak overstroomd. Sommige nationale parken zijn dan ook gesloten. In het noorden is het altijd goed om te reizen, in onze zomer is het daar rustiger en aangenamer qua temperatuur.



Best eerst een route uitstippelen en dan prijzen opvragen bij verschillende autoverhuurbedrijven (Wicked Campervans is populair bij backpackers maar heeft geen al te beste reputatie). De auto achterlaten op punt A, van punt A naar punt B vliegen en een nieuwe auto oppikken op punt B is vaak goedkoper dan dezelfde auto gedurende de hele route te houden.
Alle reacties Link kopieren
Oh, Canberra is geen aanrader om te bezoeken en Ayers Rock is een gigantische tourist trap.

Binnenlandse vluchten zijn goedkoop en snel maar probeer zeker Tigerair te mijden, Qantas daarentegen stelt nooit teleur.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hele goede herinneringen aan onze camperreis van 15 jaar geleden. Begonnen in Melbourne, langs de kust idd ook the Great Ocean Road , naar The Grampians en verder terug de kust volgend naar Sydney. Daar de camper een paar dagen ingeleverd omdat we deze in de stad toch niet nodig hadden en toen weer verder getrokken via eerst The Blue Mountains, verder naar het noorden, oa. Byron Bay, In Brisbane de camper weer ingeleverd en vandaar weer naar NL gevlogen. Superreis!
Ik ben paar jaar geleden naar australie geweest en heb met een kleine camper rondgereist.

Wij hebben een hippiecamper gehuurt en die was echt prima! Net zoiets als een vw busje eigenlijk. Ik weet alleen niet of je als 65plusser je nog wel zo wilt opvouwen in zo'n busje of dat je liever een grotere wilt huren waar je ook in kunt staan. Een rondreis zou ik niet doen want de afstanden zijn belachelijk groot! je hebt dan wel one way kosten aan de camper maar helemaal terugrijden kost ook geld (en tijd). Ik heb zelf in 3 weken van melbourne naar brisbane gereden met veel tussenstops en dat was een relaxt tempo. Verder ook nog 3 weken noordelijker van brisbane geweest tm cairns maar dat deden we met het ov en de grayhaunt bussen.

Tip: leg niet te veel vast! Gewoon een globale planning maken en laat je verder verassen.

Wij overnachten vaak op basic campings in de national parken! Dat is goedkoopste optie en je staat op de mooiste plekken! Wij waren in het hoogseizoen dec/jan en hadden eigenlijk altijd nog wel een plek kunnen vinden op campings. Ik kan me tenminste niet herinneren dat we echt lang moesten zoeken voor een camping. Een enkele keer was het wel druk bv aan de great ocean road maar ook daar vonden ze voor ons kleine busje nog wel een plekje op de camping. Wij stopten ook weleens bij een plaatselijke vvv voor tips waar we konden camperen en dat was toen ook wel handig.

Verder is een tip om er goed voor te sparen! Australie is een duur land maar als je met een camper reist en dus zelf kookt en de national park campings neemt kan je de kosten zeker drukken!

Ik heb zelf alleen ervaring met de oostkust maar de westkust schijnt ook fantastisch te zijn van verhalen!



Veel plezier! Dit gaat een reis worden om nooit te vergeten!
Bedankt het advies! Ik ga ermee aan de slag (even kijken waar alles precies ligt tov elkaar enzo Goed om te horen dat het jullie goed bevallen is in ieder geval!



Saart en Elle, hoeveel tijd hadden jullie uitgetrokken voor de door jullie genoemde reizen?
Alle reacties Link kopieren
De eerste keer heb ik er net iets meer dan twee maanden voor uitgetrokken en de tweede keer heb ik het in zes weken gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Rodelimo, wij waren 4 weken weg. En dat was voor die afstand prima te doen. De eerste twee dagen hadden we voor de stad Melbourne uitgetrokken. Konden we meteen even wennen aan het land enzo. Australiërs die in de stad wonen gaan op vrije dagen/lang weekend graag de natuur in, dus dan kan het op plekken wel wat drukker zijn hebben wij toen gemerkt. Maar er was altijd wel ergens een plaats voor onze camper en uiteindelijk heb je je huis bij je . Wij hadden een globale route in onze hoofd en alleen begin, tussenstop Sydney en eind stonden vast.
Bedankt voor jullie snelle reacties! Ik zou bijna gewoon zelf gaan nav de enthousiaste verhalen



Had ik nog een vraag: Campings/ camperplaatsen hoef je dus eigenlijk niet te reserveren? Jullie hebben niet vaak gehad dat je 's avonds aankwam en weggestuurd werd ofzo?

Waren daar ook gewoon sanitaire voorzieningen, of is het handig die toch ook in de bus te hebben? (lig heel basic voor nood zeg maar)



Oh, en nog een laatste vraag (er schiet me steeds meer te binnen:P): hadden jullie geboekt bij een organisatie, die alles voor je regelde, of gewoon zelf, het vliegtuig apart, camper apart etc?
Alle reacties Link kopieren
quote:rodelimo schreef op 23 januari 2017 @ 17:21:

Bedankt voor jullie snelle reacties! Ik zou bijna gewoon zelf gaan nav de enthousiaste verhalen



Had ik nog een vraag: Campings/ camperplaatsen hoef je dus eigenlijk niet te reserveren? Jullie hebben niet vaak gehad dat je 's avonds aankwam en weggestuurd werd ofzo?

Waren daar ook gewoon sanitaire voorzieningen, of is het handig die toch ook in de bus te hebben? (lig heel basic voor nood zeg maar)



Oh, en nog een laatste vraag (er schiet me steeds meer te binnen:P): hadden jullie geboekt bij een organisatie, die alles voor je regelde, of gewoon zelf, het vliegtuig apart, camper apart etc?Doe gewoon lekker wat jij het fijnste vindt. Als je het leuk vindt om vanalles uit te zoeken (voorpret!) regel je het lekker zelf. Heb je het veel te druk of levert het kneiterveel stress op, vraag je het aan een reisbureau. Of je regelt alleen de eerste week en kijkt de rest aan. Australië is een fantastisch land en supergoed te bereizen. Denk wel aan dat hoe meer je naar het Noorden gaat, hoe meer je je moet voorbereiden. (Overstromingen, etc, genoeg water en zo mee, four wheel drive etc)
Ja, dat zou ik ook zeker doen als ik zelf zou gaan! ;) echter wil ik het mijn familielid zo makkelijk mogelijk maken ( voel me wel verantwoordelijk dat zij een probleemloze vakantie hebben) dus wat advies kan geen kwaad:)
Alle reacties Link kopieren
Geen tips voor Australië, wij hebben Nieuw Zeeland gedaan. Maar absoluut geen campings van tevoren boeken! Juist die flexibiliteit is heerlijk met een camper.
Alle reacties Link kopieren
Route: ligt heel erg aan wat het gezelschap voor interesses heeft.



Ik heb zelf een jaar gereisd in Australie, mijn aanraders:

- tasmanie. mooie natuur, heel afwisselend, stuk rustiger dan het vasteland (veel toeristen slaan het over), afstanden heel goed te doen.

- sydney - melbourne - great ocean road. prachtige natuur, helaas had ik maar een week de tijd om hierover te doen.

- perth- esperance (zuidwestkust). verwachtte zelf vrijwel niks van dit stuk, maar dat maakt het des te mooier. van wijnproeverijen, wandelingen, wildlife, mooie stranden en kleine stadjes/dorpjes. De rest van de westkust heb ik niet gereisd, maar lijkt me ook erg mooi.



Hoewel ik een toptijd heb gehad aan de oostkust, staat dit niet tussen mijn favorieten. Aan de ene kant echt plekken die je gezien moet hebben (Sydney, brisbane, byron bay), maar het ontzettende drukke, toeristische sfeertje maakte het voor mij wat minder.

Ayers Rock (centraal australie) vond ik ook een must-do, maar ik kan me voorstellen dat het niet geheel in een route in te plannen is en erheen vliegen is duur.



Qua camper zou ik wicked al meteen achterwege laten, dat is echt niks , helemaal niet voor die leeftijd lijkt me (krakkemikkig busje waar de seks en drugs vanaf straalt). Apollo, maui, britz of jucy staan een stuk beter bekend.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven