Rondreis Noorwegen met een tent

01-12-2014 10:13 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Komende zomer (juni/juli) willen man en ik een rondreis maken door Noorwegen, het liefst met de tent. Ben me nu een beetje aan het orienteren op een mogelijke route, maar zie door de bomen het bos niet meer.

Ben dus benieuwd naar jullie persoonlijke ervaringen in Noorwegen, tips voor een mooie route (we willen 3 weken gaan), leuke plaatsen en campings die jullie aanraden.

We willen dus vooral kamperen, maar sluit bij wat minder weer ook niet uit dat we in een hut overnachten. Moet je die vooraf reserveren of kun je ook spontaan bij een camping aankloppen?

En qua route hoor ik wisselende verhalen. Sommigen bevelen je aan om bijvoorbeeld alleen het gebied tussen de zuidkust en Bergen te bezoeken, maar is het realistisch om ook een wat groter deel van Noorwegen te zien in 3 weken? Of wordt het dan jakkeren en jagen?



Bedankt alvast!
Alle reacties Link kopieren
Voor een eerste keer Noorwegen is het gebied tussen Kristiansand en Bergen een prima advies. Voor 3 weken is dat goed te doen. Je neemt de boot vanuit Hirthals naar Kristiansand. Vandaar uit volg je de kustlijn naar Bergen. Echt een aanrader. Vanuit Stavanger kun je langs het Lysebotnfjord rijden en terug met de boot. BIj Lysebotn heb je een camping, dat is echt aan het fjord. Je gaat weer terug naar Stavanger en dan weer door naar het noorden. De eilanden voor de kust bij Bergen zijn ook leuk om te bezoeken en te overnachten. Na Bergen ga je meer naar het oosten om vervolgens weer naar het zuiden te gaan. Voor een eerste bezoek is dit echt een schitterende omgeving en hoef je echt niet noordelijker. Je hebt dan al echt al veel gezien.



Ik weet niet wat jullie willen, willen jullie elke dag rijden of juist ook eens een rustdag? Houdt er rekening mee dat de gemiddelde snelheid in Noorwegen gewoon veel lager ligt. De wegen zijn erg bochtig en een overtocht her en der is noodzakelijk. Houdt het gemiddelde op maximaal 60 km/u. Zorg voor een goede wegenkaart.



Overnachten met een tent zonder reserveren is nergens een probleem. De laatste jaren zijn er veel hutten bijgebouwd, meestal is er wel een hut beschikbaar. Wil je zeker een hut dan kun je begin van de dag even bellen om een hut te reserveren.
Noorwegen staat hier ook bovenaan.

Ook rondtrekken met auto en tent.



@Dahlia74, welke wegenkaart kan jij aanbevelen?

Mijn voorkeur gaat uit naar zo één die in boekvorm is, met zo'n spiraal.

(zou mooi zijn als ik die alvast besteld kan worden, dan kan de voorpret beginnen)



Met welk land kan je de wegen/afstanden een beetje vergelijken?
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben dit jaren geleden gedaan. Niks gereserveerd, behalve de veerboot.



We gingen van Hirtshals naar Kristiansand, van daar naar de Hardangervidda. Was helaas te mistig om wat te zien, maar schijnt erg mooi te zijn!

Vandaar naar Bergen, en dan door naar het Sognefjord. Ik kan nu niet meer terugvinden waar we overnacht hebben, maar daar was het zó mooi. Een camping aan de zuidkant van het fjord, tegen de helling aan. Prachtig!

Daarna naar Oslo. Was ook een hele mooie route. Vanwege een huwelijk in Zweden gingen we daarna daar heen. Daarna via Malmö naar Kopenhagen. Toen via Rodbyhavn naar Duitsland en weer naar huis.



Ik heb er goede herinneringen aan en zouhet je dus ook zeker aanbevelen!
Alle reacties Link kopieren
We zijn twee keer naar Noorwegen gegaan met de tent. 1x van Stavanger teruggereden richting Zweden, en de andere keer van Bergen naar Oslo.

Qua natuur vond ik vooral rondom stavanger (Lysefjorden) erg mooi, en de gehele route van Bergen naar Geiranger. Wij waren toen nog noordelijker gegaan tot aan Trondheim, maar daar was het weer echt een stuk slechter.

Dit jaar willen wij nog een keer gaan maar dan van Stavanger naar Bergen. Wij vinden de fjorden het mooiste en geven niks om ook de stad Oslo bijvoorbeeld te zien.

Mocht je echt van Bergen richting Geiranger willen, weet ik nog een leuke plek waar je wild kunt kamperen (Er is wel een wc) met uitzicht op een gletsjer.



Onze ervaring is wel dat de hutjes eigenlijk overal volgeboekt zitten in juli.

En qua wegen, je hebt er geen snelwegen, maar de wegen zijn verder goed te bereiden. Op sommige stukken heb je wel veel haarspeldbochten (Geiranger). Maar iedereen rijdt vrij rustig. Veel harder dan 80 kun je op de meeste plaatsen (zeker in de fjorden) niet.
@asinov, als ik een afstand/route neem en dan uitga van gemiddeld 50 km. per uur (ivm. die haarspeldbochten ed.)(zonder verdere stop momenten, die tel ik er dan qua tijd nog extra bij)

Zit ik dan een beetje in de buurt van wat ik zou kunnen doen qua afstand?
Alle reacties Link kopieren
quote:vla-flip schreef op 01 december 2014 @ 12:32:

Noorwegen staat hier ook bovenaan.

Ook rondtrekken met auto en tent.



@Dahlia74, welke wegenkaart kan jij aanbevelen?

Mijn voorkeur gaat uit naar zo één die in boekvorm is, met zo'n spiraal.

(zou mooi zijn als ik die alvast besteld kan worden, dan kan de voorpret beginnen)



Met welk land kan je de wegen/afstanden een beetje vergelijken?



Als hoofdkaart gebruiken wij een boek van Shell, met zo'n spiraal dus. Onze kaart is inmiddels antiek, maar functioneert nog steeds. Door de jaren heen hebben wij losse kaarten van heel Noorwegen bijgekocht. Die zijn van Cappelens. Qua boek denk ik dat het boek van Freytag & Berndt ook voldoet.



Ik vind het qua rijden, zeker in het fjorden gebied, niet vergelijkbaar met andere landen. Ik heb veel in bergachtig gebied in Europa gereden en toch is rijden is in het fjorden gebied anders.



Plan vooral niet teveel, laat het over je heen komen. Kijk globaal waar je heen wilt, maar plan niets. Haast je vooral niet, maar geniet.
Alle reacties Link kopieren
quote:vla-flip schreef op 01 december 2014 @ 13:10:

@asinov, als ik een afstand/route neem en dan uitga van gemiddeld 50 km. per uur (ivm. die haarspeldbochten ed.)(zonder verdere stop momenten, die tel ik er dan qua tijd nog extra bij)

Zit ik dan een beetje in de buurt van wat ik zou kunnen doen qua afstand?



Ik vind het moeilijk inschatten. Wij stoppen op sommige stukken ook elke paar kilometers, omdat het uitzicht heel mooi is. Zo kun je een hele dag doen over 50-100km.

En inderdaad plan niet vooruit. Als het weer wat minder is, of het is een minder mooie regio kun je altijd doorrijden. 3 weken is zeker voldoende om op je gemak door de fjorden heen te rijden.
Wij zijn van Frederikshaven in Denemarken naar Oslo gevaren, na een paar dagen zijn we naar Kristiansand gegaan, vanuit daar naar het noorden langs Evje, daarna door naar Geilo (zat misschien nog 1 stop tussen), daarna naar Lillehammer en toen weer terug naar Oslo.
quote:Dahlia74 schreef op 01 december 2014 @ 13:25:

[...]





Als hoofdkaart gebruiken wij een boek van Shell, met zo'n spiraal dus. Onze kaart is inmiddels antiek, maar functioneert nog steeds. Door de jaren heen hebben wij losse kaarten van heel Noorwegen bijgekocht. Die zijn van Cappelens. Qua boek denk ik dat het boek van Freytag & Berndt ook voldoet.



Ik vind het qua rijden, zeker in het fjorden gebied, niet vergelijkbaar met andere landen. Ik heb veel in bergachtig gebied in Europa gereden en toch is rijden is in het fjorden gebied anders.



Plan vooral niet teveel, laat het over je heen komen. Kijk globaal waar je heen wilt, maar plan niets. Haast je vooral niet, maar geniet.



+1 Hier de kaart niet van shell maar ergens lokaal in noorwegen zelf gekocht, geloof die freytag.



Als tip:

Als je oslo goed wilt verkennen (erg leuke stad) Er zit daar een camping in de stad boven op een berg waarmee je met de bus (dagkaarten op camping te koop voor alle ov voor weinig) binnen 10 minuten in het centrum staat. Ben alleen de naam kwijt. Wij zijn daar zo'n 5 jaar geleden geweest.

Verder vonden wij roros erg mooi (schrijf je met zo'n o met streepje) Wij zijn via het binnenland richting trondheim gereden en via de kust weer terug.
Alle reacties Link kopieren
quote:Shenandoah schreef op 01 december 2014 @ 21:58:

[...]

Als tip:

Als je oslo goed wilt verkennen (erg leuke stad) Er zit daar een camping in de stad boven op een berg waarmee je met de bus (dagkaarten op camping te koop voor alle ov voor weinig) binnen 10 minuten in het centrum staat. Ben alleen de naam kwijt. Wij zijn daar zo'n 5 jaar geleden geweest.Op deze camping stonden wij idd ook. Was met de bus goed te doen. En je hebt er een mooi uitzicht 's avonds!
Dat is de camping op de Ekeberg, zo heet de camping ook. Het kan daar wel heel druk zijn met jongeren, in de zomer zijn er vaak sporttournooien met meer dan 500 tieners waar je dan tussen staat.

Wij zijn de keer daarna naar Bogstad camping gegaan, iets verder van het centrum, maar veel rustiger.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben het twee keer gedaan, beide keren in de zomervakantie, dus hoogseizoen.



De eerste keer was echt een monstertocht. We waren zo onder de indruk van Noorwegen, dat we maar bleven verder rijden.

We waren overgevaren naar Larvik, en hebben een heel eind de E6 gevolgd richting het Noorden. Uiteindelijk overgevaren van Bodo naar de Lofoten. Uiteindelijk zijn we dwars door Zweden weer een heel eind naar het zuiden afgezakt en toen weer doorgestoken naar het westen, tot we bij Geiranger de zee weer bereikten.

Via Stryn, Kaupanger, Laerdal en de Hardangervidda zijn we terug naar Larvik gereden en daar weer op de boot naar Denemarken en naar huis. Ik geloof dat we in 4 weken tijd 7000 km gereden hebben. Echt gekkenwerk, maar achter elke bocht was weer iets nieuws te zien. We reisden bijna elke dag verder, soms bleven we ergens wat langer om te kunnen wandelen of omdat het er gewoon zo mooi was dat we niet uitgekeken raakten.



Een jaar later zijn we nog eens terug geweest en wat zuidelijker gebleven en ook wat meer van Zweden bekeken. Toen hebben we een rondje: Ystad, Kristianstad, Växjö, Stockholm, meer Vänern, Oslo (idd Bogstadcamping), Hardangervidda, Bergen, Stavanger gedaan.



Ik vond het gebied rond Geiranger, Stryn, Laerdal erg mooi en ook de Lofoten. Denk dat dat de mooiste plek op aarde is waar ik ooit geweest ben.



We hebben een paar keer in hutjes overnacht op campings of bij particulieren in de achtertuin. Langs de weg stonden vaak borden dat je er kon overnachten. Ik vond dat wel vrij prijzig, we betaalden vaak wel 50 euro per nacht voor een blokhut met stapelbed. Maar goed, als het regende, deden we het wel, want dan hoefden we de tent niet op te zetten in de modder en regen. Gelukkig was het meestal erg mooi weer.
..
Alle reacties Link kopieren
Die camping op een berg, bedoelen jullie niet Holmenkollen, bij de springschans?
quote:prik schreef op 02 december 2014 @ 15:22:

Die camping op een berg, bedoelen jullie niet Holmenkollen, bij de springschans?



Die ik bedoelde is inderdaad die op de ekeberg. Ik heb geen springschans gezien in Oslo eigenlijk.

Openluchtmuseum is er erg leuk, en je kan naar verschillende eilandjes met een klein bootje waar je dan lekker kan zwemmen/zonnen etc.
Bogstadcamping ligt in de buurt van de Holmenkollen. Daar zijn we ook geweest en in het skimuseum dat erbij is.
quote:Ik vond dat wel vrij prijzig, we betaalden vaak wel 50 euro per nacht voor een blokhut met stapelbed.Per persoon of voor de hele hut? Voor de hele hut zou ik het 'n koopje vinden als je voor 50 euro kunt overnachten (al helemaal als je met meerderen bent). Dacht dat Noorwegen enorm duur was en je geen overnachting onder de 100 euro zou kunnen vinden. Heeft zo'n hut wel 'n eigen wc/douche trouwens?
Alle reacties Link kopieren
De ene hytte is luxer dan de andere. De een heeft alle faciliteiten, de andere alleen slaapplaatsen. Uiteraard zie je dat ook terug in de prijs.
quote:elninjoo schreef op 03 december 2014 @ 06:21:

[...]



Per persoon of voor de hele hut? Voor de hele hut zou ik het 'n koopje vinden als je voor 50 euro kunt overnachten (al helemaal als je met meerderen bent). Dacht dat Noorwegen enorm duur was en je geen overnachting onder de 100 euro zou kunnen vinden. Heeft zo'n hut wel 'n eigen wc/douche trouwens?Over het algemeen niet, dan moet de wc's en douche van de camping gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Wat een mooie verhalen allemaal, dankjewel!

Voor een eerste keer lijkt nu het gebied Stavanger-Bergen me erg mooi, maar als ik jullie verhalen lees wil ik nog zoveel meer zien. Maar zoals Dahlia al vroeg: we willen graag rustig aan rondreizen, niet iedere nacht ergens anders verblijven.



Is Oslo een leuke stad, de moeite van omweg waard? En als ik vanaf de regio Bergen richting Oslo wil, wat zouden jullie me aanraden qua route daarheen?
Ik vind Oslo een geweldige stad, niet zo groot, maar dat vind ik juist zo fijn. Mooie musea, Vigelandpark, Akerhus vesting, winkels, maar heel erg duur. Van parkeren tot eten, tot winkelen echt heel duur. En ver van Bergen.
Ik vond Oslo erg leuk. Zijn veel musea die je kan bekijken. Wij zijn toen naar het openlucht museum geweest, en een dagje 'strand' op een eilandje om te zwemmen etc. Verder weet ik niet meer precies wat we allemaal gedaan hebben daar, is al 5 jaar geleden :P
Alle reacties Link kopieren
Dat is heel persoonlijk, ikzelf vond Oslo wel aardig, maar zou er niet speciaal voor omrijden. Ik vind Bergen een leukere stad.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 03 december 2014 @ 06:21:

[...]



Per persoon of voor de hele hut? Voor de hele hut zou ik het 'n koopje vinden als je voor 50 euro kunt overnachten (al helemaal als je met meerderen bent). Dacht dat Noorwegen enorm duur was en je geen overnachting onder de 100 euro zou kunnen vinden. Heeft zo'n hut wel 'n eigen wc/douche trouwens?



Wij hadden steeds hele basic hutjes op campings. Dus geen eigen wc en douche en eigenlijk alleen een houten blokhut met een stapelbed, een kookpitje, een tafel en twee stoelen en een jerrycan om water in te halen bij de kraan op de camping.



Je kunt ook luxere hutten huren, maar die zijn dan ook wel minstens 2x zo duur. Dit was trouwens de prijs in 2006, waarschijnlijk is het nu duurder.
..
Alle reacties Link kopieren
Ik vond Oslo ook een mooie stad. Zo ruim opgezet, het doet niet erg stads aan. En het ligt mooi aan het water. Het openluchtmuseum vonden wij ook een aanrader.



Van Oslo naar Bergen zou ik zeker langs de Hardangervidda rijden (kan ook eigenlijk nauwelijks anders, denk ik). Dat is een hoogvlakte waar je met de auto niet echt kunt komen, maar je kunt er wel fantastisch mooi wandelen.



Bij Rjukan zit een grote mooie camping en vandaaruit kun je ook makkelijk veel uitstapjes maken.
..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven