Sicilië

10-12-2016 11:30 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
11 dagen Sicilië in de vroege lente! Reisgids (boekje) en huurauto komt nog wel, maar wie heeft al leuke tips? voor fijne hotels / b&b's/ andere overnachtingsplekken, schattige dorpjes, geweldige eettentjes, vulkanische dingen anders dan de Etna, of iets anders wat we echt niet mogen missen? Mille grazie!



-UPDATE- inmiddels wat concretere vragen in mijn eigen reactie van 14-02-2017
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
The Godfather weleens gezien? Dan moet je naar Corleone.
Oh dear, how sad, never mind.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben alweer jaren geleden geweest, maar heb toen aan de hand van mijn reisgids (de Trotter) een route gemaakt. Ik zou je dus adviseren om wel al een gids te halen. We zijn overal geweest behalve in Palermo, toen wij Palermo inreden, hebben we snel weer rechtsomkeer gemaakt, veel te druk en we zijn gewend om in Italie te rijden.



Een aantal van die plekken, die we dus via die gids hadden gevonden, waren echt bijzonder. O.a. een bed and breakfast dat door een gepensioneerde dame was opgezet. Het was in de buurt van de Etna, wij verbleven daar een paar nachten en ze vroeg ons iedere dag aan welk tafeltje we wilden ontbijten in de tuin (ze had een prachtige, grote tuin, en maakte heerlijke lekkernijen voor bij het ontbijt, heb was gewoon haar hobby om die B&B zo goed mogelijk te leiden, we hebben genoten en dat voor een heel lage prijs.



En badderen bij een prachtige waterval, die erg verborgen lag, wel door de Italianen al gevonden. Ook een keer een processie bijgewoond. Veel plezier, Sicilie is echt prachtig en het eten geweldig.
Alle reacties Link kopieren
Er lang geleden ben ik er geweest, Taormina is een geweldig dorpje, heel gezellig met allerlei restaurantjes en winkeltjes.

Het was tegen een berg omhoog met allemaal kleine schattige zijstraatjes met mini terrasjes.
Ik plak een link naar een vorige post voor je.
quote:sammies schreef op 10 december 2016 @ 12:58:

Er lang geleden ben ik er geweest, Taormina is een geweldig dorpje, heel gezellig met allerlei restaurantjes en winkeltjes.

Het was tegen een berg omhoog met allemaal kleine schattige zijstraatjes met mini terrasjes.



Vreselijk toeristisch (busladingen vol groeoen die achter een gids met bordje lopen, er zijn vast ook nog Sicilianen als je goed zoekt). Zou ik overslaan of even een uurtje of twee doorheen slenteren. Er vlak boven heb je Forza D'Agro, leuk dorp, vooral 's ochtens vroeg (later op de dag komen er wel wel grote toeristenbussen langs, die gaan eind van de middag weer weg).



Waar begin/eindig je?
Ook wel heel toeristisch, maar erg mooi: Ortigia. Daar zijn nog zat straatjes waar je rustig doorheen kunt slenteren. Mooie, barokke stad.
Alle reacties Link kopieren
quote:eva-luna schreef op 10 december 2016 @ 13:13:

[...]

Waar begin/eindig je?



Heen naar en terugvlucht uit Catania. Ik hoorde al dat dat stadje zelf niet zo leuk is.



Iedereen bedankt voor de tips tot nu toe! Ik ga bij het vergelijken van reisgidsjes ook de Trotter bekijken.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Juist naar Palermo en omgeving gaan! Veel meer Italiaans dan de kant bij Catania/Taormina.



In de buurt van Palermo spreken de Italianen nauwelijks engels en is het dus veel handen en voeten werk.



Ik ben ook geen held op de weg, maar met man aan het stuur toch Palermo ingereden. Wat een ontzettend mooie, sfeervolle stad is dat zeg! En verder mag je aan de noordkant Cefalu ook niet overslaan. Wel toeristisch, maar ook heel sfeervol!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ooit een maandje Italiaanse les gehad dus dat komt vast wel goed. :-)
You can never have too many hats, gloves and shoes
quote:Hayek schreef op 10 december 2016 @ 11:32:

The Godfather weleens gezien? Dan moet je naar Corleone. Ik vond Corleone geen zak aan. Op het maffiamuseum na was er geen zak te beleven en ook geen mooie plaats.
Alle reacties Link kopieren
Hele goede ervaringen heb ik zelf met Agriturismo San Marco, aan de kant van Catania zit dat. Met prachtig uitzicht op de Etna, heerlijk eten voor een prikkie dat gekookt wordt door de moeder van de eigenaar (€20 voor 4 gangen incl. zoveel water en wijn uit eigen wijngaard als je wil) en een fijn zwembad. Geen aandelen overigens. Prima ontbijt ook voor Italiaanse begrippen.



Verder zou ik je aanraden een boottocht naar de eolische en/of egadische eilanden te doen. Wij hebben het allebei gedaan en met allebei goede ervaringen. Vaak ben je een hele dag weg met de boot en krijg je een eenvoudige lunch aan boord. Onze boot ging soms voor anker zodat je van de boot kon springen en zwemmen in het helderblauwe water.



Ondanks erg toeristisch, zou ik je aanraden wel naar Syracusa te gaan vanwege de mooie en authentieke architectuur.



En beklim de Etna!



Naast de Etna en de eilanden aan de oostkust, zou ook ik je aanraden richting het westen te rijden. Veel minder toeristen en veel authentieker. Taormina zou ik je afraden, veel te toeristisch.
quote:Dalit schreef op 10 december 2016 @ 13:05:

Ik plak een link naar een vorige post voor je.



Ghe dat was mijn topic (nieuwe nick inmiddels)



quote:anoniem12112016 schreef op 01 februari 2016 @ 16:28:

We hebben geboekt



We landen in Catania en halen daar de auto op.

- Dan door naar Noto voor 2 nachten (Siracusa bekijken kan dan ook)

- Vandaar uit naar Agrigento, ook 2 nachten (vallei der tempels en luieren).

- Dan 3 nachten aan de rand van Palermo (kunnen we naar Cefalu, maffiamuseum in Corleone en Erice).

- En de laatste 2 nachten in de buurt van Taormina (Dan kunnen we naar de Etna én Toarmina)



Noto vonden wij geweldig! Prachtige oude gebouwen en fijne sfeer. We zaten een kilometer of 10 buiten Noto in een agriturismo http://www.kallikoros.it/index.asp helemaal top!

Zou er zo weer heen gaan.



En Siracusa ook helemaal de moeite waard. Prachtig oud centrum en veel lekkere restaurants.
Alle reacties Link kopieren
Oh en een aanvulling nog: mocht je van oost naar west rijden, rijdt langs het plaatsje Petralia Soprana om te lunchen bij Da Salvatore! Je weet niet wat je overkomt als je daar anti pasti bestelt... Wel reserveren want het kan druk zijn.
quote:patsy--stone schreef op 10 december 2016 @ 13:28:

[...]





Heen naar en terugvlucht uit Catania. Ik hoorde al dat dat stadje zelf niet zo leuk is.



Iedereen bedankt voor de tips tot nu toe! Ik ga bij het vergelijken van reisgidsjes ook de Trotter bekijken.Catania zelf zou ik overslaan. Ik begreep ook dat veel autoverhuurbedrijven ook niet willen dat je daar met de auto heengaat ivm autodiefstallen.
Ik vond Toarmina leuk om te zien. Inderdaad belachelijk toeristisch en je betaalt overal de hoofdprijs maar we hebben daar een middag doorgebracht en het is ook wel écht heel mooi.
Alle reacties Link kopieren
quote:-Puss-in-Bootz- schreef op 10 december 2016 @ 13:55:

[...]



Ik vond Corleone geen zak aan. Op het maffiamuseum na was er geen zak te beleven en ook geen mooie plaats.



Klopt. We wilden er lunchen, maar er zat bijna niks. En dat museum was ook niet heel erg interessant.

The Godfather is ook niet in Corleone opgenomen, omdat die plaats helemaal niet fotogeniek is.
.
quote:impala schreef op 10 december 2016 @ 14:26:

[...]





Klopt. We wilden er lunchen, maar er zat bijna niks. En dat museum was ook niet heel erg interessant.

The Godfather is ook niet in Corleone opgenomen, omdat die plaats helemaal niet fotogeniek is.



Wij konden het museum niet eens in. Moest vtv gereserveerd worden Voor de lunch kwamen we uiteindelijk op een pleintje met een soort Italiaanse snackbar. Pizza afhalen aan een balie.

Plassen moest een paar honderd meter verderop bij een openbaar toilet.



De weg ernaartoe (vanaf Agrigento naar Corleone en daarna door naar Palermo) vond ik wel een belevenis Gaten in de weg waar je nooit meer uit zou komen als je erin zou rijden. Het eerste stuk was zo'n 60 kilometer en ik denk dat we daar zeker 2 uur over gedaan hebben.
Alle reacties Link kopieren
quote:-Puss-in-Bootz- schreef op 10 december 2016 @ 14:37:

[...]





Wij konden het museum niet eens in. Moest vtv gereserveerd worden Voor de lunch kwamen we uiteindelijk op een pleintje met een soort Italiaanse snackbar. Pizza afhalen aan een balie.

Plassen moest een paar honderd meter verderop bij een openbaar toilet.



.



Zelfde pleintje, zelfde snackbar (met nul keuze). .

Ik had me de lunch daar anders voorgesteld.
.
Alle reacties Link kopieren
In Palermo was ik getuige van een ouderwetse knokpartij op de markt. Iemand zijn huis werd ontruimd en wat marktlui namen het voor hem op. Een van de knokkers, jaar of 40, werd door zijn oude moeder weggesleurd. Spektakel!
.
Alle reacties Link kopieren
zeker de eolische eilanden!geweldig om de verschillende vulkanen te zien.zeker doen:vulcano de grote krater zien.ook het bad wat ze daar hebben niet overslaan.stromboli doet het nog echt(al moet je een beetje mazzel hebben qua eruptie)al is die wel het verste weg.maar als je een dag over hebt zeker vulcano doen en de etna natuurlijk.je hoeft niet perse helemaal hoog.beneden is er al meer dan genoeg te zien.enne catania is best leuk hoor.1 dag is wel genoeg.veel ligt wat verscholen,maar zeker een leuke stad.
Alle reacties Link kopieren
Veel leuke en goeie tips, ook in dat andere topic over Sicilië! 11 dagen gaat nog te kort zijn. Al veel zin in!



Dank jullie wel!
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
UPDATE



Na het lezen van alle tips in dit topic en in het andere Sicilië-topic, en wat scannen in een Lonely Planet gids, is vooralsnog ongeveer het plan:



- auto ophalen in de ochtend op vliegveld Catania en meteen weg rijden, stoppen bij Castello di Lombardia (Enna) voor mooi uitzicht, doorrijden, twee nachten in/bij Cefalú. O.a. La Rocca op voor het uitzicht.



- twee nachten in centraal Palermo, hotel al geboekt (waaronder zaterdag, gay uitgaan?), auto ergens buiten centrum parkeren... tips?



- misschien nog een dag (nacht?) Erice, Marsala en omgeving (ook voor uitzicht vanuit Erice)



- Eolische eilanden, hoeveel dagen raden jullie aan? We houden allebei wel van vulkanische activiteit! Bewegend lava zien lijkt me geweldig. Zijn er kant-en-klare tourtjes van bijvoorbeeld 2 of 3 dagen langs diverse eilanden? Of toch zelf met OV/veerboten regelen?

Tips voor leukste eiland om op te overnachten?



- laatste een of twee nachten Syracuse, misschien uitstapje naar Noto of wat anders. Auto einde middag terugbrengen naar Catania vliegveld, en terugvlucht.



Alle andere bezienswaardigheden en leuke stadjes laten we vooralsnog even buiten beschouwing, dit lijkt ons nu het leukste. Is dit te doen zonder al teveel gejakker, met 10 nachten / 11 redelijk volledige dagen?



Tips zijn welkom voor leuke accommodaties (agriturismo, charmant of erg mooi hotel, appartement) in / bij Cefalú, op de Eolische eilanden, en in / bij Syracuse.



Andere dingen waar we niet aan denken, of die echt de moeite waard zijn in die plaatsjes en die niet zo gauw in een LP staan, laat maar horen! Likes: lekker eten, wijn, bier, wandelen / niet al te zwaar hiken, vulkanen, natuur maar ook typisch stedelijke dingen, fototentoonstellingen, hoge uitzichtspunten, markten, live muziek... Mijn persoonlijke dislikes: ruïnes, musea met schilderijen, supertoeristische plaatsjes met alleen maar souvenirstalletjes.



Alvast bedankt!
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
- Eolische eilanden, hoeveel dagen raden jullie aan? We houden allebei wel van vulkanische activiteit! Bewegend lava zien lijkt me geweldig. Zijn er kant-en-klare tourtjes van bijvoorbeeld 2 of 3 dagen langs diverse eilanden? Of toch zelf met OV/veerboten regelen?

Tips voor leukste eiland om op te overnachten?



ik vind dit nogal lastig in te schatten.wij zaten er een week en eigenlijk nog geen genoeg van.wij zaten op lipari(in een leuk klein hoteltje boven de stad met heerlijk uitzicht en patio),vooral omdat dit qua ligging het handigst is.vandaar kan je overal makkelijk heen.wij hebben alles zelf geregeld,maar was makkelijk te doen.voor bewegend lava moet je naar stromboli.al zou ik aanraden om er 1 overnachting te doen.wij deden zo een bootexcursie.was leuk,maar veelste kort wat mij betreft.vulcano beklimmen is zeker een aanrader(daar van dat gele stinkende zwavel en prachtig uitzicht op lipari)daarna kan je uitpuffen in zo een zwavelbad.

hoop dat je er iets mee kan.succes met verder voorbereidingen!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt Mikkie! Er is zoveel te zien en doen, moeilijk kiezen. Of we moeten nog een keer terug. :-)
You can never have too many hats, gloves and shoes

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven