Sicilie/Sardinie...wie heeft ervaring..?

04-01-2007 21:55 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik ben van plan om in de zomer naar Sardinie of Sicilie te gaan. Voor mij twee onbekende eilanden...zijn er mensen die het kennen en er iets zinnigs over weten te vertellen?

Of het de moeite waard is, natuur, cultuur, enz....
Domdomdom !

Je had er moeten blijven ! :D
Alle reacties Link kopieren


Haha volgens mij wil moppetoet erg graag dat je naar Corsica gaat :P



Sardinie is duurder dan andere eilanden ja. Maar toen ik trug kwam van Sardinie had ik wel echt een voldaan gevoel zeg maar, het gevoel dat ik iets nieuws heb gezien en

waar nog niet veel mensen zijn geweest zoals Kreta, Canarische eilanden etc.

Kijk eens op transavia packagedeals, daar staan ook leuke vakanties op!!







Gran Canariawordt het zowiezo niet, ben daar al es geweest en vond toen leuk (want met 2 vriendinenn, was erg heftig..qua alles.) en Kreta vind ik te toeristisch en te groot.

Corfu is evt ook nog een optie, een kennis van ons raadde ons dat aan...euh...feit is dat er dit weekend waarschijnlijk geboekt gaat worden...
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op Corsica, Sardinië en Sicilië geweest. Ik vind zelf Corsica 't leukste maar het is maar net waar je van houdt.

Corsica is erg groen, mooie natuur en mooie stranden. Als je naar Corsica wil, kan ik je de omgeving van Porto Vecchio aanraden (in het zuiden). Porto Vecchio is een gezellig oud stadje. Calvi is ook wel leuk maar ik vond het daar iets te toeristisch.

Sardinië heeft ook hele mooie stranden maar ik vind het binnenland wat minder mooi dan Corsica. Ik ben in het noorden in de buurt van Alghero (erg leuke stad) geweest en in het zuiden bij de Costa Rei. Allebei erg leuk!

Sardinië is inderdaad wel een stuk duurder dan Corsica en Sicilië.

Sicilië is ook mooi, meer geschikt dan de andere 2 eilanden als je ook iets cultureels wil doen.

Als je nog iets wil weten hoor ik t wel!
Alle reacties Link kopieren
Hoi nana

Ik ben erg geinteresseerd in cultuur..



Wat is er dan zoal voor cultureels te doen op Sicilie?

Handig, trouwens, dat je op alle drie de eilanden geweest bent..:D
Alle reacties Link kopieren


Hoi nana

Ik ben erg geinteresseerd in cultuur..



Wat is er dan zoal voor cultureels te doen op Sicilie?

Handig, trouwens, dat je op alle drie de eilanden geweest bent..:D





Je kunt beter vragen wat niet ;-) Sicilië is door de eeuwen heen heel vaak overmeesterd geweest door verschillende volkeren.. die hebben allemaal hun sporen nagelaten.. Griekse tempels... Romeinse theaters.. etc. (voor meer achtergrond info moet je ff googlen..)



Ik ben al een stuk of 7 keer op Sicilië geweest en heb al redelijk veel van het eiland gezien (het zuiden en midden) Zo heb je Griekse tempels in Agrigento.. Griekse en Romeinse theaters in Siracusa.. Keramiek en mozaïek in Piazza Armarina en Caltagirone..



Sicilië heeft ook een heel afwisselend landschap.. met bergen en rotsen in het binnenland.. mooie zandstranden, maar ook rotsachtige stranden.. de Etna natuurlijk... aan de kust bij Trapani zoutvlaktes en typische windmolens... ik kan zo nog wel ff doorgaan :D
Alle reacties Link kopieren
Ow. jee....nu wordt het alleen nog maar moeilijker om te kiezen...het klinkt heel aanlokkelijk wat je vertelt...:o
Alle reacties Link kopieren
En Sicillie is nog wat voordeliger ook dan Sardinie!

Ik wil er ook nog wel een keer naar toe. Paar daagjes ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Zamirah,



Als je vooral van cultuur houdt, is Sicilië erg leuk, leuker dan Sardinië en Corsica denk ik.

Ik ben zelf alleen in het gebied rond Taormina geweest, dus hoe het aan de andere kusten is weet ik niet, maar volgens mij heb je overal wel mooie oude stadjes, opgravingen, amfitheaters etc.

Taormina is een gezellig oud stadje waar je ook wel goed kunt winkelen. De stranden zijn wel mooi, maar in de buurt van Giardini Naxos zijn de stranden mooier (maar wel heel druk als je in het hoogseizoen gaat). Als je van oude opgravingen enzo houdt, is een dagje Siracusa heel leuk. En de Etna is ook leuk natuurlijk.

Zelf vond ik het op Corsica en Sardinië net wat leuker. De stranden zijn wat mooier (maar op Sicilië zijn ook mooie stranden te vinden hoor!) en het binnenland vond ik wat afwisselender en groener.



Ben je er al uit welk eiland het wordt?
Alle reacties Link kopieren
Het vervelende is dat we verschil van mening hebben...:(

Ik wilde aanvankelijk graag naar Sardinie, maar dat vinden de anderen te duur...:o

Een van ons wil graag naar Corsica, maar zelf wil ik juist eens iets anders dan Frankrijk. Dus,,,tja...

Misschien maar een muntje opgooien binnenkort...!!



Italie vind ik normaal gesproken prachtig.
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Hoop dat hier nog iemand leest en reageert (anders moet ik weer een nieuw topic openen en dat is zo dubbel)

Wil eigenlijk graag meer weten over Sardinie, waar is het het leukst, we willen evt gaan begin september, 2 of 4 volw met 1 kind (2jaar)

Zoek niet te toeristisch, in de buurt van strand, en ook wat leuks te doen/bekijken. Is het een beetje te doen om het eiland vanuit een vaste plek te bekijken of zijn de afstanden daar te groot voor? Beter 1 week noord en 1 week zuid?

Alle tips welkom!!!

meis
Alle reacties Link kopieren
Goed idee, we blazen dit topic nieuw leven in...



Nog mensen met bruikbare tips?



(Helaas ga ik definitief niet naar Sicilie/Sardinie. We gaan naar Corfu...)



Moppetoet...!!!! Jij bent hier vaak geweest!!!
Eh, waar geweest ? Twee keer op Corsica, één keer op Kreta ?

Nog steeds niet op Corfu. :D



Of bedoel je de pijler "Reizen" ? Ik moet natuurlijk checken of er alweer mensen hebben gereageerd op het naturistentopic. Soms loopt het weer even lekker, en dan is het weer stil.
Alle reacties Link kopieren
Meis, dat zou ik doen, een week aan de ene kant en een week aan de andere. Lees vooral een goede reisgids van Sardinië om je te oriënteren. Het hele eiland is mooi, het is net waar je van houdt (rustige zee of juist wat wilder, drukkere stranden of verlaten, ik noem maar wat).

Er is zoveel te ontdekken!

Ik ben vooral een strandmens, vond het strand bij Gia (geloof ik, weet niet meer zeker of dat de naam is) mooi en aan de andere kant bij Stintino, een schiereilandje.

Alghero is een stadje waar vanalles is, grappig is ook dat het Catalaans is. Het is een leuk uitgangspunt om van daaruit andere plekken te bezoeken. Aan de andere kant van het eiland is dat Cagliari, leuke stad wel.

Ach, er is zoveel... veel plezier!

x xlisa.
Alle reacties Link kopieren
Heb inmiddels een aantal reisgidsen in huis en word steeds enthousiaster! Had er eigenlijk nooit zo bij stil gestaan dat het zo groot is, misschien moeten we het wel in meerdere stappen verdelen (volgend jaar de andere helft?)

Kunnen een appartement huren in Olbia, is het daar een beetje leuk? Zat dan te denken om eerst een paar dagen Alghero te doen, dan een weekje Olbia (als dat leuk is) en daarna nog een paar dagen ergens anders rond te kijken. Aanraders? Tips?
Alle reacties Link kopieren
Olbia is een leuk stadje, klein maar toch een paar fijne restaurantjes en een leuk plein met terrassen. Als je echt wilt stappen, moet je daar niet zijn. Ik heb er drie keer een hotelletje genomen, of er ook appartementen te huur zijn weet ik zo niet. Vast wel.

Vanuit Olbia ben je redelijk snel bij Palau, waar een haventje is van waaruit je door de Maddalena-archipel kunt varen. Prachtig daar. Als je een georganiseerd tripje boekt, stoppen ze op een paar eilanden waar je dan even tijd hebt. Als je zelf kunt varen, kun je ook een bootje huren (wel prijzig) en aanleggen waar je wilt.



Tip: vraag bij het Italiaans verkeersbureau een gidsje aan waar alle hotels, campings etc van Sardinië instaan. Ik heb daar veel aan gehad. Misschien ook een goede tip: als je terplekke informatie nodig hebt over de andere kant van het eiland (b.v. over het weer aldaar), heb je via dat gidsje altijd telefoonnummers van goede hotels bij de hand. En bij een duur hotel kun je er vanuit gaan dat de receptionist Engels spreekt. Die kun je dan vragen stellen als je er op dat moment niet uitkomt met de mensen in je omgeving (want weinig mensen spreken goed Engels op Sardinië).

Wij hebben dat een keer gedaan toen het erg bewolkt was en regende. We hadden geen idee hoe het op de rest van het eiland was en kwamen er via de krant, de tv en de mensen niet uit. Omdat we die dag toch verder zouden reizen, heb ik toen de receptie van een vijfsterrenhotel gebeld aan de andere kant van het eiland om te informeren in het Engels. Daar was het weer dus ook slecht en de vooruitzichten voor de komende twee dagen waren ook slecht.

We zijn toen omhoog gereden vanuit Alghero, naar het schiereilandje Stintino en daar twee dagen gebleven, precies vanaf dat schiereilandje was het namelijk prachtig weer, haha!

En wat een mooi strand met glasheldere zee, echt prachtig.



Sardinië is inderdaad vrij groot, ik geloof het op één na grootste eiland in de Middellandse zee (of op twee na, dat denk ik, na Sicilië en misschien Kreta).

De wegen zijn er wel rustig over het algemeen. Ik vond dat er in de bergen en provinciale wegen zeg maar nogal hard en gevaarlijk gereden werd, maar ik ben een schijterd wat dat betreft.

Ook vond ik dat je als buitenlandse toerist op sommige plekken niet altijd even correct behandeld werd. Soms zijn obers bang dat ze je niet zullen verstaan en laten je heel lang wachten. Of men zegt dat alles gereserveerd is terwijl het restaurant bijkans leeg is en er echt het komende uurtje nog wel een tafel vrij is, dat soort dingen. Maar in de meeste gevallen zijn de mensen warm en vriendelijk.



Hotel-tip Alghero: hotel San Marco, direct aan de boulevard en het strand. Het is een prima hotel en naar verhouding niet duur, ondanks dat het dus direct aan het strand ligt en nette kamers heeft (en een zwembadje met terras etc). Groot voordeel van dat hotel is dat er ook een koelkastje in de kamer is. Kun je toch wat levensmiddelen en drankjes bewaren en hoef je niet voor élke scheet in de bar iets te gaan kopen.

Ik heb er drie keer gelogeerd en alle keren kamer met zeezicht gehad, balkon, eigen badkamer.

Er zijn zeker ook goedkopere hotelletjes en pensionnetjes, maar dan heb je meestal geen balkon en een veel minder luxe kamer.



Nou, jee, wat weet ik nog meer?

Kijk vooral goed rond op Sardinië. Op de meest onverwachte plekken kom je de mooiste dingen tegen. Zo hebben wij heerlijk geluncht ergens in de heuvels bij de kust, een zeer afgelegen plek maar opeens was daar een restaurant. Er was verder geen mens, we dachten dat het dicht zou zijn maar nee. Zaten we daar op een prachtig grasveld met uitzicht over de landerijen én de zee een heerlijk broodje te eten.

En ergens anders op een ruig strand met fikse golven, was zomaar in the middle of nowhere een restaurant waar we heerlijk gegeten hebben 's avonds. Hartstikke druk, vraag niet waar al die mensen vandaan komen want overdag zag je er maar weinig in die streek.



Nogmaals, véél plezier!

xx lisa.
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, bij Alghero, de 'grotte di Nettuna' (Neptunus-grotten). Dit zijn zeegrotten onderaan een grote klif. Je vaart er met een bootje naartoe. De grotten zijn erg aangepast aan veel toeristen, er is licht en je loopt langs leuningen van dikke touwen in grote groepen. En tóch vond ik ze nog steeds adembenemend, ik moest er gewoon van huilen.

Een minnaar die ik in Alghero leerde kennen, vertelde dat hij er met zijn zangkoor een keer had opgetreden, in het donker, in die grotten. Dat moet werkelijk fantastisch zijn geweest!



Als de zee ruw is, kun je de grotten niet in. De laatste keer dat ik er was, wilde mijn man graag de grotten zien maar het was dus slecht weer. Helaas.

xx lisa.
Alle reacties Link kopieren
Dat van die onvriendelijke obers vind ik dan wel weer wat minder... spreek geen italiaans (op een paar woorden na dan) en weet niet of ik tijd en zin heb om een echte cursus te gaan volgen...

We zijn er nog niet helemaal uit, maar als we gaan dan is dat met 2 of 4 volwassenen en een peuter van 2 dus echt veel stappen zit er niet in dan. Leuke terrasjes zullen er toch wel zijn? Daar hebben we meer aan!



Weet jij (of iemand anders die hier leest) toevallig ook iets over Albatax aan de oostkust? Is het leuk daar? Zou evt ook nog een optie zijn voor een paar dagen...



En hoe zit het eigenlijk met de prijzen op Sardinie? Voor uit eten gaan, voor boodschappen, voor excursies, autohuur etc..., weet iemand daar iets over?



Bedankt weer!

meis
Alle reacties Link kopieren
Arbatax en omgeving is de enige streek die ik niet heb aangedaan, jammer want leek me ook prachtig. Maar erover vertellen kan ik dus niets.



Die onvriendelijke obers enzo... dat maak je in Frankrijk ook vaak mee heb ik gehoord, en vrienden van me hadden het ook een paar keer in Toscane, dus ach, zal wel niet met het eiland te maken hebben.

De prijzen liggen vrij hoog, vond ik. Uit-eten viel op zich wel mee, maar boodschappen en andere dingen: duur! Maar ook dat geldt voor heel Italië, vind ik.

xx lisa.
Alle reacties Link kopieren


Eh, waar geweest ? Twee keer op Corsica, één keer op Kreta ?

Nog steeds niet op Corfu. :D



Of bedoel je de pijler "Reizen" ? Ik moet natuurlijk checken of er alweer mensen hebben gereageerd op het naturistentopic. Soms loopt het weer even lekker, en dan is het weer stil.
Jij zou toch misschien met je man naar Achivari????
Alle reacties Link kopieren
Nog meer ervaringen met of op Sardinie?? Ik heb zo'n zin om te gaan!
Alle reacties Link kopieren
Nog meer ervaringen met of op Sardinie?? Ik heb zo'n zin om te gaan!






Dus jij gaat zeker weten???



k ben ooit eens totally in love geweest met een Sardijn....maar dat hoort op "Relaties" thuis, denk ik...
Alle reacties Link kopieren
 laat ik zeggen 95% zeker... denken nu op alghero te vliegen en daar een paar dagen te blijven, dan richting Oristano voor weer een paar dagen, door naar Cagliari voor een paar dagen en dan als laatste nog een paar dagen aan de oostkust uitrusten op een leuk strandje en van daaruit weer terug naar het vliegveld Alghero en naar huis...

Ik hoop nog steeds op tips en ervaringen dus!! Leuke appartementen? Of wie heeft er wel eens een huisje o.i.d. gehuurd op een camping?

meis
Alle reacties Link kopieren
Interessant topic! Net wat ik nodig heb!



Wij zijn ook van plan om deze zomer naar Sicilie te gaan. We zijn er alleen nog niet uit naar welke plaats: Giardini naxos of Cefalu.



Wij houden van cultuur en willen zo veel mogelijk zien. Toch houden we ook van mooie stranden en vinden het niet leuk als het 's avond te rustig is. Een plaats vol met discotheken hoeft voor ons niet zo, maar we willen '' savonds wel gezellig een terrrasje (evt. met muziekbandjes ofzo) pakken. Wat te doen. Ons oog viel op Cefalu, maar zijn bang dat er s avonds niets te doen is....
Alle reacties Link kopieren
Oja, mijn vraag is dus of jullie bekend zijn met deze plaatsen ;)
Alle reacties Link kopieren
Ik dus niet, helaas....wie o wie?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven