Solo backpackers die geen 18 meer zijn

06-04-2017 13:46 34 berichten
Ik ben 30 en vind het nog heerlijk om in mijn eentje een land te ontdekken. Ik kan heel goed alleen zijn, maar het is ook leuk om andere mensen te ontmoeten tijdens een reis en met sommigen een stuk samen te reizen. Maar ik merk dat hoe ouder ik word, hoe minder leeftijdsgenoten (of mensen die ouder zijn dan ik) ik tegenkom. Logisch natuurlijk, maar ik vind dat soms wel lastig. Dan vind ik het moeilijk om een balans te vinden tussen hostels met vooral veel jonkies en hotels met stelletjes/families. Hoe gaan jullie daarmee om? Het lijkt me wel leuk om ervaringen uit te wisselen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 27, in Nieuw-Zeeland voelde ik mij ook wel één van de ouderen in veel hostels.

Wat me wel opviel toen, was dat in Nieuw-Zeeland er best wat luxere hostels zijn, die dan automatisch duurder waren en er ook meer mensen van eind 20/begin 30 rondliepen. In de goedkopere hostels was de leeftijd meteen lager. Kan natuurlijk toeval zijn geweest ook. Maar lastig ja, soms zit je als reizende 30-er met een hele andere denk en levenswijze dan de 18-jarigen met een gap-year. Hoeft helemaal niet negatief te zijn, maar begrijp dat je ook wat meer aansluiting zoekt met mensen die hetzelfde willen/denken
quote:Beverkever schreef op 06 april 2017 @ 13:57:

Ik ben 27, in Nieuw-Zeeland voelde ik mij ook wel één van de ouderen in veel hostels.

Wat me wel opviel toen, was dat in Nieuw-Zeeland er best wat luxere hostels zijn, die dan automatisch duurder waren en er ook meer mensen van eind 20/begin 30 rondliepen. In de goedkopere hostels was de leeftijd meteen lager. Kan natuurlijk toeval zijn geweest ook. Maar lastig ja, soms zit je als reizende 30-er met een hele andere denk en levenswijze dan de 18-jarigen met een gap-year. Hoeft helemaal niet negatief te zijn, maar begrijp dat je ook wat meer aansluiting zoekt met mensen die hetzelfde willen/denken Ja dat is vast wel een kloppende theorie Beverkever! We hebben natuurlijk meer te besteden dan 18jarigen en dan is met 20 anderen een dorm delen niet zo aantrekkelijk als een privekamer in een mooier hostel. Zelf heb ik ook gemerkt dat natuurlijke gebieden meer 'oudere' reizigers trekt. In een homestay in een national park heb ik meerdere 30ers en 40ers ontmoet en hetzelfde in een homestay in afgelegen rijstvelden. Dan drink je 's avonds een biertje of 2 en vroeg naar bed. Heerlijk Geen kater en weer fris om een mooie wandeling te maken.
Alle reacties Link kopieren
een optie kan airbnb zijn waar de eigenaar zelfde leeftijd is en openstaat voor je op sleeptouw nemen, die zijn er namelijk.....
--
Overigens voel ik me in Spaanstalige landen fijner, omdat ik daar ook met de lokale bevolking kan kletsen en dat vond ik in landen als Vietnam, waar ze in sommige gebieden slecht Engels spreken, wel lastiger. Als je leuk kan bonden met de lokale bevolking, ben je ook wat minder afhankelijk van andere reizigers. Zo ervaarde ik dat.
quote:tinnifin schreef op 06 april 2017 @ 14:08:

een optie kan airbnb zijn waar de eigenaar zelfde leeftijd is en openstaat voor je op sleeptouw nemen, die zijn er namelijk.....Ja dat is ook een goed idee. Thanks! Ik zag dat altijd alleen als optie voor Parijs of Barcelona op de een of andere manier. Maar in verre landen bestaat dat natuurlijk ook.
Ik vond het niet fijn om met zo'n zware backpack op mijn rug te lopen. De laatste keer ben ik met iets-met-wieltjes gegaan.



Van een verhuurder hoorde ik dat ze haar ruimtes liever niet verhuurt aan 'jongeren'. Dat voordeel heb je als oudere.



In Azië kwam ik wel grijze, bebaarde mannen tegen. Bijvoorbeeld een Zweed die gebrekkig Engels sprak en tot mijn verbazing werkte als 'English teacher' op een school.



Vrouwen van boven de 30 alleenreizend zag ik niet zo veel.

O.k., wel op Bali, na verschijning van boek/film 'Eat, pray,love'. Nu hopen vrouwen daar de liefde van hun leven te ontmoeten. Er zijn zelfs 'Eat, pray,love'-arrangementen. Dan ga je ook naar een oudere inheemse man die jou hints over de toekomst geeft.



Ik vind het altijd wel stoer als vrouwen alleen op reis gaan.
Als je mensen wil ontmoeten, kan je ook een korte cursus doen.

Zoals yoga, Pilates, massage.

Daar zitten meestal verschillende leeftijden bij.
quote:Trevina schreef op 06 april 2017 @ 14:18:

Ik vond het niet fijn om met zo'n zware backpack op mijn rug te lopen. De laatste keer ben ik met iets-met-wieltjes gegaan.



Van een verhuurder hoorde ik dat ze haar ruimtes liever niet verhuurt aan 'jongeren'. Dat voordeel heb je als oudere.



In Azië kwam ik wel grijze, bebaarde mannen tegen. Bijvoorbeeld een Zweed die gebrekkig Engels sprak en tot mijn verbazing werkte als 'English teacher' op een school.



Vrouwen van boven de 30 alleenreizend zag ik niet zo veel.

O.k., wel op Bali, na verschijning van boek/film 'Eat, pray,love'. Nu hopen vrouwen daar de liefde van hun leven te ontmoeten. Er zijn zelfs 'Eat, pray,love'-arrangementen. Dan ga je ook naar een oudere inheemse man die jou hints over de toekomst geeft.



Ik vind het altijd wel stoer als vrouwen alleen op reis gaan.

Hahahaha ja helemaal waar. Vreselijke film trouwens.



Nee vrouwen boven 30 heb ik ook weinig gezien. Alleen in Iguana hostel in Mexico heb ik een paar dagen doorgebracht een paar hele leuke vrouwelijke soloreizigers tussen de 30-45. Geen eat pray love types, maar heerlijk nuchtere interessante mensen.

30+ reizende mannen zijn er wel iets meer vind ik.
Alle reacties Link kopieren
quote:oldschoolchic schreef op 06 april 2017 @ 14:06:

[...]



Ja dat is vast wel een kloppende theorie Beverkever! We hebben natuurlijk meer te besteden dan 18jarigen en dan is met 20 anderen een dorm delen niet zo aantrekkelijk als een privekamer in een mooier hostel. Zelf heb ik ook gemerkt dat natuurlijke gebieden meer 'oudere' reizigers trekt. In een homestay in een national park heb ik meerdere 30ers en 40ers ontmoet en hetzelfde in een homestay in afgelegen rijstvelden. Dan drink je 's avonds een biertje of 2 en vroeg naar bed. Heerlijk Geen kater en weer fris om een mooie wandeling te maken.Haha, precies dit! Na een vette hike om 16u/17u lekker aan de wijn, met een simpele maaltijd, beetje lezen en kletsen in het hostel en rond 22u lekker onder de wol met doordoppen Om de volgende dag weer de bergen in te gaan. Perfect!
Alle reacties Link kopieren
Hier begin 40. Via couchsurfing ontmoet ik wel makkelijker leeftijdgenoten. En dan niet alleen het slaapgebeuren maar juist ook de forums en de 'events'. Bijvoorbeeld samen naar een museum en daarna tapas eten. Je kunt ook zelf een 'event' aanmaken.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Wat lijkt mij het heerlijk om als 30er nog rond te trekken.

Ik zie mijzelf dat niet echt doen, het lijkt mij leuk maarja met man en huis is dat toch lastiger.

Geen tips maar een verkapte tvp dus.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb verschillende reizen in mijn eentje gemaakt als 40+'er. Vaak in een B&B geslapen, soms een privé kamer in een hostel. Volgens mijn familie klets ik nog met een lantaarnpaal, dus maak snel contact.

En in bijvoorbeeld Schotland kreeg ik in kleine restaurants soms een plek bij anderen aan een 4 persoonstafel. Ik vond dat geen probleem, soms staan ergens tafeltjes 10cm uit elkaar en dan heb je opeens wel 'je eigen tafel'?



Mensen spreken je, zo is mijn ervaring, eerder aan als je alleen bent, ik heb veel leuke en sommige stomme gesprekken gehad. Ik stop meestal een boek in mijn tas, als ik het ergens saai vind (of moet wachten op mijn eten) ga ik wat lezen.



Het scheelt denk ik veel dat ik mijzelf aangenaam gezelschap vind
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
ik ben halverwege de 40 en reis met 3 kinderen...ik herken je vraag ...



ik vind het reizen best eenzaam....omdat je trekt ben je snel weer weg en vaak leer ik geen andere reizende ouders tegen. ik had eerlijk gezegd verwacht dat alleen het een stuk eenvoudiger zou zijn....
--
Alle reacties Link kopieren
50+ met backpack. Reis wel meestal met partner. Als je om de feestbestemmingen heenreist kom je veel meer oudere backpackers tegen is mijn ervaring. Iets verder van de gebaande paden af dus. En de jongeren die daar wel reizen zijn meestal echt leuk en reuze de moeite waard om een paar dagen mee op te trekken.



Je kunt ook iets beter gaan selecteren op hotel of hostel. In de LP staan soms van die kleine bijzinnen als "de eigenaar is historicus/biologe/natuurfotograaf........ Dat heeft een magnetische uitwerking op serieuzere reizigers. Ik kom dan weer niet in gelegenheden die bekend staan om de uitstekende cocktailbar en de rooftopparty's.



Ik ben dol op Airbnb maar dat vind ik dan wel weer eenzaam.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben eind 20 en reis alleen.

In Azie idd heel veel jongeren vooral. Nu ben ik in midden amerika en hier heb ik wel veel contact met locals, maakt het ook anders. In Mexico is de ene helft bejaard en andere helft jongeren in hostels. Trok daar ook weleens mee op met ouderen, heb je hele andere gesprekken mee.

Als je naar de minder toeristische gebieden gaat kom je vaak wat'oudere' backpackers tegen,vanaf een jaar of 30.

Ik reis ook vaak met mannen, zijn vaak wat ouder. Kan zelf ook niet zo goed aansluiting vinden vaak met die meiden van een jaar of 21, zijn erg bezig met hun kleding en make up. Op reis geef ik er namelijk vrij weinig om hoe ik eruit zie en dan elke keer op ze wachten..
Wij hebben net een wereldreis gemaakt van 5 maanden, zijn begin 30, reisden als backpackers/flashpackers en kwamen echt weinig mensen van onze leeftijd tegen.

We hadden ook meestal wel accommodaties met privé sanitair trouwens. Wel wat hostels in Australië gehad met gedeelde badkamers, maar daar voelden we ons net opa & oma.

Bij de tourtjes die we boekten, zagen we vaak weer nauwelijks jonge backpackers, maar wel veel stellen. Denk dat het gewoon wat inherent is aan de leeftijd en dat er geen gebieden zijn waar het ineens wel stikt van de 30-jarige single backpackers.
Leuk om jullie ervaringen te lezen. Couch surfing is ook een goed idee Patsy! Ik ben wel wat huiverig voor mensen ontmoeten via internet en hoe je weer van ze af komt als het niet blijkt te klikken. Maar ik ga dat ook gewoon eens proberen als ik te weinig gelijkgestemden in real life tegenkom.



@ Himalaya: Haha bij mensen aan een tafel worden gezet. Is dat niet ongemakkelijk? Ik vind van die family style dinners in hostels heel leuk, dan zit je ook met allemaal onbekenden aan een tafel. Maar dan kent bijna niemand elkaar al. Dat is toch anders dan dat je bij ene gezin aan tafel wordt gedropt.

En ja, mensen spreken je zeker snel aan als je alleen bent. Alleen merk ik gewoon dat het leeftijdsverschil tussen de meeste reizigers en mij me een beetje ongemakkelijk begint te maken. Een groot deel is toch rond de 20 en die hebben zulke andere behoeftes. En om dan in een hotel met stelletjes en gezinnen te zitten... Daar voel ik me juist supereenzaam door. Dan ben ik liever helemaal alleen op een verlaten strand, want ik vind mezelf ook wel leuk gezelschap.



@ tinnifin: wat leuk dat je nog rondreist nu je kinderen hebt! Alleen jammer dat dat reizen zo eenzaam voelt. Kun je dan niet beter langer op 1 plek blijven in plaats van rondtrekken? En heb je via je kinderen geen contact met andere ouders?
@bopine: goeie tips, bedankt! Daar heb ik wel wat aan Maar Airbnb eenzaam, ja? Waarom voelt dat zo?



@Robinson: Ja ik begrijp je helemaal. Ik had dit precies zo kunnen schrijven! We zitten in een andere levensfase met andere interesses. En er zijn heus wel leuk 20-jarigen, maar ik merk dat ik toch snel ben uitgekletst met ze.



@lasvegas84: haha nee ik denk ook niet dat er gebieden zijn waar het stikt van de 30-jarige singles. Maar ik ken in mijn omgeving wel een hoop mensen van 30+ die er in hun eentje op uit trekken en er zijn veel blogs van 30+ers die dat doen. Dus ik zou denken dat ze er genoeg zijn, maar toch merk ik in hostels dat ik wel vaak 1 van de oudsten ben. En dan vraag ik me af, waar zijn die anderen 30+ers dan? Joehoe? In andere soorten (duurdere) accomodaties? Houden ze meer van jungle dan van strand bijv?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 1x aangesproken door een Nederlandse jongen in een Hostel in Madrid, dat hij het raar vond dat oude mensen hier ook kwamen . Hij zag het zijn ouders echt niet doen....

Ik was net 40, hij een 18-jarige.



Meestal kom ik wel gezellige mensen tegen, maar deze vent Misschien is hij van huis uit niks gewend, of alleen maar luxe vakanties.
quote:ChantalZr7 schreef op 07 april 2017 @ 10:36:

Ik ben 1x aangesproken door een Nederlandse jongen in een Hostel in Madrid, dat hij het raar vond dat oude mensen hier ook kwamen . Hij zag het zijn ouders echt niet doen....

Ik was net 40, hij een 18-jarige.



Meestal kom ik wel gezellige mensen tegen, maar deze vent Misschien is hij van huis uit niks gewend, of alleen maar luxe vakanties.

Oh wow net uit het ei dus.

Ja vorig jaar vroeg een jongen, nadat we een pubquiz hadden gehad op het dakterras van het hostel, of ik dit soort dingen nog wel leuk vond en me hier niet te oud voor voelde. Lief bedoeld, maar ik voel me dan toch vervelend daarover.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 30 en ik ben alleen gaan backpacken en in hostel gaan slapen etc. Ik was 1 van de oudere, maar zeker niet bizar veel ouder. Ligt misschien ook aan waar je heengaat. Bij mij was het gros tussen de 22 en 28, maar ik kwam ook geregeld mensen tegen van boven de 30.

En maakt het wat uit? Als je zoiets wil doen maakt leeftijd toch geen drol uit!? Ik heb weken gereisd met een jongen van 22 en we konden het supergoed vinden!

Kijk, als je gewoon geen zin hebt in jongeren die de nacht doorfeesten en je wakker houden zou ik wat betref de keuze van accommodatie zoeken naar iets rustigers, maar je hebt ook hostel die niet van die party-hostels zijn en veel rustiger zijn. In een hostel is het toch een stuk makkelijker om mensen te leren kennen. Dat lijk me als je altijd alleen verblijft toch echt een heel stuk moeilijker. In hostels gaat dat echt helemaal vanzelf. Het is een beetje een afweging: Liever meer privacy en veel meer moeite doen om mensen te leren kennen, of liever zo aanspraak maar minder privacy.

Ik zocht naar een balans, maar vooral in het begin verkoos ik aanspraak boven privacy. Wat ik soms ook deed was een hostel zoeken waar ze ook privekamers hadden. Dan had ik wel de mogelijkheid om mensen te leren kennen, maar toch alleen een kamer.

Ik ging overigens voor een half jaar weg, dus ik kon dat niet elke nacht doen qua budget, want dat was vaak dubbel zo duur, maar eens in de maand deed ik dat een paar dagen. Heerlijk even tot rust en wat privacy.
Alle reacties Link kopieren
[quote]oldschoolchic schreef op 07 april 2017 @ 10:35:

@bopine: goeie tips, bedankt! Daar heb ik wel wat aan Maar Airbnb eenzaam, ja? Waarom voelt dat zo?



Bij Airbnb mis ik toch het contact met andere reizigers, even kletsen waar je vandaan komt of naar toe gaat. Maar voor een stedentrip is het ideaal.



Overigens kom ik de laatste jaren weer meer leeftijdsgenoten tegen. Ik denk dat er een grote groep dertigers en veertigers een tijdje tussenuit is om kinderen op te voeden enzo.
Alle reacties Link kopieren
quote:Robinson schreef op 07 april 2017 @ 05:33:

Ik ben eind 20 en reis alleen.

In Azie idd heel veel jongeren vooral. Nu ben ik in midden amerika en hier heb ik wel veel contact met locals, maakt het ook anders. In Mexico is de ene helft bejaard en andere helft jongeren in hostels. Trok daar ook weleens mee op met ouderen, heb je hele andere gesprekken mee.

Als je naar de minder toeristische gebieden gaat kom je vaak wat'oudere' backpackers tegen,vanaf een jaar of 30.

Ik reis ook vaak met mannen, zijn vaak wat ouder. Kan zelf ook niet zo goed aansluiting vinden vaak met die meiden van een jaar of 21, zijn erg bezig met hun kleding en make up. Op reis geef ik er namelijk vrij weinig om hoe ik eruit zie en dan elke keer op ze wachten..Herkenbaar. Het ligt ook heel erg aan welk land en gebied je kiest.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
quote:oldschoolchic schreef op 07 april 2017 @ 10:35:





@lasvegas84: haha nee ik denk ook niet dat er gebieden zijn waar het stikt van de 30-jarige singles. Maar ik ken in mijn omgeving wel een hoop mensen van 30+ die er in hun eentje op uit trekken en er zijn veel blogs van 30+ers die dat doen. Dus ik zou denken dat ze er genoeg zijn, maar toch merk ik in hostels dat ik wel vaak 1 van de oudsten ben. En dan vraag ik me af, waar zijn die anderen 30+ers dan? Joehoe? In andere soorten (duurdere) accomodaties? Houden ze meer van jungle dan van strand bijv?



Ja voor mij zijn hostels wel een beetje verleden tijd, tenzij ik een privékamer kan nemen. Dan vind ik het juist wel gezellig, die gedeelde ruimtes (maar toch een eigen plek om me terug te trekken en mijn spullen te laten slingeren). Bijvoorbeeld in Colombia kwam ik genoeg oudere backpackers en flashpackers tegen, daar zijn veel accommodaties een mix van hotel en hostel... dat geldt voor heel Latijns Amerika, dus probeer dat eens uit.



En in IJsland sliep ik wel in hostels vanwege de kosten. Ook daar mensen van alle leeftijden.



Verder... ik vind ook mezelf prettig gezelschap dus ja, ik zit soms ook in luxere accommodaties en mij kom je niet altijd tegen in hostelhuiskamers. Lekker even bijkomen van de dag. Of bv in Spanje lekker 's avonds naar een museum.



Overigens is dat couchsurfing-gebeuren (de events) allemaal heel los-vast hoor. Het is altijd een beetje vaag wie echt komen opdagen. Sommige zeggen ja, maar komen niet, anderen zeggen niks maar komen toch, en je kan dus ook gewoon weg als je geen zin meer hebt.
You can never have too many hats, gloves and shoes

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven