Spanje of Zuidoost-Azië?

29-05-2016 19:21 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!



In september heb ik zo'n 16 dagen vakantie.

Mijn vriend en ik willen graag weg, maar de vraag is waar naar toe.

Nu hadden wij in eerste instantie rondreizen door Andalusië in ons hoofd.

Dit in verband met het aantal dagen en omdat Spanje een van onze favoriete landen is.

Echter begint het toch ook wel te kriebelen om te gaan reizen.. het enige wat ons in twijfel brengt is het aantal vrije dagen.

Met een lange vlucht, jetlag en de wens om echt te reizen is 16 dagen niet bijster veel.

Als we gaan reizen denken wij aan Bali/Lombok, Cambodja of Vietnam.

Mijn vriend en ik zijn niet van dagen langs het strand liggen. We willen dan graag veel zien en doen.

Zijn er mensen die ook met ongv 2 weken naar een land in zuidoost azie zijn geweest? Was het rennen en vliegen of was het te doen?

Uiteraard ook benieuwd naar verhalen over Andalusië!
Ik ben er niet geweest, maar aan je planning te zien wordt dat rennen en vliegen. Ik zou 1 land kiezen en dat goed doen.
Spanje kun je ook heel goed reizen. Boek een retourtje Malaga en tijd heel Andalusie door. Tijd genoeg om èn Granada, èn Córdoba, èn Sevilla, èn Cádiz te zien en allemaal mooie dorpen onderweg. Lijkt me geweldig om zo ruim de tijd te hebben en het seizoen is perfect.
Cambodja kan in 16 dagen, voor Vietnam zou ik het te kort vinden (dan zou je óf noord óf zuid kunnen doen).



Zitten je reisdagen al in die 16 dagen verwerkt?
Alle reacties Link kopieren
We zin van het voorjaar 14 dagen naar Bali geweest. Heerlijk ontspannen van alles gezien afgewisseld met een ochtendtje, middagje of avondje zwembad of strandt. En voor de prijs hoef je het niet te laten, want bali is waarschijnlijk goedkoper als Spanje.
Als je niks doet, gebeurt er ook niks!
Alle reacties Link kopieren
Ook ik ben net 14 dagen naar Bali geweest. Dat is in principe genoeg, zou dan niet meer naar Lombok of de Gili-eilanden gaan. Wat je zou kunnen doen is beginnen in Sanur, is dicht bij het vliegveld en een relaxte plek om te acclimatiseren. Dan de boot nemen voor een dagje Nusa Lembongan. Vanuit Sanur door naar het noorden, Lovina. Als je van snorkelen houdt is het noordoosten volgens mij ook een aanrader. Vervolgens vanuit Ubud het binnenland verkennen en eventueel nog een aantal dagen strand in Seminyak (leuker dan Kuta). Kan prima en ik vond het verblijf daar niet door. Dus de reis is duurder dan naar Spanje, maar accomodatie en eten is een stuk goedkoper dan Spanje.
Alle reacties Link kopieren
quote:00suus00 schreef op 29 mei 2016 @ 19:40:

We zin van het voorjaar 14 dagen naar Bali geweest. Heerlijk ontspannen van alles gezien afgewisseld met een ochtendtje, middagje of avondje zwembad of strandt. En voor de prijs hoef je het niet te laten, want bali is waarschijnlijk goedkoper als Spanje.Ik ben echt niet een fanatieke taalnazi, maar ochtend en strand met d-t
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een rondreis Noord Thailand gedaan in 15 dagen met op het laatst nog 2 dagen in Pattaya om te relaxen. Ik vond het niet rennen en vliegen, maar juist heerlijk relaxed, veel gezien, het juiste tempo. Een tussenvlucht van Noord Thailand terug naar Bangkok. Ik vond het prima te doen. Daarna zijn we nog voor 6 dagen naar Cambodja gevlogen, maar als je maar 16 dagen hebt, zit dat er niet in.
"Boring conversation anyway"
Houd er rekening mee dat het in september over het algemeen regenseizoen is in Azië.
Natuurlijk kan je best twee weken naar zuid-oost Azië zonder dat het rennen en vliegen wordt, als je je maar beperkt in wat je gaat zien. Zelf zou ik het denk ik zonde vinden van het geld, omdat de meeste kosten in een ticket gaan zitten en niet in het levensonderhoud daar. Maar als dit voorlopig jullie langste vakantie wordt dan is dat niet anders.

Qua jetlag vond ik het zelf erg meevallen. Je moet als je thuiskomt gewoon vlot je oude ritme weer oppakken en aangezien jullie vlak na thuiskomst weer moeten werken zal dat vanzelf gaan.

Wat ik met 2 weken wel zou overwegen is een georganiseerde rondreis. Dan hoef je geen tijd en energie te steken in het uitzoeken en regelen en kan je lekker op je gemak het land ontdekken en genieten. Wij hebben goede ervaringen met shoestring, die altijd werken met gidsen die de omgeving supergoed kennen (meestal natives) en een grote vrijheid in het programma hebben.



Andalusië is prachtig. Must sees zijn Ronda, Sevilla en natuurlijk Granada en het Alhambra. En daarna sardientjes eten ergens aan zee. Qua klimaat is het daar heerlijk in de nazomer. Het is ook een prima omgeving om zonder vast plan wat rond te trekken, er zijn veel buslijnen die goedkoop zijn, vaak rijden en dus last minute te boeken zijn en ook aan hostels, hurappartementjes en hotelletjes geen gebrek in die omgeving.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb Thailand gedaan in 16 dagen en vond het prima te doen. Was de lange reis meer dan waard, ook voor dat aantal dagen. Je moet dan wel keuzes maken in wat je wil zien en doen.
Alle reacties Link kopieren
Voor mij zou de lange vlucht niet in verhouding staan tot het aantal reisdagen als je voor Azië kiest.
Alle reacties Link kopieren
Cambodja in twee weken is prima te doen, vliegen naar Bangkok en dan met de bus naar Siem reap bijv. Terug vliegen naar Bangkok vanaf de hoofdstad. In Cambodja vond ik natuurlijk vooral angkor geweldig. Maar heb ook genoten van de Irrawaddy dolfijnen bij kratie, de mooie omgeving van Sen monorom. Natuurlijk ook indrukwekkende geschiedenis bij de killing Fields en tuol sleng. Ben zelf 3 weken geweest, maar daarvan 4 dagen in Bangkok. Heb geen gehaast gevoel gehad. Trek wel meerdere dagen uit voor angkor.



Maar Andalusië is ook prachtig. Wij vlogen op Málaga en hebben overnacht in antequera, jerez (met tussenstop in ronda), Sevilla, cordoba en Granada. Eind nog twee daagjes strand meegepakt. Zijn ook een dagje naar Gibraltar geweest.
Alle reacties Link kopieren
Als ik naar Azie reis dan verblijf ik daar liever wat langer maar het kan natuurlijk wel voor 2 weken. Kies dan voor een deel van het land. In 2 weken doe ik ongeveer 4 plaatsen.



Na een aantal reizen naar azie ben ik 2 jaar geleden gaan rondreizen door Andalusie. Ik vond dat ook echt super!In ronda was toen in september Feria de Ronda. Verder zijn de plaatsen Sevilla en Granada en Ronda erg mooi. Dit jaar ga ik nog een weekje naar Andalusie ( malaga en antequera). Openbaar vervoer is makkelijk in spanje, veel met de trein kunnen reizen.
Alle reacties Link kopieren
Vietnam en Cambodja zijn beide mooie landen. Als je daar voor kiest goed bekijken wat je wilt zien. Dan is het keuzes maken. Vietnam vond ik hanoi, nin bihn en hoi- an het leukste.

Cambodja waren de tempels van Angkor wat prachtig. Daar kun je meerdere dagen vertoeven. Kompong Khleang is ook mooi voor een dagje. De omgeving van Battambang is ook mooi om te zien.

Mijn favoriete land in Azie is Laos, practig daar.
quote:sprietgras schreef op 29 mei 2016 @ 20:54:

Cambodja in twee weken is prima te doen, vliegen naar Bangkok en dan met de bus naar Siem reap bijv.Heb ik andersom gedaan. Vliegen op Phnom Penh en terug met de bus. Voordeel: geen gezanik aan de Cambo grens. Visum on arrival gaat efficiënt ook op vliegveld en zonder extra kosten.
Als je 16 dagen hebt inclusief je vlucht van en naar NL is Laos helaas net teveel. Reizen daar gaat langzaam, daar kun je echt beter meer tijd voor uittrekken.
Alle reacties Link kopieren
Voor allebei is wel wat te zeggen. En inderdaad kun je in Andalusië ook 'rondreizen'. Eventueel zelfs door 'open jaw' te vliegen, bijvoorbeeld heen op Sevilla, terug naar huis vliegen uit Málaga. En de rest ertussen over land doen. Een huurauto in een andere stad terugbrengen is meestal ongeveer €30 duurder, of doe delen met trein / bus.



Ik heb een keer 3,5 week in Andalusië doorgebracht en nog een keer 10 dagen ofzo. En nog niet alles gezien wat ik wel zou willen zien. Dus ook daar is 2 weken krap en zul je moeten kiezen.

In september kan het nog lekker heet zijn midden op de dag, vooral in Sevilla en ik denk ook in Córdoba. 35 graden ofzo... Echt tijd voor een dutje. Of juist autorijden met airco, al is wel alles dicht tussen 14 en 17u.

Granada ligt wat hoger en is meestal net iets koeler. Málaga en Cádiz hebben het voordeel van de zee.



Ronda vond ik echt spectaculair. En het slapen in een grot-hotel in Guadix vond ik ook gaaf! En dit guesthouse vond ik helemaal gewéldig: www.cortijobarranco.com > daar kan je alleen met de auto komen.



In een Lonely Planet Andalucia vind je leuke routetips voor met de auto langs de witte dorpen.



Maar Zuidoost Azië is natuurlijk ook heerlijk. Hoe erg hebben jullie last van jet lag? Zelf heb ik het eigenlijk nooit, alleen een beetje moe van het reizen maar dat heb ik ook als ik binnen dezelfde tijdzone blijf. Ik zorg gewoon dat ik zo snel mogelijk meedraai met het ritme van daar. En ik kan altijd wel slapen

Ik denk als je daar eenmaal een dag of twee bent, dat het dan al voelt alsof je er al daaaagen of een week bent, dat kan snel zo voelen als alles heel anders is, vind ik.

En beperk je dan gewoon tot minder plekken.



Het is ook maar net hoe je het beleeft. Voor ons is twee weken vakantie 'kort', voor Amerikanen is dat hun hele jaarsaldo, en ook pas als ze ergens al langer werken (in het begin krijgen ze maar 1 week per jaar). En dan moeten ook hun ziektedagen er nog af geloof ik.



Al die plekken liggen er de komende jaren ook nog wel dus wat nu niet lukt, kan een andere keer wel.



Fijne vakantie!
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
quote:Erizon schreef op 29 mei 2016 @ 22:39:

Als je 16 dagen hebt inclusief je vlucht van en naar NL is Laos helaas net teveel. Reizen daar gaat langzaam, daar kun je echt beter meer tijd voor uittrekken.



Dit vind ik te kort door de bocht. Ze kunnen toch keuzes maken? Je kunt in twee weken onwijs veel doen en zien. Nu lijkt het net of er maar 2 opties zijn: gaan en álles doen en zien. Of niet gaan. Ik zou voor de gulden middenweg gaan.



Al word ik ook gruwelijk enthousiast over Andalusie als ik dit zo lees. Succes met je keuze TO, het wordt hoe dan ook vast een heerlijke vakantie.
Alle reacties Link kopieren
Als je 2 weken hebt dan moet je keuzes maken, je kan niet alles zien zonder alleen maar te haasten. Ik ben vorig jaar 2 weken naar Bali &Gili eilanden geweest, dit jaar 2 weken Cambodja op de planning. Kan niet alles zien, maar bedenk tevoren wat ik uitkies en dan geniet ik daar optimaal. En als ik het leuk/mooi vond kom ik er vast nog wel een keer terug voor de andere dingen!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het wel met Erizon eens wat betreft Laos, want het kost nog een dag extra om daadwerkelijk in Laos aan te komen. Voor zover ik weet is de enige logische en betaalbare vlucht die kant op, naar Bangkok. En dan nog een trein of vlucht naar Laos.

En ook weer een dag van Laos terug naar Bangkok.



En inderdaad kan je in Laos ook te maken krijgen met panne met de slechte bussen. Dan moet je wel flexibel zijn in je dagen.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Ik zou voor deze periode of kiezen voor een rondreis door Spanje, of voor een vakantie naar Zuidoost-Azie maar dan wel 'maar' twee plekken uitkiezen. Kies dan een plek uit waar wel genoeg te doen is... Anders moet je al weer zo snel weg, dat is ook zonde toch?
Bali-lombok is goed te doen in 2 weken hoor,laat je niet tegenhouden door het regenseizoen. Het regent misschien wel elke dag,maar het zijn vaak korte hoosbuien, niet dat zielige constante gedrup zoals hier.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de vele reacties!! Het regenseizoen hadden we inderdaad nog niet eens zo bij stil gestaan.

Daardoor valt een groot deel van zuid-oost Azie voor ons af en is het nu een beetje tussen Indonesië en Spanje al neigen wij nu meer naar Spanje.

Ik blijf het topic in de gaten houden voor tips!!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou me ook niet al te druk maken over regenseizoen, ik heb in allerlei landen gereisd tijdens hun regenseizoen. In Azië zijn dat inderdaad korte heftige hoosbuien en daarna weer knallende zon. Het heeft mijn reizen in Indonesië, Laos en Thailand niet belemmerd. Alleen is je was soms toch weer natgeregend, ach dat is met even uitwringen en een uurtje in de zon ook wel weer droog.

Het is dan overal juist mooi groen, en qua accommodaties heb je meer keus en lagere prijzen, en bij bezienswaardigheden is het niet zo stervensdruk.



Maar Andalusië..... ook zo heerlijk... superlekker en goedkoop eten... aardige mensen... muziek en dans (flamenco, zo mooi)... stad en dorp en strand... moorse geschiedenis... veilig en gemoedelijk... siesta... in de avond naar musea en shoppen...

Je bent er zo, maar toch is het totaal anders dan Nederland.



Als je niet kan kiezen... gooi een muntje op, als het nog in de lucht is weet je wel op welke kant je HOOPT dat hij valt! Dat zegt genoeg.
You can never have too many hats, gloves and shoes

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven