Kat krabt hotspot steeds open...

09-05-2024 21:13 11 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Al eerder gepost over dit probleem maar inmiddels de wanhoop nabij. Sinds vier weken is kat op dieetvoer....kraag sindsdien om. Is echt sneu. Vandaag de kraag even af... wond weer opengekrabt.
Dierenarts wil voedselallergie uitsluiten. Maar na 4 weken zou de jeuk toch al minder moeten zijn? Iemand ervaring? Tips?
Alle reacties Link kopieren Quote
Heb je al eens honingzalf geprobeerd? Daar heb ik zelf wel goede ervaringen mee bij een hotspot bij onze kat. Die bleef maar krabben aan dezelfde plek.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik hoop dat je er achter komt wat de jeuk veroorzaakt!

Hier heeft de kater een jaar echt afgezien met een kraag en een rompertje, het was niet te doen hoe erg hij zichzelf anders openkrabte. Uiteindelijk naar een universitair dieren ziekenhuis gegaan. Nooit gedacht dat ik dat zou doen, maar het was echt het laatste redmiddel, anders hadden we hem in moeten laten slapen. We hebben nooit de reden achter de allergie gevonden, maar het middel Apoquel, voorgeschreven door die dermatoloog, is echt de redding geweest. En dan op de juiste dosis voor katten (honden hebben een lagere dosis nodig, daar ging het mis toen onze dierenarts het eerder al eens geprobeerd had).

Hopelijk komen jullie er achter, maar anders zijn er dus nog andere oplossingen!
Alle reacties Link kopieren Quote
Heeft de kat niet iets tegen de jeuk gekregen? Misschien gemist hoor, heb niet geloept.

Hier een poes met waarschijnlijk een seizoensgebonden allergie. Die krijgt dan een injectie en meestal helpt dat. Dit keer hielp het net te weinig en hebben we nog een prednison kuurtje gekregen. Dat werkt gelukkig wel tegen de jeuk en daardoor krabt ze het ook niet verder open…
Maar volgens onze dierenarts is het super moeilijk om te achterhalen waar de allergie voor is dus zolang het niet té erg is proberen ze het liever zo…
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou hiermee een holistisch dierenarts bezoeken. Die kijkt naar het dier in z'n geheel (holos = geheel) in plaats van alleen de kwaal. Sterkte, jeuk is heel naar.
Alle reacties Link kopieren Quote
Arnica25 schreef:
09-05-2024 22:46
Ik zou hiermee een holistisch dierenarts bezoeken. Die kijkt naar het dier in z'n geheel (holos = geheel) in plaats van alleen de kwaal. Sterkte, jeuk is heel naar.

Dat doet een fatsoenlijke normale dierenarts toch ook
Alle reacties Link kopieren Quote
Honingzalf helpt goed tegen de jeuk en het helen van de wond. Maar dan moet hij er niet aan kunnen lukken, dus kap op of shirt aan.
Dan gaat het vaak binnen een week al veel beter met de hotspot.
Alle reacties Link kopieren Quote
Frommeltje schreef:
10-05-2024 20:52
Honingzalf helpt goed tegen de jeuk en het helen van de wond. Maar dan moet hij er niet aan kunnen lukken, dus kap op of shirt aan.
Dan gaat het vaak binnen een week al veel beter met de hotspot.
Inderdaad, of een verbande er omheen als de plek zich daarvoor leent.
Alle reacties Link kopieren Quote
Effect van eliminatiedieet duurt zo'n 6 tot 8 weken. En je moet mega mega strikt ermee zijn, maar lijkt me dat de DA je dat uitgelegd heeft al.
Als 1 minuut zonder kap genoeg is om het open te krabben, betekent het helaas voor kat dus nonstop de kap om.. Ik zou wel, als ik jouw DA was, een korte kuur voorschrijven om de jeuk te remmen en de wond te laten helen als de hotspot er al langer zit en dus telkens open gaat omdat kat er zodanig last van heeft. Wellicht kun je dat met je eigen DA overleggen.
Beterschap voor kat, jeuk is ellendig!
Alle reacties Link kopieren Quote
Arnica25 schreef:
09-05-2024 22:46
Ik zou hiermee een holistisch dierenarts bezoeken. Die kijkt naar het dier in z'n geheel (holos = geheel) in plaats van alleen de kwaal. Sterkte, jeuk is heel naar.
Dit zou ik vooral niet doen, sorry Arnica, de patiënten die ik terug heb gezien wiens klachten compleet uit de klauwen waren gelopen door dit soort kwakzalverij zijn niet op twee handen te tellen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Heb je zo'n harde plastic kraag? Er zijn nu ook van die flexibele kappen, zo'n soort schotel. Die geven meer mee en zijn veel prettiger voor het dier.

Verbandje kan wel, maar mijn ervaring is dat de kap alleen af kan als je er bij bent. Verbandje hebben ze als de jeuk te erg is, zo kapot gebeten of opzij geschoven.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven