Tips backpacken Nieuw Zeeland

14-10-2013 10:48 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai,



Waarschijnlijk is hier al eerder een topic over geopend, maar kon hem zo snel niet vinden (heb 10 pagina's doorgescrolld, toen vond ik dat ik genoeg mijn best had gedaan ).

Volgend jaar vertrek ik in mijn eentje voor een aantal weken naar Nieuw Zeeland, nog niet eerder in mijn eentje weggeweest dus super spannend! Graag wil ik zo veel mogelijk van het land zien, weet nog niet goed waar te beginnen.



Is hier iemand die ooit in NZ heeft rondgetrokken en tips heeft voor goede hostels, busmaatschappijen, bezienswaardigheden noem maar op?
Alle reacties Link kopieren
Wat is een aantal weken?

ALs je minder dan 4 gaat dan zou ik een keuze maken tussen noord of zuid. Of anders echt alleen de hoogte punten pakken.

Beide eilanden zijn geweldig maar weer heel anders.



Ga je in hostels slapen?

Wil je contacten leggen met andere reizigers?



Je hebt leuke bussen met andere backpackers die je overall heen brengen en waar je makkelijk contacten legt.
Alle reacties Link kopieren
http://www.kiwiexperience.com/



Ik heb een andere gedaan, volgens mij de Magic bus, maar kan deze zo snel niet vinden, of ze zijn overgenomen door de Kiwi Experience. Het is alweer even geleden dat ik er was.
Alle reacties Link kopieren
Vivagirl, thanx voor je reactie! Ik ga 6 weken en wil dus beide eilanden aandoen!

Ik wil idd het liefste in hostels slapen, contacten met andere reizigers wil ik niet uit de weg gaan (lijkt me gezellig).

Van de bussen heb ik gehoord dat er 3 types zijn; een party bus, een bus voor 'saaie lui' en een bus die er een beetje tussen in zit... Heb jij dit ook herkend / iets van gehoord?



Bedankt voor je link, ga even kijken!
Alle reacties Link kopieren
Mijn hoogte punten vond ik Fox Glacier, the Millford Sounds, duiken in Paihia, Queenstown voor alle extreme sports, Puzzleworld (een onverwachte stop wegens het kapot gaan van de bus, en dat was lachen daar), Taupo, Picton.............

Oke, ik kan niet kiezen, het was allemaal mooi!
Alle reacties Link kopieren
quote:Mango12 schreef op 14 oktober 2013 @ 11:25:

Vivagirl, thanx voor je reactie! Ik ga 6 weken en wil dus beide eilanden aandoen!

Ik wil idd het liefste in hostels slapen, contacten met andere reizigers wil ik niet uit de weg gaan (lijkt me gezellig).

Van de bussen heb ik gehoord dat er 3 types zijn; een party bus, een bus voor 'saaie lui' en een bus die er een beetje tussen in zit... Heb jij dit ook herkend / iets van gehoord?



Bedankt voor je link, ga even kijken!



Volgens mij is de Kiwi Bus de party bus, the vergelijken met de Oz Exploren in Australie.

Ik geloof dat de Magic Bus er tussen in zat. Leuke groep, veel contacten gelegd en we gingen 's avonds ook wel een biertje doen, maar het was niet alleen maar sex, drugs & rock 'n' roll als je begrijpt wat ik bedoel.



http://www.greyhound.com. ... l-offers/new-zealand.aspx

Greyhound is ook nog een optie. Mogelijk is die voor de saaie lui, weet ik niet. Heb ik in Australie ook mee gereisd, en vond dat wel fijn.

Ik denk niet dat je het moet zien als saaie lui, maar meer als serieuse reizigers.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou de bus ter plekke boeken. Je weet namelijk niet hoe het kan lopen.



Op de dag van aankomst heb ik iemand leren kennen met ongeveer hetzelfde reisschema en we hebben samen een auto gehuurd. Goedkoper dan dan ieder een buskaartje en gaver omdat je kan stoppen waar je wil. Wij zijn gestopt bij een schapenscheerder om te kijken wat ze deed. Voor we het wisten hadden we zelf een schaap in de houtgreep en bleven we BBQ-en bij de boer.



Wij sliepen altijd in hostels die aangesloten waren bij BBH. Daar zaten hele leuke kleinschalige hostels bij met kamers zonder stapelbedden voor een zacht prijsje. Zo'n BBH-kaart kost geen drol en er zit beltegoed op waarmee je de hostels ter plekke kunt reserveren.



In Australië had ik de bus wel geboekt. Daar ontmoette ik meer feestgangers. Hartstikke leuk, zeker meer gefeest. Achteraf gezien had ik liever net als in NZ een auto genomen en met meer nachtrust genoten van het land. De hostels in een straal rond de busstop waren ook minder interessant.
Alle reacties Link kopieren
Wel eens met Banaanaap.

Leg nog niet te veel vast, je kunt in het vliegtuig al leuke mensen ontmoeten en daarmee verder willen reizen.

Op zich ben je met de bus wel flexible, je kan op de dag zelf nog beslissen dat je die dag met een bus mee wilt.



Ik heb in Australie ook een gedeelte de party bus gedaan en ondanks dat ik erg van die tijd heb genoten, ben ik blij dat ik niet de hele tijd die party bus heb gedaan, dan had ik veel van het land gemist ivm katers
Alle reacties Link kopieren
hehe ja daar ben ik ook bang voor met de partybus... Iets daarvan meepakken vind ik best leuk, maar wil vooral veel zien!

Maar nog even wachten met bus reserveren dus... Zou het dan niet al vol kunnen zitten als ik daar kom, of ben ik dan echt te Nederlands aan het denken?



Ik ga dat van de BBH uitzoeken, klinkt goed!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vorige jaar in mijn eentje 6 weken gereisd en ik heb een stuk gelift, maar ook stukjes met een bus gedaan en een vlucht ter plaatste geboekt. Ik wilde niet aan een vaste route vastzitten, dus ik heb die kiwiexperience enzo maar links laten liggen.



Het is een geweldig land! Mijn favoriete stad is Wellington en de meest indrukwekkende activiteit was de tongariro crossing, meest spannend was uit skydiven in queenstown (en daarna de beroemde fergburger eten). Ook de trekking door het abel tasman park was te gek, net als het beklimmen van een van de gletsjers en zeevissen in kaikoura. Oke... Alles was eigenlijk heel gaaf!
Alle reacties Link kopieren
Oh ja: ik had ter plaatste (vliegveld) een prepaid simkaart gekocht. Hoefde ik niet te lopen klooien met wifi spots en telefooncellen.

Je kunt dan makkelijk bussen boeken of even (vanuit de bus) bellen met een hostel om te checken of ze plek hebben. BBH moest je iets van 20 dollar voor betalen, krijg je bij elke boeking korting geloof ik. Zeker de moeite waard.



Enneh, een backpack is niet echt nodig. Een koffer kan ook prima. Met soms stukken kopen vanaf de bushalte naar je hostel zou iets met wieltjes wel fijn zijn ;)
Als je 't kan betalen zou ik zelf 'n auto huren. Kun je gaan en staan waar je wilt en bij bezienswaardigheden/activiteiten kom je vanzelf mensen tegen.
quote:elninjoo schreef op 14 oktober 2013 @ 12:30:

Als je 't kan betalen zou ik zelf 'n auto huren. Kun je gaan en staan waar je wilt en bij bezienswaardigheden/activiteiten kom je vanzelf mensen tegen.



Je bent er zeker zelf niet geweest? Autorijden daar kun je niet vergelijken met hier. Wij reden een stuk met de oom van mijn man mee. Hij stopte bij een wegrestaurant, met de mededeling dat als de dames nog naar het toilet wilden dat dit dan dé kans was. Daarna anderhalf uur rijden langs niks en niemand. Doodsaaie rechte weg, je kwam bijna niemand tegen! In je eentje zou ik je dat niet aanraden.



Wat je moet zien is in mijn ogen Rotarua, en dan vooral dit Pohutugeiser in Whakarewarewa.
Alle reacties Link kopieren
De kosten van 6 weken een autohuren liggen een stuk hoger dan de bus!

En lijkt me ook wat eenzamer om dat alleen te doen. Mischien leuk voor een bepaald gedeelte.



Yogayup, van welke busmaatschappij heb jij dan gebruik gemaakt?

Wellington vond ik niet zo leuk, niet veel te beleven......

Ik vond Auckland wel heel leuk.
Alle reacties Link kopieren
Zou in mijn eentje daar zo rondrijden hoor. En wat betreft de plaspauzes: aan de kant van de weg staan met portier aan bermzijde open en je hebt een beschut plekje.



Hou er wel rekening mee dat het achterlaten van toiletpapier in de natuur niet op prijs wordt gesteld. Doe het papier in een plastic zakje, knoop dicht en gooi het later weg.



(Als je trektochten gaat maken, wordt in sommige natuurgebieden zelfs gevraagd om je uitwerpselen mee te nemen als je in de natuur ontlast. Zakjes daarvoor zijn te verkrijgen bij de informatie centra)



Zo'n meerdaagse trektocht zou ik trouwens zeker aanbevelen!!



Iets anders van belang: zorg dat je wandelschoenen, tas en andere outdoor spullen superschoon zijn als je het land in gaat. De douane controleert daar namelijk op.
quote:sandt schreef op 14 oktober 2013 @ 12:43:

[...]





Je bent er zeker zelf niet geweest? Autorijden daar kun je niet vergelijken met hier. Wij reden een stuk met de oom van mijn man mee. Hij stopte bij een wegrestaurant, met de mededeling dat als de dames nog naar het toilet wilden dat dit dan dé kans was. Daarna anderhalf uur rijden langs niks en niemand. Doodsaaie rechte weg, je kwam bijna niemand tegen! In je eentje zou ik je dat niet aanraden.



Wat je moet zien is in mijn ogen Rotarua, en dan vooral dit Pohutugeiser in Whakarewarewa.Nieuw Zeeland is klein in vergelijking met Noord Amerika. Daar heb ik echt honderden kilometers gereden voor ik weer leven tegen kwam. In NZ is alles juist super dicht bij elkaar! Ben er overigens wel geweest, maar niet zelf gereden. Wel dit jaar in Tasmanie en dat is qua leegheid vergelijkbaar met Nieuw Zeeland. Links rijden went ook heel snel trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Vivagirl, in je eentje is het duur. Maar er zijn genoeg mensen die auto's delen. Wie weet kun je wel een deel van de reis met iemand meeliften en daar de kosten mee delen.
Slapen in nieuw zeeland



Oud topic, maar denk ik nog wel actueel!
quote:vivagirl schreef op 14 oktober 2013 @ 11:29:

[...]





Volgens mij is de Kiwi Bus de party bus, the vergelijken met de Oz Exploren in Australie.

Ik geloof dat de Magic Bus er tussen in zat. Leuke groep, veel contacten gelegd en we gingen 's avonds ook wel een biertje doen, maar het was niet alleen maar sex, drugs & rock 'n' roll als je begrijpt wat ik bedoel.



http://www.greyhound.com. ... l-offers/new-zealand.aspx

Greyhound is ook nog een optie. Mogelijk is die voor de saaie lui, weet ik niet. Heb ik in Australie ook mee gereisd, en vond dat wel fijn.

Ik denk niet dat je het moet zien als saaie lui, maar meer als serieuse reizigers.



Kiwi is inderdaad de partybus. Wordt door de lokale bevolking ook wel omschreven als 'the green fuck bus'

Magic bus is de 'saaie' organisatie. Nu tenminste, er reizen veel oudere mensen mee. Vroeger was die wat populairder.



De 'tussenin' bus is Stray. www.straytravel.com

Ik heb zelf wat korte trips gedaan hiermee, (woonde bij Auckland) maar je kunt ook lange reizen doen. Goeie ervaring mee en kunnen alles voor je regelen.



Een auto is eigenlijk wel de mooiste manier om te reizen. Is te doen in je eentje, je maakt vrij makkelijk contact in Hostels. Maar dan moet je het wel zien zitten om alleen te rijden. anders zou ik wel voor een busreis gaan.



Greyhound heb je niet in NZ. wel Intercity couchlines. Dat zijn losse busreizen (OV achtig) die je kunt boeken. Geen gids, gewoon een chauffeur. Soms kun je daar heel goedkope tickets voor scoren, van een paar dollar. Maar dat is dus meer te vergelijken met OV, alleen dan op reservering.
Alle reacties Link kopieren
Bbh card is inderdaad een aanrader. Erg leuke plekken en hostels aangedaan!

Wij hebben vorig jaar in vier weken beide eilanden gedaan, maar echt keuzes gemaakt. Bleven meestal een paar dagen op 1 plek en dan vanuit daar tripjes doen. En we hadden een huurauto, maar dat zou ik in mijn eentje niet zo snel doen. Weinig aanspraak lijkt mij.



In vier weken hebben wij gedaan: dunedin, queenstown, fox glacier, Nelson ( vanuit daar abel tasman en marlborough sounds -zeekajakken- bezocht), wellington (vonden we verschrikkelijk, na twee weken prachtige natuur gezien te hebben, kan ook komen door de verschrikkelijk onvriendelijke ontvangst door de receptioniste van het hostel..), turangi (helaas was de tongariro crossing gesloten door de uitbarsting, wel een skydive bij lake taupo gedaan, rotorua, tairua, coromandel (colville, prachtig!)..



Vanuit Auckland weer teruggevlogen... Wat is het een prachtig land.. En hebben ongetwijfeld veel meer gedaan dan ik nu geschreven heb, maar dit was globaal onze route.

Veel plezier met de voorbereidingen!
Alle reacties Link kopieren
Wat grappig dat ik de enige so far ben die Wellington fantastisch vond. Ik had 3 weken ofzo alleen maar natuur en gebouwen van max 2 verdiepingen gezien. Toen ik in Wellington kwam, was dat de echte eerste stad, met een heel leuk straatje met tweedehandswinkeltjes, leuke espressobarretjes, straatartiest en spontaan dansende mensen, een mooie wandeling (met kabeltreintje naar boven) naar beneden via de botanische tuin richting de haven en daar een Grolsch biertje drinken. Ik zou er zo gaan wonen!



@vivagirl Busmaatschappij weet ik niet echt meer. Je kon in ieder geval losse tickets online boeken, zonder pas. Omdat ik in mijn eentje ging vond ik een eigen auto huren ook wel een beetje teveel van het goede. Liften was wel heel leuk trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Thanx voor alle reacties!



Ik ben niet zo'n held met autorijden, dus in mijn eentje een auto huren zie ik niet zo zitten... met iemand mee die een auto huurt lijkt me dan wel weer wat, dus ik ga dan idd nog maar even wachten met het boeken van een busticket.



En alles moet 'schoon' zijn voor je Nieuw Zeeland binnen mag; echt? Gaan ze daar echt moeilijk over doen? Is geen probleem hoor, maar toch... probeer me er bij voor te stellen waarom dat is...



Ik ben wel zo handig geweest om op Auckland te vliegen en ook terug vanuit Auckland, terugkijkend niet heel handig Ik denk er nu over om eerst paar dagen Auckland te doen, dan direct door te reizen naar het Zuidereiland (omdat ik denk dat ik dat het mooist zal vinden en daar zo lang mogelijk wil zijn), en dan weer terug te reizen naar het Noordereiland. Ik wil dan ongeveer 2 weken op het Noordereiland zijn; zou dit genoeg zijn om de mooiste punten te kunnen bezoeken?
quote:En alles moet 'schoon' zijn voor je Nieuw Zeeland binnen mag; echt? Gaan ze daar echt moeilijk over doen? Is geen probleem hoor, maar toch... probeer me er bij voor te stellen waarom dat is...

Nieuw Zeeland heeft unieke natuur en ze willen niet dat het aangetast kan worden door schimmels e.d. uit andere landen.

Dus gewoon je wandelschoenen schoonmaken voor je gaat.
Klopt inderdaad van schoenen etc. We hebben ze van te voren goed schoongemaakt en aangegeven op het inreisformulier. Scheelde bij ons veel wachten, de rij bij customs voor dit soort dingen was ontzettend kort, in vergelijking met de "niets aan te geven rij"! Doen we volgende keer zeker weer!



En over je auckland-auckland, dat hadden wij ook, maar bewust want die tickets zijn minder duur. Wij hebben toen een binnenlandse vlucht geboekt van christchurch naar auckland, helemaal niet duur, volgens mij iets van 50euro pp. Daar kan je dus ook nog naar kijken!
Alle reacties Link kopieren
Ik vond Wellington ook erg leuk hoor! Zeker ook het museum daar (Te Papa volgens mij) niet overslaan. Gratis toegang en een schat aan info. Verschillende tentoonstellingen met volgens mij een permanente over de Maori en de eerste 'westerse' bewoners. Erg leuk vond ik.



Op Noord de Tongariro Crossing doen! Pittige wandeling van 20 km, maar super super super mooi.



Op Zuid vond ik het Abel Tasman park prachtig. Mooie stranden, superblauwe zee en een 'bos' waar je ook mooie wandelingen kunt maken.



Er is zoveel moois daar!!



Wij hebben gekampeerd, ook aan te raden - supergoede campings, maar in Christchurch wel in een hostel geslapen. The Old Countryhouse. Dat was erg goed en schoon. Wel een half uurtje lopen van het centrum maar er gaat ook een bus. Bovendien stelt het centrum van Christchurch nog niet zoveel voor door de aardbeving van een paar jaar terug. Dus je zou het ook kunnen overslaan. Dat zou ik achteraf gedaan hebben.



Veel plezier! Ik vond het een van de mooiste landen waar ik geweest ben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven