Tips voor Namibië

27-10-2016 15:42 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben me aan het verdiepen om volgend jaar naar Namibië te gaan.

Maar is nu mooier/beter om met bv een 4x4 auto met slaapplaatsen te gaan, of is het net zo mooi om accommodaties te boeken tijdens de rondreis?
Alle reacties Link kopieren
Dat ligt er aan. Wat wil je doen? Wil je ter plekke bepalen waar je heen gaat of alles van te voren vastleggen? En wil je naar het noorden of niet? Wij zijn met 4x4 en daktent geweest en dat was heel handig omdat we daardoor flexibel waren. Een volgende keer (want die komt er zeker, Namibië is prachtig!) zou ik echter een gewone auto huren en accomodaties boeken. Dit omdat we de 4x4 niet vaak hebben gebruikt en omdat mijn man niet zo'n fan van kamperen is
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor je berichtje. Ik weet nog niet wat we willen en waarheen. Moet me nog goed inlezen. Ik heb gezocht op forums maar de meeste gingen voor een 4x2 of 4x4 met daktent. Als ik alleen accomodaties boek zou ik dan wat missen wbt de natuur? En zijn er overal accomodaties die betaalbaar zijn?



En Heb je nog tips voor me?
Ik had 'n Djoser kampeerreis en hoe mooi de reis ook was, kamperen inclusief alle ongemakken is niet mijn ding. Lodges zijn comfortabeler. Zou dus voor kleinschalige lodges kiezen als 't er financieel vanaf kan.
De campsites waren overigens ook vrijwel allemaal op het terrein van 'n lodge. Dus beiden midden in de natuur, maar het een comfortabeler dan 't ander. Of wil je echt wild gaan kamperen in the middle of nowhere?
Alle reacties Link kopieren
Als ik nu accomodaties boek heb ik dan ook een 4x4 of 4x2 auto nodig of is een gewone auto ook prima?
Je rijdt er constant op dirtroads, dus met 'n jeep heb je wel meer comfort. Met onze safaritruck hadden we op 'n gegeven moment meer lekke banden dan er reservewielen waren. Gelukkig waren we toen bijna bij het volgende kamp, maar je rijdt er soms uren buiten de bewoonde wereld, dus dan is 'n auto die tegen 'n stootje kan wel prettig.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf niet helemaal in het noorden geweest, maar daar is het nog dunbevolkter dan de rest van het land. Ik weet dus niet goed hoe het daar qua accommodatie zit. Wat ik een groot voordeel van kamperen vond was dat je bij bijvoorbeeld Sesriem eerder naar de Sossusvlei kon. De gate gaat dan een uur eerder open. Hierdoor stonden wij al bovenop Dune 45 met zonsopkomst en kwam de bus toeristen pas aan toen het spektakel al voorbij was. Je zou dus even moeten checken of er op deze campsite ook chalets oid zijn. In Etosha zijn die er sowieso. Als je naar Etosha gaat zou ik ook zeker binnen komen (of weggaan, ligt aan je route) via de Galton Gate (ik weet nog wel een campsite in de buurt waar ze ook huisjes hebben). Dat is de meest recent geopende gate en toen wij er waren was hij net een paar weken open en was het nog heerlijk rustig daar. Etosha is echt prachtig, een van de mooiste wildparken waar wij zijn geweest. Sowieso moet je echt bij Halali slapen. Daar is een waterhole bij de campsite, echt geweldig! Je kunt daar ook een huisje boeken waarbij je buiten op het terras (1e verdieping) kunt slapen en dan kijk je dus uit op de waterhole. Als we teruggaan is dat het eerste wat ik boek

Verder ben ik het op zich wel eens met redbulletje, een betere wagen rijdt veel lekkerder en geeft meer comfort. Ik zelf zou een volgende keer voor een luxere gewone auto gaan of desnoods 4x2. De weg is daar echt lang niet zo erg als in bijv. Botswana.



Verder heb ik nog wel tips. Absoluut naar de Grootberg Lodge gaan (hier heb je wel 4x4 voor nodig!) als je in de buurt bent om te eten of een drankje te doen (of slapen als het nog niet vol zit en je het kunt betalen). Geweldig uitzicht daar! Als je er blijft slapen kun je ook de auto onderaan zetten en met de 4x4 van de Lodge naar boven. Ze organiseren ook een rhino tracking (te voet). Dit heb ik niet gedaan, maar als we de tijd hadden gehad had ik dat zeker willen doen. Verder natuurlijk ook naar Deadvlei gaan, fish river canyon etc. Een collega van mij heeft een ballonvaart boven Sossusvlei gedaan, vond ze helemaal geweldig dus dat is wellicht ook een optie? De appeltaart in Solitaire kun je trouwen skippen, is niets aan. Swakopmund is ook leuk. Wij hebben daar een tocht op het water gemaakt waarbij je o.a. langs een oesterkwekerij gaat (en proeft!). We zagen toen ook walvissen heel dichtbij, geweldig! We zaten in een nogal suffe groep met allemaal Engelse bejaarden en waren de enige jonkies, maar het was echt heel erg leuk!



Ik vergeet vast de helft en het is een beetje een onsamenhangend verhaal, maar als je vragen hebt stel ze gerust!
Alle reacties Link kopieren
Ga je trouwens alleen naar Namibië of combineer je het nog met Zuid-Afrika of Botswana?
Die appeltaart vond ik anders best te doen. Zeker als kampeerder waarbij je moet eten wat de kampkok maakt waardeer je iets uit de bewoonde wereld echt wel

En die ballonvlucht was supergaaf! Da's zeker 'n aanrader.

En in Swakop kon je voor heel weinig geld super goeie zeetong eten.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer ben je geweest? In 2014 is het overgenomen door iemand anders! Ik vond de broodjes met gele room uit de supermarkt tig keer lekkerder
Voor mij is het al zo'n 10 jaar geleden

Had 'n combi met Zambia en Botswana.
Gaan met 4x4 met daktent. De campings zijn mooi (is er geen zwembad, dan is er zoals in bijvoorbeeld Opuwo wel een hotel met mooi zwembad waar je gratis gebruik van mag maken), je hebt onderweg eten, drinken en kookgerei bij je om te lunchen waar je maar wilt. Bij de supermarkten kun je als je wilt grote stukken goed vlees kopen voor op de barbecues op de campings. Met de 4x4 kun je zelf de Sossusvlei goed in en inderdaad op het moment dat er geen bussen toeristen rondrijden. Met 4x4 betere grip op de gravelwegen en ook op de wegen tot aan Epupa. Je hoeft niets vooraf te boeken, er is altijd plaats op de campings.
Alle reacties Link kopieren
quote:eva-luna schreef op 27 oktober 2016 @ 21:24:

Je hoeft niets vooraf te boeken, er is altijd plaats op de campings.Dat is niet waar hoor. Als je in het najaar gaat moet je Sesriem en Etosha absoluut vastleggen, dat is het hoogseizoen. Wij waren er toen en het is meerdere keren voorgekomen dat mensen buiten het park moesten gaan kamperen. Op andere campsites viel het wel mee, al zijn wij ook een enkele keer weggestuurd. Toen moesten we naar de volgende, 70 km verder
Alle reacties Link kopieren
quote:redbulletje schreef op 27 oktober 2016 @ 21:19:

Voor mij is het al zo'n 10 jaar geleden

Had 'n combi met Zambia en Botswana.Toen was de appeltaart nog goed inderdaad
Alle reacties Link kopieren
Ik zou absoluut 4x4 met daktent doen. Ben ook met kampeerreis van djoswr geweest en vond het helemaal geweldig, dat kamperen, lekker buiten zijn enzo, maar was jaloers op de mensen met auto en daktent. Heerlijk lijkt me die vrijheid! En is naar mijn mening daar ook hartstikke veilig om te doen. Botswana is ook echt een aanrader
Alle reacties Link kopieren
Wij willen volgend jaar ook naar Namibië gaan. Wij kiezen voor een daktent maar wij kamperen altijd. Lijkt mij geweldig om daar in een tent te slapen en de natuur te horen in je bed...

maar ik heb dus geen ervaring nog maar lees graag mee
Alle reacties Link kopieren
quote:hoera schreef op 28 oktober 2016 @ 07:02:

Wij willen volgend jaar ook naar Namibië gaan. Wij kiezen voor een daktent maar wij kamperen altijd. Lijkt mij geweldig om daar in een tent te slapen en de natuur te horen in je bed...

maar ik heb dus geen ervaring nog maar lees graag mee Als je de natuur wilt horen heb je het dan over wildlife? Dan kun je beter naar Botswana gaan namelijk. In Namibië lopen er wel oryxen, kudu's en springbokken rond maar een woestijnolifant zie je niet overal. En in bijv. Etosha zijn de campsites afgesloten. In Botswana daarentegen liep alles rondom onze auto.
Alle reacties Link kopieren
Okaukuejo Camp is echt schitterend in Etosha....ik heb mijn ogen daar uit gekeken. En verder wat Zomerbloem schrijft, incl die appeltaart overslaan. Ik ben na Namibië nog doorgegaan naar Botswana en Zimbabwe. Mooiste reis ever!
Alle reacties Link kopieren
Wat een tips allemaal, bedankt daarvoor. Ik ga me in de tips verdiepen is nog een hele studie om alles op een rijtje te zetten. We willen alleen naar Namibië (denk ik) omdat we vorig jaar en dit jaar naar Zuid-Afrika zijn geweest.



Ik vond dat in Zuid-Afrika de parken zo opgezet waren. Alles zo gecontroleerd, en dan bedoel ik vooral de parken op rij afstand van Kaapstad. We zijn in een reserve geweest waar de cheeta een band om had. Als het vrouwtje zwanger zou zijn dan moet pa ff een hok in om de jongen groot te laten worden.

Is dat in Namibie minder? Of moet ik daarvoor naar Botswana?
spaghettikop wijzigde dit bericht op 28-10-2016 23:37
Reden: Typfoutje
% gewijzigd
Van Namibie vond ik Sossusvlei het mooist en qua wildlife vond ik de Okavango indrukwekkender dan Etosha. Bij Etosha had ik meer n soort Beekse Bergen gevoel.
Naar Namibie moet je niet gaan om wild te zien. Tuurlijk, in Etosha zie je wild, maar niet zoals in de uitgestrektheid van een Masai Mara of een Serengeti. Maar de kudde olifanten bij Palmwag als je 's ochtends nietsvermoedend van de camping weg rijdt, de oryx die je her en der tegenkomt, de sporen van leeuwen, die je toch maar niet wilt tegenkomen op jouw camping, naast de verscheidene landschappen (woestijn, oase bij Epupa, de leegte van de Skeleton Coast..), de gesprekken in het Nederlands/Zuid-Afrikaans met de medewerkers van de camping.. er is meer dan parken bezoeken
Oh, leuk, Namibië: wat een geweldig land is dat! En zo ontzettend veel lieve, leuke, interessante mensen tegen gekomen daar!



Geen ervaring met de campings, maar qua in de natuur zitten: dat heb je bij lodges ook wel. Een leeuw tegenkomen als je terugloopt naar je huisje en ontbijen met olifanten aan de andere kant van de veranda: ik heb het allemaal vanuit de lodges meegemaakt, dus daar hoef je het niet om te laten. Mijn ervaring is wel dat de lodges, omdat ze allemaal zo afgelegen zijn, vaak vrij aan de prijs zijn. Maar vaak ook ecologisch, kleinschalig en heerlijk luxe (bubbelbad met uitzicht over de savanne met een gin-tonic in je hand ).



Veel plezier in ieder geval!
Alle reacties Link kopieren
quote:spaghettikop schreef op 28 oktober 2016 @ 23:36:

Ik vond dat in Zuid-Afrika de parken zo opgezet waren. Alles zo gecontroleerd, en dan bedoel ik vooral de parken op rij afstand van Kaapstad. We zijn in een reserve geweest waar de cheeta een band om had. Als het vrouwtje zwanger zou zijn dan moet pa ff een hok in om de jongen groot te laten worden.

Is dat in Namibie minder? Of moet ik daarvoor naar Botswana?Ik verbaas me hier echt over. In de buurt van Kaapstad zijn geen wildparken. Alleen een paar private game reserves. Wat jij noemt is in mijn ogen meer een dierentuin. ZA heeft prachtige parken en dan ga je naar zoiets, zo zonde. Geen idee of dat in Namibië minder is, maar als jij dat soort parken bezoekt dan zul je dat in Namibië vast ook treffen. Ik ben het in elk geval niet tegen gekomen. En verder ben ik het eens met Eva-luna.
Alle reacties Link kopieren
Wat een mooie berichten allemaal!! Ik ga natuurlijk voor het land, maar wil graag een dieren zien. Vraag me af of de nationale parken het zelfde opgezet zijn als in Zuid-Afrika. Wil eigenlijk het beekse bergen gevoel niet hebben, dat had ik in Zuid-Afrika namelijk wel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven