Vakantie Kroatië met kinderen, tips?

26-12-2015 12:25 21 berichten
Dit jaar willen we naar Kroatië in de zomervakantie. Nu zijn we aan het uitzoeken hoe en waar en we hebben eigenlijk geen idee. Als ik zo lees zijn plaats als Porec echt heel toeristisch, of lijkt dat alleen maar zo? Is het verstandiger te kiezen voor Istrie of voor Dalmatie? Camping of huis, of hotel?

Als je overnacht op de heen en terugreis, waar dan?



Lastige vraag natuurlijk, daarom wat achtergrond info:

Gezin met twee kinderen, groep 5/6. Houden van actieve vakanties, mijden doorgaans erg toeristische badplaatsen en dergelijke. Vorige vakanties waren bijv naar Scandinavië, Oostenrijk, rondreizen, wandelen, enz. Groot animatieteam met allerlei liedjes enz is bijv eerder iets wat ons afschrikt ipv aantrekt. Zijn geen mensen om 2 weken aan een strand of zwembad te liggen en verder niks te doen, we houden van zwemmen, maar gaan ook graag wandelen, naar musea, oude stadjes en dergelijke bekijken, beetje leuke historie en mooie natuur is een grote pré.

Qua onderkomen niet veeleisend, lichte voorkeur voor een huisje, appartement of stacaravan tov een tent of hotel, maar als het droog, schoon en niet te massaal is zijn wij gelukkig.



Heb gekeken bij vacansoleil, maar kreeg daar juist heel erg het idee van dat het supermassaal was, maar misschien is dat niet correct.



Wie heeft er tips? Budget is ongeveer rond 2000,- voor 2 weken, voor alleen verblijf. Maar liever natuurlijk niet te duur.
Porec, is leuk maar toeristisch. Zelfde geldt voor rovinj. Maar ik vind het niet vergelijkbaar met de Spaanse costa's. De campings zijn over het algemeen enorm groot. Wij hebben van een particulier een huisje gehuurd voor een fijne prijs. Dit was wel in het laagseizoen.

Praktische tip: zorg voor goede waterschoenen. Er zitten best wat zee-egels in de zee.

Leuke uitjes: plitvice meren en dagje naar Venetië.
Alle reacties Link kopieren
Vorig jaar zijn we naar Primosten geweest in Kroatië. Supermooi daar. Enorm veel kleine campings maar ook veel huizen te huur. Wij zijn expres zuidelijke gegaan om het massatoerisme in het noorden net over de grens te mijden.



De plivitce meren zijn ook enorm toeristisch dus zijn we naar de krka watervallen gegaan. Plivitce in het klein! Maar je afgelopen daar wel zwemmen. Superleuk.



Wij overnachten in Oostenrijk.
En dat toeristische, is dat idd net als aan het Gardameer met alle campings en heul veul Hollanders?



Niet dat ik per se Nederlanders ontloop op vakantie, zeker niet. Maar campings met een hoog holadiejee gehalte trekken me niet zo zeg maar.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn afgelopen jaar voor het eerst naar Kroatie geweest met 3 kinderen van toen 8, 6 en 2 jaar. Ook voor het eerst met de kinderen in een tent. We hebben 3 nachten in Moscenicka Draga gestaan, dat is min of meer op het schiereiland van Istrie, maar officieel in de provincie Kvarner. Vrij druk, toeristisch, beetje Italiaans aandoend vond ik het daar. Wel erg mooi en bergachtig. Weinig Nederlanders, die zitten meer aan de westkant van het schiereiland. Daar is het ook wel mooi hoor, maar nog veel drukker. We zijn er wel een dagje heen geweest, omdat ik Rovinj wilde zien en daarna hebben we daar nog de zee op gezocht om te zwemmen.



Daarna zijn we naar het eiland Cres overgevaren, dat ligt daar vlak voor de kust. We kregen daar zo'n prachtig plekje in een bos op een helling, met zeezicht, heel rustig en heerlijk in de schaduw, dat we er bijna 2 weken zijn gebleven. Op zich hadden we het eiland zelf na een week wel gezien. Er zijn maar een paar noemenswaardige dorpjes/stadjes, weinig cultureels, wel mooie natuur en prachtige zee. We hebben ook nog een paar keer een bootje gehuurd.



Er stonden op die hele camping denk ik 3 Nederlandse gezinnen, verder vooral Kroaten, Duitsers, Italianen en Hongaren. Een redelijk gemengd gezelschap in elk geval. Verder op het eiland waren ook niet zoveel Nederlanders te zien trouwens. Op de camping bleek wel animatie te zijn, maar daar kwamen we pas na een week achter, je hoorde of zag er niks van als je het niet opzocht vanaf waar wij zaten.



De campings op Cres zijn wel vrij groot, maar door hun opzet toch heel ruimtelijk, vooral de tentgedeeltes. Op diverse campings zijn vrije gedeeltes op een heuvel in een bos, dan kun je zelf kijken waar je je tent neerzet. Wij hadden wel heel veel geluk, want een hele grote tent en er was toevallig net een prachtige plek vrij waar we op pasten. De te reserveren plekken liggen wat meer hutjemutje, maar op sommige campings kun je wel mooie plekken reserveren (we hebben op een paar gekeken, ook nadat we zelf al een plekje hadden gevonden).
..
Alle reacties Link kopieren
Neem waterschoenen mee voor iedereen veel zee-egeltjes in de zee.



Ik vind de Krka watervallen Plitvice meren erg mooi allebei een aanrader om te bezoeken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Goeie tips reizigster! En waterschoenen gaan mee Viva-Amber.





Zijn er nog meer mensen met ervaringen en tips?
Alle reacties Link kopieren
Ja waterschoenen is heel goed idee en je snorkelspullen. Je kunt overal prachtig snorkelen, veel mooie visjes en koraalachtig spul onder water. Het is heel helder, omdat de bodem rotsachtig is, dus er is van alles te zien.
..
Alle reacties Link kopieren
Istrie is plat en lelijk vinden wij. Iets oostelijker langs de kust van kvarner is zoveel mooier! En minder toeristisch en minder Nederlanders. Leuke (kasteel)plaatsjes, grotten, wijnvelden.



Wij hebben een camping gehad en een appartement, was allebei prima. Heel veel verschillende nationaliteiten.



Eiland Krk is mooi, leuk en makkelijk te bereiken via de brug. Meerdere pittoreske plaatsjes. Wel rekening houden met files als iedereen erop/eraf wil.



Waterschoenen zijn wel een must inderdaad in Kroatië.
Ik lees het topic nu pas. Wij zijn afgelopen jaar naar Kroatië geweest, met onze kinderen. Die zijn iets jonger, maar de interesses zijn hetzelfde. We zijn maar 6 nachten geweest (voor de tijd daarna hadden we al eerder in het jaar Oostenrijk geboekt), verdeeld over twee huisjes. Ik ben zelf nogal gek op huisjes en die zijn er in Kroatië ruim voorhanden, netjes, schoon, makkelijk boekbaar.



Wij zaten vroeg in juli, dus was het nog erg rustig. Eerst drie dagen naar Opatija. Vooral gezwommen en geflaneerd en dat kostte me niet eens zoveel moeite. Normaal moet ik elke dag iets doen, maar daar lukte het prima om te lanterfanten.



Van Opatija zijn we toen naar de andere kant van de Kvarner gereden, naar Senj. Onderweg naar Krk geweest, daar zijn we de hele dag geweest. Ik kan het je echt aanraden, Krk-stad is schitterend en het strand van Baska vond ik echt een feest. De weg langs de kust was ook erg mooi om te rijden.



Vanuit Senj hebben we Plitvice bezocht. Dat zou ik sowieso proberen te doen. We zijn achterlijk vroeg opgestaan en waren om 7.30 uur bij het park. Het was nog rustig, we hebben de complete wandeling kunnen lopen (de kinderen zijn goede lopers, maar 10 kilometer is best veel voor de jongste. Maar het is daar zo mooi, dat maakt alles goed) en toen wij het park verlieten, stonden de mensen in de file om het park in te kunnen.



Dat is ook het enige negatieve aan Kroatie, vind ik: het is geen Oostenrijk . In Oostenrijk is alles altijd prima geregeld. In Kroatie kan het je maar zo overkomen dat je een plaatsje wilt bezoeken, maar dat er gewoon helemaal geen parkeerplaats is. Dan kun je weer weg. Of alles is vol. Omdat ik natuurlijk vrij apart ben, is dat erg moeilijk voor me.



Maar er zijn zo veel positieve dingen: het weer is er vaak goed, het land is schitterend, uit eten is lekker en betaalbaar, het ijs is zo lekker en na elke bocht heb je een nieuw uitzicht.



En voor wat betreft de overnachting, ik heb geen idee waar je uit Nederland moet komen, maar ik kom vast van verder weg. Wij hebben de heenreis in een hotel in een Beiers dorpje overnacht (Ebersberg, Hölzerbrau). Had leuke familiekamers voor een prima prijs, lag misschien iets verder van de snelweg, maar was wel een echte plaats. Dat vind ik zelf heel prettig, dan kan ik wandelen in een stadje en eten in een echt restaurant in plaats van constant 'watzeggie' te moeten roepen in het overheerlijke dieselaroma van een hoteltuin die des avonds de plaatselijke afwerkplek blijkt te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het hele topic gelezen, fijne tips. Ik haal het toch nog even naar boven om te kijken of er nog actuele tips zijn! Van de zomer zou ik graag met man en kind naar Kroatië op vakantie gaan ,
Alle reacties Link kopieren
Wij overwegen om met 2 tentjes die kant op te gaan. Zijn al die campings volgeboekt of kun je ook ter plekke wat vinden? Zou graag op de bonnefooi op vakantie willen..
Alle reacties Link kopieren
Bonnefooi in de zomervakantie kan wél, máár niet op de grote campings. Ik zou het zeker met een tent niet aanraden. Met een caravan kun je op parkeerplaatsen voor de camping wachten, maar dat gaat lastig met je tent. De kleinere campings hebben vaak nog wel plek. Dus als je weinig eisen qua comfort hebt dan kun je gewoon gaan.



@Evaviva, Kroatie is best lang, dus als je aangeeft hoe je gaat (auto/vliegtuig) en of je naar Dalmatie of Istrie wil dan kan ik je wel wat tips geven.
Alle reacties Link kopieren
@Jor We willen met de auto gaan. En voorkeur voor Istrië. BVD!
Alle reacties Link kopieren
OK camping (stacaravan) of hotel? Je bent wel al vrij laat met boeken, er is nog plek, maar opschieten. - Van hotels weet ik niets dus hieronder camping + overig.



Camping aanraders in Istrie:

- Bijela Uvala (Porec)

- Lanterna (Porec)

- Park Umag (Umag)

- Bi-Village (Fazana)



Alle 4 heel geschikt voor kinderen. (man + kind ) Alle 4 hebben ze heel veel te doen, goede animatie, mooie zwembaden en zee.



Plaats aanraders:

- Porec. (Touristisch maar wel erg leuk, zeker doen: Enorme pizza eten (max 120 cm doorsnee) en door straatjes zwerven. Evt. basiliek bekijken.)

- Motovun (Leuk rustig dorpje op mooie plek)

- Medulin (Voor zandstrand en klifduiken)

- Pula (Romeinse cultuur snuiven, Collosseum etc.)

- Premantura/Kamenjak (Natuurgebied, met prachtige uitzichten en supermooi water. Mooie kliffen ook. Zuidelijkste stuk Istrie)

- Rovinj. Fantastisch (touristisch) plekje met supermooie uitzichten. (Wel klein)

- Umag (leuk vissersdorpje (al is het nu heel touristisch))

- Pazin (tokkelen en grotten)

- Rabac (tof strand)



Ik zou Plitvice skippen, is 4/5 uur rijden vanaf Istrie en dan moet je nog de hele dag lopen en weer terug. I.p.v. Plitvice kun je kiezen voor de Krka watervallen. Daar mag je ook zwemmen bij de watervallen.



Waterpark Aquacolors is een aanrader - vlakbij Porec en loopafstand van Bijela Uvala)



Voor strand: Meenemen waterschoentjes. Vergeet snorkels niet. Stevig luchtbed zodat je ook op het strand er op kan liggen (strand is vrijwel overal beton of kiezel)



Kijk eens op Tripadvisor ook. (online)



Succes en veel plezier.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor je tips Jor!
Alle reacties Link kopieren
Ik haal even het topic omhoog.



Wij gaan deze zomer met ons zoontje van 1,5 naar Porec. Voor de heenreis hebben we een overnachting in Oostenrijk, een leuk app met aparte woonkamer en balkon.



Maar voor de terugreis kan ik toch niks vinden!! (Nou ja niks is overdreven maar in ieder geval niets wat wij zoeken)

Het gaat maar om 1 nacht..het liefst op ong. 6/7 uur rijden van Porec. Kom dan rond München denk ik. (Ben topografisch niet de beste maar ga even uit van google maps)

Willen het liefst een app/pension/b&b met balkon/aparte ruimte..gezien zoontje om 19/20uur wel slaapt en wij het niet zo zien zitten om dan al stil in ons bed te gaan liggen. (Als we niks vinden dan is het nood breekt wet hoor)



Wie heeft er nog een aanrader?? Alvast bedankt!!
Alle reacties Link kopieren
is dit iets?



http://www.np-plitvicka-jezera.hr/en/
Alle reacties Link kopieren
quote:welie schreef op 31 maart 2017 @ 20:28:

Wij overwegen om met 2 tentjes die kant op te gaan. Zijn al die campings volgeboekt of kun je ook ter plekke wat vinden? Zou graag op de bonnefooi op vakantie willen..



Wij zijn er 2 jaar geleden geweest met tent zonder reserveren, op het eiland Cres en aan de oostkant van Istrië (dat is eigenlijk Kvarner). We hebben altijd wel plek kunnen vinden, maar niet op de grote meest bekende campings. Daar hebben we ook niet gezocht, trouwens. Het was wel druk, dus net geluk hebben dat je een leuk plekje kreeg. 1x prachtig gestaan in een bos op een helling met zeezicht. Daar was het gewoon vrij uitzoeken waar je wilde staan, pal aan zee was propvol, maar hoger op de hellling op kleine terrasjes vonden wij echt een superplekje.



Deze zomer gaan we weer, met een behoorlijk grote camper deze keer en weer zonder reserveringen. Ik gok erop dat het wel weer lukt, maar die mooie plekjes van toen waren alleen bereikbaar met tent (je moest al je spullen vanaf de parkeerplaats erheen lopen).
..
Alle reacties Link kopieren
@nevobo: ik zou iets langer doorrijden tot Greding (100 km verder) en dan overnachten bij Bauer-Keller:



https://www.google.nl/maps/place/Bauer-Keller/



https://www.booking.com/h ... rant-bauer-keller.nl.html



http://www.zoover.nl/duit ... ding/bauer-keller/camping



Echt ideaal voor een doorreis. Goed eten ook.
Alle reacties Link kopieren
@jor bedankt voor het meedenken! Helaas is deze al volgeboekt dan. Maar ga wel even de andere accommodaties daar bekijken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven