Vakantie naar Turkije, ik durf niet

30-06-2016 23:28 223 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan binnenkort een weekje naar Turkije, maar ik durf niet. Net die aanslagen op het vliegveld in Istanbul en daarvoor meerdere keren in Ankara. We hebben al betaald, zonder een annuleringsverzekering. Volgens mijn man is het niet-gaan geen optie omdat we al hebben betaald. Ja jammer van het geld, maar mijn veiligheid, en vooral dat van mijn kinderen, is toch veel belangrijker. Hij kan me toch niet dwingen? Wat zouden jullie doen?
Alle reacties Link kopieren
Waarom hebben jullie geen annuleringsverzekering??? Wat ontzettend dom.
Een collega van mijn vriend mocht gratis omboeken naar een andere bestemming. Heb je dat al nagevraagd? Ik zou ook niet naar Turkije gaan nu.
Alle reacties Link kopieren
Hier kun je ook doodgeaanslagd worden.

Anders kun je helemaal de deur niet meer uit. Gewoon gaan joh, en gewoon genieten van je vakantie.
668, the neighbour of the Beast
quote:Zuigstengel schreef op 30 juni 2016 @ 23:30:

Waarom hebben jullie geen annuleringsverzekering??? Wat ontzettend dom.Precies dat. Zeker als je naar zo'n land gaat.
Alle reacties Link kopieren
https://www.consuwijzer.n ... nd-kan-ik-gratis-opzeggen
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Dat doen we eigenlijk nooit. Zonde van het geld, maar nu zou het juist heel handig zijn. Achteraf wel dom ja, maar we hebben het in december al geboekt en toen speelde het nog niet zo met die aanslagen.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer hebben jullie geboekt? Ik zou niet gaan.
Life is short. Eat dessert first.
Turkije zou ik op dit moment toch ook echt niet doen. Er gebeurt toch écht té veel in dat land momenteel (paar miljoen vluchtelingen, IS, PKK, om de zoveel tijd een aanslag, Erdogan, ...).

Ik zou horen wat de opties en kosten zijn qua omboeken.
Mensen zijn beroerd in risicoanalyse
Waar ga je naar toe dan in Turkije? Istanbul of Ankara?

Of gewoon een van de vele toeristische zon zee en strand oorden?
Alle reacties Link kopieren
quote:Zuigstengel schreef op 30 juni 2016 @ 23:30:

Waarom hebben jullie geen annuleringsverzekering??? Wat ontzettend dom.



Hier heb je geen annuleringsverzekering voor. Dat is meer voor ziektes etc. Als het onveilig IS gaat dat van het calamiteitenfonds. Waar je altijd naar moet kijken ; of een reisbureau daar bij aangesloten is.



https://www.consuwijzer.n ... spraken-calamiteitenfonds
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet gaan in jouw situatie. Jij gaat waarschijnlijk de hele week angst hebben en in alles iets verdachts zien. Moet je niet willen joh.



Mocht je niet om kunnen boeken, jammer dan het is maar geld. Jouw man kan jou zeer zeker niet dwingen. Dwang is sws uit den boze.
Alle reacties Link kopieren
Als je je er niet prettig bij voelt echt niet doen. Van een vakantie hoor je te genieten. Jammer dat je al betaald hebt, maar ik zou echt niet met zo'n rotgevoel op vakantie willen.
Alle reacties Link kopieren
Het Calamiteitenfonds is een soort garantiefonds voor vakantiereizigers die met extra kosten te maken krijgen vanwege een calamiteit. Een calamiteit is een onverwachte gevaarlijke situatie, zoals een natuurramp of een oorlog. Door deze situatie wordt uw vakantie aangepast. Of moet u eerder terug naar huis. Uw reisorganisatie is uw aanspreekpunt voor de wijziging van uw reis of uw terugkeer naar huis. Want u hebt met hen de overeenkomst gesloten.



Let op: het Calamiteitenfonds vergoedt de kosten alleen als uw reisorganisatie is aangesloten bij het Calamiteitenfonds.



Het Calamiteitenfonds kan twee soorten uitspraken doen: ze kunnen een calamiteit vaststellen of een dekkingsbeperking uitspreken.



Wat betekent een calamiteit voor mij?



Bent u al op vakantie? En wordt er een calamiteit vastgesteld voor het gebied waar u bent? Dan betaalt het Calamiteitenfonds de extra kosten die u hierdoor hebt. Wordt uw reis afgebroken en komt u eerder terug naar huis? Dan betaalt het Calamiteitenfonds ook de gemiste vakantiedagen.



Gaat u nog op vakantie? Bespreek de situatie dan met uw reisorganisatie. Vaak zal een reisorganisatie de reis niet door laten gaan. U kunt dan kiezen om een andere reis te boeken. Of om uw geld terug te krijgen van de reisorganisatie.



Wat betekent een dekkingsbeperking voor mij?



Gaat u nog op vakantie? En heeft het Calamiteitenfonds een dekkingsbeperking uitgesproken voor het gebied waar u naartoe gaat? Dan kunt u de reis opzeggen. Hebt u al betaald en wilt u de reis opzeggen? Dan moet de reisorganisatie u uw geld terugbetalen. Let op: dit kan alleen als uw reis zal beginnen binnen 30 dagen nadat de dekkingsbeperking is uitgesproken.



Besluit u om toch op vakantie te gaan naar het gebied met de dekkingsbeperking? En moet de reis gewijzigd worden vanwege de calamiteit? Dan betaalt het Calamiteitenfonds niet de extra kosten.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Erdogan is voor mij geen reden om niet te gaan, ben zelfs een fanatieke Erdoganfan. Het gaat me puur om de IS en PKK aanslagen. Zal eens morgen kijken wat de mogelijkheden zijn qua omboeken/ annuleren.
Geef je tickets maar, ik ga zonder zorgen
Alle reacties Link kopieren
quote:Bugs_Bunny schreef op 30 juni 2016 @ 23:37:

Geef je tickets maar, ik ga zonder zorgenDat is het 'm net. Als je je geen zorgen maakt, zal het een leuke vakantie zijn, maar als TO zich nu al zo druk maakt, lijkt het mij geen slecht idee om de reis te wijzigen.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
U kunt een reis niet zomaar kosteloos opzeggen. Is het op de plek waar u naartoe gaat zo onveilig dat u niet wilt gaan? Dan zegt de wet dat u zonder kosten kunt opzeggen als:

de plaats waar u naartoe gaat onveilig is. Dus niet als ergens anders in datzelfde land een aanslag of een natuurramp is geweest

en als de situatie voor iedere reiziger een reden is om de reis te annuleren. Bijvoorbeeld: er is een uitbraak van een gevaarlijke ziekte. Dus niet omdat alleen u zich onveilig voelt.



Let op: om op grond van de wet op te zeggen en uw geld terug te krijgen moet er dus genoeg reden zijn. Soms is het lastig om te bepalen of er genoeg reden is om de reisovereenkomst gratis op te zeggen. Worden u en uw reisorganisatie het niet eens? Dan zal de Geschillencommissie of de rechter hierover moeten beslissen.



Reisadviezen van het Ministerie van Buitenlandse Zaken of het Calamiteitenfonds



Is het onveilig in een land? Dan past het Ministerie van Buitenlandse Zaken het reisadvies voor dat land aan. Ook het Calamiteitenfonds kan een dekkingsbeperking of calamiteit uitspreken. Deze adviezen kunnen u helpen in uw gesprek met de reisorganisatie.

Wat kunt u doen als u toch uw reis wilt annuleren?



Neem contact op met uw reisorganisatie



En bespreek uw wensen. Geef daarbij aan waarom het volgens u te gevaarlijk is om de reis door te laten gaan. Probeer de reis om te boeken. Wilt u dit niet? Vraag dan uw geld terug. Geef aan dat u op grond van de wet de reis wilt opzeggen. Kom met zo veel mogelijk bewijzen waaruit blijkt dat het onveilig is. Bijvoorbeeld het reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Of een uitspraak van het Calamiteitenfonds.



Stuur een brief aan uw reisorganisatie



Wil de reisorganisator alleen annuleren volgens de annuleringsvoorwaarden? En moet u daarom kosten betalen? Of krijgt u maar een deel van uw geld terug? Stuur dan een brief naar de reisorganisator. Geef daarbij aan dat u op wilt zeggen omdat het volgens u te gevaarlijk is om op reis te gaan. Kom met zoveel mogelijk informatie over de omstandigheden, zoals het actuele reisadvies van het Ministerie. U kunt hiervoor de voorbeeldbrief van ConsuWijzer gebruiken.

Ga naar de Geschillencommissie



Komt u er met de reisorganisatie niet uit? Leg uw klacht dan voor aan de Geschillencommissie Reizen. Dat kan als de reisorganisatie is aangesloten bij een brancheorganisatie waardoor u naar De Geschillencommissie kan. Bijvoorbeeld de ANVR. Of als de reisorganisatie rechtstreeks is ingeschreven bij de Geschillencommissie. Kijk voor meer informatie op de website van De Geschillencommissie

Naar de rechter



Kunt of wilt u niet naar De Geschillencommissie? Kijk dan of het zinvol is om naar de rechter te gaan. Hebt u een rechtsbijstandverzekering? Schakel die dan eerst in
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Zuigstengel schreef op 30 juni 2016 @ 23:30:

Waarom hebben jullie geen annuleringsverzekering??? Wat ontzettend dom.



Alsof niet durven onder je annuleringsverzekering valt... En hoezo dom

Ik heb nog nooit een annuleringsverzekering afgesloten, en nog nooit hoeven annuleren. En de reden om te moeten annuleren (ziekte en erger) zal ik als heel erg ervaren, en niet omdat ik het geld kwijt ben





Lastig hoor. Je zou kunnen kijken wat er mogelijk is qua omboeken bij boekingsorganisatie, wie weet zijn ze coulant
Wie wind zaait zal storm oogsten
Alle reacties Link kopieren
quote:kwartje schreef op 30 juni 2016 @ 23:35:

Waar ga je naar toe dan in Turkije? Istanbul of Ankara?

Of gewoon een van de vele toeristische zon zee en strand oorden?We gaan naar zo'n All-in-resort, maar het vliegveld he, krijg er de rillingen van om daar te moeten lopen en wachten.
quote:Zuigstengel schreef op 30 juni 2016 @ 23:30:

Waarom hebben jullie geen annuleringsverzekering??? Wat ontzettend dom.Tis pas 'dom' om te denken dat een annuleringsverzekering hiervoor is.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 30 juni 2016 @ 23:36:

[...]





Hier heb je geen annuleringsverzekering voor. Dat is meer voor ziektes etc. Als het onveilig IS gaat dat van het calamiteitenfonds. Waar je altijd naar moet kijken ; of een reisbureau daar bij aangesloten is.



https://www.consuwijzer.n ... spraken-calamiteitenfondsDat weet ik dat een annuleringsverzekering niet voor dit soort calamiteiten is. Maar gewoon geen annuleringsverzekering afsluiten, je kind zal maar ziek worden en opgenomen moeten worden, of wie dan ook van t gezin. Tis gewoon ontzettend dom om t niet te doen.
Alle reacties Link kopieren
Je zegt dat je nooit een annuleringsverzekering afsluit, maar deze vakantie zal geen jaren geleden geboekt zijn neem ik aan? Het is toch al best wel lang onrustig in Turkije.
Alle reacties Link kopieren
ik zou gewoon gaan.. je overleeft het heus wel..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven