Verhuizen naar Duitsland

08-12-2016 23:57 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb serieuze plannen om met mijn man naar Duitsland te verhuizen. Mijn man (zelf geen Duitser) heeft jaren in Duitsland gewoond.



We overwegen Münster en het Ruhrgebied, met name Düsseldorf en Keulen. Ik kan me goed redden in het Duits, maar realiseer me dat werken in het Duits nog een uitdaging zal zijn. Engels spreek ik ook goed.



Graag hoor ik jullie ervaringen over het wonen en werken in Duitsland. Welke tips kunnen jullie mij aanraden?
Wat hoop je te vinden in Duitsland anders dan in Nederland?
Ik heb een aantal collega's die in Duitsland wonen, niet heel ver van de grens. Zij hebben allen voor Duitsland gekozen vanwege de woonkosten tov de hoeveelheid grond de ze wilden bezitten.
quote:Vl43inder schreef op 09 december 2016 @ 01:50:

Ik heb een aantal collega's die in Duitsland wonen, niet heel ver van de grens. Zij hebben allen voor Duitsland gekozen vanwege de woonkosten tov de hoeveelheid grond de ze wilden bezitten.

Dan moet je niet in Duesseldorf gaan wonen. Dat is een vrij dure stad om te wonen (huur en koop).

Wat voor werk doe je?

Er zijn best sectoren waar je vrij makkelijk aan het werkt komt als nederlander.
Dusseldorf en Keulen is trouwens geen ruhrgebied.
Alle reacties Link kopieren
Voor mijn man als niet-Europeaan is het een stuk lastiger om in Nederland te wonen dan voor mij in Duitsland. Na een aantal tegenslagen op dit gebied willen we ons plan B (Duitsland) overwegen.



Ik ben zelf vaak in Duitsland geweest, vind het een leuk land. Maar er wonen is natuurlijk wel wat anders.



Dat Düsseldorf duur is had ik inderdaad ook begrepen. Plaatsen daaromheen zijn ook prima.



Ik werk nu bij een internationaal verzekeringsbedrijf. Heb ook bankervaring en customer service gedaan. Zie dat daar wel wat mogelijkheden zijn voor mensen die Nederlands spreken.
Alle reacties Link kopieren
@zecora, je hebt gelijk
Er zit niet zo veel verschillen tussen wonen in NLD of Dld.

Niet meer dan dat er verschil zit tussen wonen in noord groningen of zuid limburg.



Duitsers zijn een beetje starrer qua regels. Op zo dag je gras maaien is not done. Al kunnen ze dat van nederlanders nog wel accepteren. .

Fortis bank heeft een groot kantoor in Duesseldorf waarvan ik weet dat er ook een aantal nederlanders werken dus ik zou in die hoek eens zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tip, ga ik eens opzoeken!



Ja inderdaad, tussen verschillende regio's in Nederland zitten net zulke verschillen haha.
Alle reacties Link kopieren
Misschien heb je wat aan www.expatica.com
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Düsseldorf en Keulen kun je qua woonbeleid vergelijken met Amsterdam.

Ontzettend duur en hele lange wachtlijsten als het mieten betreft.

Buiten de steden kom je dan in achterstandswijken terecht of in dorpen.

Daar is het wel makkelijker om aan huisvesting te komen.

Vergis je niet, de Arbeitsmentaliteit is totaal niet te vergelijken met die van Nederland.

(Ben zelf grensarbeider).



Vooralsnog zou ik de ervaring opdoen als het je werk toelaat en zelf mijn oordeel vellen.

Ieder heeft immers andere leef voorstellingen.
Girls compete with each other, women empower one another
Alle reacties Link kopieren
Beide steden horen trouwens bij Nordrhein Westfalen
Girls compete with each other, women empower one another
Alle reacties Link kopieren
@ patsy stone: dank je!



@nini28: over de dure woningen in Düsseldorf en Keulen had ik al gehoord. Een kleinere stad in de buurt of in het Ruhrgebied is ook prima.



Wat zijn de belangrijkste verschillen volgens jou qua arbeidsmentaliteit?
Hiërarchie met name volgens mij.
Alle reacties Link kopieren
En dat mensen verwachten dat je alles wat je bedoelt, ontleed tijdens het communiceren. Waarvan ik als Nederlander vaak denk "maar dat is toch lógisch?!", krijg ik vaak te horen dat ik dat expliciet had moeten vermelden. Nooit ergens van uit gaan, altijd checken, checken en dubbelchecken. De term "aan een half woord genoeg hebben" kennen ze hier niet.
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
Waarom zou het voor jouw man beter zijn in Duitsland?



Huren is veelal bij particuliere huisbazen heb ik me laten vertellen door mijn collega's (nog een grensarbeider hier).



Solliciteren in Duitsland is ook apart, vind ik zelf. Waar wij Nederlanders alleen brief en cv sturen, is het daar gebruikelijk van al je banen een getuigschrift mee te sturen en certificaten / diploma's van opleidingen.



Hoe goed is je Duits, spreek je nog andere talen? En je man? Kwam tijdje geleden paar leuke functies tegen voor meertalige klantenservice iets onder Keulen. Mocht ik toevallig iets zien dan kan ik je linkje sturen.
Alle reacties Link kopieren
Je moet zeker niet als directe Nederlander alles maar vanzelfsprekend vinden. Heel heel hiërarchisch. Je moet daar serieus wel tegen kunnen. Ik vond dat verschrikkelijk en ben weer verhuisd naar andere oorden. Merk wel dat ik nu minder direct ben als vroeger. Nederlandse directheid wordt echt alleen in Nederland gewaardeerd.
Denk er aan dat als je wilt kopen, je een zelf al een groot deel moet meebrengen qua geld. Huren is inderdaad veel via particulieren, maar dat hoeft niet altijd duurder te zijn. Al kan ik daar ook niet heel veel over zeggen, ik woon in Berlijn en dat is nogal anders dan de rest van Duitsland. Hier moet je nogal bewijzen dat je de huur ook kunt betalen, maar dat schijnt zeer Berlijns te zijn. (Waarschijnlijk door de werkloosheid hier.)



Qua werk: Inderdaad meer hiërarchie en Duitser doen heel erg was ze gezegd wordt om te doen. Ze zullen ook niet snel even zelf iets oppakken dat buiten hun takenpakket ligt. Als mijn collega ziek is en iets moet worden gedaan en ik weet het, dan pak ik het op. Duitser doen dat minder. Duitsers zijn dan wel weer makkelijker te managen; Ze volgen de regels en doen wat je zegt.

Op het werk is er dan wel weer minder poldermodel: Een ondernemingsraad is hier een veel groter ding en veel meer aanwezig.



Wat ik fijn vind is dat je ziektekostenverzekering betaald wordt van je brutoloon. Dus als je je loon krijgt is dat al geregeld. Gezondheidszorg is ook goed geregeld denk ik. Ik maak daar eerlijk gezegd weinig gebruik van.



Onderschat Duits niet. Veel Nederlanders spreken Nederlands met een Duits accent, maar dan ben je er nog niet per se. Maar als je in een internationale omgeving of Nederlandse klantenservice werkt, is dat niet echt een probleem.



En ja, regels zijn regels. Soms is dat fijn en soms vraag je je af waarom het niet een tikje flexibeler kan. Zondagsrust is nog belangrijk zoals iemand al zei. Vind ik prima.



Ik weet niet of ik het in het algemeen zal aanraden. Het verschil met Nederland is niet enorm, maar ik ben ook niet een enorme fan van Duitsland en Duitsers. Hoewel en natuurlijk ook genoeg dingen die ik wel erg waardeer hier. En ik woon ook niet in het echte Duitsland, dus ik weet niet hoe het is als in het Duitse Schubbekutteveen woont.
Héérlijk land, Duitsland! Ik woon hier goed, maar zou het zeker geen straf vinden om in Duitsland te moeten wonen. Alleen al het drinken en eten... en de fijne mentaliteit.
Alle reacties Link kopieren
Nou die directheid valt best mee hoor. Ik woon in oostenrijk en op mijn werk zijn heel veel duitsers. Ik ben als nederlandse direkt in de groep noord-duitland geplaatst en die kunnen er ook wat van, kwa directheid hoor.
Zeker buiten de grote steden zijn Duitsters nog wel conservatiever dan Nederlanders.

Verder inderdaad regels zijn regels en meer hierarchie. Ook is alles wat bureaucratischer.

Iemand die titels heeft zal deze ook sneller voor of achter zijn of haar namen zetten en Sietzen (u zeggen) is normaler dan hier.



Maar sommige levensmiddelen zijn wel goedkoper, het brood is heerlijk en je kunt er goed leven als je tegen de regels etc. kunt.Daarnaast is degelijke kwaliteit daar wat belangrijker dan hier. Sommige delen van Duitsland zijn ook erg mooi en het is een land met een rijke geschiedenis.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven