Verre reis, alternatief voor (en ervaringen met) India

01-04-2013 21:41 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dacht ik net m'n beslissing genomen te hebben, ga ik toch weer twijfelen.



Ik wil een verre reis maken en mijn hart gaat al een hele tijd sterk uit naar India. Uiteraard is de negatieve berichtgeving rondom de veiligheid van (toeristen)vrouwen in India ook mij niet ontgaan, vandaar al wel het besluit om niet zelfstandig te gaan backpacken maar een groepsreis te zoeken.



Nu ik op het punt van boeken sta, ga ik toch twijfelen. Hoewel ik mijn besluit helemaal niet af wilde laten hangen van de berichten uit het nieuws (zo hoor je jaren nooit iets, maar zo is het 'hot' en haalt alles uit India de media), merk ik toch dat mijn blik hierdoor gekleurd is. Ik blijf erbij dat India een fantastisch land moet zijn, maar wil mijn 25-jarige lijf graag behouden en hoewel ik de kans op werkelijke problemen met een groepsreis klein acht, lijkt mijn 'angst' toch enigszins gewekt te zijn en beïnvloedt dat mogelijk toch mijn plezier daar en vervelender nog, de onbevangen houding waarmee ik juist naar de plaatselijke bevolking wil kijken.



Allereerst is mijn vraag dus of er dames zijn die (recente) ervaringen met India en de veiligheid voor vrouwen hebben.



Daarnaast ben ik toch langzaam mijn blik aan het verbreden wat betreft een verre reis. Eigenlijk erg moeilijk, want er is nog zóveel wat ik wil zien. Ik ben echter aan een bepaalde periode gebonden (eind juli tot half augustus, max. 4 weken) en een budget van ca. ¤2500 tot max. ¤3000.



De voorkeur blijft een groepsreis en uiteraard heb ik al héél veel gezocht, maar zie ik zoveel schitterende, boeiende opties dat ik het niet meer weet



Mijn wens om India te bezoeken was:

- totaal andere cultuur

- grote religieuze verscheidenheid, waarbij ook grote interesse in het boeddhisme

- weer & klimaat (enigszins zomers heeft de voorkeur)

- niet al te sportief/intensief



Werkelijk alles ligt nog open wat mij betreft, Nepal staat hoog op mijn wensenlijstje, maar 's zomers is het regenseizoen en mis ik het uitzicht op de Himalaya. Canada & VS wil ik dolgraag bezoeken, maar liever op eigen houtje met een camper.



Ik heb bijv. bij Azië een heel vertekend en incompleet beeld, misschien mis ik daar wel landen die absoluut de moeite waard zijn.



Wie denkt een geschikt land (of combinatie van landen) in mijn verhaal te herkennen of heeft gewoon simpelweg fantastische ervaringen met een bepaald land en zegt daarom: kijk eens die richting op?



Ik laat me verrassen
Alle reacties Link kopieren
Laos, Indonesië, Maleisië?

Heb even niet bij de hand wat het weer daar doet in jouw periode.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
India is wel heel bijzonder hoor, het is echt een land van 'love it or hate it'.

Als je toch met een groepsreis wilt gaan zou ik me al helemaal geen zorgen maken.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een jaar of 4 geleden in India geweest, met mijn vriend, toen was ik ongeveer even oud als jij. Ik heb me volstrekt niet onveilig gevoeld. Ook niet als ik alleen op pad ging. Ik kreeg wel veel aandacht (heb een hele lichte huid), ben wel eens nagestaard of er werden ongevraagd of gevraagd foto's van me gemaakt. Met zoveel aandacht is het heel moeilijk om iemand iets aan te doen. Wel is het een overweldigende ervaring. Het was niet onze eerste verre reis trouwens.



Ik heb het niet zo op groepsreizen. Je wordt in een groep vaak extra lastig gevallen door verkopers e.d., en mist juist de positieve ervaringen van toevallige ontmoetingen met mensen. Zo krijg je een negatiever beeld van een land.



In India vind je ontzettend veel hele jonge backpackers. Net 18. Ook veel jongeren uit Israel, die net uit militaire dienst komen en daar zijn om te feesten. Daar gaat wel eens iets mee mis, zeker als ze onder invloed zijn. Dat is toch niet helemaal te vergelijken met de risico's van een 25-jarige die goed voorbereid is, met een goede reisgids en informatie.



Waarvoor India wel echt "gevaarlijk" is, is diefstal, viezigheid (ziektes!) en armoede. En tussen backpackers en in goedkope hostels zitten ook ongure of rare types. Als er iets gebeurt kan de dader ook heel goed een medebuitenlander zijn.



Als je nu echt gemakkelijk een eerste verre reis wilt maken, wat dacht je dan van Thailand? Je hebt alleen het weer niet helemaal mee.
Alle reacties Link kopieren
Maar als je toch met een groep maakt en niet gaat experimenteren met drugs of drank zie ik het risico eigenlijk niet zo. Hele busladingen vol Franse bejaarden lopen door Rajastan. Als je niet goed op je spullen let kan er iets gejat worden en de kans is misschien groter dat je onder een bus/motor loopt, maar daarvoor ga je toch niet je droombestemming laten schieten?
Ben je al in Thailand geweest? Of in China?

Dat zijn beiden heerlijke landen. Je kunt er als vrouw veilig over straat, er is 'n buddhistische cultuur en de mensen zijn er heel vriendelijk.

India vond ik veel grimmiger hoewel ik me er niet echt onveilig heb gevoeld. Maar 't was ook heel smerig overal. Not my cup of tea.
Oh, als je in de zomer moet, dan zou ik naar Indonesie gaan. Java/Bali zie je ook mooie cultuur en natuur en in augustus is het daar geen regentijd.
Alle reacties Link kopieren
India 2 jaar geleden vertoefd met partner. Voelde me niet onveilig, maar dat kwam omdat mijn vent geen moment van mijn zijde week. Verders vond ik het een ubersmerig land, terwijl ik in het mooiste deel zat. Goa. Het eten was lekker, maar die ratten waren wat minder die over mijn voeten dwarrelden. Ik heb een hele leuke tijd gehad toen ik uiteindelijk door de vuilnisbelt de natuur begon te zien. :D Let er wel op dat na mei Monsoon begint en de toeristen huiswaarts keren.
Hier waakt de enige echte Barones
Nadeel is dat als je ziek wordt (en dat is al snel in India) en je in het ziekenhuis belandt er 24/7 een man bij je moet zijn want ook daar worden veel vrouwen verkracht. Lees het boekje Holy Cow, leuk geschreven maar weet waar je aan begint.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vorig jaar met mijn moeder in India geweest. We hadden een auto (met chauffeur) geboekt. Koste wel wat natuurlijk, maar zoveel meer vrijheid! Wij gingen overdag samen op stap, soms bezochten we iets met een lokale gids (chauffeur regelde dit dan voor ons), de rest deden we met zijn tweeën. Ik heb me niet onveilig gevoeld in India. Wij waren er de avond voor holi en toen waren er wel veel dronken mannen op straat (al dan niet in coma gezopen) dus dat was wel een minder fijn idee, maat op wat geroep na geen problemen gehad. S avonds na diner namen we wel regelmatig een tuktuk als ons hotel uit de buurt was, mast vooral vanwege de afstand.



Welke regio zat je te denken om te bezoeken?
Ik ben ruim 10 jaar geleden naar India geweest,samen met een vriendin. India heeft absoluut mijn hart gestolen en ik ken geen ander land dat zo is als India.

Maar het is wel zo dat je het of geweldig vind of vreselijk.
Alle reacties Link kopieren
Het is terecht dat je je zorgen maakt. Ook als je een groepsreis gaat doen. Vorige week is er namelijk nog een toerist uit haar raam gesprongen nadat medewerkers van het hotel 2 uur lang aan haar deur hebben gerammeld. Vriend van mij is net terug en nu is het echt link. Ik hoop dat het over een tijd minder gevaarlijk is. Misschien is Myanmar iets? Daar heb je ook prachtige rondreizen en het is nog niet heel EEG toeristisch. Cambodja vond ik ook prachtig.
Alle reacties Link kopieren
Nepal is stuk schoner dan india en ook heel goed als rondreis te doen.Hebben wij 1e x gedaan. Ga inmiddels voor de 4e keer in oktober terug. Tegenwoordig puur voor Everest trekking, maar rondreis kijk ik nog altijd positief op terug.



Qua religie heel bijzonder: boeddhisme en hindoeïsme hebben daar veel leentje pik gedaan. Heel apart: tempels die door beide geloven worden gebruikt. En geweldige natuur. Jungle in het zuiden (luipaarden, neushoorns enz) en de prachtige hooggebergten in het noorden.



Bevolking heel gastvrij en er wordt over het algemeen goed (ook door armere deel van de bevolking) redelijk goed Engels gesproken ( met dank aan educatieprogramma van wijlen Hillary, eerste westerling op top van MT Everest).
Alle reacties Link kopieren
Ik heb twee maanden in India doorgebracht voor mijn werk en vond het echt fantastisch! Ik was wel steeds in groepen met of mannen of Indiase collega's.



Ik zou eerder met een groepsreis meegaan of in ieder geval dat je hotels en vervoer zijn georganiseerd. Ik vond het erg moeilijk om daar te plekke iets te regelen. Maar misschien is dat mijn perceptie.
Alle reacties Link kopieren
In oktober was ik in Jordanie aan het rondreizen en hebben we een paar dagen opgetrokken met een Nederlandse meid. Ze was een wereld reis aan het maken.

Ook in India geweest alleen en licht blond haar.

Kreeg erg veel aandacht van de mannen en is ook een paar keer in de borsten geknepen.

Zelfs een keer een baby aangeboden gekregen.

Heel gaaf land gaf ze aan, goed te doen, maar heel goed opletten met wat je doet en waar.
Alle reacties Link kopieren
quote:mopje1984 schreef op 01 april 2013 @ 23:15:

Vorige week is er namelijk nog een toerist uit haar raam gesprongen nadat medewerkers van het hotel 2 uur lang aan haar deur hebben gerammeld.



En er zijn ook vele (honderd)duizenden toeristen die daar gewoon een mooie en veilige vakantie hebben.

Met een groepsreis kan je niet veel gebeuren. Bestolen worden kan ook in het centrum van Amersfoort of in een buitenwijk van Emmen, om maar wat te noemen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het wel heftig, wat er in India gebeurt met vrouwen. Er zit iets fout in de mentaliteit van de mannen daar en er wordt ook te weinig tegen opgetreden, waardoor het steeds erger wordt. Ook indiase vrouwen hebben veel last van seksueel geweld en de politie neemt het niet altijd serieus. Dat is wat ik van de situatie begrepen heb.



Zwitserland heeft een negatief reisadvies geloof ik.:

Vorige maand (feb 2013, nog voor het incident met de zwitserse vrouw)gaf de Zwitserse regering een

reisadvies voor India af met een waarschuwing

over 'toenemende aantallen verkrachtingen en

andere seksuele misdrijven' in het land.



Maar in een groepreis kan je weinig gebeuren denk ik. Dus als India je echt trekt en je bent niet bang voor extreme armoede, mismaakte bedelaars en voedselvergiftiging dan moet je gewoon gaan. Ik vind dat allemaal minder aantrekkelijk en ben er dus nog nooit geweest.



Met jouw budget zou ik bv naar Japan gaan. Daar ben ik wel geweest. Is ook een heel andere wereld en cultuur dan hier, erg fascinerend maar wel schoon en veilig. En mooi weer in de zomer.



En wat heb je tegen bv Thailand ? Of bv Bali ?
.
Alle reacties Link kopieren
als je liever iets India-achtigs hebt, denk dan eens aan Sri Lanka.

Ik weet daar alleen het weer niet in de zomer.
.
Alle reacties Link kopieren
Mijn eerste gedachte is china of vietnam. Ik ben met mijn vader in india geweest en ik vind het gevoelsmatig het meest vrouw onvriendelijke en onveilige land. er is me niks overkomen, behalve een greep naar mijn borst terwijl we stil stonden in een riskja, maar puur een gevoel.



Met een vriendin ben ik maanden in azië geweest en heb me echt nergens onveilig gevoeld. Wij waren ook 25 en volgens mij is vietnam een land waar je vindt wat op je lijstje staat. En makkelijker te bereizen dan china, als je alleen gaat. In china is de cultuur echter wel uniek tov andere aziatische landen.

Wij waren overigens in het regenseizoen en hebben er echt geen last van gehad.



Veel succes en plezier! trouwens, een groepsreis is wel veel duurder dan zelf gaan, wij heb ben er 4 maanden gereisd voor 4000 euro, incl ticket naar beijing en van jakarta terug. Was wel 6 jaar terug, maar toch...
Alle reacties Link kopieren
japan is solo ook veel goedkoper dan met een groepsreis. In tokyo alleen kun je je al twee weken vermaken. Ik heb er een rondje Hakone bij gedaan met de trein: vulkanisch gebied, uitzicht op mount fuji, natuurlijke heetwaterbaden (onsen).

En lekker veel sushi en tempura eten natuurlijk



maar vietnam, thailand, cambodja en indonesie zijn veel goedkoper, dat wel. japan heeft europese prijzen.
.
Ik dacht altijd dat Japan stervensduur was. Dure hotels, duur eten, duur vervoer. Hoeveel betaal je dan voor 'n singleroom met ensuite ongeveer, Impala?
Alle reacties Link kopieren
singleroom weet ik niet, ik was met mijn moeder. Maar hotelprijzen waren vergelijkbaar met Nederland. Kijk ff op booking.com

Ik zat behoorlijk luxe, in Hotel Sunroute Plaza Shinjuku. Dat moet goedkoper kunnen. Eten en drinken was goedkoper dan hier.

Ik was ook verrast want hoorde ook altijd dat Japan zo duur was. Vroeger misschien?



Wat wel duur is, zijn de traditionele ryokans. Maar dat is wel een belevenis, voor 1 nachtje. Slapen in Japanse stijl (matje op de grond), speciale diners (geserveerd op de kamer, zittend op je knieen), rondlopen in kimono en natuurlijke heetwaterbaden.



De gewone trein is ook niet erg duur en bus en metro ook niet, wel de bullettrein. En de railwaypass. Maar dat is in bijna elk land afzetterij
.
Klinkt niet verkeerd!

In welke maand was je er eigenlijk? Mij lijkt dat cherryblossomseason wel gaaf (maart/april ofzo?)
Alle reacties Link kopieren
ja lente is supermooi, maar ook superhoogseizoen voor Japanners zelf dus druk en duur. Ik was in november geloof ik, was er warmer dan hier en helder weer. Bomen hebben dan de herstkleuren, ook mooi! Er was een park met speciale verlichting vanwege de herfsttooi. Sprookjesachtig!

Ja japan is echt een geweldig vakantieland. Wat ik ervan gezien heb dan .

Zelfs in Tokyo ben je als westerling trouwens nog een bezienswaardigheid, dat had ik ook niet verwacht.

Een van de hoogtepunten was ook een bezoek aan een sumo-worstel'stal'. Dan woon je de training en een maaltijd bij.



In het vliegtickettopic is een ticket Tokyo gespot voor 600 euro.
.
Herfstkleuren lijken me er idd ook geweldig gaaf!

Japanse esdoorns kleuren ook zo lekker fel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven