Verre reis, alternatief voor (en ervaringen met) India

01-04-2013 21:41 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dacht ik net m'n beslissing genomen te hebben, ga ik toch weer twijfelen.



Ik wil een verre reis maken en mijn hart gaat al een hele tijd sterk uit naar India. Uiteraard is de negatieve berichtgeving rondom de veiligheid van (toeristen)vrouwen in India ook mij niet ontgaan, vandaar al wel het besluit om niet zelfstandig te gaan backpacken maar een groepsreis te zoeken.



Nu ik op het punt van boeken sta, ga ik toch twijfelen. Hoewel ik mijn besluit helemaal niet af wilde laten hangen van de berichten uit het nieuws (zo hoor je jaren nooit iets, maar zo is het 'hot' en haalt alles uit India de media), merk ik toch dat mijn blik hierdoor gekleurd is. Ik blijf erbij dat India een fantastisch land moet zijn, maar wil mijn 25-jarige lijf graag behouden en hoewel ik de kans op werkelijke problemen met een groepsreis klein acht, lijkt mijn 'angst' toch enigszins gewekt te zijn en beïnvloedt dat mogelijk toch mijn plezier daar en vervelender nog, de onbevangen houding waarmee ik juist naar de plaatselijke bevolking wil kijken.



Allereerst is mijn vraag dus of er dames zijn die (recente) ervaringen met India en de veiligheid voor vrouwen hebben.



Daarnaast ben ik toch langzaam mijn blik aan het verbreden wat betreft een verre reis. Eigenlijk erg moeilijk, want er is nog zóveel wat ik wil zien. Ik ben echter aan een bepaalde periode gebonden (eind juli tot half augustus, max. 4 weken) en een budget van ca. ¤2500 tot max. ¤3000.



De voorkeur blijft een groepsreis en uiteraard heb ik al héél veel gezocht, maar zie ik zoveel schitterende, boeiende opties dat ik het niet meer weet



Mijn wens om India te bezoeken was:

- totaal andere cultuur

- grote religieuze verscheidenheid, waarbij ook grote interesse in het boeddhisme

- weer & klimaat (enigszins zomers heeft de voorkeur)

- niet al te sportief/intensief



Werkelijk alles ligt nog open wat mij betreft, Nepal staat hoog op mijn wensenlijstje, maar 's zomers is het regenseizoen en mis ik het uitzicht op de Himalaya. Canada & VS wil ik dolgraag bezoeken, maar liever op eigen houtje met een camper.



Ik heb bijv. bij Azië een heel vertekend en incompleet beeld, misschien mis ik daar wel landen die absoluut de moeite waard zijn.



Wie denkt een geschikt land (of combinatie van landen) in mijn verhaal te herkennen of heeft gewoon simpelweg fantastische ervaringen met een bepaald land en zegt daarom: kijk eens die richting op?



Ik laat me verrassen
Alle reacties Link kopieren
zo mooi dat je er een ava van hebt !
.
Haha, idd! (alleen zijn dit amerikaanse eiken op nederlands grondgebied )
Maar eh dat Tokyo, had je daar ook veel natuur? Ik ben geen stadsmens en ontvlucht het stedelijk gebied altijd graag. In Sydney zijn mijn favoriete plekken dan ook de botanische tuin en de vele kustplaatsjes.
Alle reacties Link kopieren
je hebt veel mooie en grote parken in Tokyo. En buiten de stad, dat rondje Hakone bv, daar is zeker natuur. Compleet met bergen, stoom uit de grond en zwitserse kabelbaan.

Aan de kust ben ik niet geweest (november he )
.
Ik wil nog een pro-stem voor India toevoegen.



De afgelopen jaren ben ik meerdere keren alleen in India geweest om te reizen en ook dit jaar ga ik weer. Ik voel me er prettiger dan in het Midden Oosten, vrijer en niet benadeeld. Zeker in het zuiden, dat vergeleken met het noorden echt veel vrouwvriendelijker is.

Ik wil niet zeggen dat aanrandingen en verkrachtingen er niet gebeuren en dat je totaal risicoloos bent. Maar de laatste maanden is het een hype en haalt elk negatief verhaal de media. Al die reizigers die zonder problemen terugkeren hoor je niet.



Neem gewoon je voorzorgsmaatregelen en zorg dat je 's avonds laat niet alleen over straat gaat en dat je in landelijke gebieden niet alleen op stap gaat. Daarbij vind ik het het zelf prettig om me te kleden als de vrouwen daar, meestal een salwar kameez of kurtis, soms een lange rok. Laat strakke shirtjes en miniskirts in elk geval thuis, dat haalt een groot stuk ongemak weg.



Bekijk voor jezelf eens hoe groot het risico werkelijk is. In India leven meer dan een miljard mensen, hoe groot is de kans dat je dan net die ene lambal treft?
Alle reacties Link kopieren
het enge vind ik dat omstanders niet ingrijpen, maar gewoon een potje mee gaan doen. Normaal mag je rekenen op sociale controle. In india kennelijk niet. En Indiase kleding helpt vast niet veel, want ook Indiase vrouwen worden gepakt.



Maar goed, in een groepsreis zal t allemaal wel meevallen. Al.s je je hoteldeur goed afsluit
.
Alle reacties Link kopieren
quote:mopje1984 schreef op 01 april 2013 @ 23:15:

Het is terecht dat je je zorgen maakt. Ook als je een groepsreis gaat doen. Vorige week is er namelijk nog een toerist uit haar raam gesprongen nadat medewerkers van het hotel 2 uur lang aan haar deur hebben gerammeld. Vriend van mij is net terug en nu is het echt link.



Overal kan wat gebeuren natuurlijk, maar ik vind je reactie iets van: Zodra ergens ook maar iets gebeurt ben ik bang en ga ik daar niet heen.



En waarom is het nu echt link daar, wat heeft die vriend meegemaakt?



Wij zijn ook naar een land geweest waar veel onlusten waren in de hoofdstad. We zaten er bijna 1000 km vanaf, en daar gebeurde echt helemaal niets. Het is net zoiets als in Parijs gebeurd iets, dus we gaan maar niet meer naar Amsterdam.



Ik denk dat je met een groepsreis betrekkelijk veilig daar bent. Zolang je bij de groep blijft, kan je niets/weinig gebeuren toch? Maar volg je gevoel, en doe waar je je prettig bij voelt.
Een wijs persoon leert meer door het stellen van een domme vraag dan een dom persoon leert van een wijs antwoord.
Alle reacties Link kopieren
quote:altijdonderweg schreef op 02 april 2013 @ 08:49:



Ik wil niet zeggen dat aanrandingen en verkrachtingen er niet gebeuren en dat je totaal risicoloos bent. Maar de laatste maanden is het een hype en haalt elk negatief verhaal de media. Al die reizigers die zonder problemen terugkeren hoor je niet.



Dat is inderdaad waar ik nu een beetje mee worstel, ik ga met een groep dus alleen over straat of op zoek naar een hotel hoef ik niet. Het gevoel van veiligheid zit dus puur tussen m´n oren, ik zou het echt heel rot vinden als ik daar bij iedere man die me aanstaart of aanspreekt in de stress schiet voor verkeerde bedoelingen. Niet fair tegenover inderdaad de miljoenen mannen daar die helemaal geen kwaad in de zin hebben



India lijkt me hoe dan ook fantastisch, maar misschien moet ik het ook niet romantiseren. Ik heb buiten Egypte geen ervaring met reizen buiten Europa en van veel mensen begrijp ik toch dat India met niks anders te vergelijken is en dat het echt een land van extreme uitersten is. Overigens was mijn voornemen Rajasthan en het noorden te bezoeken (Delhi, Agra, Varanassi)



Overigens vroeg iemand wat ik tegen bijv. Thailand of Bali heb. Eigenlijk niks, maar in die hoek heb ik het eigenlijk nooit gezocht en onbekend maakt onbemind denk ik Mijn droomreizen waren (en zijn) voornamelijk Noord-Amerika en Australië geweest. Ik ben echter nu weer single, op een leeftijd dat je juist de avontuurlijke landen lekker kunt bezoeken en juist die bovengenoemde landen zijn ook prima te doen met kinderen later.



Mijn beeldvorming mbt Thailand en eigenlijk heel Zuid-Oost Azië is heel minimaal en daarom zie ik daar misschien wel schitterende opties over het hoofd



Ik laat me dus graag inspireren door jullie ervaringen daar. Overigens blijft er ook de twijfel bestaan over wel of geen groepsreis. Ik ben onervaren in het zelf rondreizen, maar begrijp dat Zuid-Oost Azië heel prima te doen is. Het massale van een groepsreis (en de meerprijs ) is wat mij tegenstaat, maar de veiligheid en het alles geregeld hebben staat daar weer tegenover.



Dilemma's, dilemma's dus, maar heb het voornemen in mei definitief te beslissen, dus heb nog even...
De kans dat je bus waarin je zit in India in een ravijn stort, is -voor mij gevoelsmatig- groter dan de kans dat je met seksueel geweld te maken krijgt.



Ik bedoel: mannen achter het stuur vind ik daar gevaarlijker dan mannen in het donker op straat
Alle reacties Link kopieren
Ik heb samen met mijn vriend een half jaar door Azië gereisd, waaronder ongeveer 6 weken India en daarna zijn we nog een keer voor 4 weken naar India gegaan. Ik zelf ben dus gek op India en vind het een geweldig, fascinerend land. Zelf heb ik nooit het idee gehad dat het gevaar van verkrachting voortdurend op de loer lag en je moet de kracht van de media zeker niet onderschatten, waarin nu elke verkrachting in India onder een vergrootglas wordt gelegd.



Echter, in vergelijking met andere Aziatische landen is mijn ervaring wel dat je als vrouw in India een grotere kans hebt op ongewenste aandacht. Nu is het verschil tussen zuid en noord India ook nog eens ontzettend groot. Wij waren begonnen met de reis in Tamil Nadu en daar geen enkel probleem gehad met mannen of onveilige gevoelens. In het noorden ben ik zelf een keer in mijn kont geknepen en een man greep richting mijn kruis (ondanks dat mijn vriend zo ongeveer naast mij liep). Er leeft onder bepaalde mannen wel het idee dat dat soort dingen "kunnen" bij westerse vrouwen. Ik liep zelf overigens altijd in lange rokken/ wijde broeken, bedekte schouders etc en ben daarnaast half Hindoestaans. Ik kan mij voorstellen dat je nog meer aandacht trekt als je blond ben en heel lichte huid heb. Ook trof mijn vriend bij de paspoortcontrole een vunzig mannetje die hem minutenlang ondervraagd heeft of wij seks hebben, wat wij dan precies doen etc. etc. Hij had zijn stempel nodig dus kon niet heel boos worden ofzo ;)



Ik denk dat het in India wel goed is,zeker als vrouw alleen, om in het achterhoofd te houden dat je mannen kan treffen die handtastelijker zijn en ongepaster gedrag vertonen dan wij (gelukkig) gewend zijn. Ik geloof alleen niet dat er meer mannen rondlopen die echt uit zijn op verkrachtingen dan elders en óók niet dat als dat gebeurt het gebruikelijk is dat niemand wat doet. Als jij namelijk hard gilt, dan schamen de meeste mannen zich ook wel voor hun gedrag. Ook zijn in de metro/treinen in India vaak aparte delen voor vrouwen en dat is ook wel prettig!



Wat ik verder nog aan kan raden...Bekijk verschillende gebieden in India want ook dat kan heel erg verschillen. Hou rekening met de seizoenen, toen wij in Delhi waren in juni waren ze aan het wachten op de regen. Het was toen echt verstikkend heet/vochtig en in combinatie met de viezigheid uit die stad was het bijna niet uit te houden buiten. De hitte in Azië is echt anders dan een warme zomerdag in NL! Het zuiden van India is prachtig als je grote Hindu tempels wilt bezichtigen. Als je grote interesse in het Boeddhisme hebt, is Ladakh ook het overwegen waard. Juni- augustus is precies de tijd om dit gebied te bezoeken, dat hoog in de bergen ligt en ook wel klein tibet wordt genoemd. Hier is de bevolking overwegend Boeddhistisch en als je van de bergen houd is het echt geweldig. Wel is het heeeel anders dan de rest van India. Ik ben zelf niet super sportief, maar heb hier een paar korte trekkings gedaan en ook kan je met een jeep (met chauffeur, zou niet snel zelf gaan rijden daar) tempels bezoeken en ronddwalen in Leh.



Nog een laatste opmerking je schrijft niet te sportief/intensief, nu weet ik niet of je voornamelijk op het fysieke doelt, maar ik vond van alle Aziatische landen die ik bezocht heb, India wel de meest intensieve. Alles is daar toch net een tikkeltje drukker (de verkeersdrukte/toeters lijkt nooit op de houden), vieziger (alhoewel ik nooit ratten over mijn voeten heb gehad, maar wel als in stof) en intenser. Ook duren de ritten in de bus lang en is het vervoer krakkemikkig. Uiteindelijk zal je pas ervaren of je het leuk vind, door te gaan denk ik zo
quote:impala schreef op 02 april 2013 @ 07:15:

Ik vind het wel heftig, wat er in India gebeurt met vrouwen. Er zit iets fout in de mentaliteit van de mannen daar en er wordt ook te weinig tegen opgetreden, waardoor het steeds erger wordt. Ook indiase vrouwen hebben veel last van seksueel geweld en de politie neemt het niet altijd serieus. Dat is wat ik van de situatie begrepen heb.



Zwitserland heeft een negatief reisadvies geloof ik.:

Vorige maand (feb 2013, nog voor het incident met de zwitserse vrouw)gaf de Zwitserse regering een

reisadvies voor India af met een waarschuwing

over 'toenemende aantallen verkrachtingen en

andere seksuele misdrijven' in het land.



Maar in een groepreis kan je weinig gebeuren denk ik. Dus als India je echt trekt en je bent niet bang voor extreme armoede, mismaakte bedelaars en voedselvergiftiging dan moet je gewoon gaan. Ik vind dat allemaal minder aantrekkelijk en ben er dus nog nooit geweest.



Met jouw budget zou ik bv naar Japan gaan. Daar ben ik wel geweest. Is ook een heel andere wereld en cultuur dan hier, erg fascinerend maar wel schoon en veilig. En mooi weer in de zomer.



En wat heb je tegen bv Thailand ? Of bv Bali ?



Nederland heeft ook al een tijdje een reisadvies voor India: quote van het MinBuZa:

Er is een groot aantal meldingen van ontvoeringen en seksuele vergrijpen tegen vrouwen. U wordt daarom geadviseerd extra waakzaamheid te betrachten en in het donker eenzame plekken te mijden (niet alleen te voet, maar ook bij gebruik van bus of taxi).



Dat stond er vorige maand ook al op trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Als je nog nooit in een arm derde wereldland op vakantie bent geweest, zou ik niet beginnen in India. Sommmige mensen krijgen al een cultuurshock in Thailand .
.
Alle reacties Link kopieren
Als een van je reden boeddisme is, kun je beter naar een ander aziatisch land gaan. Hoewel het boeddisme in India is ontstaan, krijg je nauwelijks nog wat mee van het geloof, heden is het hindoeisme sterk vertegenwoordigd.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk niet dat ik bang uitgevallen ben. Ik heb meerdere keren alleen rondgereisd. Waaronder zes x Azië. Die vriend is zelf Hindoe-Surinamer en was geschrokken van hoe het er nu aan toe gaat. Natuurlijk, met een groepsreis ben je safer maar als je voor de eerste x naar Azië gaat en dan meteen India zou ik toch nadenken om eerst een andere bestemming te doen. Ik weet ook niet of jullie die Fox uitzending hebben gezien? Wie is de reisleider van dit jaar? Ik vond het niet normaal hoe ze zelfs als groep moesten lopen. Ik weet dat het daar gebeurt maar ik was in dit geval gewoon klaar. Het is meer dat ik bedoel: waarom zou ik iets opzoeken waar de kans op dit soort praktijken meer aanwezig is dan in andere landen. Ik ben niet bang maar je kan natuurlijk wel nuchter nadenken over je eigen veiligheid. Als TO wil gaan, prima. Ik zou er ook zeker nog heen willen. Voor dit jaar is get door deze reden echter Maleisië geworden. Over een paar maanden kijk ik gewoon of de rust iets teruggekeerd is.
Alle reacties Link kopieren
Eens met mopje. In een groep kan je niet veel gebeuren, maar het is ook totaal niet relaxed als je de hele tijd krampachtig je groep in de gaten moet houden. En 's nachts de deur van je hotelkamer moet barricaderen.



Ik heb dat programma gezien en er brak idd paniek uit.

Maar daar heb je sowieso al reden toe denk ik, als een groep een 'schaapje' kwijtraakt in een hectische stad als Delhi.
.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn in de zomer van 2008 in China geweest. Alles zelf gepland. We hadden wel een Chinese "gids" mee die haar Engels wat wilde oefenen voordat ze zou gaan studeren, maar daar kwam echt geen stom woord uit (ook weinig zinnigs trouwens).

Met de LP kwamen we al een heel eind. En het OV is erg goed geregeld.

Ook overnachten in Hostels (die je al vanuit NL kan boeken) was beter te doen dan de hotels waar wij voornamelijk verbleven (met de kortingskaart van de vader van onze gids) omdat de lokatie veel centraler in de stad ligt, ze er tenminste nog een klein beetje Engels spreken en je dus met zaken als kaartjes boeken etc. kunnen helpen, ze leuke uitstapjes organiseerden en je er nog andere Westerse reizigers tegen komt.

Vond het zeker een aanrader!
Alle reacties Link kopieren
quote:impala schreef op 02 april 2013 @ 10:37:

Als je nog nooit in een arm derde wereldland op vakantie bent geweest, zou ik niet beginnen in India. Sommmige mensen krijgen al een cultuurshock in Thailand .



India was mijn eerste derde wereldland en het was inderdaad even wennen...



Reken er trouwens op dat je flink aan de dunne gaat. Ik was zo afgevallen dat mijn vriend me veels te mager vond...
Ik was de eerste keer in India met 'n groepsreis, maar bij het Ghandi memorial liep ik wat alleen rond te dwalen en werd ik lastig gevallen door 'n stuk of 5 jonge mannen. Ze wilden op de foto en daarna wilden ze me zoenen, maar ik was vooral bang dat ze m'n camera van m'n nek wilden trekken dus om ze op afstand te houden ik heb er eentje 'n rechtse directe gegeven waarna ie door 2 maten ondersteund moest worden. Er was NIEMAND van mijn groep die het had zien gebeuren. Even later stond ik bij de uitgang mijn verhaal te doen aan de reisbegeleidster en toen kwam mijn slachtoffer (nog steeds ondersteund door z'n 2 maten ) aanstrompelen en die kwam zijn excuses aanbieden, haha! Zij hadden blijkbaar niet echt kwaad in zin gehad, maar hee, mijn camera verdedig ik met mijn leven en ongewenste intimiteiten zit ik ook niet op te wachten.



Maar goed, dat was slechts één voorval met irritante mannen, maar na alle verkrachtingsverhalen van de laatste tijd, zou ik ook niet meer zo relaxt zijn. Zelfs met 'n man erbij ben je niet veilig als ze je moeten hebben blijkt.



Maar verder is India vooral heel erg smerig. Als je last hebt van je luchtwegen moet je er niet zijn. Ik was ook na 2 dagen al strontverkouden van die smerige smog die daar overal hangt, maar je kunt er wel antibiotica en codeine zonder doktersrecept op elke straathoek krijgen. En al die rondzwervende ratten en lijken, daar wordt je ook niet vrolijk van.

Van 't eten ben ik dan weer niet ziek geworden, want ik hou niet echt van die Indische rijst/groente prutjes en heb vooral westers georienteerd gegeten en elke dag chips gegeten en cola gedronken, dus mijn maag en darmen waren beschermd.



Voor de fotografie heeft India ook wel kleurrijke taferelen te bieden, maar voor mij weegt de fotogeniekheid niet op tegen de smerigheid van 't land. Doe mij maar 'n boeddhistisch land, veel lievere mensen en 'n stuk meer zen.
Alle reacties Link kopieren
quote:fromfebruary schreef op 02 april 2013 @ 09:23:

[...]





Mijn beeldvorming mbt Thailand en eigenlijk heel Zuid-Oost Azië is heel minimaal en daarom zie ik daar misschien wel schitterende opties over het hoofd.Inderdaad!
Alle reacties Link kopieren
De Filipijnen overwegen?



Ik vind India fantastisch, ben er meerdere keren geweest. Inmiddels wel een paar jaar geleden, de laatste keer reisde ik met een vriendin en dat ging prima.

Ik zou een reismaatje zoeken als ik jou was en als het even lukt wél naar India gaan. Meer dan de moeite waard. Maar goed, dat is een subjectief gegeven.
Alle reacties Link kopieren
quote:Philein schreef op 03 april 2013 @ 09:21:

De Filipijnen overwegen?





Da's een stuk veiliger



Alle reizen naar bepaalde gebieden worden ontraden (zie rubriek ‘Onveilige gebieden’). Er is een dreiging van ontvoering, al dan niet voor losgeld, in de Filipijnen, in het bijzonder in het zuiden, inclusief toeristische kust – en eilandbestemmingen. Toeristen en lokale inwoners zijn in het verleden ontvoerd op locaties in het zuiden van Palawan en op de eilanden van de Sulu archipel, waarbij sommigen om het leven zijn gebracht.



http://www.rijksoverheid. ... n/reisadviezen/filipijnen
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Vrienden van me zijn er net van terug, dus je kúnt het overleven

Maar inderdaad, als TO een veilig land zoekt, dan zou ik Thailand aanraden of zoiets.
Alle reacties Link kopieren
quote:Philein schreef op 03 april 2013 @ 10:08:

Vrienden van me zijn er net van terug, dus je kúnt het overleven

Maar inderdaad, als TO een veilig land zoekt, dan zou ik Thailand aanraden of zoiets.Eens hoor. Ik ben ook in landen geweest waarbij een waarschuwing gold, en dat is prima gegaan. Maar als TO het al angstig vindt om met een groepsreis naar India te gaan, zou ik een iets 'makkelijker' of veiliger land gaan doen. Het is zonde als je veel geld uit geeft aan een reis en dan constant over je schouder moet kijken of er niks engs gaat gebeuren.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Precies. En als ik haar budget zie, dan lijkt me de keus niet moeilijk. Opties zat.

Alle reacties Link kopieren
ps, Himalaya, had je nou interesse in die Groupon bon?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven