Vliegangst

25-04-2007 16:09 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi misschien is de topic al eens geplaatst maar dan hoor ik het wel.

Wil dol graag naar Griekenland en verder maar heb een probleem, ben best wel bang om te vliegen wie heeft dit ook en wat doe je eraan, en hoe ga je er mee om, weet best het is een onderwerp waar je niet mee te koop loopt maar misschien kunnen we van elkaars ervaringen leren.

Hoop toch weer eens relaxt op vakantie te kunnen gaan.
Alle reacties Link kopieren
Amen :D
Alle reacties Link kopieren
Nee bij ONUR air was het allemaal in orde.
Alle reacties Link kopieren
Ik stap vrolijk in een vliegtuig, langere of kortere vluchten, het maakt me allemaal niet uit. Ik weet dat alles gecheckt en gedubbelcheckt is, ik weet dat de piloot een goeie opleiding heeft gehad, ik weet dat er alles, maar dan ook alles aan wordt gedaan om veilig te vliegen, en ik weet dat er zelden tot vrijwel nooit een vliegtuig crasht ......
Ik ben het wel ongeveer eens met het eerste deel van je tekst alleen dat gedoe over die chauffeurs klopt niet geloof ik, ikd acht dat ze iedere 2-4 uur wisselde of iets dergelijks.



En natuurlijk stap jij ´vrolijk in een vliegtuig´ want jij hebt geen vliegangst, ik zou ook graag willen, maar het lukt me gewoon niet ik ben panisch voor vliegen, ik haat het, en iedere keer dat ik erin stap word mijn angst en mijn haat tegen vliegen groter. Ik zou het liefste nooit meer willen vliegen (zo´n busreis lijkt me ook niks) en de rest van m´n leven op 1 plaats willen vertoeven of alleen met de auto relaxt weg.



Helaas heb ik die keuze niet, en het feit dat ik hierin geen vrijheid hebt maakt dat ik zo´n ontzettende weerzin heb gekregen tegen vliegen, dit had ik vroeger niet, vroeger vond ik het alleen maar tegenwoordig heb ik er dus echt de schurft aan. Sorry ik kan me niet beter uitdrukken maar dat is hoe ik het voel.



Als ik echt pech heb dan zal ik vanaf volgend jaar NOG MEER moeten vliegen....Waarom? Tja dat is een lang verhaal, maar soms zijn er bepaalde dingen in het leven waar je niets aan kunt veranderen maar wat je gewoon HAAT. Ik heb dat overigens niet bij erg veel dingen.
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi,

Ik ben zelf stewardess in engeland, en ik zie ook vaak mensen met vliegangst. Het "engste" gedeelte van het vliegen is waarschijnlijk het opstijgen en landen...de rest is te vergelijken met een bus of een trein.

Het is inderdaad het veiligste vervoer middel dat er is, en voor de piloten is het net zoiets als auto rijden, ze doen het zowat iedere dag en hebben er vaak heel lang voor gestudeerd en jarenlang ervaring...

Wat ik wel eens doe als er iemand met vliegangst aan boord komt, ik laat ze even de cockpit zien (nog voor vertrek uiteraard, niet tijdens de vlucht) zodat de passagier even een praatje met de piloot kan maken (als ik weet dat de piloot in kwestie een aardige kerel/vrouw is, wat meestal wel zo is hier), veel mensen vinden het een prettig idee, en het neemt iets van de angst weg..(behalve als een van de piloten dan met zn stomme kop zegt dat ie hoogtevrees heeft :D)

Anyway, probeer niet te veel aan het vliegen zelf te denken maar aan je vakantie (of op de weg terug aan het idee weer lekker naar huis te gaan), en vertel een van de stewardessen dat je het eng vind, zij kunnen je dan op je gemak proberen te stellen, geloof me je bent echt niet de enige met vliegangst...maar laat het niet zo erg komen dat het je vakantie verpest, dat is namelijk nergens voor nodig!

Sterkte!!*;
Alle reacties Link kopieren
Ik vindt het ontzettend goed hoe op deze topic word gereageerd ik heb aan opmerkingen van sommige mensen best wel veel, ik ben ook echt van plan om weer te gaan vliegen dit jaar ik moet er doorheen en ik denk dat het daarna wel beter zal gaan.

Oa de bijdrage van NG2 vond ik erg goed !

Echt lief dat jullie zo met me meeleven en inderdaad met de bus naar Spanje of Italie is ook niet top.



Liefs Linda
Alle reacties Link kopieren
Sorry NG1 bedoelde ik :)
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het toch wel vreemd dat je vliegangst hebt als je nog nooit hebt gevlogen....
Alle reacties Link kopieren
Ja Langhaartje, op die nachtpendelbussen rijden de chauffeurs inderdaad om en om. Terwijl de één rijdt, wordt de ander geacht te slapen ..... Heb je wel eens gezien hóe ze 'slapen'? Ze moeten hun lichaam in een soort 'lade' wringen, waar ze alleen maar languit kunnen liggen. Die 'lade' is een soort rijdende doodskist, want als er wat met de bus gebeurt weet die 'slapende' chauffeur één ding zeker: hij komt er niet levend uit. De passagiers zitten (als het goed is) met hun veiligheidsgordels vast, bij brand kunnen ze ontsnappen door het dakluik of de nooddeur en de ramen kapottikken met een lifehammer. Dit alles heeft die 'slapende' chauffeur in zijn doodskist niet. Die chauffeur ligt daar volkomen machteloos, te luisteren naar ieder hobbeltje, rammeltje, tikje .... en op te letten bij iedere bocht. Hij zal vast wel af en toe wegdommelen, maar echt slapen doet hij niet. Wanneer die chauffeur nu samen rijdt met een chauffeur die hij kent en waarvan hij de rijstijl vertrouwt, dan gaat het nog wel. Maar in het hoogseizoen wordt er zo economisch mogelijk ingedeeld, de chauffeurs kennen elkaar niet of nauwelijks dus die chauffeur moet daar maar liggen te vertrouwen dat het goed gaat, voorin de bus. Beide chauffeurs komen doodmoe aan, 'slapen' zoals eerder gezegd overdag in een luidruchtig hotel en rijden de volgende avond/nacht weer terug. Ieder jaar weer hoor je over ongelukken met deze pendeldiensten, en let maar eens op: het is altijd op de terugweg, zo ergens tussen Narbonne en Lyon. 

Hoor ik ooit over vliegtuigen die verongelukken? Héél, heel zelden.

 

Dit alles slaat overigens niet op busreizen waarbij 's avonds gestopt wordt bij een hotel. Als de chauffeur gewoon lekker in een bed kan slapen, is een busreis één van de veiligste manieren van reizen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf niet constant héél erg bang. Ik ben wel altijd sowieso bang als ik in een vliegtuig zit maar ik word panisch als er een beetje turbulentie is, en meer panisch als er meer turbulentie is.



Van het opstijgen of dalen voelt het voor mij min of meer ´normaal´.



Wat mij enigszins geholpen heeft:

Mijn ex-schoonvader vertelde mij dat het niet uit maakte voor een vliegtuig of het hard of zacht waaide want dat een vliegtuig sowieso zo ontzettend hard gaat dat een vliegtuig er uberhaupt niets van merkt en zelfs de wind gebruikt om op te stijgen.
Alle reacties Link kopieren
Als er ´s-nachts gestopt zou worden dan zou dat absoluut mijn favoriete manier van reizen zijn, omdat ik weet dat je bij een busreis doorrijd en dus ´s-nachts geen slaap krijgt weet ik namelijk dat dit een erg slecht effect heeft op mijn psychische welzijn, je kan mij niet super stabiel noemen dus dat soort dingen kan ik me niet veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben du zo iemand met mega-last van vliegangst....... We gaan regelmatig met het vliegtuig weg, want wil me absoluut niet beperken door mijn angst.

Op het moment dat we die slurf ingaan begint de paniek, net of ik niet meer kan ademen. Meestal lopen tijdens het opstijgen en landen de tranen over mijn wangen. Soms val ik licht in slaap maar dan word ik altijd wakker met zo'n schok (net wanneer je droomt dat je valt) en soms ook echt een schreeuw erbij. Al met al; ik vind het een drama om te vliegen en mijn vriend vindt het een drama met mij te vliegen. Maar ik laat me er niet door leiden want dat zou betekenen dat je sommige reizen niet meer kan maken vanwege je angst.

Wat ik altijd doe ik vooraf de huisarts bellen voor oxazepam. Voordat we vertekken kijk ik altijd op Schiphol op die schermen waar op staat hoeveel vliegtuigen er wel niet landen en vertrekken; volgens mij iedere minuut wel 1. Dat relativeert wel...

In het vliegtuig zelf kijk ik niet uit het raam tijdens het opstijgen en ik ga ook nooit naast iemand anders dan mijn vriend zitten, dus altijd op de buitenste stoel. Heb 1x (naar Griekenland volgens mij) de hele vlucht mijn onbekende buurman bij zijn arm gegrepen als ik schrok en die kerel was mij echt onwijs beu.

Dus mijn tip is echt; hoe bang je ook bent, toch even doorbijten. Anders mis je toch wel een heleboel! Ben zelfs vorig jaar in een gammel 1 propeller vliegtuig gestapt voor 8 personen in Kenia. Wel wat zweetplekken en hartkloppingen maar een schitterende reis.



Succes!!
Alle reacties Link kopieren


Ik ben du zo iemand met mega-last van vliegangst....... We gaan regelmatig met het vliegtuig weg, want wil me absoluut niet beperken door mijn angst.

Op het moment dat we die slurf ingaan begint de paniek, net of ik niet meer kan ademen. Meestal lopen tijdens het opstijgen en landen de tranen over mijn wangen. Soms val ik licht in slaap maar dan word ik altijd wakker met zo'n schok (net wanneer je droomt dat je valt) en soms ook echt een schreeuw erbij. Al met al; ik vind het een drama om te vliegen en mijn vriend vindt het een drama met mij te vliegen. Maar ik laat me er niet door leiden want dat zou betekenen dat je sommige reizen niet meer kan maken vanwege je angst.

Wat ik altijd doe ik vooraf de huisarts bellen voor oxazepam. Voordat we vertekken kijk ik altijd op Schiphol op die schermen waar op staat hoeveel vliegtuigen er wel niet landen en vertrekken; volgens mij iedere minuut wel 1. Dat relativeert wel...

In het vliegtuig zelf kijk ik niet uit het raam tijdens het opstijgen en ik ga ook nooit naast iemand anders dan mijn vriend zitten, dus altijd op de buitenste stoel. Heb 1x (naar Griekenland volgens mij) de hele vlucht mijn onbekende buurman bij zijn arm gegrepen als ik schrok en die kerel was mij echt onwijs beu.

Dus mijn tip is echt; hoe bang je ook bent, toch even doorbijten. Anders mis je toch wel een heleboel! Ben zelfs vorig jaar in een gammel 1 propeller vliegtuig gestapt voor 8 personen in Kenia. Wel wat zweetplekken en hartkloppingen maar een schitterende reis.



Succes!!





Hartstikke dapper van je!!



Wat al eerder gezegd is: meld het aan de bemanning. die houden je dan extra in de gaten tijdens de vlucht. Loop naar de galley en ga daar lekker zitten kletsen (vinden wij ook best gezellig, vooral 's nachts!).
Alle reacties Link kopieren
Heel dapper van je Cyn!



Ik moet zeggen dat ik ook ongeveer zo reageerde totdat ik dat tweede medicijn erbij kreeg, nu is het zo dat ik er dus vantevoren wel erg tegenop zie maar dat als ik eenmaal alles inneem ik alleen constant zweethanden heb en nerveus ben/angstig maar lang niet meer zo erg als vroeger. Een lange vliegreis is voor mij sowieso nooit meer een optie omdat het een daadwerkelijk een gezondheidsgevaar (vanwege Schizofrenie) voor mij oplevert.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het jammer dat hier en daar wordt gezegd dat je niet bang kan zijn van vliegen als je nog nooit gevlogen hebt. Heb zelf nergens last van maar snap best dat je vantevoren bang kan zijn voor iets wat je nog niet hebt meegemaakt, bijv. een operatie (of alleen maar een injectie) of voor een parachutesprong bijv. Is toch niet zo gek?? Als iemand bang is, is ie bang, klaar.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Alle reacties Link kopieren
Ben ik het niet mee eens, je kunt toch ook niet zeggen dat je bang bent voor spinnen als je er nog nooit een gezien hebt.



Tuurlijk, bang is bang, maar je kunt niet spreken van vliegangst als je

nog nooit gevlogen hebt. Maar goed, laten we niet aan het onderwerp

voorbij gaan, want ik denk dat het de mensen met echte vliegangst een

zorg zal zijn hoe het genoemd wordt, die zitten meer te wachten op

tips. Zoals Mayou al zei, vertel het cabinepersoneel dat je bang bent,

dan word je idd meer in de gaten gehouden. Ik heb zelfs wel eens gehad

dat iemand me tijdens de start echt heel strak aan bleef kijken, werd

er zelf bijna nerveus van (let wel: bijna he).



Ik heb zelf al honderden (misschien zelfs al duizenden) keren gevlogen

en toch kan ik me wel voorstellen dat mensen het eng vinden om te

vliegen.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren




quote: Bronny reageerde





quote: linda123 schreef





Zolang de stewardessen blijven glimlachen, is er niets aan de hand!





Vind ik altijd wel grappig dat dat gedacht wordt... Dat weten wij dus ook wel dat dat gedacht wordt, dus zelfs als er shit aan de knikker is.... dan blijven we nog steeds lachen



Chips, dat had je nou net niet moeten zeggen!!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb trouwens al 3 keer gevlogen , kreeg het met de laatste vlucht.
Alle reacties Link kopieren
vliegen is ook niet mijn grootste hobby, als t zo ver is zie er als een berg tegenop. Vooral het opstijgen....brrr. Al moet ik zeggen sinds ik een een klein vliegtuigje in suriname heb gezeten zon grote een stuk minder eng is.



Het allerergste vind ik de luchtzakken.....verschrikkelijk!



( ik vlieg dinsdag naar Tunesie......spannend weer)
Alle reacties Link kopieren
Nou, ik ben net terug van een hoop vliegen met vliegangst. Maar: Xanax. Helpt voortreffelijk. En het stomme is, na een aantal vluchten met Xanax vind ik het vliegen zonder Xanax opeens minder eng. Zo'n cursus werkt denk ik alleen voor mensen die een beetje bang zijn. Als je gewoon panisch bent, werkt het geen ene moer. 't Is een irrationele angst, net als hoogtevrees en spinnenfobie. Of pleinvrees, sociale fobie. Kun je lekker rationeel doen en zeggen dat een vliegtuig bijna nooit neerstort, maar het werkt niet. Je blijft bang. Dus: dokter mag ik Xanax?;)
Alle reacties Link kopieren
Dus vandaar ook dat mensen met vliegangst meer houvast hebben aan een nog steeds glimlachende stewardess, dan aan feiten zoals 1,2 miljoen verkeersdoden wereldwijd en dat dat er dus héééééél veel meer zijn dan het aantal dat sterft door een vliegtuigongeluk...

Het is dus echt een soort oerangst (is vast geen woord, maar je snapt wel wat ik bedoel :P ) en logica kan daar niet tegenop nee...
Alle reacties Link kopieren
Jaaaaaaa, kom net terug uit Houston en het is wéér goed gegaan!!! Geen luchtzakken, turbulentie of huilende stewardessen (althans ik was één en al glimlach :)), niet gecrashed (maar wel veel huilende babies...) en niet uit de lucht gevallen. Op naar de volgende vlucht...
Alle reacties Link kopieren
Zaterdag is er weer een gloednieuw vliegtuig in de boes boes neergestort... :(
Alle reacties Link kopieren
Wereldwijd vallen er per jaar 1.200.000 verkeersdoden; dat zijn 3.300 slachtoffers per DAG, dat zijn 8 volle Jumbo's PER DAG!!!



Ter vergelijking even een stukje uit de Wikipedia:



Vliegen is erg veilig. Dit valt op als je de ongevalcijfers van vliegtuigen vergelijkt met die van andere transportmiddelen. Wereldwijd komen jaarlijks ongeveer tussen de 600 en 1000 mensen om bij een vliegtuigongeluk. Dit bij een jaarlijks aantal van ruim 30 miljoen vluchten en twee miljard passagiers. In Nederland zijn tussen 1989 en 2003 achttien vliegtuigen verongelukt (commerciële luchtvaart) waarbij 71 mensen zijn omgekomen . Het autoverkeer in Nederland alleen al eist jaarlijks een kleine 1000 slachtoffers . Auto-ongelukken komen meestal niet uitgebreid in het nieuws. Ongelukken in de luchtvaart daarentegen krijgen heel wat meer aandacht. Een verklaring hiervoor is misschien wel, dat als er een vliegtuigongeluk plaatsvindt hier meer mensen tegelijkertijd bij betrokken zijn dan bij een auto-ongeluk. Of misschien wel het feit dat een ongeluk met een vliegtuig veel minder vaak voorkomt.

Dat vliegen zo veilig is komt door de inzet van moderne middelen en goed getraind personeel, dat met vaste procedures en verantwoordelijkheden werkt. Bovendien is er wereldwijd een open veiligheidscultuur ontstaan. Dit houdt in dat incidenten en ongevallen worden gemeld met het doel ervan te leren en niet met het doel om te straffen.Bang zijn voor gevaarlijke situaties is logisch en normaal; maar wij stappen wel allemaal in de auto, elke dag weer, terwijl dat vele malen gevaarlijker is dan in een vliegtuig stappen.
Alle reacties Link kopieren
Jezus. Hoe moeilijk is het nu om te begrijpen dat VLIEGANGST EEN IRRATIONELE ANGST IS EN DIE NIET IS WEG TE KRIJGEN DOOR RATIONELE ARTIKELTJES EN WHAT ELSE. Zo. Ik vraag me af of mensen ook zo sceptisch doen tegen mensen die claustrofobisch zijn, of een sociale paniekstoornis hebben ofzo.



Iedereen weet rationeel wel dat het veiliger is dan in een auto stappen, maar daar gáát het niet om. De primaire angst uit de lucht te vallen omdat het gewoon tegennatuurlijk is dat mensen 10km boven de aardkloot vliegen, hoogtevrees, controleverlies, claustrofobie, al die dingen kunnen ermee te maken hebben. Je kunt zo vaak zeggen dat het veilig is, maar ik heb werkelijk elk programma over vliegtuigtechnieken bekeken en elke statistiek gelezen mbt vliegen, het maakt gewoon niet uit.



Zo, en nu een Xanax.
Alle reacties Link kopieren
Zo, en nu een Xanax.





Lijkt me een goed plan.
Cum non tum age

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven