Vlucht met overstap

07-12-2010 09:58 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op zoek naar een vlucht voor onze vakantie. En nou kom ik vluchten tegen met 1 overstap.

Als je moet overstappen hoe gaat dat dan. Moet je dan weer opnieuw bagage inleveren en door de douane . En scheelt dat per luchthaven of land. En hoeveel tijd moet daar minimaal tussen zitten.

En als je vertraging hebt met de eerste vlucht dan kan het het zomaar zijn dat je te laat bent voor vlucht twee.

Iemand ervaring hier mee?
Alle reacties Link kopieren
Genoeg ervaring... bagage wordt meestal geregeld, en inprincipe is een uur overstap ruim voldoende.
Waar ga je naartoe? In de USA moet je tijdens 'n overstap je koffer van de band halen en terug inleveren. Bij de meeste andere vluchten kan je koffer doorgelabeld worden (als je met dezelfde maatschappij verder vliegt) en zie je je koffer weer terug op je eindbestemming.
Alle reacties Link kopieren
Je bagage wordt doorgelabeld naar de eindbestemming. Langs de douane doe je iig op Schiphol en soms ook nog 'ns in andere landen, maar dat komt heel sporadisch voor. (wat al gepost is plus wat kleine landen).



Tijd ertussen: is afhankelijk hoe groot de luchthaven is waarop je vliegt. Op Londen heb je meer tijd nodig dan op Madeira

Persoonlijk houd ik er graag 2,5-3 uur tussen. Als je minder kiest en je haalt je aansluiting niet, dan ook niet piepen

Vertraging kan altijd en daardoor kan je idd je connecting flight missen. Afhankelijk van de maatschappij, word je automatisch omgeboekt op de eerstvolgende vlucht. Je moet in dat geval wel eerst nog langs de Transfer desk/balie. Dat moet sowieso als je geen reisbescheiden hebt van de 2e vlucht (om welke reden ook).
Alle reacties Link kopieren
Hallo Yesyes,



Het ligt een beetje aan waar je overstapt. Boek je bijvoorbeeld een vlucht Amsterdam - London - Rio met British Airways, dan hoef je niet opnieuw door de douane. Stel dat je vlucht vertraagd is en je de aansluiting mist, moet de luchtvaartmaatschappij zorgen voor een nieuwe vlucht.

In Amerika moet je wel opnieuw door de douane.
Alle reacties Link kopieren
Je bagage wordt 9 van de 10 keer al op Schiphol 'doorgelabeld' naar de plaats van bestemming, daar heb je dus geen omkijken naar.



Als je de vlucht ziet met een overstap, dan wordt er door de betreffende maatschappij/boekingsbureau al rekening gehouden met voldoende overstaptijd. Als je zelf 2 losse vluchten boekt ben je (vaak?) ook zelf verantwoordelijk dat je je aansluitende vlucht haalt.



In het geval van ernstige vertraging, als je je aansluitende vlucht niet haalt, zorgt de vluchtmaatschappij voor een andere vlucht naar de plek van bestemming.



Ik ben ooit eens met een groep van Amsterdam-Parijs-Costa Rica gevlogen en we hadden flinke vertraging op het stuk A'dam-Parijs. Toen werden we bij de gate opgewacht door 2 mensen van de luchtvaartmaatschappij en via de krochten van het vliegveld en personeelsingangen direct naar de gate geloodst.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:himalaya schreef op 07 december 2010 @ 10:13:

Als je de vlucht ziet met een overstap, dan wordt er door de betreffende maatschappij/boekingsbureau al rekening gehouden met voldoende overstaptijd. Toen ik vorig jaar vluchten naar de USA zocht werden er mogelijkheden geboden met maar 1 uur overstap (met dezelfde maatschappij door naar de eindbestemming) Ik heb dat er toch maar niet op gewaagd en vluchten gekozen met 2,5-3,5 uur overstaptijd. Je wordt er dus niet voor gewaarschuwd dat het te kort is/kan zijn, dus iemand die nog niet ervaren is op reisgebied kan er dan wel mee de boot in gaan.
Alle reacties Link kopieren
Het verschilt per land. Soms moet je door de douane, soms niet. Bagage wordt vaak doorgelabeld, waardoor je het niet op hoeft te halen, maar dat kan wel gebeuren. Dat heb ik zelf nog nooit gehad trouwens.

De hoeveelheid tijd die je nodig hebt verschilt per luchthaven. Op grote luchthavens in Europa (Paris Charles de Gaulle, Frankfurt) neem ik 2 uur overstaptijd.



Door vertraging kun je je vlucht missen. Indien je vliegtuig vertraagd is is het verstandig al tijdens de vlucht aan een stewardess aan te geven dat je een aansluiting hebt. Soms wordt je dan bij de gate opgewacht en wordt je snel naar de volgende vlucht gebracht. Maar het kan ook mis gaan. Dan moet je je melden bij de luchtvaartmaatschappij en dan proberen ze je op een andere vlucht te zetten. Ze zijn verplicht je compensatie aan te bieden, die kan varieren van geld voor eten tot flinke sommen extra geld als je vertraging vrij fors is. Daar proberen ze overigens meestal onderuit te komen, maar dat is allemaal wettelijk vastgelegd, dus dat kun je nazoeken.



Overigens heb ik heel veel vluchten met overstappen gevlogen en is het tot nu toe maar 1 keer misgegaan. En dat was uiteindelijk 7 uur vertraging waarvan ik toen een groot deel nog wel leuk doorgebracht heb.
quote:Toen werden we bij de gate opgewacht door 2 mensen van de luchtvaartmaatschappij en via de krochten van het vliegveld en personeelsingangen direct naar de gate geloodst.Herkenbaar! Eén keer meegemaakt van Zambia via Jo'burg naar Amsterdam. Wij vertrokken te laat en kwamen dus ook te laat in Jo'burg aan, maar al rennend achter zo'n mannetje aan werden we toch nog op onze connecting flight afgeleverd. Alleen onze bagage kon niet meer tijdig aangeleverd worden. Die werd dus een paar dagen later gratis thuisbezorgd.
Alle reacties Link kopieren
Als je met dezelfde maatschappij (of partnermaatschappij) verder vliegt hoef je gewoonlijk niet je koffer op te halen, door de douane en immigratie en opnieuw in te checken. Hoewel ik vorig jaar op JFK (VS) andere ervaringen had.



Overstap zou ik minstens 2,5 uur voor nemen. Maar ligt erg aan luchthaven. Op grote luchthavens ben je vaak veel tijd kwijt om van de ene naar de andere terminal te komen, met als je pech hebt nog de nodige controles en rijen tussendoor.



Ik zou er niet vanuit gaan dat als een maatschappij of reisbureau een bepaalde overstaptijd aanbiedt, dat dat dan ook haalbaar is; ik heb zelf helaas andere ervaringen.



Vlucht missen door vertraging kan. De maatschappij die verantwoordelijk is voor de vertraging, moet het oplossen, dus je komt altijd wel weer thuis, Maar de keren dat ik het heb meegemaakt was het doffe ellende. Een kudde gestrande reizigers die allemaal denken dat ze met een grote bek eerder thuis zijn, en gestresst en chagrijnig grondpersoneel dat er ook niks aan kan doen. Dikke pret - NOT. Heb eens meegemaakt dat ik na uren wachten uiteindelijk in het holst van de nacht naar een hotel werd gereden en vier uur later alweer werd opgehaald om vervolgens nog eens een halve dag op het vliegveld te moeten wachten (zonder dat iemand kon vertellen wat de bedoeling was). Ik kwam uiteindelijk met anderhalve dag vertraing thuis, maar anderen op dezelfde vlucht hebben drie dagen moeten wachten. Maar meestal gaat het gewoon goed hoor.
Alle reacties Link kopieren
Voor de VS is heen anderhalf uur overstaptijd echt het absolute minimium omdat je daar eerst door de douane moet; dan je bagage op moet pikken en dan weer inleveren. Vorig jaar bij een overstap in Atlanta van twee uur hebben we de opvolgende vlucht ongeveer 10 seconden voordat ze onze stoelen wilden weggeven gehaald omdat er bij de douane een computerstoring was... Op de terugweg wordt je bagage doorgestuurd en hoef je niet door de douane. Bij andere landen hebben wij dit nog niet gehad (maar we zijn nog niet in alle landen van de wereld geweest).
Alle reacties Link kopieren
quote:GiB schreef op 07 december 2010 @ 10:45:

Bij andere landen hebben wij dit nog niet gehad (maar we zijn nog niet in alle landen van de wereld geweest).Niet eens?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
quote:himalaya schreef op 07 december 2010 @ 10:51:

[...]





Niet eens? Wat een provinciaaltjes...
Alle reacties Link kopieren
Stop in je handbagage in ieder geval overnachtingsspulletjes en medicijnen waar je niet zonder kunt, voor het geval de koffers later aankomen dan jij!

Goeie reis in ieder geval!
Leiolepis ngovantrii: mannetjes zijn ook niet nodig omdat de dames zichzelf klonen!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nu een aantal keer moeten overstappen en tot op heden is het altijd goed gegaan. Je bagage wordt idd doorgelabeld, mits je met dezelfde maatschappij vliegt. Als je echt opnieuw moet in- en uitchecken kost het natuurlijk extra tijd. Misschien dat je het redt met 1 uur overstap, maar daar zou ik zeer gestresst van raken. Ik heb liever 2-3 uur tussendoor, ivm evt vertraging, lange afstanden tot volgende gate, mijn hart etc.
Alle reacties Link kopieren
quote:himalaya schreef op 07 december 2010 @ 10:51:

[...]





Niet eens? Haha, ik zei het erbij als disclaimer ... dus als TO naar Mongolie gaat en dan haar overstap daar heeft en ze daar ook door de douane moet, dan ligt het niet aan mij
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen zomer naar Costa cRica geweest en ik vloog met Continental Airlines. Ik moest in Houston overstappen, maar de koffer ging vanzelf naar het volgende vliegtuig.
Alle reacties Link kopieren
Minimaal 2 uur is wel handig lees ik. Het gaat om een overstap op New York of Atalanta. Bedankt voor de tips.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou meer tijd nemen. Daar moet je eerst langs de douane en je koffers weer opnieuw inchecken. Wij dachten het met twee uur gered te hebben (op aanraden van het reisbureau) maar onze koffers kwamen twee dagen later aan.
Alle reacties Link kopieren
Overstappen brengt risico's mee, zoals blijkt uit de vorige posts.

Wat vreselijk vaak voorkomt is dat jij je overstapvlucht op het nippertje haalt, maar dat je baggage niet snel genoeg uitgeladen wordt van het ene vliegtuig naar het andere. Reis daarom als het even kan alleen met handbaggage in geval van overstappen.
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Ben zelf stewardess....



Voor Amerika is de minimale overstaptijd 90 minuten (maar reken er meer voor). Je koffer wordt doorgelabeld, maar sowieso moet je eigen koffer identificeren in Amerika en op een andere band plaatsen (de weg wijst zich vanzelf).

Als je beide vluchten in 1 ticket boekt (dus niet 2 losse tickets hebt) dan hoor je automatisch omgeboekt te worden indien je je aansluitende vlucht niet haalt. De eerst vervoerende maatschappij is verantwoordelijk (tenzij het overmacht is of je eigen schuld).



Vergeet ook niet je ESTA in te vullen :-)
Alle reacties Link kopieren
De reiswereld heeft per luchthaven minimum connecting times bepaald, dus hoelang er minimaal tussen twee vluchten moet zitten om je overstap te halen. Zie http://airtravel.about.com/od/airports/a/mincnxdtog.htm

Hier staan niet alle luchthavens op, maar je kunt als je Googlet op minimum connecting time plus de naam van je overstapluchthaven opzoeken wat je moet aanhouden voor jouw reis.

En als je je aansluitende vlucht mist (wat wel eens kan voorkomen), dan boeken ze je over op de volgende. Je raakt niet gestrand, tenzij je zelf een overstap knutselt met twee low-cost carriers bijvoorbeeld. Maar ik geloof niet dat je dat van plan was.
Alle reacties Link kopieren
Als je met 1 vliegtuigmaatschappij vliegt, zal die maatschappij zich vanzelf houden aan de minimum overstaptijd op de betreffende luchthaven.

Zijn het er twee, dan kan je dat boeken in 1 ticket. Da's duurder maar dan is de maatschappij verplicht om je te vervoeren naar de tweede bestemming ook als er vertraging optreedt.

Met wie vlieg je eigenlijk en waarheen?
Alle reacties Link kopieren
oeps mosterd!
Alle reacties Link kopieren
Als je met een low cost carrier vliegt met een overstap, wordt je bagage niet automatisch doorgelabeld. Dat gaat per traject.



Als je een overstap hebt in de USA naar een bestemming buiten de USA wordt je bagage doorgelabeld, maar niet wanneer je een overstap hebt binnen de USA.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven