Volgend jaar naar China tips?

31-07-2013 19:23 98 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames,



Al jaren wil ik graag een keer naar China toe en ik zit een beetje te zoeken op internet want ik wil met een groepsreis mee.

Nu zit ik vanwege mijn werk aan de schoolvakanties vast.

Dus de zomer zou ideaal zijn omdat ik graag 29 dagen weg wil.

Maar nu lees ik dus dat de zomer in het regenseizoen is.

Ik ga graag met een singlesreis mee zodat ik niet tussen de koppels zit, maar het nadeel is dat de datums daar niet echt gunstig zijn voor me. Dus ik overweeg om toch met een gewone reis mee te gaan.

Maar ik ben bang dat ik dan buiten de boot zal vallen.

Zijn er mensen in China geweest? zo ja wat vonden jullie ervan?

Ga er nog lekker voor sparen en vast genieten van de voorpret.
Ja, je moet wel vaccinaties halen. Check dat even want die zijn ook niet gratis. Voor sommige streken en perioden worden ook malariapillen aangeraden. Wij verbleven zo kort in zo'n gebied dat het niet nodig was.



Wij reisten met behoorlijk grote harde Samsonite koffers, die zijn in slaaptreinen niet handig. Kleinere harde koffers of tassen zijn geschikter.



De hygiene in grote hotels, en al die groepsreizen zitten voornamelijk in grote hotels van 3 sterren ofzo, is prima. De bedden zijn wel overal kneiterhard.



Als je in een boedhistisch klooster ofzo gaat slapen of ergens in een afgelegen lodge dan is de hygiene zelfs ook nog wel ok, het is alleen allemaal wat aftandser. Openbare toiletten zijn ronduit ranzig en je moet er van houden om en plein public je behoefte te doen.



De keukens zijn er vaak erg smerig maar omdat er voornamelijk op zeer hoog vuur gewokt wordt is dat niet zo heel erg. Chinezen eten zelden kliekjes, dat brengt namelijk ongeluk (zoals er nog 80 miljoen dingen zijn die in China ongeluk of juist geluk brengen), daarom komt voedselvergiftiging onder toeristen niet zo vaak voor, itt India bijvoorbeeld.
quote:rogue_1987 schreef op 31 juli 2013 @ 21:15:

Hmm goed punt ja. Ik ben zelf juist een nachtbraker.

Ik zie het nu ook 250 voor de hele reis, ik dacht per week.

Dan valt het wel mee, al is het nog steeds veel geld voor mij.

Hoeveel geld geef je daar per week ongeveer uit?

Mijn kamergenoot was echt een nachtmerrie in Brazilie.

In China lijkt het mij wel leuk om vroeg op te staan om Tai Chi te gaan bekijken in een park.



Hoe is het met de veiligheid gesteld in China? Voelde je je er veilig? kon je gewoon normaal over straat? Ik neem aan van wel.China is heel veilig. Geen zorgen over veiligheid. Dit klinkt misschien een beetje gek maar zelf ben ik best lang en dus zeg maar groter dan de gemiddelde Chinees en dat geeft ook het gevoel dat je niet een klein, makkelijl slachtoffer ofzo bent.
Alle reacties Link kopieren
Vaccinaties zijn denk ik geen probleem, ik vermoed dat we alles al wel hebben.



Groepsreis gaan we niet doen trouwens, we gaan altijd gewoon zelfstandig. Goed om aan toiletten te denken, dochter is nog niet zo lang zindelijk, dus bij eerdere reizen had ze altijd een luier om. Hygiene wordt dus nog belangrijker. Maar verder klinkt het ok allemaal, heel netjes hoeft nu ook weer niet, maar een beetje veilig is wel prettig. Een kind met voedselvergiftiging omdat wij zo nodig op reis moeten is ook weer een beetje buiten proportie.



Ik heb er al helemaal zin in. Nu alleen nog even een nieuwe baan vinden en dan kan ik de vakantie gaan plannen.
quote:rogue_1987 schreef op 31 juli 2013 @ 21:15:

Hmm goed punt ja. Ik ben zelf juist een nachtbraker.

Ik zie het nu ook 250 voor de hele reis, ik dacht per week.

Dan valt het wel mee, al is het nog steeds veel geld voor mij.

Hoeveel geld geef je daar per week ongeveer uit?

Mijn kamergenoot was echt een nachtmerrie in Brazilie.

In China lijkt het mij wel leuk om vroeg op te staan om Tai Chi te gaan bekijken in een park.



Hoe is het met de veiligheid gesteld in China? Voelde je je er veilig? kon je gewoon normaal over straat? Ik neem aan van wel.Hoeveel geld je uitgeeft ligt heel erg aan wat je doet. Nogmaals, alles kan in China. Je kunt eten voor een paar euro per dag of je kan honderden euro's uitgeven. Peking en Shanghai zijn ook duurder dan bijvoorbeeld Kunming en Chengdu. Zitten maaltijden in de reis? Nachtclubs kunnen heel hip en duur zijn. Dan betaal je evenveel voor een avond uit in een club in NL.
quote:Nomad schreef op 31 juli 2013 @ 21:28:

[...]



Dat doet men soms (niet vaak, maar kan gebeuren) bij blanke volwassenen. Gwoon even je huid voelen.



Ik denk dat ik wel een keer of 10 met Chinezen op de foto ben geweest, hun foto's dan he. En dan willen ze het liefst arm in arm ofzo, iig een houding die lijkt alsof je zojuist een heel gezellige dag met ze hebt gehad. Dat werkt in China statusverhogend want dan lijkt het alsof ze goed Engels spreken enzo.



En ze zijn inderdaad erg nieuwsgierig, ik zie er erg Hollands uit maar wij hadden een man in de groep die ongeveer 2 meter lang was, zwaar gebouwd en hoogblond. Nou voor hem stonden ze zowat in de rij. Enorm joviaal type dus dat was hartstikke leuk.



We zijn ook vaak aangesproken door jongeren, of we Engels met ze wilden oefenen.



Ik was erg aangenaam verrast door de manier waarop Chinezen ons benaderden. Onwijs vriendelijk, ook als er niets te verdienen viel.
quote:reglisse schreef op 31 juli 2013 @ 21:39:

Vaccinaties zijn denk ik geen probleem, ik vermoed dat we alles al wel hebben.



Groepsreis gaan we niet doen trouwens, we gaan altijd gewoon zelfstandig. Goed om aan toiletten te denken, dochter is nog niet zo lang zindelijk, dus bij eerdere reizen had ze altijd een luier om. Hygiene wordt dus nog belangrijker. Maar verder klinkt het ok allemaal, heel netjes hoeft nu ook weer niet, maar een beetje veilig is wel prettig. Een kind met voedselvergiftiging omdat wij zo nodig op reis moeten is ook weer een beetje buiten proportie.



Ik heb er al helemaal zin in. Nu alleen nog even een nieuwe baan vinden en dan kan ik de vakantie gaan plannen.Had idd verwacht dat je zelf zou gaan reizen, gewoon nav wat ik hier op het forum van je heb gelezen. Dat is goed te doen. Ik denk ook dat het geen enorm probleem voor je dochter zal zijn. Ik word meestal wel een keer in de zoveel tijd ziek als ik daar ben, maar goed, dat gaat ook over langere perioden. Je kunt natuurlijk altijd pech hebben. Het Chinese eten is wel enorm op vlees en vis gebaseerd. Geen zuivel (dat begint nu wel op gang te komen). Er staat me iets van bij dat je vegetarier of flexitarier bent. Dat is niet altijd zo simpel in China. Zeker als je de taal niet spreekt. Maar goed, misschien herinner ik het niet correct wat betreft dat je geen vlees eet.
Alle reacties Link kopieren
Trouwens ik ga even offtopic want mijn andere optie is: Vietnam.

Zit daar ook nog op te kijken.

Lijkt me ook een fascinerend land. Je kan een groepsreis maken door Laos, Vietnam en Cambodja heen. Heeft iemand hier dat gedaan? Is er überhaupt iemand in Vietnam geweest?
Maaltijden en bier is er heel goedkoop.

Verder zul je neem ik aan aan allerlei activiteiten deelnemen. Bijv. scooter rijden in Yangshuo (of fiets) door rijstvelden.

Een ballonvaart.



Hotels bij Djoser waren allemaal prima! Zelfs ergens 'n luxe suite gehad met aparte zitkamer en al! Wc's in je eigen hotel zijn dus ook gewoon normaal.

Als je onderweg moet dan heb je soms zo'n rijtje boven 'n goot met alleen zijschotjes en geen deur. Die zijn doorgaans ook vrij goed te doen omdat ze er constant water doorheen spuiten.

Maar ooit onderweg bij 'n klein restaurantje naar de wc willen gaan en de drol die daar in lag leek wel door 'n baviaan geproduceerd. Ik ging er bijna van over m'n nek en ben toen gewoon ergens achter de bosjes gegaan. Dat is soms echt hygienischer dan de wc's.

Moet je wel weer opletten dat geen nieuwsgierige Chineesjes je volgen. Ze zullen je absoluut niets doen, maar vooral wel er bovenop staan kijken en je uitlachen.



Veiligheid is er prima. Heb me echt nooit bedreigd gevoeld op wat voor manier dan ook. Het is echt 'n heel fijn volk. Totaal niet vergelijkbaar met het agressieve in Noord Afrika bijv.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf een hele lichte huid en trek daarmee vaak veel aandacht op reis. Meestal vind ik het niet zo erg, als mensen het maar vragen. Ik heb er wel een hekel aan als er stiekem foto's van mij worden gemaakt. Dochter vindt de aandacht vaak prima, maar niet altijd, dan kappen we het af, optillen werkt vaak al prima.
En oja, wat ik meestal doe als ik echt lang (bv van 19u tot 12u de volgende dag) met de trein reis, dan ga ik naar een supermarkt om wat eten in te slaan. Ben niet echt onder de indruk van eten dat je in de trein kunt kopen. Meestal zoek ik dan een Carrefour, want daar vind je ook wat westerse dingen, lekker makkelijk.
Alle reacties Link kopieren
Vegetarisch eten is wel een punt ja. Maar goed, ik ben wel gewend dat dat lastig is, en dochter en vriend eten gewoon vlees. En anders zijn er altijd nog instant noodles.
quote:reglisse schreef op 31 juli 2013 @ 21:48:

Ik heb zelf een hele lichte huid en trek daarmee vaak veel aandacht op reis. Meestal vind ik het niet zo erg, als mensen het maar vragen. Ik heb er wel een hekel aan als er stiekem foto's van mij worden gemaakt. Dochter vindt de aandacht vaak prima, maar niet altijd, dan kappen we het af, optillen werkt vaak al prima.Volgens mij ben jij een heel ervaren reiziger. China wordt peanuts en hartstikke leuk, zeker als je als eens in India ben geweest. Wat naar van je baan trouwens. Ben je werkloos? Al zicht op iets nieuws? In zelfde wereldje als voorheen?
Wij zijn 2 jaar geleden in de zomervakantie naar China geweest en zijn toen het 'hele' land door gegaan (individuele rondreis, met riksja). We hebben diverse weertypes gehad. Van koud en regen (Shangri-La) tot heel warm (Yangshuo) maar juist de afwisseling maakte het wel lekker.



Qua hygiëne is het heel wisselend. De hotels waren prima, maar openbare toiletten is echt een ramp. In de ruim 3 weken dat wij er waren geen last gehad van voedsel. Gewoon opletten, maar als je vaker reist weet je wel waar je op moet letten.
Als je foto's van personen neemt, vraag dan altijd eerst toestemming. Een pas gekochte kip fotograferen kan een woedende eigenaar opleveren namelijk, dat brengt namelijk ongeluk.



Je hoeft overigens niet zo bang te zijn dat je zomaar hond ofzo voorgeschoteld krijgt. Het is namelijk relatief duur en bovendien is het wintervoedsel.
quote:Vl43inder schreef op 31 juli 2013 @ 21:40:

[...]





Ik denk dat ik wel een keer of 10 met Chinezen op de foto ben geweest, hun foto's dan he. En dan willen ze het liefst arm in arm ofzo, iig een houding die lijkt alsof je zojuist een heel gezellige dag met ze hebt gehad. Dat werkt in China statusverhogend want dan lijkt het alsof ze goed Engels spreken enzo.



En ze zijn inderdaad erg nieuwsgierig, ik zie er erg Hollands uit maar wij hadden een man in de groep die ongeveer 2 meter lang was, zwaar gebouwd en hoogblond. Nou voor hem stonden ze zowat in de rij. Enorm joviaal type dus dat was hartstikke leuk.



We zijn ook vaak aangesproken door jongeren, of we Engels met ze wilden oefenen.



Ik was erg aangenaam verrast door de manier waarop Chinezen ons benaderden. Onwijs vriendelijk, ook als er niets te verdienen viel.

Is mijn ervaring ook. Super aardige mensen.

En idd ben je normaal altijd zelf de toerist die locals op de foto zet, maar in China ben je als toerist juist weer 'n foto-onderwerp voor hen! Wij zaten op 'n gegeven moment te ontbijten in zo'n tentje in Lijiang waar de zijkanten open waren en we dus 'n tafel aan de straatkant hadden. Echt al die Chinezen die voorbij kwamen allemaal ons fotograferen. Echt zo grappig om 'ns het omgekeerde mee te maken.
quote:reglisse schreef op 31 juli 2013 @ 21:50:

Vegetarisch eten is wel een punt ja. Maar goed, ik ben wel gewend dat dat lastig is, en dochter en vriend eten gewoon vlees. En anders zijn er altijd nog instant noodles. Haha ik gruwel van instant noodles. Ik zou even een zinnetje in het Chinees uitprinten waarin staat dat je geen vlees, vis, kip eet. En dan nog is het risico dat je het wel krijgt, want het concept vegetarier bestaat er niet echt. In Peking is er trouwens een super goed vegetarisch restaurant waar ze van dat nep vlees serveren. Lotus heet het geloof ik. Is wat duurder (bijna westerse prijzen, zie website, ook in Engels) maar erg lekker en goede service. Echt een aanrader.
quote:Nomad schreef op 31 juli 2013 @ 21:48:

En oja, wat ik meestal doe als ik echt lang (bv van 19u tot 12u de volgende dag) met de trein reis, dan ga ik naar een supermarkt om wat eten in te slaan. Ben niet echt onder de indruk van eten dat je in de trein kunt kopen. Meestal zoek ik dan een Carrefour, want daar vind je ook wat westerse dingen, lekker makkelijk.

In de trein werd ons afgeraden eten te kopen omdat je daar ziek van kunt worden. Bovendien zag het er ook onsmakelijk uit. Ik had gewoon broodjes bij 'n bakkertje gehaald en chips en koekjes om de nacht mee door te komen.



Wel 'n minpuntje: brood is er heel zoet, dus brood met 'n hartige vulling smaakt niet echt lekker. Dan kun je beter iets met 'n zoete vulling kiezen uiteindelijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:Nomad schreef op 31 juli 2013 @ 21:51:

[...]





Volgens mij ben jij een heel ervaren reiziger. China wordt peanuts en hartstikke leuk, zeker als je als eens in India ben geweest. Wat naar van je baan trouwens. Ben je werkloos? Al zicht op iets nieuws? In zelfde wereldje als voorheen?



Valt wel mee hoor, er zijn nog zoveel plekken waar ik niet ben geweest. Azie is nog relatief nieuw voor ons (behalve India dan).



Ik ben nog niet werkeloos, maar binnenkort waarschijnlijk wel. Ik maak wel kans op iets nieuws, maar de financiering is nog niet rond. Dus allemaal nog heel onzeker. En anders zoek ik weer iets soortgelijks.



Hoe vaak ben jij al in China geweest? En waar allemaal?
Ja brood is natuurlijk een westers ding. Als je echt brood wil dan moet je bv naar de Duitse bakkerij in Peking. Maar goed, je gaat niet naar China om westers brood te eten natuurlijk. In Yunnan is er trouwens veel meer keuze voor vegetariers, want veel meer groente en fruit en zelfs geitenkaas. Zeker een aanrader.
quote:reglisse schreef op 31 juli 2013 @ 21:57:

[...]





Valt wel mee hoor, er zijn nog zoveel plekken waar ik niet ben geweest. Azie is nog relatief nieuw voor ons (behalve India dan).



Ik ben nog niet werkeloos, maar binnenkort waarschijnlijk wel. Ik maak wel kans op iets nieuws, maar de financiering is nog niet rond. Dus allemaal nog heel onzeker. En anders zoek ik weer iets soortgelijks.



Hoe vaak ben jij al in China geweest? En waar allemaal?Ik kom er regelmatig, voor werk. Langere tijd ook.
In de hotels heb je 's ochtends gewoon wit brood om te roosteren en gebakken ei, kaas, spek, jam. Dus je kunt de dag gewoon beginnen met 'n normaal westers ontbijtje gelukkig. Er staat ook altijd 'n aziatisch buffet voor als je 's ochtends zin zou hebben in rijst.
Alle reacties Link kopieren
quote:Nomad schreef op 31 juli 2013 @ 21:54:

[...]





Haha ik gruwel van instant noodles. Ik zou even een zinnetje in het Chinees uitprinten waarin staat dat je geen vlees, vis, kip eet. En dan nog is het risico dat je het wel krijgt, want het concept vegetarier bestaat er niet echt. In Peking is er trouwens een super goed vegetarisch restaurant waar ze van dat nep vlees serveren. Lotus heet het geloof ik. Is wat duurder (bijna westerse prijzen, zie website, ook in Engels) maar erg lekker en goede service. Echt een aanrader.Bedankt voor de tip! Ik eet echt liever instant noodles of droge rijst dan vlees of vis, hoe lastig ik het mezelf ook maak. Dus altijd leuk als ik wel een keer lekker kan eten. En tsja, sommige vakanties verlies ik wat gewicht. Kan geen kwaad. ;)
In Canton kun je heerlijk gebakken slang eten. Echt 'n aanrader!
Alle reacties Link kopieren
quote:Nomad schreef op 31 juli 2013 @ 22:00:

[...]





Ik kom er regelmatig, voor werk. Langere tijd ook.

Leuk! Zelfde hoek waar ik in werk ongeveer toch?y



En ik ben ook regelmatig vaste klant geweest bij een Duitse bakker, goed brood ga je na een tijdje echt missen.
Alle reacties Link kopieren
Leuk om al die verhalen te lezen, word nog lastig kiezen want ik vind Vietnam ook wel heel aantrekkelijk klinken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven