Volgend jaar naar China tips?

31-07-2013 19:23 98 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames,



Al jaren wil ik graag een keer naar China toe en ik zit een beetje te zoeken op internet want ik wil met een groepsreis mee.

Nu zit ik vanwege mijn werk aan de schoolvakanties vast.

Dus de zomer zou ideaal zijn omdat ik graag 29 dagen weg wil.

Maar nu lees ik dus dat de zomer in het regenseizoen is.

Ik ga graag met een singlesreis mee zodat ik niet tussen de koppels zit, maar het nadeel is dat de datums daar niet echt gunstig zijn voor me. Dus ik overweeg om toch met een gewone reis mee te gaan.

Maar ik ben bang dat ik dan buiten de boot zal vallen.

Zijn er mensen in China geweest? zo ja wat vonden jullie ervan?

Ga er nog lekker voor sparen en vast genieten van de voorpret.
Je kunt vaak ook wel 'n groente (bij)gerecht bestellen. Ik ben niet zo'n groente-eter en iemand aan onze tafel had spinazie besteld en ik heb echt die halve bak op zitten snaaien. Het was bladspinazie, maar geroerbakt in spekvet ofzo. Smaakte echt af!
Ik ben nog nooit in Vietnam en Cambodja geweest. Persoonlijk zou ik als ik 1 vd 2 mocht kiezen voor Cambodja gaan. Gevoelsmatig en omdat ik Angkor Watt wil zien.
Alle reacties Link kopieren
Daar ga ik dan dus ook heen Nien, het is een combinatiereis: Thailand Cambodja Vietnam of Laos Cambodja en Vietnam. Lijkt me boeiend, drie landen door reizen.
Ik had toevallig die combi op Djoser bekeken een tijdje terug maar ik vond dat Cambodja te weinig aan bod kwam naar mijn zin.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt ook leuk, als zou ik drie landen in drie weken wel erg veel vinden, dat is wel erg krap. De afstanden zijn toch erg groot daar.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb bij de VNC vooraf een 'cursus' chinees gedaan. En nee natuurlijk lukt dat praten daar niet maar het is wél leuk om te doen. Je hebt meer achtergrondinfo en geschiedenis. Ook kreeg ik een menukaart met karakters en dat was superhandig. Zeker als vegetariër is dat een aanrader, wijs gewoon de groentegerechten aan en ze laten je met rust. Zodra je gaat zeggen dat je geen vlees/vis eet begrijpen ze je niet en doen ze het rustig toch door je maaltijd. Ik keek ook altijd rond wat de mensen aten, zag het er lekker uit dan wees ik het aan. Dat werkt trouwens niet altijd, soms beslissen zij voor je, haha! Wilde ik noodles kreeg ik iets heel anders.



Ik ben fors gebouwd en lang met blauwe ogen, mensen wilden graag aan mij zitten. Mijn bh's gingen van hand tot hand in de wasserette. Tja, dat hoort erbij net als prikken in mijn borsten en billen.



Neem een (liefst zijden) lakenzak mee voor in de trein. Ik heb redelijk geslapen in de nachttreinen.

En de mensen zijn over het algemeen vriendelijk en behulpzaam. Alleen zullen ze nooit zeggen dat ze iets niet weten dus sturen ze je maar een kant op



Ik ben de hele maand juni geweest maar heb niks gemerkt van regenseizoen. Heb zelfstandig gereisd van Chengdu via Tibet naar uiteindelijk Beijing. Na Tibet had ik moeite met de chinezen maar dat is weer een heel ander verhaal. Overigens is het alweer een jaar of zeven terug terug dus er is inmiddels vast wel weer wat anders.
Als je 'n extreme vegetarier bent zul je er waarschijnlijk niet veel van je gading vinden, want alles wordt wel gebakken met dierlijk vet of tenminste in pannen waar ook al wel vlees in heeft gezeten. Zou iets soepeler worden en gewoon lekker eten daar.
Alle reacties Link kopieren
Oh en Vietnam is wel wat vriendelijker omdat het minder druk is qua bevolking. Laos en Cambodja niet geweest maar Sri Lanka is met zo'n kleintje ook goed te doen. Het is daar wat kleinschaliger, goed openbaar vervoer en kleine afstanden. Hotels niet duur en eten kost bijna niks.
Alle reacties Link kopieren
China is een topbestemming! Ik ben zelf in 2010 met een groepsreis van Shoestring gegaan "China in 2 weken". Was echt een geweldige reis. De leeftijden lagen tussen de begin 20 en eind 30. We hadden een erg leuke groep, zelf ben ik met 2 vriendinnen gegaan maar we hadden ook alleen reizenden in de groep. Tegelijk met onze groep was ook een singles groep gestart, zelfde Shoestring reis maar dan een andere groep. Die groep was niet leuk, maar dat zegt natuurlijk niks over andere singles groepen. Ze hadden constant ruzie met elkaar, terwijl wij in onze groep een hele leuke mi van mensen hadden zonder problemen.

Over het eten zou ik me geen zorgen maken, heb nooit meer zo lekker gegeten als in China. Als ik terugdenk aan de dumplings in Pingyao dan krijg ik weer trek ;-)!



Hygiëne is wel wat anders dan wij gewend zijn! De toiletten zijn soms ronduit smerig maar dat heeft toch het reisgenot niet in de weg gestaan haha! De nachttreinen waren wisselend, wij hebben er 3 gehad en de 1 was beter te doen dan de ander, maar ik heb op zich overal wel kunnen slapen. Eigenlijk waren de treinen ook een hele bijzondere ervaring.



De mensen vond ik over het algemeen heel aardig en nieuwsgierig. Ook over Shoestring erg tevreden! Goed georganiseerd en wij hadden ook een hele leuke gids!



Veel voorpret alvast!!
quote:reglisse schreef op 31 juli 2013 @ 22:02:

[...]



Leuk! Zelfde hoek waar ik in werk ongeveer toch?y



En ik ben ook regelmatig vaste klant geweest bij een Duitse bakker, goed brood ga je na een tijdje echt missen.Dat denk ik, wat men de zachtere kant noemt, niet zoveel cijfertjes en labs.
Alle reacties Link kopieren
quote:Nomad schreef op 31 juli 2013 @ 22:16:

[...]





Dat denk ik, wat men de zachtere kant noemt, niet zoveel cijfertjes en labs.Dezelfde hoek inderdaad, leuk!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de verhalen allemaal.

Voordeel van China lijkt mij dat er meer te zien valt en het land lijkt me diverser.

Maar goed ik heb nog tijd zat om te denken over Vietnam of China.

vind al die verhalen wel enorm leuk.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 31 juli 2013 @ 22:12:

Als je 'n extreme vegetarier bent zul je er waarschijnlijk niet veel van je gading vinden, want alles wordt wel gebakken met dierlijk vet of tenminste in pannen waar ook al wel vlees in heeft gezeten. Zou iets soepeler worden en gewoon lekker eten daar.Op zich ben ik niet extreem principieel. Alleen ben ik al heel lang vegetarier en vind ik de smaak/textuur van vlees inmiddels echt heel vies. Dus soepeler worden zit er niet in, want ik krijg het gewoon niet weg. Maar meestal red ik me wel, ik blijf er in ieder geval niet voor thuis.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dotjemol schreef op 31 juli 2013 @ 22:13:

Oh en Vietnam is wel wat vriendelijker omdat het minder druk is qua bevolking. Laos en Cambodja niet geweest maar Sri Lanka is met zo'n kleintje ook goed te doen. Het is daar wat kleinschaliger, goed openbaar vervoer en kleine afstanden. Hotels niet duur en eten kost bijna niks.Sri Lanka klinkt ook goed. Daar wil vriend heel graag heen, dus dat komt vast nog een keer. Ik wil altijd al een keer naar China, en hoop daar deze winter de bestemming van te kunnen maken, of andrs volgend jaar. We moeten sowieso maximaal gebruik maken van de tijd tot dochter vijf en leerplichtig wordt. Dan zit je vast aan de schoolvakanties.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie nu dat je Cambodja en Vietnam ook overweegt. Daar ben ik vorig jaar september/oktober geweest met mijn vriend. Daar hebben we geen georganiseerde reis gedaan, maar zijn we zelf 3,5 week gaan backpacken. Prima te doen! Er reizen daar ook veel backpackers alleen trouwens. Ook echt een aanrader, ik vond zelf Cambodja voornamelijk heel indrukwekkend met als hoogtepunt de tempels van Angkor! De mensen zijn er ook heel vriendelijk, in Vietnam vond ik ze een stuk norser. Vietnam vond ik ook al een stuk "westerser" dan Cambodja, wat toch wel een heel arm land is.



Wordt nog lastig kiezen voor je straks ;-)!



Overigens zijn zowel China, Cambodja als Vietnam heel goedkoop voor onze begrippen. Zeker het eten in China was heel erg cheap en toch erg lekker. Probeer ook zeker Pekingeend als je in Peking bent natuurlijk!
Dat heb ik met rijst. Daar blijf ik ook niet voor thuis en ik red me prima in de rijstlanden zonder dat ik 'n hap rijst hoef te eten

Mij viel dus wel op dat veel groentes 'n spekvetsmaakje hadden. Dat maakt voor mij groente juist lekker, want ik hou niet zo van groente op zich. Maar als je die smaak niet lekker vindt dan wordt het dus wel lastiger denk ik.
Van reiskennissen van mij hoorde ik dat ze Vietnam niet echt leuk vonden wat bevolking betreft. Heel opdringerig en soms zelfs wat agressief. En het zijn geen zeikerds want ze reisden ook al door Marokko en India zonder daar extreem veel last van te ondervinden.
quote:rogue_1987 schreef op 31 juli 2013 @ 20:30:

Welke maand was jij er Vlinder? Hoe was het weer?

Wat heb je allemaal gezien?

Grappig dat jullie wel goed geslapen hebben in die nachttrein.

Wat houd SNP in?

Wat voor dingen at je daar allemaal?



Wij waren er in april. Wij hebben Peking, Xian, Chengdu, Liijang, Zhongdian, Kunming, Ping'an, Guilin, Yuangshuo Guangzhou bezocht.



Ik zag dat er nu ook een reis is bij SNP met deze bestemmingen maar de reis is wel iets gewijzigd.



SNP is een organisatie, onderdeel van de ANWB, die natuurreizen organiseert. De Chinareizen die ze organiseren bevatten ook veel natuur, het is fifty fifty. Het natuurgedeelte houdt wandelingen of fietstochten door rijstvelden, gebergtes in.



Tja, wat aten we er allemaal? Ik heb er onderdelen van beesten gegeten die ik normaal gesproken niet zelf klaar maak, de organen dus. En verder heb ik er kwal gegeten. Niet lekker maar ook niet vies, het heeft niet zo veel smaak. Wel een apart mondgevoel.'

En ik heb er varenschuiten gegeten, van die nog half opgerolde nieuwe bladeren. Smaakt een beetje als groene asperges.
Alle reacties Link kopieren
@Elninjoo: precies, dat was ook mijn ervaring met de bevolking van Vietnam. Soms trokken ze zelfs aan onze tassen en af en toe was dat erg irritant. En ik ben ook echt wel wat gewend maar dit was soms heel extreem.

Die gefrituurde groente was idd super in China. Herinner me dat ze overal "eggplant" hadden die erg lekker was ?!
Alle reacties Link kopieren
Hmm Vietnam valt dan voor mij af, van opdringerige mensen hou ik helemaal niet.

Ga nu naar bed maar kom morgen weer verder lezen.

Blijf vooral schrijven, alle info over China is welkom.
Ik heb jaren geleden een groepsreis van een maand gedaan, zelfde plekken dacht als die Vlinder hierbioven beschrijft. In juni, moest wel, was de enige tijd die ik kon. Prima te doen met weer! In peking prima, een dagje regen ofzo. In het zuiden warmer.



En ben vega, ook totaal geen problemen mee in het oosten, juist niet! Verder gaan op groepsreizen lang niet alleen maar stelletjes mee, vaak kan je de samenstelling van tevoren zien of je belt even.



En de nachttrein: je zal niet zo lekker slapen als thuis, maar boeien! Je bent op een hartstikke mooie reis!
O en GEEN koffer. Wordt afgeraden en is ook echt niet handig op een rondreis. Gewoon backpack.
Vietnam is ook ontzettend mooi. En Chinezen kunnen ook irritant zijn hoor, vergis je niet Dat zou echt het laatste zijn waar ik mn keuze van af zou laten hangen, zeker als je niet in je eentje gaat.
quote:bosje83 schreef op 31 juli 2013 @ 22:32:

@Elninjoo: precies, dat was ook mijn ervaring met de bevolking van Vietnam. Soms trokken ze zelfs aan onze tassen en af en toe was dat erg irritant. En ik ben ook echt wel wat gewend maar dit was soms heel extreem.

Die gefrituurde groente was idd super in China. Herinner me dat ze overal "eggplant" hadden die erg lekker was ?!Das wrsch hongshao qiezi, aubergine in een soort v rode saus. Das trouwens een aanrader voor de vegetariers die naar China gaan. Alles is wel heel olieachtig.
quote:reglisse schreef op 31 juli 2013 @ 22:22:

[...]



Op zich ben ik niet extreem principieel. Alleen ben ik al heel lang vegetarier en vind ik de smaak/textuur van vlees inmiddels echt heel vies. Dus soepeler worden zit er niet in, want ik krijg het gewoon niet weg. Maar meestal red ik me wel, ik blijf er in ieder geval niet voor thuis. Zelfde hier. Maar je vindt vast wel iets te eten. Desnoods wijs je gerechten en ingredienten aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven