Wat mee te nemen uit Frankrijk? (etenswaar)

12-10-2014 18:27 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Duidelijke titel; wat vind jij een must have als het gaat om voedingsmiddelen uit de Franse supermarkt?



Iets langer, binnenkort gaan werken met het gezin een paar dagen naar Frankrijk. Zelf heb ik altijd al de tik gehad om in het buitenland graag in de supermarkt rond te neuzen en van alles te proberen. Vele must have favorieten zijn er zo over de jaren ontstaan. Des te groter de supermarkt des te beter, dus wat dat betreft is ook Frankrijk met de hypermarches geen straf. Vlakbij ons verblijf is een hypermarche en die zal ongetwijfeld wel aan gedaan worden voor wat basics, verse broodjes voor ontbijt van de bakker etc. Zelf zal ik waarschijnlijk wel niet mee raken maar kan natuurlijk wel een lijstje mee geven. Natuurlijk kan ik het net eens afspeuren, maar be neem ook benieuwd naar ervaringen. Wat is bijvoorbeeld lekker? Ben voor veel in, al zullen producten waarvoor ik zelf aan de kook raak niet in het karretje komen voor mij. Koken zit er fysiek niet meer in, magnetron oven aan zetten is al vaak genoeg plannen. Mag op zich van alles zijn maar moet dus wel een kwestie zijn van pakken, open maken, hooguit in magnetron of oven schuiven en nuttigen maar.
when you wish upon a star...
Buiten de 3.000 soorten kaas en 7.000 flessen wijn kun je denken aan voorverpakte/mix voor crêpes, eendenlever(pastei), bevroren escargots, orangina en krielkip en scharreleenden. Eetsmakelijk!
Potje persillade! Slakkenkruiden/kruidenboterkruiden
Alle reacties Link kopieren
Wijn! En foie gras
Wij nemen altijd heerlijke limonades mee naar huis. Geen eten, maar wel heel erg lekker
Alle reacties Link kopieren
Wij sjouwen ons altijd een bult met aankopen uit zo'n hypermarchée, kaas van rauwe melk, paté's, zowel vers als in glas, rilette, wijn, piepkleine augurkjes, olijfolie, goede azijn, mayonaise, verse knoflook als het er is, witlof, de Franse witlof heeft nog de echte smaak, allerlei confitures, quiche-deeg, boter met grof zeezout, faisselle of twee grote bakken crème fraîche, héél veel toetjes en minstens tien blikken confit de canard en pakjes confit de foie. Voor mijn moeder neem ik behalve toetjes altijd kleine blikjes groenten mee, Cassegrain, ze kookt niet meer zelf maar ze warmt wel op.
verba volant, scripta manent.
Voedsel zou ik laten liggen. Stop de auto vol met champagne. Laurent Perrier of Ruinart. Proost.
Milka chocolademelk voor in de senseo! Is er in wit en melk en deze is wel echt lekker (itt de andere soorten chocomel uit de senseo).
Alle reacties Link kopieren
Boter. Niet om zo te eten maar ik vind de franse boter veel lekkerder dan die van onze supers.
quote:Desperate_Housewive schreef op 12 oktober 2014 @ 18:40:

Milka chocolademelk voor in de senseo! Is er in wit en melk en deze is wel echt lekker (itt de andere soorten chocomel uit de senseo). Of de poederchocolademelk van Milka! nog steeds spijt dat ik maar 1 verpakking mee heb genomen.... en Cote 'dor met fudge... echt heel lekker
Alle reacties Link kopieren
Wij nemen altijd pikante pizza olie mee. Hier vast ook ergens te krijgen maar deze is erg lekker :-)
Alle reacties Link kopieren
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Alleen van horen zeggen dat de eend in blik (confit de canard) erg de moeite waard is.



Wat niet mee te nemen is maar ik op straat wel heel lekker vond tussendoor zijn de crepes. Dan het liefst met kaas. Of met banaan en chocolade.



Wel daar lekker gegeten en gedronken maar nooit iets meegenomen uit Parijs.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
Ok, duidelijk had even moeten opmerken dat alcohol ook niet genuttigd wordt in huize Pixie. Mag niet bij mijn medicijnen en veel belangrijker; de smaak van alcohol staat me enorm tegen en weet het zelfs nog op te merken als het in voedsel verwerkt is. (Zo ooit een foutje in uitlevering kerstbroden opgemerkt en iedereen me maar voor gek verklaren want was zonder aldus bakker. Tot bakker de fout opmerkte....)



Qua ruimte laten liggen hoeft niet, Sinnombre, tenzij wel voor een weeshuis verslaafden een jaarvoorraad mee zouden nemen. Vader zal met mijn rolstoelbus die kant op gaan met enkel wat koffers, en hulpmiddelen. Past een enorme hoop in waar nodig.
when you wish upon a star...
Alle reacties Link kopieren
quote:Mylene_Valerie schreef op 12 oktober 2014 @ 18:55:

Alleen van horen zeggen dat de eend in blik (confit de canard) erg de moeite waard is.



Ja confit de canard is zeker de moeite waard en makkelijk in de oven op te warmen.
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mylene_Valerie schreef op 12 oktober 2014 @ 18:55:

Alleen van horen zeggen dat de eend in blik (confit de canard) erg de moeite waard is.



Wat niet mee te nemen is maar ik op straat wel heel lekker vond tussendoor zijn de crepes. Dan het liefst met kaas. Of met banaan en chocolade.



Wel daar lekker gegeten en gedronken maar nooit iets meegenomen uit Parijs.Confit is echt super, bovendien is het ook makkelijk als je onverwacht bezoek krijgt, tot nu toe heb ik nog niet meegemaakt dat iemand het niet wil eten, ik vraag het altijd wel vóór ik een blik openruk. Je kunt het in een pan warm maken of in de oven, je hoeft er niets aan te doen, het is botergaar en het is gekruid. In het overgebleven vet bak je de lekkerste aardappeltjes, bovendien bevat ganzen- en eendenvet geen cholesterol. Ik maak er altijd uienconfiture bij, of ik koop dat bij dezelfde winkel en verse rode kool met véél stukjes appel.
verba volant, scripta manent.
quote:Mylene_Valerie schreef op 12 oktober 2014 @ 18:55:

Alleen van horen zeggen dat de eend in blik (confit de canard) erg de moeite waard is.



Wat niet mee te nemen is maar ik op straat wel heel lekker vond tussendoor zijn de crepes. Dan het liefst met kaas. Of met banaan en chocolade.



Wel daar lekker gegeten en gedronken maar nooit iets meegenomen uit Parijs.



Inderdaad, confit de canard!

Limonadesiroop en dan vooral citroen!

Kaas vele soorten.
quote:MarianneDavids schreef op 12 oktober 2014 @ 19:02:

[...]





Confit is echt super, bovendien is het ook makkelijk als je onverwacht bezoek krijgt, tot nu toe heb ik nog niet meegemaakt dat iemand het niet wil eten, ik vraag het altijd wel vóór ik een blik openruk. Je kunt het in een pan warm maken of in de oven, je hoeft er niets aan te doen, het is botergaar en het is gekruid. In het overgebleven vet bak je de lekkerste aardappeltjes, bovendien bevat ganzen- en eendenvet geen cholesterol. Ik maak er altijd uienconfiture bij, of ik koop dat bij dezelfde winkel en verse rode kool met véél stukjes appel.Heb ik dus wel meegemaakt dat het bezoek het niet bliefde, of eigenlijk niet eens wilde proberen. Voor de kinderen had ik kip gemaakt. En toen zaten mijn kinderen aan de confit, en mijn gasten aan de kip!
mayonaise, vinaigrette en rillette



heb spijt dat ik van mayonaise niet meer ingeslagen heb, vind de nederlandse mayo zo laf smaken vergeleken bij de franse
makreel in mosterdsaus, zeker weten!!!



orangina is flauwekul, die koop je hier ook bij je supermarkt
Alle reacties Link kopieren
Als je van lekkere thee houdt kun je in de Franse Supermarché's echt flink inslaan met Twinings, dat is in NL veel beperkter te krijgen in allerlei smaken.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Menthe siroop







Gelée (ander merk is ook prima, zelfs huismerken zijn lekker)













En heel veel andere dingen



En geen eten, maar wel lekker:



quote:itsme1973 schreef op 12 oktober 2014 @ 19:15:

makreel in mosterdsaus, zeker weten!!!



orangina is flauwekul, die koop je hier ook bij je supermarkt Daar heb ik nog wat van liggen. Dat heb ik gekocht nav een tip van hier, maar dus nog nooit gegeten. Ik had het gisteren nog in mijn handen.
Alle reacties Link kopieren
quote:sandt2.0 schreef op 12 oktober 2014 @ 19:13:

[...]





Heb ik dus wel meegemaakt dat het bezoek het niet bliefde, of eigenlijk niet eens wilde proberen. Voor de kinderen had ik kip gemaakt. En toen zaten mijn kinderen aan de confit, en mijn gasten aan de kip!Ik hoef het mijn moeder ook niet voor te zetten, die vindt ook wild "eng" maar verder vinden de weinige familieleden en veel vrienden en kennissen het allemaal heerlijk. Het past ook goed bij deze tijd van het jaar, ook al is het geen wild. Paddenstoelen zijn ook lekker erbij, in december vind je meestal veel gedroogde paddenstoelen in de Franse supers, ik neem dan meestal mélange de silverstre, daar zitten allerlei soorten in.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:citronella schreef op 12 oktober 2014 @ 19:13:

mayonaise, vinaigrette en rillette



heb spijt dat ik van mayonaise niet meer ingeslagen heb, vind de nederlandse mayo zo laf smaken vergeleken bij de franseAH heeft tegenwoordig grote potten Franse mayo, die is prima.
verba volant, scripta manent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven