Wonen in Engeland

04-12-2014 12:34 102 berichten
Mijn man gaat naar alle waarschijnlijkheid een baan in Londen krijgen en wil dus verhuizen naar net buiten de stad. Op zich ben ik daar wel oke mee, ware het niet dat ik bang ben!



We hebben vier kinderen van dan acht (tweeling), zes en drie jaar. De oudste twee zitten in groep 4, hebben het fijn en zijn helemaal geworteld hier in Nederland. De derde zit in groep 3, begint een leven met hobby's en clubjes op te bouwen en de vierde zit nu nog op de peuterspeelzaal, maar tegen de tijd dat we zouden gaan is ze bijna klaar voor groep 1.



Het punt is: ik ben hier gelukkig. Mijn vriendinnen wonen op een aantal na in de buurt, mijn moeder zit om de hoek (vader is al overleden), zusje zit vlakbij en ik woon in een heerlijk huis. De oudste drie hebben het fijn op school met leuke vriendjes en halen goede resultaten. Kortom: we zijn blij!



Mijn idee was dat mijn man in Londen zou gaan werken en dat hij elk weekend op en neer vliegt naar huis, maar hij ziet dat niet zo zitten. Begrijpelijk. Voor mijn werk heb ik alleen internet nodig en maakt het niet uit waar ik woon, als ik mijn deadlines maar haal.



Eerlijk gezegd zie ik het helemaal niet zitten om voor onbepaalde tijd naar Engeland te verhuizen! Wie weet wat de leuke dingen van wonen in de buurt van Londen zijn? Waar moet ik op letten met betrekking tot scholen? Hoe is het voor kinderen om in Engeland op te groeien? Is het schoolsysteem heel anders dan het Nederlandse?



Lang verhaal kort: wie kan me vertellen hoe het is om te wonen met kinderen in de buurt van Londen?



(het ergste is dat Londen mijn favoriete stad is! Ik ben er dol op, maar ben ineens zo bang. Ik weet wat ik op moet geven en weet niet goed wat daar in de plaats voor zal komen...)
Ik zou niet meegaan. Niet alles voor een baan. Ik vind Londen geweldig, ben er heel vaak geweest, paar weken geleden nog, maar echt er wonen is toch heel andere koek. Familie in de buurt is fijn en ook leuk voor de kinderen. Dan zal hij heen en weer moeten reizen. Dat was eerst ook het plan begrijp ik.
Alle reacties Link kopieren
quote:ranonkel06 schreef op 04 december 2014 @ 14:25:

Hier speelde vorig jaar de vraag of wij wilden verhuizen naar de USA. Dit zag ik echt niet zitten, heb nooit de behoefte gehad om zo ver te wonen. Die veranderingen in ons leven komen vanzelf wel op ons pad, daarvoor hoef ik niet te verkassen. Ik ben honkvast en heb snel last van heimwee.

Daarnaast zou ik vrienden en familie erg gaan missen, en je bent niet zo 1-2-3 terug als het moet. En ons leven hier loopt prima, kinderen zitten op een fijne school, heb zelf mijn werk (en zou daar thuismoeder geworden zijn).

Plus dat mijn man veel van huis zou zijn, dus veel zou op mijn schouders terecht gekomen zijn.

Ik voel me regelmatig schuldig naar mijn man, omdat ik hem die kans 'ontnomen' heb, maar mijn leven 360 graden omdraaien zag ik echt niet zitten.Daar zou ik nou niet zo'n moeite mee hebben
Alle reacties Link kopieren
quote:hgjb266 schreef op 04 december 2014 @ 14:31:

Ik zou niet meegaan. Niet alles voor een baan. Ik vind Londen geweldig, ben er heel vaak geweest, paar weken geleden nog, maar echt er wonen is toch heel andere koek. Familie in de buurt is fijn en ook leuk voor de kinderen. Dan zal hij heen en weer moeten reizen. Dat was eerst ook het plan begrijp ik.Dat klinkt leuk als het voor een overzichtelijke periode is. Maar als man van TO permanent werk in Engeland wil hebben dan ontkom je er eigenlijk niet aan om te gaan verhuizen... elke week op en neer reizen, in een hotel slapen, dat is enorm vermoeiend en een aanslag op je gezinssituatie. Plus (nogmaals) dat je dan een heleboel extra kosten gaat maken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen eigen ervaring, maar wel de ervaring van mijn tante. Mijn oom werkte bij een groot internationaal bedrijf en toen de kinderen circa 7 en 11 waren trokken ze naar Engeland voor zijn baan. De kinderen hebben het in het begin wat moeilijk gehad, maar vooral die van 7 paste zich op die leeftijd goed aan en ze leren de taal razendsnel. Binnen het jaar waren ze geaard. Nog wel contact met mensen in Nederland, zeker als ze in december ook voor de feestdagen met familie weer naar Nederland kwamen. Mijn tante had het wat moeilijker. Zij had ook werk wat ze gewoon thuis kon doen waardoor ze soms wat opgesloten voelde in het huis, je hebt zeker in het begin toch minder sociale contacten. Ik appte haar net en een van haar tips is zo snel mogelijk te integreren door bijv dingen te doen op de school van je kinderen of in haar geval binnen de kerk. Zo word je onderdeel van de gemeenschap. En geef maar ook gewoon bij die mensen aan dat je het eng vind etc, dan nodigen ze je vaak uit en houden ze een beetje rekening met je. Oja, en misschien wat gek, maar ze zie ook dat het leven daar duurder is. Dus niet alleen woonkosten maar ook kleding en eten.

Ik zou het zelf wel moeilijk vinden om alles zo in dienst te laten staan van het werk de keuzes van mijn partner of man. Zijn werk heeft zo'n grote invloed op jouw leven en op het leven van je kinderen. Ik zou het echt alleen doen als je er zelf ook helemaal achter staat. En kijk, het voordeel van Londen is dat het dichtbij is, je kan zo naar Nederland. Maar de fysieke en daardoor emotionele afstand is wel echt een stuk groter dan nu, je zal je vrienden en familie minder vaak zien. Ik vind argumenten als "het is goed voor het CV en taal van de kids" iets minder relevant. Laat kinderen gewoon kinderen zijn. Ze passen zich vaak sowieso wel aan.
Ik zou het niet doen. Als je zoiets wilt dan moet je er echt beiden voor de volle100% achter staan, anders werkt het niet denk ik.
quote:madamepolish schreef op 04 december 2014 @ 14:44:

Ik zou het niet doen. Als je zoiets wilt dan moet je er echt beiden voor de volle100% achter staan, anders werkt het niet denk ik.Dit dus.
Een vriendin van mij is laatst met gezin naar Engeland verhuist. Zuid-Engeland, waarbij haar man op redelijke afstand woont van werk. Zij was het leven hier zat, en snakte naar verandering. Zij kan overigens daar zelf ook aan de slag op termijn. Ze hebben hun huis hier verhuurd, via een makelaar. Het is voor bepaalde tijd (ik meen 2 jaar).

Als het hen goed bevalt, dan zullen ze daar blijven.
Alle reacties Link kopieren
quote:sassafras schreef op 04 december 2014 @ 14:33:

[...]





Daar zou ik nou niet zo'n moeite mee hebben Ohja, haha! Dat is iets teveel (en meteen niks)
quote:Chloe15 schreef op 04 december 2014 @ 14:58:

Een vriendin van mij is laatst met gezin naar Engeland verhuist. Zuid-Engeland, waarbij haar man op redelijke afstand woont van werk. Zij was het leven hier zat, en snakte naar verandering. Zij kan overigens daar zelf ook aan de slag op termijn. Ze hebben hun huis hier verhuurd, via een makelaar. Het is voor bepaalde tijd (ik meen 2 jaar).

Als het hen goed bevalt, dan zullen ze daar blijven.Dat is een heel ander geval.
Je vraag gaat over scholing in Engeland en daar weet ik niet veel van, alleen dat het inderdaad duurder is en er grote verschillen in kwaliteit kunnen zitten. Ook het dagelijks leven is duurder. Zeker in omgeving Londen geef je een pond minstens zo makkelijk uit als een euro.



Ik zou niet gelijk met het hele gezin verhuizen. Je man kan ook een halfjaar/jaar pendelen en kijken hoe het hem bevalt: de baan, het land, alle onkosten, etc. Daarna kun je altijd nog kijken of je een verhuizing door wil zetten of niet (dan moet man maar weer een baan in NL vinden of blijven pendelen).



Maar de belangrijkste vraag is volgens mij of je überhaupt wil verhuizen. Aanpassen in het buitenland is niet altijd makkelijk. In Engeland spreken veel mensen ontzettend plat, wat moeilijk te verstaan is. Het is niet het Amerikaanse of BBC Engels van de tv.
Het ontzettend platte praten zal in een welgesteld forenzendorp net buiten Londen wel meevallen, denk ik.

Maar iets van een cultuurschok zal er toch wel zijn. Daar had ik me destijds op verkeken: Engeland is zo dichtbij, hoe groot zouden die verschillen nou zijn? Soms toch net wat groter dan ik had verwacht, dus Als je verhuist omdat je dat zelf graag wilt, is dat ook juist wel leuk, als je eigenlijk tegen je zin gaat misschien niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon zelf in Engeland, even buiten Londen. Ook buiten Londen zijn de huizen duur tenzij je echt op 1 uur of meer reizen van de stad gaat zitten. Vlak bij Londen wonen in een mooi, groen dorpje met goede verbindingen naar de stad willen veel mensen dus ook dat is niet goedkoop.

Scholen verschilt heel erg. Je hebt hele goede openbare scholen en ook hele slechte. In Londen zelf is het ellende want er is een enorm tekort aan plaatsen waardoor er elk jaar weer nieuwe scholen worden opgericht en je een school toegewezen kan krijgen die idioot ver van je huis ligt. Hoorde net nog verhaal van een vriendin. Zij woont in een goede buurt met een hele leuke school op 200 meter van haar huis. Die was echter al vol. Nu heeft ze een plaats aangeboden gekregen voor haar kind op een school die met het openbaar vervoer 45 minuten reizen is en in een achterstandswijk ligt. Nou dat wil je ook niet natuurlijk. Prive onderwijs dan maar. Maar dat is duur, heel duur. Vaak zeker zo rond de 15000 pond per jaar met uischieters naar boven en naar onder. En dat is dan x4 voor jullie.

Buiten Londen is de onderwijs situatie iets beter en zal je waarschijnlijk wel op een school in de buurt terecht kunnen maar huizen in de buurt van goede scholen in forenzendorpen zijn ook niet goedkoop.

Hoe verder je van Londen woont hoe goedkoper. Genoeg mensen die reistijden hebben van 2 uur heen en 2 uur terug. Ook binnen de stad is een uur reistijd enkele reis heel normaal.



Nu klinkt dit allemaal heel negatief besef ik. Ik heb het hier op zich echt prima naar mijn zin maar goedkoop is wonen hier niet. De salarissen liggen ook wel hoger maar uiteindelijk zal het niet veel schelen als je de kosten daar tegen afzet.
Alle reacties Link kopieren
Maar het belangrijkste is dat je nooit moet verhuizen naar een ander land als je het zelf niet wil. De kinderen zullen heus wel wennen en het hier ook naar hun zin krijgen uiteindelijk. Maar die overgangsperiode kan heel zwaar zijn en als je er niet allebei helemaal achter staat dan is het nog veel moeilijker.

Je hebt heel veel redenen om niet te verhuizen en maar 1 om wel te verhuizen: je man wil niet forenzen.

Als hij echter elke dag 8 uur werkt en nog 3 uur reistijd heeft en misschien ook nog regelmatig over moet werken dan zullen jullie elkaar doordeweeks ook nauwelijks zien. Dus dan zit je alleen thuis overdag ergens waar je helemaal niet wil wonen, niet in je droomhuis, geen familie in de buurt, nog niet veel vriendinnen... ik kan me voorstellen dat dit heel veel spanning geeft.

Is er in Nederland echt geen mogelijkheid voor je man om te werken?
Iedereen bedankt!



Mijn man werkte in Nederland voor het nummer 1 bedrijf in zijn werkveld. Hij heeft na jaren zich helemaal suf gewerkt te hebben ontslag genomen en zit nu tijdelijk thuis door een wereldwijd concurrentiebeding.



In de jaren dat mijn man werkte en we kinderen kregen was ik gewend om thuis alles alleen te doen met de kinderen en hem weinig te zien. Hij vertrok rond zevenen 's ochtends en kwam thuis rond een uurtje of half negen. Eenzaam was het niet, aangezien ik mijn netwerk dichtbij heb en er altijd wel iets te regelen viel als ik ineens met een kind naar de dokter moest ofzo.



In zijn werkveld is dus gewoon heel weinig te vinden in Nederland en het stomme is dat hij gewoon heel erg goed is in wat hij doet. Ik hink op twee benen: aan de ene kant heb ik liever een man die veel werkt en weinig thuis is, maar wel heel veel plezier heeft in zijn baan. Aan de andere kant is het gewoon zo jammer dat het werk dat hij zo leuk vindt nagenoeg op zijn gat ligt in Nederland, maar in het buitenland (GB, VS, Azië,) juist enorm goed gaat.



Azië vind ik te ver en in de VS heb ik al gewoond, maar daar wil ik mijn kinderen niet op laten groeien. Zelf heb ik het er fijn gehad hoor, maar het is een afgesloten hoofdstuk in mijn leven en ik wil er alleen nog voor vakanties komen. Hence: Londen.



Zelf ben ik voor een gedeelte Brits en heb veel meegekregen van de Britse cultuur in mijn opvoeding. De taal is ook geen probleem, maar ik weet van mezelf dat ik honkvast ben en snel last heb van heimwee. Ik kom vaak in GB (ander gedeelte) en voel me er fijn, maar niet zo fijn dat ik er zou willen wonen.



Ik wil mijn man zijn carrière niet ontnemen, maar wil mezelf niet op een ondergeschikte plek zetten. Ik neig echt heel erg naar forenzen en alles voor mezelf en de kinderen te laten zoals het is. Ik heb gewoon een heel fijn leven hier en ben eigenlijk domweg gelukkig...
Dan geef je zelf al het antwoord.
Alle reacties Link kopieren
En financieel is forenzen ook geen probleem?
Spectral, ik denk dat forenzen goedkoper is dan heel de bups naar Londen te verhuizen. We hebben hier een ontzettend fijn huis wat ik niet wil verhuren. Ik heb geen zin in gedoe met huurders en niet mijn eigen huis in te kunnen als we in Nederland zouden zijn. (mochten we emigreren)



Het soort huis dat voor ons geschikt zou zijn is duur, ook buiten Londen. Je betaalt al snel 6000 pond huur in de maand en daar komen schoolkosten en andere kosten voor levensonderhoud nog bij. Forenzen is stukken goedkoper!
Chloe, het grote verschil tussen jouw vriendin en mij is dat ik mijn leven hier absoluut niet zat ben. Integendeel.
Er zijn, denk ik, zat forensmogelijkheden. Je kunt 's middags met de Eurostar vertrekken en 's avonds ben je al in Nederland. Ik weet niet precies waar maar je kunt voor 23.00 in Rotterdam op het station staan. En ik denk dat de trein nog weer goedkoper gaat uitvallen dan het vliegtuig.

Volgens mij komt de Eurostar zelfs helemaal naar Nederland binnenkort, zonder dat je nog hoeft over te stappen in Brussel.
quote:liubi schreef op 04 december 2014 @ 19:59:

Er zijn, denk ik, zat forensmogelijkheden. Je kunt 's middags met de Eurostar vertrekken en 's avonds ben je al in Nederland. Ik weet niet precies waar maar je kunt voor 23.00 in Rotterdam op het station staan. En ik denk dat de trein nog weer goedkoper gaat uitvallen dan het vliegtuig.

Volgens mij komt de Eurostar zelfs helemaal naar Nederland binnenkort, zonder dat je nog hoeft over te stappen in Brussel.Op een goede dag kost een retourtje 39 euro (als je vroeg boekt!) En dat is 40 min vliegen. Daarvoor ga je toch niet met de trein? Zonde van je tijd en ook geld.
Je hebt je hele sociaal leven in Nederland, dan ga je toch niet in Londen zitten? Jij kunt af en toe 'n weekend naar hem en hij kan af en toe 'n weekend naar jullie. En dan moet ie maar proberen weer 'n baan in NL te zoeken in de tussentijd zodat ie er geen jaren hoeft te zitten.

Overigens werk ik bij 'n bedrijf waar we non-stop mensen uit o.a. GB over de vloer hebben en die vliegen vrijwel elk weekend naar huis en soms komt de vrouw over. Het is een stuk minder bewerkelijk dan emigreren en je hele leven opgeven.
quote:spitsmuisje schreef op 04 december 2014 @ 19:49:

Spectral, ik denk dat forenzen goedkoper is dan heel de bups naar Londen te verhuizen. We hebben hier een ontzettend fijn huis wat ik niet wil verhuren. Ik heb geen zin in gedoe met huurders en niet mijn eigen huis in te kunnen als we in Nederland zouden zijn. (mochten we emigreren)



Het soort huis dat voor ons geschikt zou zijn is duur, ook buiten Londen. Je betaalt al snel 6000 pond huur in de maand en daar komen schoolkosten en andere kosten voor levensonderhoud nog bij. Forenzen is stukken goedkoper!Voet bij stuk houden dan. Je man wil zonodig in Londen werken, dus hij doet op dat gebied z'n eigen zin al. Doe jij dan ook je eigen zin en blijf lekker in NL wonen. Als je wil, kun je elkaar vaak genoeg zien, ofwel hier ofwel daar. En af en toe 'n weekendje Londen is ongetwijfeld veel leuker dan er moeten wonen en je draai er vinden met al die kinderen die van alles moeten wat hier in NL al loopt.
Alle reacties Link kopieren
Als de inkomsten makkelijk die 6000pond kunnen dragen dan zal het forenzen ook geen probleem zijn inderdaad....
Kun je nagaan wat je overhoudt als je het grootste deel van die 6000 pond in NL kan uitgeven! Het onderhoud van 4 kinderen zal in Londen ook een pak duurder zijn dan hier waarschijnlijk. Neem aan dat het bedrijf wel 'n hotel voor man regelt tijdens de werkdagen? Hoeft ie zich ook niet druk te maken over schoonmaken en koken.
dubbel

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven