Wonen/werken op de canarische eilanden

17-12-2014 13:27 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie woont er of heeft er gewoond op de Canarische eilanden? Of is er goed bekend? Ik wil binnenkort met mijn gezin (man en baby) een aantal maanden tot een jaar op een van de Canarische eilanden verblijven. Graag zou ik tips/ adviezen ontvangen over onder meer de volgende onderwerpen: *welk eiland is aan te raden om te wonen en waarom? *welke plaatsen zou je aanraden om te gaan wonen of welke plaatsen juist niet? *hoe groot is de kans op werk/ waar is de grootste kans op werk? (Voor iemand die alles wil aanpakken). *Hoe vind ik een huurwoning? Wat is de huurprijs voor een 2 kamer appartement in een populaire buurt (Bij benadering). *hoe is het openbaar vervoer geregeld? (We hebben geen rijbewijs). *zijn er zaken die niet of moeilijk verkrijgbaar zijn op de eilanden of die gewoon handig zijn vanuit Nederland mee te nemen? Zijn er nog andere belangrijke zaken om rekening mee te houden? Alle reacties zijn welkom. Excuses voor de opmaak van mijn bericht. Ik forum momenteel mobiel en weet niet hoe ik dan alinea's kan maken..
Waarom wil je dat?



Gaan jullie beiden je baan opzeggen?
Alle reacties Link kopieren
Spreken jullie Spaans?
Misschien klinkt dit wat onaardig, en zo bedoel ik het niet, maar ben je al eens op de Canarische eilanden geweest? Een deel van de vragen zou je dan namelijk al kunnen beantwoorden. En het lijkt me toch wel handig om de plek waar je wil gaan wonen eens te bezoeken..
Alle reacties Link kopieren
Heb je je al opgegeven bij "ik vertrek"?

Past precies in hun straatje dit..
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie dit plan echt net net bedacht en is het nog maar een idee? Het klinkt nl niet of jullie hier echt goed over hebben nagedacht of al een duidelijk plan hebben?

(het lijkt me alleen al niet handig naar buitenland te verhuizen met kind terwijl geen van jullie twee een rijbewijs heeft)
Waarom wil je daar wonen als je nog geen idee hebt van het wonen, werken en leven daar?
Ik lees nu dat jullie geen rijbewijs hebben.

Dat is zeer onhandig.

Ga eerst allebei een rijbewijs halen, voordat je buitenlandplannen maakt.
Waarom wil je op de Canarische eilanden wonen als je niet weet op welk eiland?

Spreken jullie spaans? Wat voor werk zoek je?

Je weet dat de Canarische eilanden de hoogste werkeloosheid van Spanje hebben, zo´n 25%?

Wat uiteraard niet betekent dat het leven er niet goed kan zijn
Geen rijbewijs lijkt me nog wel het minste probleem...
Alle reacties Link kopieren
quote:riannerianne schreef op 17 december 2014 @ 13:31:

Waarom wil je dat?



Gaan jullie beiden je baan opzeggen?



Er zit een heel verhaal achter. Ik wil het wel even kort toelichten voor de beeldvorming.

Mijn man is van buitenlandse, niet-Europese afkomst. Aangezien ik geen (vast) contract kan krijgen op mijn werk, voldoe ik niet aan de voorwaarden van de IND om mijn man voorgoed naar Nederland over te laten komen.



De enige mogelijkheid om nu samen te zijn is om de zogenaamde EU-route te doorlopen. Heel kort door de bocht verkrijg ik bepaalde Europese rechten door een tijdje in een ander Europees land te wonen en te werken en aangezien we getrouwd zijn, krijgt mijn man daarvan afgeleide rechten. Als alles goed gaat, kunnen we dan via deze omweg uiteindelijk samen terug naar Nederland.



Aangezien veel voor de hand liggende Europese landen (zoals Belgie en Duitsland) de regels inmiddels ook weer hebben aangescherpt, vallen die voor ons af. Spanje hanteert wat soepelere regels. In eerste instantie wilden we dan ook naar het vasteland van Spanje. Echter zal het ook dan niet eenvoudig zijn werk te vinden. Aangezien het op de Canarische eilanden het hele jaar door mooi weer is en er dus altijd toeristen zijn, lijkt het mij dat ik hier nog de grootste kans heb om werk te vinden (in horeca/toerisme). Maar misschien vergis ik mij daar ook wel in.



We hebben overigens wel een spaarpot om het een tijdje uit te zingen. Maar het liefst wil ik zo snel mogelijk weer inkomen genereren.
Alle reacties Link kopieren
quote:minnimouse schreef op 17 december 2014 @ 13:34:

Spreken jullie Spaans?Ja, ik spreek goed Spaans, mijn man alleen vloeiend Frans, maar hij mag daar sowieso eerst niet werken.
Alle reacties Link kopieren
quote:n87 schreef op 17 december 2014 @ 13:34:

Misschien klinkt dit wat onaardig, en zo bedoel ik het niet, maar ben je al eens op de Canarische eilanden geweest? Een deel van de vragen zou je dan namelijk al kunnen beantwoorden. En het lijkt me toch wel handig om de plek waar je wil gaan wonen eens te bezoeken..Nee hoor, helemaal niet onaardig. Terechte opmerking. Zoals ik later heb bericht is het voor ons geen 'ik-vertrek-avontuur' voor de fun, maar de enige manier om op termijn samen te zijn met mijn gezin. Bovendien hebben we geen tijd om dit langdurig te plannen. Mijn man's toeristenvisum verloopt namelijk binnenkort.
Alle reacties Link kopieren
quote:muni schreef op 17 december 2014 @ 13:43:

[...]





Er zit een heel verhaal achter. Ik wil het wel even kort toelichten voor de beeldvorming.

Mijn man is van buitenlandse, niet-Europese afkomst. Aangezien ik geen (vast) contract kan krijgen op mijn werk, voldoe ik niet aan de voorwaarden van de IND om mijn man voorgoed naar Nederland over te laten komen.



De enige mogelijkheid om nu samen te zijn is om de zogenaamde EU-route te doorlopen. Heel kort door de bocht verkrijg ik bepaalde Europese rechten door een tijdje in een ander Europees land te wonen en te werken en aangezien we getrouwd zijn, krijgt mijn man daarvan afgeleide rechten. Als alles goed gaat, kunnen we dan via deze omweg uiteindelijk samen terug naar Nederland.



Aangezien veel voor de hand liggende Europese landen (zoals Belgie en Duitsland) de regels inmiddels ook weer hebben aangescherpt, vallen die voor ons af. Spanje hanteert wat soepelere regels. In eerste instantie wilden we dan ook naar het vasteland van Spanje. Echter zal het ook dan niet eenvoudig zijn werk te vinden. Aangezien het op de Canarische eilanden het hele jaar door mooi weer is en er dus altijd toeristen zijn, lijkt het mij dat ik hier nog de grootste kans heb om werk te vinden (in horeca/toerisme). Maar misschien vergis ik mij daar ook wel in.



We hebben overigens wel een spaarpot om het een tijdje uit te zingen. Maar het liefst wil ik zo snel mogelijk weer inkomen genereren.



Ah dat verklaart al meer

Op welke manier heeft België de regels aangescherpt als ik vragen mag?
Alle reacties Link kopieren
Poeh, dat is allemaal nog wat.



Op de Canarische eilanden is het inmiddels economisch ook erg moeilijk. Door het toerisme is dat wat later gegaan dan op het vasteland, begreep ik een tijdje terug van een kennis daar. Maar echt veel brood zit daar ook niet in.

Het lijkt me ook een stuk lastiger om werk te krijgen in een land waar het niet alleen net zo slecht gaat economisch (en in Spanje gaat het gewoon nóg slechter), de taal niet (goed) spreekt, de cultuur niet kent en ook daarom in alles een buitenstaander bent, dan hier in eigen land te accepteren dat het even tegenzit maar waar het tij ondertussen keert en jij op zoek kunt naar duurzamer werk.
Alle reacties Link kopieren
Maar is het dan niet makkelijker om hier alsnog achter een baan met contract aan te gaan dan de buitenland-route te doorlopen? Het lijkt me niet makkelijker om in een ander land als buitenlander werk te vinden, dan hier. En wat als het daar ook niet lukt? Dan heb je je spaargeld daaraan opgemaakt.

Voor zover ik weet is een jaarcontract met een bepaald inkomen ook voldoende.
Alle reacties Link kopieren
Moet je wel echt geld verdienen? Stel dat je ergens voor kost en inwoning zou kunnen werken, zou dat ook haalbaar zijn? Dan zou je misschien op een ecoboerderij of ander eco-project kunnen gaan werken. Die zijn er veel in Spanje.

Qua Canarische eilanden zijn er ook wel een paar van die ontzettende nederlandse cafe's (kroket van wim en ria, ofzo, zo heet het niet hoor, maar dat soort namen) misschien dat je daar makkelijk aan het werk komt? Lijkt me afschuwelijk, maar je moet wat
Poeh wat een ingewikkelde constructie.

Wat betreft toerisme heb je misschien gelijk maar toch is de werkeloosheid hoger dan op het vasteland van Spanje. Ik denk dat je sowieso naar een van de grootste eilanden moet kijken, Gran Canaria en Tenerife. Maar werk vinden zal zeker niet makkelijk worden.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb lang geleden op Gran Canaria gewerkt. De baan had ik al voordat ik er naartoe ging. Ik woonde in Puerto Rico. Qua huur was het prima op te brengen, was ook makkelijk om een woning te vinden. Een auto vind ik daar wel bijna noodzakelijk. Ik raad je aan om vanuit NL een baan te zoeken of eerst eens naar een van de eilanden te gaan om een beter beeld te krijgen en informatie in te winnen. De werkloosheid in Spanje is erg hoog, dus ik zou eerder naar bedrijven kijken waar je als buitenlander wat toe te voegen hebt.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
Oooh oke dat verandert de zaak wel, het is niet zomaar even een avontuurtje.

Ik kan je alleen info geven vanuit toeristen perspectief. Fuerteventura vind ik prachtig qua stranden maar echt geen reet te beleven. OV is ook niet denderend op de wat drukkere plekken na natuurlijk.

Lanzarote ook geen reet te doen.

Ik zou toch voor het vasteland kiezen eerlijk gezegd. Gebonden aan zo een klein eilandje lijkt me echt 3 keer niks.
Alle reacties Link kopieren
@Minnie



Nou ik zeg het eigenlijk verkeerd, Belgie heeft de regels niet zozeer verscherpt maar de regels zijn strenger dan andere Europese landen. En dan bedoel ik dat wat betreft de toelating van mijn man, uiteraard ben ik vrij om te gaan en te staan waar ik wil in Europa. Een voorbeeld is bijvoorbeeld dat je spaarpot wat gevulder moet zijn dan in andere Europese landen en dat de procedures veel meer tijd in beslag nemen.
Een (vaste) baan zoeken in NL is absoluut uitgesloten? Eerlijk gezegd denk ik dat dat makkelijker is dan een baan vinden in Spanje.
Alle reacties Link kopieren
Auto+rijbewijs is mijn inziens wel noodzakelijk, sommige plekken liggen echt in the middle of nowhere.
Alle reacties Link kopieren
quote:Moosey schreef op 17 december 2014 @ 13:48:

Moet je wel echt geld verdienen? Stel dat je ergens voor kost en inwoning zou kunnen werken, zou dat ook haalbaar zijn? Dan zou je misschien op een ecoboerderij of ander eco-project kunnen gaan werken. Die zijn er veel in Spanje.

Qua Canarische eilanden zijn er ook wel een paar van die ontzettende nederlandse cafe's (kroket van wim en ria, ofzo, zo heet het niet hoor, maar dat soort namen) misschien dat je daar makkelijk aan het werk komt? Lijkt me afschuwelijk, maar je moet wat
Alle reacties Link kopieren
quote:muni schreef op 17 december 2014 @ 13:51:

@Minnie



Nou ik zeg het eigenlijk verkeerd, Belgie heeft de regels niet zozeer verscherpt maar de regels zijn strenger dan andere Europese landen. En dan bedoel ik dat wat betreft de toelating van mijn man, uiteraard ben ik vrij om te gaan en te staan waar ik wil in Europa. Een voorbeeld is bijvoorbeeld dat je spaarpot wat gevulder moet zijn dan in andere Europese landen en dat de procedures veel meer tijd in beslag nemen.

Ik heb helemaal geen verstand hiervan hoor maar ik hoor links en rechts weleens dat het in België vele malen makkelijker is dan in Nederland. België is ook om de hoek en het vinden van een baan is stukken makkelijker dan in Spanje of de Canarische eilanden vrees ik.



Hoe lang moet je eigenlijk in zo'n land verblijven voordat je naar Nederland terug mag?



Hoop dat het je lukt, linksom of rechtsom!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven