Zouden jullie dit doen en hoe realistisch is dit plan?

30-05-2016 10:17 188 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de eerste instantie zouden wij niet op vakantie gaan omdat wij nog een beetje moesten wennen aan de drukte en prijzen van het hoogseizoen.

Inmiddels begint het toch wel te kriebelen en hebben wij besloten wel weg te gaan en zijn nu aan het kijken naar kroatie / Istrie en willen in 2 keer rijden.



Op school van dochter hebben wij geprobeerd om voor de vrijdag ochtend vrij te krijgen. Advies van de juf gewoon ziek melden.

Maar geloof niet dat dit de oplossing js.

Vandaag geprobeerd om officieel vrij te krijgen. Maar de school gaat hier niet actief in mee.

Wij zouden 3 dagen later weg kunnen gaan maar dan is het direct 200 euro duurder.

Evt zouden wij een dag later aan kunnen komen op de accommodatie maar dat kost ons een vakantie dat en we rijden dan op zaterdag (liever niet)



De derde optie is dochter eerder ophalen. Tot een uur of 10 's avonds doorrijden en de volgende dag rustig door naar de accomodatie.

De vraag is wel, is de overgang niet te heftig voor dochter en is dit haalbaar?

Hoe realistisch is dit plan?

Hoever zou je kunnen komen?

Waar kun je het beste overnachten?
Je hebt je toch gewoon aan de schoolvakanties te houden?
Alle reacties Link kopieren
Hoe oud is je dochter? Is ze gewend aan (lange) autoritten?
Alle reacties Link kopieren
Hoe oud is dochter?
Alle reacties Link kopieren
Kun je niet gewoon zodra de vakantie begint direct na school op weg gaan?
Alle reacties Link kopieren
Ze heeft alleen vrijdagochtend school? Als alles ingepakt is kun je toch meteen gaan rijden? Zeg dat je om 1 uur weggaat en je rijdt tot 10 uur, dan hoef je de zaterdag nog maar een stukkie.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:wyandotje schreef op 30 mei 2016 @ 10:20:

Kun je niet gewoon zodra de vakantie begint direct na school op weg gaan?Dit, ideaal juist: dochter is de ochtend op school dus jullie kunnen rustig de auto volpakken, en met die volgepakte auto haal je dochter van school en je gaat meteen op weg. Je overnacht ergens, en de volgende dag het laatste stuk. Ik zou er niet moeilijk over doen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter is 5 gewend aan auto rijden en vind de reis naar de vakantie toe helemaal geweldig. Sterker nog ze verheugd zich erop (Italië / Kroatie) rijden we ieder jaar
Alle reacties Link kopieren
op vakantie vertrekken is juist fijn zonder kind dat je voor de voeten loopt, die zijn toch altijd enigszins vertragend bij het inpakken en vertrekken.
Alle reacties Link kopieren
wanneer jullie officieel geprobeerd hebben om vrij te krijgen, dan zou ik niet gaan ziek melden. Want grote kans dat zij die melding dan gaan controleren.



Gewoon houden aan de officiële vakantietijden, net zoals iedereen.



Maar lange rijdagen zijn niet alleen vervelend voor het kind. Maar ook gevaarlijk en niet gezond voor de bestuurders. Mensen die hard werken en dan in 1 keer naar de vakantiebestemming willen rijden zijn levensgevaarlijk bezig.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Tja, zo werkt het nu eenmaal als je leerplichtige kinderen hebt. Soms zijn ze vrijdagmiddag wel al vrij voor de zomervakantie (bij ons in elk geval wel).



Als je per se zaterdag wilt aankomen, kun je altijd nog de hele nacht doorrijden. Of idd vrijdagmiddag/avond rijden tot laat en de volgende dag verder.



Wij hebben vorig jaar een nachtrit gemaakt, 's nachts om een uur of 12 vertrokken, na 2,5 uurtjes slaap. Istrië hebben we niet in 1x gehaald overigens, zijn onderweg 4 dagen in Oostenrijk blijven plakken. We waren om een uur of 2 in Karinthie, vanuit daar was het een paar dagen later nog een uur of 4 rijden naar Kvarner, de regio naast Istrië. Op zich viel het 's nachts rijden mij mee. Ik ben altijd helemaal hyper van opwinding als we eindelijk op vakantie gaan, dus dan kan ik wel een nachtje doorhalen. Mijn man en ik rijden dan om de beurt, dus je kunt af en toe onderweg nog even doezelen. De volgende avond vroeg naar bed en daarna ben ik weer fit.



In het verleden boekten wij nog wel eens een huisje in Oostenrijk in de wintersportvakantie. Meestal vertrokken we dan op zondag. Dan heb je veel minder last van files, omdat de meeste vrachtwagens in Duitsland ook niet op zondag mogen rijden en het meeste vakantieverkeer dan ook al voor je uit rijdt. En het is wel relaxed om zaterdag op je gemak in te pakken na je drukke afsluitende werkweek.
..
Alle reacties Link kopieren
Vrijdag ochtend heeft ze tot 1 uur school, ik zou haar vast wel om een uur of 11 kunnen halen.. voorheen reden wij altijd om een uur of 4 's ochtends weg.
Alle reacties Link kopieren
er wordt vaak geklaagd over scholen die niet meewerken, maar scholen mogen dit niet toestaan, en krijgen bij controle door leerplicht een waarschuwing, die bij meerdere incidenten tot een boete kan leiden, lijkt me zonde van het beetje geld dat scholen krijgen om alle maatschappelijke problemen op te lossen.

zo, dat moest er even uit



wat betreft je vraag : hoe oud is je kind, hoe ruim is je auto, wat zijn jullie al gewend, heb je airco of climate control, ga je kamperen of in een hotel, rijden beide ouders of maar 1? dat zijn allemaal factoren die meebepalen of het haalbaar is om het met 1 overnachting te redden. zonder overnachting zou ik echt niet doen, er gebeuren teveel ongelukken en de wegen in kroatie zijn niet zo goed als hier dus reken daar 1,5x de reistijd die je normaal zou rekenen (ben zelf een paar jaar terug naar porec in istrie geweest, 2 dagen rijden, onderweg gestopt om 6 uur te slapen, en dat was zonder kind en we waren bekaf bij aankomst). vakantie is duur, maar nog veel duurder als je er niet van geniet omdat je kapot bent of in de kreukels ligt omdat je te lang doorrijdt in de warmte...
Alle reacties Link kopieren
Als ze om 1 uur vrij is, zou ik gewoon dan vertrekken. Dat lijkt me heel relaxed. Vrijdag een rit en zaterdag en dan ben je er. Niet moeilijk doen met 2 uurtjes eerder ophalen, terwijl ze lekker de afsluitende spelletjes of film zitten te kijken.
..
Alle reacties Link kopieren
quote:Lilla schreef op 30 mei 2016 @ 10:23:

[...]





Dit, ideaal juist: dochter is de ochtend op school dus jullie kunnen rustig de auto volpakken, en met die volgepakte auto haal je dochter van school en je gaat meteen op weg. Je overnacht ergens, en de volgende dag het laatste stuk. Ik zou er niet moeilijk over doen.Precies dit. Heb je alle tijd om alles klaar te zetten en kan je meteen vanuit school door.
Alle reacties Link kopieren
quote:Zonnetje_van_de_dag schreef op 30 mei 2016 @ 10:23:

Mijn dochter is 5 gewend aan auto rijden en vind de reis naar de vakantie toe helemaal geweldig. Sterker nog ze verheugd zich erop (Italië / Kroatie) rijden we ieder jaarals je dit iederjaar doet, wat is dan je vraag? alleen of je haar van school weg kan/moet houden?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou t gewoon doen, en kijken hoe het loopt. Mocht het allemaal niet opschieten ben je in het ergste geval toch een dagje later op plaats van bestemming. Ook geen ramp. (En ik zou alvast met elkaar afspraken dat jullie dat ook doen als blijkt dat het voor jullie en/of dochter niet goed vol te houden is: niet gaan jagen en kost wat kost doorrijden, dat is niet leuk en wel gevaarlijk).

Maar volgens mij zou je het prima moeten redden.
Met vijf jaar mag je ze toch nog een paar uur per week thuishouden? Ik zou me daarop beroepen en gewoon gaan. Sowieso mist ze niets aan die laatste ochtend voor de vakantie.
Alle reacties Link kopieren
quote:Zonnetje_van_de_dag schreef op 30 mei 2016 @ 10:26:

Vrijdag ochtend heeft ze tot 1 uur school, ik zou haar vast wel om een uur of 11 kunnen halen.Haal haar gewoon om 13:00 uur op. Die paar uurtjes maken ook niet uit met rijden, ik snap niet dat je daarvoor perse moeilijk wilt doen.
Alle reacties Link kopieren
Overigens als wij vrijaf al zouden gaan rijden neemt man een paar dagen eerder vrij van zijn werk. Uitgerust gaan wij wel op vakantie. (We zorgen ervoor dat de auto een dag van te voren is ingepakt. De ochtend hoeven wij dan alleen maar te relaxen.. Word er eigenlijk best anthoisiast van.
Alle reacties Link kopieren
Die 2 uurtjes maken dan toch ook niet meer uit?



Tsja met een kind heb je je aan de vakantieperiodes te houden. Het is iet anders.

Volgens mij is het veel raarder om haar halverwege de ochtend op te halen, dan haar helemaal thuis te houden trouwens. Maar goed, mijn advies zou zijn om gewoon om 13.00 uur te vertrekken. Lekker lang doorrijden, ergens slapen en weer door...
Alle reacties Link kopieren
quote:Zonnetje_van_de_dag schreef op 30 mei 2016 @ 10:30:

Overigens als wij vrijaf al zouden gaan rijden neemt man een paar dagen eerder vrij van zijn werk. Uitgerust gaan wij wel op vakantie. (We zorgen ervoor dat de auto een dag van te voren is ingepakt. De ochtend hoeven wij dan alleen maar te relaxen.. Word er eigenlijk best anthoisiast van.Ja joh, stel je die ochtend nog even een leuk lunchpakketje voor achter in de auto samen, en voor je dochter een eigen tasje/doosje met meuk van de action. Vermaakt ze zich ongetwijfeld een groot deel van de autorit mee
Alle reacties Link kopieren
quote:movamoba schreef op 30 mei 2016 @ 10:29:

[...]

als je dit iederjaar doet, wat is dan je vraag? alleen of je haar van school weg kan/moet houden?



Mijn vraag is dit niet een te heftige overgang school en dan zoef door naar de vakantie?

Tot hoe ver kun je realistisch rijden?

Vorige keer toen wij naar Kroatië gingen reden wij tot de grens van Slowakije. Maar denk niet dat dit realistisch is als je pas om 1 uur gaat rijden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lilla schreef op 30 mei 2016 @ 10:33:

[...]





Ja joh, stel je die ochtend nog even een leuk lunchpakketje voor achter in de auto samen, en voor je dochter een eigen tasje/doosje met meuk van de action. Vermaakt ze zich ongetwijfeld een groot deel van de autorit mee Ze zij al ik wil weer lang auto rijden want dan krijg ik cadeaus ????
Alle reacties Link kopieren
quote:Zonnetje_van_de_dag schreef op 30 mei 2016 @ 10:34:

[...]





Mijn vraag is dit niet een te heftige overgang school en dan zoef door naar de vakantie?

Tot hoe ver kun je realistisch rijden?

Vorige keer toen wij naar Kroatië gingen reden wij tot de grens van Slowakije. Maar denk niet dat dit realistisch is als je pas om 1 uur gaat rijden.



Met mijn ouders reden wij het vroeger in 1x, echtef waren wij toen wel ouder dan jou kind nu is. Mijn ouders wisselde het rijden elke zoveel uur af en als de een reed 's nachts sliep de ander. Wel stopte we halverwege voor een lange pauze om even "bij te tanken" en daarnaast sliepen allebei mijn ouders tot kort voor het vertrek zodat ze voldoende slaap hadden om aan de rit te kunnen beginnen, de auto was dan de dag ervoor ook al ingepakt.

Hoe haalbaar dat voor jullie is en in hoeverre jullie/jullie kind die overnachting nodig heeft kunnen jullie zelf het beste inschatten denk ik

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven