Alcoholisme aantonen

08-08-2015 09:59 146 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie kan mij helpen hoe ik het beste kan aantonen dat mijn man alcoholist is.

Hij zegt van niet maar drinkt elke dag voor het eten 4-5 halve liters bier 1-2 glazen sherry en een halve fles wijn tot soms een hele fles wijn tijdens het eten, na het eten drinkt hij weer bier door of sherry maar niet altijd.



Ik wil scheiden en kunnen aantonen dat hij te veel drinkt hij vormt een gevaar voor mijn zoontje van 5 jaar.



Wat kan ik het beste doen ik heb al foto's gemaakt en bewaar de bonnen van de ah waarop alle alcohol staat hebben jullie tips?



Bedankt alvast.

Beste Allemaal,



Bedankt voor de vele reacties.

Mijn man zit al 3 jaar werkeloos thuis op de bank en is altijd al een stevige drinker geweest tevens is hij zeer lui en doet werkelijk niets. Als ik werk weet ik ook niet 100% zeker of hij niet drinkt. Hij dreigt met co ouderschap en de kinderbescherming en wil me mijn kind afpakken hij is geestelijk ziek. Gesprekken heb ik gehad met de huisarts en die geeft ook aan dat hij depressief is. Mijn man heeft een narcistisch karakter en wil altijd dwars zitten tevens is hij super chagrijnig e.d. Het is niet zo makkelijk om zo maar weg te gaan en je kind uit z'n vertrouwde omgeving te halen maar ik weet dat het moet dat het zo niet langer kan. Ik wil absoluut dat mijn zoon z'n vader ziet hoor maar ik wil geen risico dat hij met mijn kind in de auto stapt en dat hij niet goed op mijn zoon let. Mijn man vind zichzelf geen alcoholist dus dat is extra moeilijk om tegen aan te praten ik pak hem nu wel hard aan dat hij naar de dokter moet of dat ik anders ga scheiden maar dat heeft weinig effect. S morgens als hij wat minder alcohol in z'n bloed heeft gaat hij slijmen en zegt hij je gaat toch niet bij mij weg he schat je moet mij maar gewoon toleren hoe ik ben dat is toch niet erg e.d.

09-08-2015, 10:15
anoniem_246893 wijzigde dit bericht op 09-08-2015 11:22
Reden: Aanvulling
% gewijzigd
Nogmaals: waarom wordt er geen hulptraject gestart voor man/vader? Alcoholisme is een ziekte. In het later toegevoegde verhaal van TO lees ik ook heel andere problemen. Is alcoholmisbruik het hoofdprobleem?



Verder word ik een beetje triest van sommige beweringen hier, maar goed, ik ken dan ook maar heel weinig mensen die veel drinken en ook nog eens de volledige controle over hun drankgebruik hebben. Volgens mij bestaat dat niet, maar dat is hier off-topic.
quote:barbaracartland schreef op 09 augustus 2015 @ 20:50:

Nogmaals: waarom wordt er geen hulptraject gestart voor man/vader? Alcoholisme is een ziekte. In het later toegevoegde verhaal van TO lees ik ook heel andere problemen.

Klopt helemaal. Alcoholisten/mensen met een verslaving worden standaard gezien als criminelen/foute mensen terwijl er aangetoond is dat het een ziekte is.

Ik opperde ook al in het begin of het niet een beetje een cover up is voor het feit dat TO zich niet meer fijn voelt in deze relatie.



Verder is alcoholisme een hele geniepige ziekte die heel onschuldig begint.

Het gaat echter meer om de rede waarom je drinkt dan perse de hoeveelheid zeg maar.

Zoals ik al zei, probleemdrinkers drinken niet puur omdat we het lekker vinden.

(Je hebt niet pas een probleem als je 2 flessen per dag wegdrinkt)



Nee, ik denk niet dat iedereen die af en toe te veel drinkt meteen een alcoholist is. Zo simpel werkt dat niet. Nogmaals 'normale' drinkers drinken waarschijnlijk omdat ze het lekker vinden.

Dat doe je met chips ook wel eens, iedereen vreet wel es een hele zak leeg. Dan ben je niet meteen eetverslaafd.

Het zit bij verslaving helaas wat complexer in mekaar...

Maar goed, ik wil niet in discussie gaan ;) ...



(Ik wil niet opscheppen maar dit soort verhalen zijn best wel confronterend maar ik besef me ook weer heel erg dat ik echt net op tijd ingegrepen heb...)
quote:pausini schreef op 08 augustus 2015 @ 12:42:

[...]



Maar je hebt ze natuurlijk wel, mensen die spiritus, aftershave of ruitenvloeistof (!) drinken bij gebrek aan beter.

Dat zijn de hardcore-addicts ;) .



Is bij mij ook zo hoor, niet drinken is echt niet zo moeilijk. (Eerste paar maanden wel, een gewoonte omzetten is niet zo makkelijk)

Ik kom ook gewoon nog in cafés. Echter ik kan er niet eentje nemen want dan verlies ik de controle. En op momenten dat ik niet lekker in mn vel zit of iets moet doen wat ik eng vind dan is het wel lastig.

Vandaar dat ik dus ook niks in huis heb...ik heb tot nu toe die lastige momenten weerstaan maar ik neem toch het zekere voor het onzekere...



Maar goed ik vraag me af of dat bij de nan van TO zou werken, alles de deur uit. Zeker zolang hij er zelf niet achter staat/door heeft dat hij verkeerd bezig is...
Alle reacties Link kopieren
Mijn man weigert een hulp traject en heeft nergens last van zegt hij.

Hij zit 7 dagen per week op de bank voor de tv en doet en wil niks doen, ik werk 4-5 dagen per week.

Ik ben al met de huisarts in gesprek. Alcohol is niet het enige probleem waarom ik wil stoppen met de relatie. Verder kan ik niet zo vaak reageren want hij houd mij sterk in de gaten en is super jarloers en controleert alles wat ik doe helaas.



Thuis zitten en niks meer doen is ook echt niet gezond hij krijgt allemaal lichamelijke klachten.

Het is een soort emotionele mishandeling manipuleren en dwarsliggen is zijn hobby daar geniet hij van.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mik-22 schreef op 09 augustus 2015 @ 21:53:

Mijn man weigert een hulp traject en heeft nergens last van zegt hij.

Hij zit 7 dagen per week op de bank voor de tv en doet en wil niks doen, ik werk 4-5 dagen per week.

Ik ben al met de huisarts in gesprek. Alcohol is niet het enige probleem waarom ik wil stoppen met de relatie. Verder kan ik niet zo vaak reageren want hij houd mij sterk in de gaten en is super jarloers en controleert alles wat ik doe helaas.



Thuis zitten en niks meer doen is ook echt niet gezond hij krijgt allemaal lichamelijke klachten.

Het is een soort emotionele mishandeling manipuleren en dwarsliggen is zijn hobby daar geniet hij van.Wegwezen! Dit is geen leven. Jij bent alleen aan het geven. Je krijgt er niets voor terug. Dat is niet de bedoeling in een gelijkwaardige relatie.
quote:cijfernerd schreef op 09 augustus 2015 @ 13:32:

[...]





Het trieste is,dat in gezinnen waar dit voorkomt,het vaak overgaat van vader op zoon.

Niet raar natuurlijk,de zoon weet niet beter dan of het normaal is dat pa geen werk heeft en de hele dag zuipt.



Kan idd. overgaan van vader op zoon maar niet om wat jij zegt maar om het feit

dat deze ziekte helaas erfelijk is... (is bij mij ook zo...)



Mik, ik ben geen expert dus ik ga niet diagnostiseren dat jouw man werkelijk een Alcoholist is...

(nogmaals dat zit iets complexer in mekaar dan enkel te veel drinken) maar ik denk dat je

beter voor jezelf kan kiezen.

Klinkt krom maar mocht het wel zo zijn dat jouw man een drankprobleem heeft is dit

een harde manier om duidelijk te maken dat je het zat bent, maar mijns inziens zijn harde manieren

de enige manier om hem inzicht te geven...

Sterkte!!
Alle reacties Link kopieren
Om te scheiden heb je geen bewijs nodig. Hup naar een advocaat. Scheiding in gang zetten en voorlopige voorzieningen aanvragen.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
quote:phoebe1982 schreef op 10 augustus 2015 @ 11:10:

[...]





Kan idd. overgaan van vader op zoon maar niet om wat jij zegt maar om het feit

dat deze ziekte helaas erfelijk is... (is bij mij ook zo...)



Mik, ik ben geen expert dus ik ga niet diagnostiseren dat jouw man werkelijk een Alcoholist is...

(nogmaals dat zit iets complexer in mekaar dan enkel te veel drinken) maar ik denk dat je

beter voor jezelf kan kiezen.

Klinkt krom maar mocht het wel zo zijn dat jouw man een drankprobleem heeft is dit

een harde manier om duidelijk te maken dat je het zat bent, maar mijns inziens zijn harde manieren

de enige manier om hem inzicht te geven...

Sterkte!!



Er kan sprake zijn van erfelijkheid.

Maar het milieu waarin je opgroeit,speelt wel zeker een rol.
Klopt wel denk ik... in mijn familie is ook altijd aardig wat gedronken.

En als je dan ook de pech hebt dat je wat gevoelig bent ervoor dan is dat idd. dubbel...
Alle reacties Link kopieren
Mik, dit is toch geen leven vrouw.

Heb je iets aan onze reacties? Je werkt dus daar kun je toch wel reageren of heb je geen vraag meer?
Hatsjikideee...
,,,
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties idd ik ga ermee stoppen dit was het laatste zetje wat ik nodig had. Ik tolereer niet dat hij zo veel drinkt en niet naar z'n zoon omkijkt en alleen naar ontevreden op de bank zit. Ik geef nu al jaren alles maar krijg niks terug nog geen aardigheidje of hartelijkheidje, zelfs niks voor mijn verjaardag! Hij manipuleerd gewoon door en is gemeen ik kan er niet meer tegen dus kies nu eens na 6 jaar huwelijk voor mezelf. Het zal nog een zware strijd worden denk ik maar het moet helaas.
alcoholisme is niet zo simpel bloemetje. als het slechts een "keuze" zou zijn dan was het niet voor wijdverspreid probleem. Genen, sociale, psychische, verstandelijke factoren spelen ook een rol
dubbel
quote:bloemetje77 schreef op 10 augustus 2015 @ 21:46:

[...]





Je kan het 1000 x een ziekte noemen maar je komt daarmee alleen maar over alsof je er zelf geen verantwoordelijkheid voor neemt. Voor mensen die opgegroeid zijn met een alcoholistische ouder komt jouw gehamer op "ziekte" raar over, op mij in ieder geval wel. Mijn vader was niet ziek, hij is gewoon een slappe vent die de realiteit niet onder ogen durfde komen en zijn verantwoordelijkheid niet nam.



Ik denk dat elk verslavingsverhaal anders is. In mijn beleving was het wel een ziekte, maar dat is wellicht makkelijker gezegd omdat desbetreffende zieke uiteindelijk (na jaren) nu niet meer ziek is. En dat is door hulp uit de omgeving gekomen en daarom vind ik dat ook zo belangrijk. Maar volgens mij speelt hier inderdaad meer dan alleen alcoholgebruik en is dit geen goede omgeving voor een kind.
Daarnaast is alcoholverslaving heel complex, ook omdat alcoholgebruik (in tegenstelling tot heroine, bijvoorbeeld) gewoon geaccepteerd is. Net zoals gezellig een avondje doorzakken. Het maakt dat eerste signalen soms helemaal niet waargenomen worden.
quote:sabbaticalmeds schreef op 10 augustus 2015 @ 21:50:

alcoholisme is niet zo simpel bloemetje. als het slechts een "keuze" zou zijn dan was het niet voor wijdverspreid probleem. Genen, sociale, psychische, verstandelijke factoren spelen ook een rol



Ziekte, genetisch, geen ziekte, emotionele issues. Heel zielig maar een ieder die er naast staat lijdt eronder. Kinderen, familie, relaties. En dat begint al bij die paar wijn die áltijd bij het eten moeten.

Voor een ieder die te maken heeft met een alcoholist is het wel degelijk heel simpel. Dat zou het althans moeten zijn. Namelijk je realiseren dat die ander een probleem heeft, waar jij helemaal niets aan kan doen maar wel onder lijdt. Het enige dat je kan doen is jezelf uit de dramadriehoek halen.



Dit geldt voor TO Ook.
quote:bloemetje77 schreef op 10 augustus 2015 @ 23:35:

[...]





Ziekte, genetisch, geen ziekte, emotionele issues. Heel zielig maar een ieder die er naast staat lijdt eronder. Kinderen, familie, relaties. En dat begint al bij die paar wijn die áltijd bij het eten moeten.

Voor een ieder die te maken heeft met een alcoholist is het wel degelijk heel simpel. Dat zou het althans moeten zijn. Namelijk je realiseren dat die ander een probleem heeft, waar jij helemaal niets aan kan doen maar wel onder lijdt. Het enige dat je kan doen is jezelf uit de dramadriehoek halen.ja dat zal ik niet ontkennen. En je oplossing is ook de enige die effectief is
quote:Mik-22 schreef op 10 augustus 2015 @ 21:50:

Bedankt voor alle reacties idd ik ga ermee stoppen dit was het laatste zetje wat ik nodig had. Ik tolereer niet dat hij zo veel drinkt en niet naar z'n zoon omkijkt en alleen naar ontevreden op de bank zit. Ik geef nu al jaren alles maar krijg niks terug nog geen aardigheidje of hartelijkheidje, zelfs niks voor mijn verjaardag! Hij manipuleerd gewoon door en is gemeen ik kan er niet meer tegen dus kies nu eens na 6 jaar huwelijk voor mezelf. Het zal nog een zware strijd worden denk ik maar het moet helaas.



Je kunt het! Kies voor jou en je kind, ook ik ben gescheiden van zo'n man en het was de beste keuze ooit!

Het was even pittig en je moet een jaartje sterk in je schoenen staan maar oooooooooh de rust die je ervoor terug krijgt.

Kom op zet 'm op! Tis niet alleen een alcoholist maar ook gewoon een vervelende pestkop, er zijn ook alcoholisten die wel lief voor je zijn,die wel cadeaus geven en vijf dagen per week werken en ook nog je kind in bad doen, beloon dit vreselijke figuur niet door te blijven en red je zoon uit die puinhoop.
quote:bloemetje77 schreef op 10 augustus 2015 @ 21:46:

[...]





Je kan het 1000 x een ziekte noemen maar je komt daarmee alleen maar over alsof je er zelf geen verantwoordelijkheid voor neemt. Voor mensen die opgegroeid zijn met een alcoholistische ouder komt jouw gehamer op "ziekte" raar over, op mij in ieder geval wel. Mijn vader was niet ziek, hij is gewoon een slappe vent die de realiteit niet onder ogen durfde komen en zijn verantwoordelijkheid niet nam.



Ja, je kan het 'verslavingsgen' hebben, dat heb ik zelf ook heb ik in mijn uitgaansperiode wel gemerkt. Beangstigend. Maar je bent er zelf bij wat je ermee doet en of je over de zelfreflectie beschikt om in te zien dat je gedrag niet gezond is.



En in mijn ogen ben je alcoholist op het moment dat je niet meer zonder kan. Daar is niks complexs aan. En dat kan al bij 1 biertje per dag zijn "even uitpuffen na het werk". Als dat altijd móet en je anders sjagrijnig wordt ben je in mijn ogen alcoholist.



Wat TO betreft, los van het alcoholisme lijkt jouw man mij een onmogelijk persoon om mee te leven. Maak filmpjes als hij dronken is, liefst elke dag, neem op wat hij zegt tegen je over kind afpakken en andere gekke praat. En als je genoeg bewijsmateriaal heb moet je gaan. Je kind vergeeft het je nooit als je blijft.



Dat dit een ziekte is is wetenschappelijk aangetoond. Bij alcoholisme zijn bepaalde receivers in je hersenstam niet goed/ziek.

Ja daar kan je je achter verschuilen maar dat hoeft niet. Je kan ook verantwoordelijkheid nemen en dat doen ook genoeg mensen met een alcoholprobleem. (Waaronder ondergetekende)

Ik vind het aardig kort door de bocht om ee maar vanuit te gaan dat iedereen met een alcoholprobleem zich verschuilt 'achter wat de wetenschap zegt'.



(Zoals ik al zei, er is helaas veel onbegrip over deze aandoening)
quote:sabbaticalmeds schreef op 10 augustus 2015 @ 21:50:

alcoholisme is niet zo simpel bloemetje. als het slechts een "keuze" zou zijn dan was het niet voor wijdverspreid probleem. Genen, sociale, psychische, verstandelijke factoren spelen ook een rol

Juist.

En ik noem het complex omdat het een progressieve ziekte is. Je drinkt niet om de smaak maar om het gevoel en omdat het emoties afzwakt.

En (daar zit het gevaar) dat 'magische' gevoel' krijg je eerst na 2 drankjes, dan 3, 5 enzovoort. (En dat is dus slecht voor je lichaam)
Ik snap die erfelijkheid niet zo goed. Als je opgroeit met ouders die alcoholist zijn, kan je ook besluiten om nooit zo te worden en dus gewoon niet zoveel te zuipen. Toch?
Nee zo werkt het helaas niet helemaal. Is makkelijker gezegd dan gedaan. Zoals ik al zei is er bij alcoholisme in de hersenen een kleine afwijking in vergelijking met mensen die dat niet hebben.

Bovendien is het iets heel geniepigs waarvan je zelf vaak niet eens door hebt dat het niet goed zit of het wordt heftig ontkent zodat je je niet realiseert dat je er gevoelig voor bent.

Dat weet ik ook nog niet zo lang bij mezelf. Echter toen ik erachter kwam viel het kwartje en toen heb ik gelijk ingegrepen.



Beetje lastig uit te leggen maar helaas is het niet zo simpel als het lijkt.
Maar die afwijking komt toch doordat je al teveel drinkt? Dat doe je dan toch zelf?



Sorry, ik ben een van de mensen die geen begrip heeft voor alcoholisme, merk ik. Dit topic is ook niet echt de plaats voor deze discussie



Ik wil wel even zeggen Phoebe, dat ik het knap van je vindt dat jij er nog op tijd bij was en je gedrag hebt kunnen veranderen.
quote:Isabela schreef op 11 augustus 2015 @ 10:40:

Maar die afwijking komt toch doordat je al teveel drinkt? Dat doe je dan toch zelf?



Sorry, ik ben een van de mensen die geen begrip heeft voor alcoholisme, merk ik. Dit topic is ook niet echt de plaats voor deze discussie



Ik wil wel even zeggen Phoebe, dat ik het knap van je vindt dat jij er nog op tijd bij was en je gedrag hebt kunnen veranderen.

De grote valkuil bij verslaving is denk ik dat mensen denken dat ze controle hebben over hun drinken. Zij kunnen zo stoppen, als het moet. Totdat ze ervoor staan en blijkt dat de verslaving de controle heeft. Tegen die tijd is het al volkomen uit de hand gelopen en is de afhankelijkheid (geestelijk en lichamelijk) groot.



Ik ben zelf niet verslavingsgevoelig maar heb een verslaafde zus. En na 2,5 jaar aanmodderen heb ik me ook uit die relatie losgemaakt, want je gaat er zelf ook aan onderdoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven