allergisch voor katten

18-01-2017 09:20 307 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik ga binnekort samenwonen met mijn vriend heel erg zin in maar er is een probleempje

ik ben allergisch voor katten en hij heeft er twee hoe los ik dit op

kan ik van hem vragen de katten weg te doen

haal de op later weg ivm herkenbaarheid,maar alvast bedankt voor de reacties
Ik krijg soms het idee dat katteneigenaren denken dat een allergie voor katten hetzelfde zou betekenen als een hekel hebben aan katten....



TO, hoe ernstig is je allergie? Kan je nu wel thuis komen bij je vriend, heb je geen last van allergie als hij bij jou is? Kan je het af met medicijnen?



Persoonlijk kan ik niet eens even binnen zijn bij mensen die katten hebben, hoe goed er ook schoongemaakt is. Maar ik vind katten geweldig. Gek genoeg kon ik tijdens mijn zwangerschappen er beter tegen en toen heb ik heel wat poezenbeesten geknuffeld (maar altijd buiten, daarna direct handen wassen en andere kleren aan).
Alle reacties Link kopieren
quote:Labyrint schreef op 18 januari 2017 @ 10:08:

Ik krijg soms het idee dat katteneigenaren denken dat een allergie voor katten hetzelfde zou betekenen als een hekel hebben aan katten.....Ja, inderdaad, allergisch zijn voor katten is geen keuze hè? Maar bij sommige mensen leiden katten tot serieuze gezondheidsproblemen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
quote:SpringDing schreef op 18 januari 2017 @ 10:05:

[...]





Een huisdier weg doen omdat je prins(es)je belangrijker is, wat denk je zelf?



Maar, je hebt in zoverre gelijk, dat het dier beter af is bij mensen die er echt om geven ipv het te zien als product dat je in kunt ruilen.Jij legt mij woorden in de mond die ik niet gezegd heb. Er zijn ook alternatieve oplossingen te bedenken. Ik vind jouw oplossing waarbij je een kind met een handicap 'weg doet' (jouw woorden, niet de mijne) echt verwerpelijk. En dan kun je wel zo neerbuigend doen over mensen die voorstellen de kat weg te doen, maar je bent zelf geen haar beter.
Alle reacties Link kopieren
Maar als een kat voor enorme gezondheidsproblemen zorgt, wat moet je dan?
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
quote:Labyrint schreef op 18 januari 2017 @ 10:08

Gek genoeg kon ik tijdens mijn zwangerschappen er beter tegen en toen heb ik heel wat poezenbeesten geknuffeld (maar altijd buiten, daarna direct handen wassen en andere kleren aan).Off topic, maar dat had ik tijdens mijn eerste zwangerschap ook! Je immuunsysteem wordt deels op non-actief gezet en dat kan ervoor zorgen dat je tijdelijk niet/minder allergisch bent. Ik had wel dat oude allergiën, waar Ik als kind al overheen gegroeid was weer tijdelijk terug kwamen helaas.
Alle reacties Link kopieren
ik blijk zelf alergisch voor m'n kat. dan maar wat vaker stofzuigen en een alergiepil erin. nooit dat mn beestje de deur uit gaat!
Alle reacties Link kopieren
quote:absor schreef op 18 januari 2017 @ 09:50:

[...]





Euh....zo kan het zijn



Helaas werkt het zo niet altijd met allergien

Andere optie, je groeit er niet overheen , (langdurige) blootstelling maakt het juist erger en je lijf reageert al bij de allerkleinste trigger



Denk ook maar aan latex allergie, pinda allergie enz



Ik heb familie die in anafylactische shock kan raken van kiwi sporen



Jawel, ok ik wilde het niet persoonlijk maken maar ik ben dus zelf altijd allergisch geweest voor katten en huismijten (klachten, daarna getest bij huisarts). En na een aantal jaren inmiddels weinig tot geen last meer, we hebben zelf een (behoorlijk harige) kat namelijk, die had mijn partner al. Ik knuffel er zelfs vaak mee. Oja en de anti allergie stofzuiger werkt perfect voor ons.



Daarnaast heb ik een familielid die had vroeger als kind altijd zwaar astma met bewezen katten- en honden allergie, en heeft al jaren nergens meer last van. Helemaal overheen gegroeid en die logeert regelmatig bij ons zonder problemen, en kat komt altijd bij zijn voeteneind liggen.

En ik ken nog meer mensen zelfs die de laatste jaren geen allergie meer hebben voor katten terwijl ze dat voorheen wel hadden, een collega en een kennis.
quote:Belle73 schreef op 18 januari 2017 @ 10:12:

[...]





Ja, inderdaad, allergisch zijn voor katten is geen keuze hè? Maar bij sommige mensen leiden katten tot serieuze gezondheidsproblemen.Inderdaad. Je kunt bij een kattenallergie echt niet altijd wegkomen met een pilletje. Ik vind dat een erg slecht advies. Mijn neef had een lichte allergie/overgevoeligheid voor katten. Na twee jaar met katten te hebben samengeleefd was die lichte allergie ontaard in een ernstige astmatische bronchitis. Vijftien jaar na dato moet hij nog steeds twee keer daags medicatie nemen en loopt hij nog altijd bij een longarts. Bij katten kan hij helemaal niet meer in de buurt komen. Hij is dus chronisch ziek geworden door zijn kattenallergie niet serieus te nemen.
quote:tiramisuusje schreef op 18 januari 2017 @ 10:15:

[...]



Jij legt mij woorden in de mond die ik niet gezegd heb. Er zijn ook alternatieve oplossingen te bedenken. Ik vind jouw oplossing waarbij je een kind met een handicap 'weg doet' (jouw woorden, niet de mijne) echt verwerpelijk. En dan kun je wel zo neerbuigend doen over mensen die voorstellen de kat weg te doen, maar je bent zelf geen haar beter.



Nou vertel eens, wat is jouw oplossing waarbij de kat kan blijven? Opgesloten op het balkon ofzo?



Natuurlijk worden er hier geen kinderen weggedaan als ze een allergie hebben.

Ik vind alleen dat mensen daar een stuk bewuster mee om moeten gaan. Je hoort zó vaak 'oh kind allergisch, dier kan opzouten'.

Dan moet je nog geen dieren nemen als je een kinderwens hebt.
Hoezo heb je het daar níet over gehad toen je plannen aan het maken was om samen te gaan wonen?



Wij kunnen vanaf hier niet oordelen hoe erg jouw allergie is. Voor sommige mensen is het met een dagelijks pilletje opgelost en voor sommige mensen is zelfs als ze een pilletje hebben gehad 5 min met een teveel. Maar aangezien je wil samenwonen neem ik aan dat je wel bij hem gelogeerd hebt en ook weet in welke categorie jij valt.



Vervolgens kun je twee dingen doen, bij hem intrekken en het accepteren/medicijnen gebruiken. Of gewoon niet bij hem intrekken om de allergie. Dan kan hij beslissen of hij daar wat mee wil doen. Rechtstreeks vragen of hij wel even voor jou zijn katten weg wil doen lijkt me wel een beetje bot.



Overigens was ik zelf als klein Nijntje vreselijk allergisch (stikbenauwd na een aaisessie) en is dat met de loop der jaren (ruim 30 inmiddels) wel over gegaan, maar dat hóeft niet.
quote:Belle73 schreef op 18 januari 2017 @ 10:19:

Maar als een kat voor enorme gezondheidsproblemen zorgt, wat moet je dan?Nadenken voor het zover komt.
quote:Belle73 schreef op 18 januari 2017 @ 10:19:

Maar als een kat voor enorme gezondheidsproblemen zorgt, wat moet je dan?

-niet samenwonen

-kat weg doen

-relatie uitmaken

-een quarantaine gebied in je huis instellen-

-allergische persoon in een bubble-suit

-twee huizen nemen, een voor kat, een voor vriendin, en dan vriend steeds heen en weer en douchen+omkleden.



Ik zou denk Ik voor optie 1 gaan.
quote:SpringDing schreef op 18 januari 2017 @ 10:22:

[...]





Nou vertel eens, wat is jouw oplossing waarbij de kat kan blijven? Opgesloten op het balkon ofzo?



Natuurlijk worden er hier geen kinderen weggedaan als ze een allergie hebben.

Ik vind alleen dat mensen daar een stuk bewuster mee om moeten gaan. Je hoort zó vaak 'oh kind allergisch, dier kan opzouten'.

Dan moet je nog geen dieren nemen als je een kinderwens hebt.



Je chargeert. Ik vermoed dat er weinig mensen zijn die er zo makkelijk over denken. Als je een dier hebt, heb je daar een verantwoordelijkheid voor. En mócht nu blijken dat je kind allergisch is voor je huisdier, dan bevind je je plots in een heel lastig parket. En de meeste mensen zullen met pijn in hun hart een zo goed mogelijke nieuwe huisvesting voor hun huisdier zoeken.



Niemand vraagt om een allergie.
quote:SpringDing schreef op 18 januari 2017 @ 10:24:

[...]





Nadenken voor het zover komt.In dit geval kan dat. Maar je allergische kind bewust blootstellen aan prikkels omdat je nu eenmaal al een kat had, zoals hier ook wordt gesuggereerd, vind ik belachelijk. Je kind kan hier chronisch ziek van worden. Ik heb kinderen en huisdieren maar als hier een allergie zou opduiken, kies ik toch voor de kinderen.
Het ligt denk ik aan meerdere factoren.

- hoe oud zijn de katten?

- binnen of buiten katten?

- hoe allergisch ben je?



Want ik krijg bv eczeem (ook in gezicht) en verstopte luchtwegen+30x niezen per minuut van huizen waar de katten binnen zijn. Plus ik word super moe (komt door vrijgekomen IgE in je bloed door afweer). Anti histaminica helpt iets, helaas niet tegen eczeem en moet ik dan echt dagelijks slikken (heb 2 wkn opgepast op huis met 3 katten). Ik vind dat nogal wat om dagelijks medicatie te gebruiken.

Stel dt t oude beestjes zijn, zou ik dat wel een paar jaar vol willen houden maar stel dat ze 2jr zijn lijkt me dat niet reeel.

Als het buitenkatten zijn, is t ook beter te handelen.

Ik vind poezen echt heel leuk en als kind had ik zelf een kat. Allergie is ontstaan op mn 12e en word helaas alleen maar meer ipv minder.

Vriend met kat en samenwoonplannen had ik in ieder geval van te voren goed over gesproken.
quote:SpringDing schreef op 18 januari 2017 @ 10:24:

[...]





Nadenken voor het zover komt.

Ok, dus stel, jij bent nu op het punt dat een kat geen probleem is en jij verwelkomt een kat in je gezin.

Vervolgens ontwikkelt 1 gezinslid een kattenallergie. Je moddert eerst nog wat aan met medicijnen en stofzuigen enzo, maar al snel verergert de allergie tot een dodelijke reactie. Wat doe Je dan?
Alle reacties Link kopieren
En een dier weg doen hoeft echt niet meteen zielig te zijn. Er zijn zat andere mensen die ook net zo goed voor dieren kunnen zorgen. Ik weet bijvoorbeeld nog goed hoe blij ik als 12-jarige was toen wij onze hond via het asiel kregen, en die hond is bij ons bijna 15 jaar oud geworden. Ik denk weleens dat wij mensen de band met dieren belangrijker vinden dan dat het dier dat vindt, en daarmee wil ik niet zeggen dat een dier niet gek op het baasje kan zijn, maar wel dat het ook weer gek kan worden op een nieuw baasje. Zolang een dier ruimte, voedsel, gezelschap en de aandacht krijgt die het nodig heeft is het volgens mij gewoon goed. En ik denk dat er zat andere mensen zijn die dat net zo goed kunnen als dat ik dat kan.
Alle reacties Link kopieren
Ja tuurlijk joh, je volstoppen met allerlei medicatie, want je kat weg doen is not-done.

TO, moet er alles aandoen om de allergieen tegen te gaan, wat is de input van vriend?

Dan maar niet samenwonen.



Bij ons helpt ook geen enkele medicatie, wij of man, heeft besloten de kat weg te doen.

Iets met keuzes.
quote:tiramisuusje schreef op 18 januari 2017 @ 10:31:

[...]



Ok, dus stel, jij bent nu op het punt dat een kat geen probleem is en jij verwelkomt een kat in je gezin.

Vervolgens ontwikkelt 1 gezinslid een kattenallergie. Je moddert eerst nog wat aan met medicijnen en stofzuigen enzo, maar al snel verergert de allergie tot een dodelijke reactie. Wat doe Je dan?De kat weg natuurlijk. Ik ben dol op mijn huisdieren, maar de eigen gezondheid gaat toch echt voor.
Alle reacties Link kopieren
Nou in het geval van een kat in een gezin opnemen en een kind blijkt allergisch te zijn, dan moet de kat natuurlijk een nieuw huisje hebben. Dat is heel verdrietig, maar het is nu eenmaal zo. Betekent inderdaad niet dat je katten haat, maar dat je je kind boven je kat stelt.



Maar in geval van TO zijn zij beiden op de hoogte van haar kattenallergie. Echt, als je al op het punt staat om bíjna samen te gaan wonen (suggereert voor mij dus dat je al een woning gevonden hebt etc), hoe kun je het hier dan niet over hebben?!



Hebben jullie nog meer onuitgesproken zaken zoals dit TO? Dan lijkt het me verstandig om daar heel snel mee te beginnen.
''The sea, once it casts its spell, holds on in its net of wonder forever.''
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me trouwens echt verschrikkelijk om een huisdier weg te moeten doen waar je al jaren mee samenleeft . Voor je eigen kind zul je wel moeten, maar enkel om met iemand samen te kunnen wonen.. dan zou de keuze toch wel heel moeilijk worden. Ik neig dan meer naar het samenwonen uistellen, of huisdier bij ouders onderbrengen als dat uberhaupt mogelijk is. En als dat laatste niet mogelijk is, zou ik zeer waarschijnlijk níet gaan samenwonen.
''The sea, once it casts its spell, holds on in its net of wonder forever.''
Alle reacties Link kopieren
Je weet toch dat je allergisch bent dus dan bespreek je dat toch van te voren?

En nee, dat kun je niet van hem vragen vind ik.

Ik zou enorm op mijn vriend afknappen als hij zou vragen of ik mijn hond even voor hem weg wil doen
.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou mijn katten nooit weg doen voor welke man dan ook!
quote:SpringDing schreef op 18 januari 2017 @ 10:22:

[...]





Nou vertel eens, wat is jouw oplossing waarbij de kat kan blijven? Opgesloten op het balkon ofzo?



Ik begrijp echt dat er mensen zonder kinderen zijn die hun huisdier als een kind zien. Maar zelfs in dat geval, dan ha Je toch scheiden en opsplitsen in 2 huishoudens voordat Je een kind weg doet?!

Ik begrijp dat Je chargeert om een punt te maken, maar ik vind echt dat je te ver gaat. Mensen die zeggen een kind 'weg te doen' om een allergie... Heb Je enig idee wat zo'n soort opmerking doet met n kind met n allergie? Zij kiezen er zelf ook niet voor hè? En jij maakt lekker veilig vanachter je computer zulke opmerkingen. Echt, Ik heb er geen woorden voor.
quote:Muurhanger schreef op 18 januari 2017 @ 10:39:

Lijkt me trouwens echt verschrikkelijk om een huisdier weg te moeten doen waar je al jaren mee samenleeft . Voor je eigen kind zul je wel moeten, maar enkel om met iemand samen te kunnen wonen.. dan zou de keuze toch wel heel moeilijk worden. Ik neig dan meer naar het samenwonen uistellen, of huisdier bij ouders onderbrengen als dat uberhaupt mogelijk is. En als dat laatste niet mogelijk is, zou ik zeer waarschijnlijk níet gaan samenwonen.Dat lijkt me inderdaad een oplossing in zo'n geval; onderbrengen bij n familielid waar Je nog vaak op bezoek kunt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven