Alweer een samenwoontopic (sorry!)

03-10-2015 15:55 126 berichten
Alle reacties Link kopieren
De titel zegt het al.



Volgend jaar zomer zijn er plannen om bij mijn vriend in te trekken, een baan te vinden in zijn stad en mijn leven daar samen met hem op te bouwen. Hij woont ruim een uur rijden bij mij vandaan, maar ik heb mijn rijbewijs en onlangs een auto dus dat is heel fijn. Ik woon nu nog bij mijn ouders en werk 30 uur voor mezelf als ZZP'er in mijn eigen stad. Dit is overigens iets wat ik overal kan doen en ook veel vraag naar is. Voordat mensen het gaan vragen: Ik ben 21 jaar en heb nu 1 jaar een relatie met mijn vriend. Als we willen gaan samenwonen zijn we net geen 2 jaar samen.



Ik weet dat het nog vroeg is, maar ik (wij) denken er nu al regelmatig over na. Als ik zou willen zou ik nu al bij hem in kunnen trekken, maar omdat ik liever nog even wil wachten en hier mijn werk nog heb is het zo goed als besloten dat het volgend jaar gebeurd, en daarover liggen we op 1 lijn



Vriendlief woont in een mooi huisje en heeft zijn eigen goedlopend bedrijf. Hij dekt alle kosten nu inprincipe alleen met zijn eigen salaris en als ik zou willen zou ik niet hoeven werken. (bij wijze van spreken, ik ga natuurlijk gewoon 4 dagen werken als ik bij hem intrek). Hij heeft het onwijs goed voor elkaar en werkt heel hard.



Maar nu mijn vraag: Ik ben een groentje in samenwoon-land en ik heb er dus ook weinig idee van hoe dingen precies geregeld moeten worden kwa financiën. Het is zo dat zijn huis voorlopig op zijn naam blijft staan en dat hij de vaste lasten zelf blijft betalen. Want dit kan ook gewoon, en door een vervelende ervaring met een ex geeft dit idee hem meer rust. Vind ik prima! Van mijn en de rest van zijn salaris doen we dan de boodschappen en andere dingen. Maar nu een "ding" waar ik zelf tegenaan loop. (misschien kom ik erg gierig over nu).



Ik ga geen dingen in zijn huis samen met hem aanschaffen in de toekomst, zoals er bijv. nieuwe kozijnen moeten komen, of een nieuw bed. Ik zeg maar wat. Want het feit blijft, dat zodra er dan wat gebeurd of het gaat over; dat ik daar dan helemaal niks meer van terug zie wil het slecht aflopen. Omdat ik dan geen "rechten" heb en het huis op zijn naam staat. Ik ga er natuurlijk niet vanuit dat dit gebeurd, maar ik vind het wel een belangrijk iets om over na te denken! Met andere woorden: ik ga niet veel van mijn geld investeren in een huis waarvan het officieel niet van mij is, want als het dan over gaat zit ik straks bij mijn ouders op de bank en zit hij in een huisje waar ik ook geld in heb geïnvesteerd.



Is het daarom fair om tegen hem te zeggen dat ik meer van mijn eigen salaris ga sparen, omdat het huis niet op mijn naam staat en ik daardoor een groter vangnet moet hebben? Dit kan tenslotte wel. Maar ik heb geen idee hoe ik dit moet brengen en hoe hij hierop zou reageren. Vandaar dat ik hier wat tips aan jullie vraag.



Misschien is het wel erg asociaal hoor, of juist niet. Maar dat bedoel ik: ik heb geen idee wat wel en niet hoort!



Liefs
Alle reacties Link kopieren
@Sensy



Het is eerder mijn eigen gevoel op de een of andere manier. Als het aan hem ligt betaald hij vrijwel alles zelf, haha. zoals hij ook al heeft laten vallen dat als we bijv. een kindje zouden krijgen in de toekomst ik dan niet eens zou hoeven werken omdat we dit gewoon kunnen met zijn salaris.



Ik heb het dus ook wel degelijk verkeerd geformuleerd. Maar ik vind het lastig om uit te leggen, ofzo. Hij zou mij niet snel vragen iets te betalen voor zijn huis maar ik weet eigenlijk gewoon niet goed hoe ik ermee om moet gaan, met zulke uitgaven? want het is gevoelsmatig dan ook mijn huis maar officieel niet. En dan heb ik het meer over een paar jaar als het niet meer nieuw is.
quote:nagellakje schreef op 03 oktober 2015 @ 16:20:

Ik ben meer nuchter hierin.

Toen mijn vriend en ik een relatie kregen trok hij direct bij mijn huurhuisje in. Hij had zelf een koopwoning. Hij nam wat spullen mee om het voor hem ook wat eigen te maken.

Hij betaalde zijn koopwoning en ik mijn huurwoning. Naar een jaar bleek het allemaal super te gaan en trokken we naar zijn woning en heb ik de mijne opgezegd.

Het huis staat op zijn naam nog steeds. Hij betaald de hypotheek en ik de boodschappen. Moet er wat opgeknapt worden dan betalen we dit samen. Ik denk dan niet het is ZIJN woning dus ik betaal niets. Hij vind het ook niet leuk als ik het zijn huis noem, het huis is van ons beide zegt hij. Daar tegenover is het ook zo dat ik bijv droomde van een grote dure voiliere in de tuin. Had ik het geld niet voor. Deze heeft hij voor me gekocht. Hier kijken we dus niet naar dit is van jou dus dat betaal jezelf.

Wel staat het huis nu te koop om samen een mooier huisje te kunnen kopen.

Ik zou doen waar jij je prettig bij voelt. Ik voel me niet prettig bij het 'gescheiden' houden van het betalen van dingen. Kan me goed voorstellen dat anderen dat dan weer niks vinden..Tot je relatie stuk loopt en het echt wel zijn huis is, en hij de overwaarde in zijn zak steekt. Niet echt leuk als jij hebt helpen aflossen om die overwaarde te creëren.
Alle reacties Link kopieren
quote:fietsie schreef op 03 oktober 2015 @ 16:22:

Ik zou alle lasten door twee doen ook de rent, je zou anders ook huur moeten betalen. Hij betaalt dan de aflossing van zijn huis en jij spaart een gelijk bedrag voor jezelf. Omdat hij meer verdient zou je ook een verdeelsleutel kunnen toepassen voor de vaste lasten. Hij 2/3 jij 1/3.Dit vind ik wel een goed idee! Het klinkt hoogdravend maar mijn inkomsten zijn inprincipe extra en niet broodnodig. Dus meer ruimte voor mij en voor hem om te sparen als ik bij hem intrek.
quote:Dalfx schreef op 03 oktober 2015 @ 16:23:

@Sensy



Het is eerder mijn eigen gevoel op de een of andere manier. Als het aan hem ligt betaald hij vrijwel alles zelf, haha. zoals hij ook al heeft laten vallen dat als we bijv. een kindje zouden krijgen in de toekomst ik dan niet eens zou hoeven werken omdat we dit gewoon kunnen met zijn salaris.



Ik heb het dus ook wel degelijk verkeerd geformuleerd. Maar ik vind het lastig om uit te leggen, ofzo. Hij zou mij niet snel vragen iets te betalen voor zijn huis maar ik weet eigenlijk gewoon niet goed hoe ik ermee om moet gaan, met zulke uitgaven? want het is gevoelsmatig dan ook mijn huis maar officieel niet. En dan heb ik het meer over een paar jaar als het niet meer nieuw is.Hier zou ik het nog wel even uitgebreid met hem over hebben, hoe hij daarover denkt en hoe jij daarover denkt. Werken en een inkomen verwerven is niet iets dat exclusief is voor mannen, en dat vrouwen alleen maar werken als mannen niet genoeg binnen harken. Samen een gezin, samen een huishouden en samen zorgen voor een inkomen is meer van deze tijd.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dalfx schreef op 03 oktober 2015 @ 16:23:

@Sensy



Het is eerder mijn eigen gevoel op de een of andere manier. Als het aan hem ligt betaald hij vrijwel alles zelf, haha. zoals hij ook al heeft laten vallen dat als we bijv. een kindje zouden krijgen in de toekomst ik dan niet eens zou hoeven werken omdat we dit gewoon kunnen met zijn salaris.



Ik heb het dus ook wel degelijk verkeerd geformuleerd. Maar ik vind het lastig om uit te leggen, ofzo. Hij zou mij niet snel vragen iets te betalen voor zijn huis maar ik weet eigenlijk gewoon niet goed hoe ik ermee om moet gaan, met zulke uitgaven? want het is gevoelsmatig dan ook mijn huis maar officieel niet. En dan heb ik het meer over een paar jaar als het niet meer nieuw is.



Als hij moeilijk geld kan aannemen, zou ik een gemeenschappelijke rekening openen, waar jij dan huur+gezamenlijke kosten pro rato elke maand op stort. Daar betalen jullie dan boodschappen, energie, kleine reparaties, etc. van. Zo voelt het voor hem misschien minder als geld aannemen, terwijl je toch bijdraagt.



En dat 'als we kinderen hebben moet ik niet gaan werken van hem', brrr, dat geeft mij echt de kriebels. Wat een ouderwetse gedachte.
Alle reacties Link kopieren
quote:fietsie schreef op 03 oktober 2015 @ 16:24:

[...]





Tot je relatie stuk loopt en het echt wel zijn huis is, en hij de overwaarde in zijn zak steekt. Niet echt leuk als jij hebt helpen aflossen om die overwaarde te creëren.Ja zo denk ik er dus ook over, hoe erg zou ik mezelf in de vingers snijden als ik er zo makkelijk over dacht en uiteindelijk duizenden euro's in een huis heb gestoken die nooit van mij is geweest. Ik hou er dus echt niet van om over dit onderwerp te praten maar het is wel nodig om realistisch te blijven.
Alle reacties Link kopieren
Dat is een goed idee Nepthys! zo blijft het ook overzichtelijker denk ik, i.p.v. alles van 2 aparte rekeningen te betalen.
quote:Dalfx schreef op 03 oktober 2015 @ 16:27:

[...]





Dit vind ik wel een goed idee! Het klinkt hoogdravend maar mijn inkomsten zijn inprincipe extra en niet broodnodig. Dus meer ruimte voor mij en voor hem om te sparen als ik bij hem intrek.Klinkt absoluut niet hoogdravend eerder naief. Jouw inkomen is net zo broodnodig als het zijne, gewoon voor jou zelf, je gevoel van eigenwaarde, en je onafhankelijkheid. Zonder inkomen ben jij van hem afhankelijk. Dat geeft hem theoretisch meer vrijheid dan jou, want als jij weg wilt, zit je zonder inkomen. Jij zult die stap dus nooit zo snel nemen, maar als de liefde dooft kan hij je wel de deur wijzen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dalfx schreef op 03 oktober 2015 @ 16:31:

Dat is een goed idee Nepthys! zo blijft het ook overzichtelijker denk ik, i.p.v. alles van 2 aparte rekeningen te betalen.Zo doen wij het ook hier. Wij hebben wel samen een woning, maar houden elk onze eigen rekening plus dan een gezamenlijke. Vinden wij zelf het leukste.
Alle reacties Link kopieren
Richt je leven zo in dat mocht de relatie op wat voor manier dan ook eindigen, je zonder moeite weer op je eigen benen kunt staan financieel en emotioneel. Het is leuk dat hij zegt dat bij de komst van kinderen je niet eens hoeft te werken en in principe zou je dat ook kunnen doen, maar vertrouw ook op een deel van je gezond verstand dat iets opzij zet voor minder rooskleurige tijden. Hoeveel topics je niet voorbij ziet komen van vrouwen die alleen om praktische redenen niet weg kunnen. Zet je zelf niet klem en behoud je zelfstandigheid. En ja dat kan ook als je niet werkt en voor de kinderen zorgt. Kwestie van je blijven ontwikkelen, inschrijven voor een woning van tevoren, geld opzij zetten en niet op je relatie leunen als zijnde 'je allesie'.
quote:Dalfx schreef op 03 oktober 2015 @ 16:27:

[...]





Dit vind ik wel een goed idee! Het klinkt hoogdravend maar mijn inkomsten zijn inprincipe extra en niet broodnodig. Dus meer ruimte voor mij en voor hem om te sparen als ik bij hem intrek.Sorry, maar dit vind ik echt een hele domme opmerking!
Alle reacties Link kopieren
quote:Dalfx schreef op 03 oktober 2015 @ 16:27:

[...]





Dit vind ik wel een goed idee! Het klinkt hoogdravend maar mijn inkomsten zijn inprincipe extra en niet broodnodig. Dus meer ruimte voor mij en voor hem om te sparen als ik bij hem intrek.Ik schrik toch iedere keer weer als ik lees hoe traditioneel en kortzichtig mensen van jouw leeftijd zijn. Hoezo is jouw inkomen niet broodnodig? Wat als er iets met hem gebeurt waardoor hij niet meer kan werken? Wat als je gaat scheiden?
You are not crazy, you are... colorful. Colorful in a way that might respond to medication.
Alle reacties Link kopieren
Haha, over wat hij zei dat ik niet hoef te werken als we kinderen zouden krijgen, dat vind ik ook helemaal niks :p Ik zou altijd willen blijven werken al is het 2 daagjes in de week naast mijn gezin. Zoiets heeft een mens ook nodig ben ik van mening. En dat kan gelukkig ook makkelijk met mijn werk! Dus dat weet ie inmiddels, haha :p maar het ging meer over het "bij wijze van spreken".
Alle reacties Link kopieren
quote:Dalfx schreef op 03 oktober 2015 @ 16:27:

[...]





Dit vind ik wel een goed idee! Het klinkt hoogdravend maar mijn inkomsten zijn inprincipe extra en niet broodnodig. Dus meer ruimte voor mij en voor hem om te sparen als ik bij hem intrek.Dat vond mijn moeder ook toen ze hertrouwde met een rijke man en haar eigen zaak opgaf. Tot hij haar 15 jaar later verliet en zij als 50+ zonder job en zonder pensioen viel...
quote:Dalfx schreef op 03 oktober 2015 @ 16:11:

Ja ik zal uiteraard bijdragen, maar het gaat mij meer om de investeringen zoals de tuin en het huis vernieuwen (wat in de planning zit). Dit heeft nog wel een tijdsbestek van zeker 2 jaar, als het goed is gaan we rond januari hiermee beginnen. Maar is het dan normaal als ik zeg dat hij hier het meeste geld aan moet besteden omdat het nog steeds zijn huis is? Ik bedoel, ik vind het prima dat het huis op zijn naam blijft staan maar dan kan hij ook niet verwachten dat ik groot bijdraag, toch?



(Hij verdiend 3 keer zoveel als ik, wat voor mij "veel" is valt voor hem best wel mee. Hij weet gelukkig wel de waarde van geld en hij werkt er dan ook wel ruim 70 uur voor in de week dus dat scheelt).



Als je heel slim bent, wacht je met samenwonen totdat het huis klaar is. Ik heb recent mogen helpen poetsen in twee huizen waar een badkamer gerenoveerd was en ik kan je vertellen; naderhand ben je minimaal drie dagen aan één stuk aan het poetsen, mits je het met twee doet. Moet je het alleen doen, ben je dus een week aan de gang. Dat stof gaat echt overal inopoverdoorheen. Als je met die twee jaar bedoelt dat er een renovatie gaat plaatsvinden die twee jaar duurt, kun je je de komende twee jaar suf poetsen, tenzij je het geen punt vindt om je eten te mixen met stof, betongruis, gipsplaten en andere zooi.



En waarom nu verbouwen en over vijf jaar ergens anders gaan wonen??



Afijn, ik zou wel bijdragen maar het bij een notaris laten vastleggen. Het bedrag dat jij investeert in kozijnen, zou je terug moeten krijgen als het fout gaat. Want andersom krijgt hij straks meer geld voor dat huis (dat hoop je althans) en als jullie wel samenblijven profiteer jij daar ook van mee.
quote:Dalfx schreef op 03 oktober 2015 @ 16:35:

Haha, over wat hij zei dat ik niet hoef te werken als we kinderen zouden krijgen, dat vind ik ook helemaal niks :p Ik zou altijd willen blijven werken al is het 2 daagjes in de week naast mijn gezin. Zoiets heeft een mens ook nodig ben ik van mening. En dat kan gelukkig ook makkelijk met mijn werk! Dus dat weet ie inmiddels, haha :p maar het ging meer over het "bij wijze van spreken".



Ik zou gaan voor meer, als het gezin dat niet trekt kan hij altijd nog minder



Ik ben zelf al tien jaar door eigen keuze werkloos, de keuze was toen niet anders, maar ik zou het niemand aanraden en waarschijnlijk ook nooit meer doen zo.
quote:Dalfx schreef op 03 oktober 2015 @ 16:35:

Haha, over wat hij zei dat ik niet hoef te werken als we kinderen zouden krijgen, dat vind ik ook helemaal niks :p Ik zou altijd willen blijven werken al is het 2 daagjes in de week naast mijn gezin. Zoiets heeft een mens ook nodig ben ik van mening. En dat kan gelukkig ook makkelijk met mijn werk! Dus dat weet ie inmiddels, haha :p maar het ging meer over het "bij wijze van spreken".Maar je gaat er blijkbaar wel in mee, in deze gedachtegang, anders zou je je niet afvragen om minder bij te dragen en meer voor je zelf te sparen.
Alle reacties Link kopieren
@Sensy



Dat is idd ook de reden dat ik dit topic geopend heb! Ik wil niet afhankelijk worden, want zoals hierboven al wordt gezegd je weet NOOIT wat er allemaal kan gebeuren. Dat weet ik zelf ook wel, daarom zal ik ook niet bijdragen aan zijn huis en dat voor mijn eigen spaarpotje houden. Zolang ik zelf maar genoeg kan sparen zodat ik in ieder geval altijd op mijn eigen benen kan staan al zou dit moeten.



Over dat mijn inkomen niet broodnodig is, dat is wel degelijk zo als ik bij hem intrek. Maar het is alleen maar iets wat zo is, niet waarnaar ik zelf ga handelen natuurlijk. Sommige dingen moet je niet te letterlijk nemen.
Alle reacties Link kopieren
@Gismo



Dat is dan toch alleen maar verstandig? nu lijkt het net alsof ik mijn eigen vriend een loer wil draaien ofzo.
quote:Dalfx schreef op 03 oktober 2015 @ 16:40:

@Sensy



Dat is idd ook de reden dat ik dit topic geopend heb! Ik wil niet afhankelijk worden, want zoals hierboven al wordt gezegd je weet NOOIT wat er allemaal kan gebeuren. Dat weet ik zelf ook wel, daarom zal ik ook niet bijdragen aan zijn huis en dat voor mijn eigen spaarpotje houden. Zolang ik zelf maar genoeg kan sparen zodat ik in ieder geval altijd op mijn eigen benen kan staan al zou dit moeten.



Over dat mijn inkomen niet broodnodig is, dat is wel degelijk zo als ik bij hem intrek. Maar het is alleen maar iets wat zo is, niet waarnaar ik zelf ga handelen natuurlijk. Sommige dingen moet je niet te letterlijk nemen.Nee hoor, dan nog steeds heb jij inkomen nodig. Zijn inkomen zou wat naar beneden kunnen.
quote:Dalfx schreef op 03 oktober 2015 @ 16:42:

@Gismo



Dat is dan toch alleen maar verstandig? nu lijkt het net alsof ik mijn eigen vriend een loer wil draaien ofzo.Dat idee heb ik niet, je draait vooral jezelf een loer als je stopt met werken omdat je inkomen niet broodnodig is.
Alle reacties Link kopieren
Ik begreep je opmerking wel over dat je inkomen niet broodnodig is om prettig te kunnen leven samen. En toch is je inkomen voor jou wel broodnodig. Je voelt al een beetje schuldig als je niet genoeg bijdraagt en ook voor dit topic verontschuldig je je bij voorbaat al (in je topictitel) dus wees je bewust van je valkuil. Je wilt het allemaal zo eerlijk mogelijk verdelen zodat je gevoel klopt en daar is niks mis mee, maar pas op dat het gevoel wel het juiste gevoel is van waaruit je handelt. Niet uit een misplaatst schuldgevoel meer gaan betalen of investeren in iets wat niet van jou is. Gewoon je koppie er goed bij houden en het komt goed. Ik lees je vaker en ik vind je een wijze vrouw voor je leeftijd en ik zie je niet in zeven sloten tegelijk lopen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Casalinga schreef op 03 oktober 2015 @ 16:36:

[...]





Als je heel slim bent, wacht je met samenwonen totdat het huis klaar is. Ik heb recent mogen helpen poetsen in twee huizen waar een badkamer gerenoveerd was en ik kan je vertellen; naderhand ben je minimaal drie dagen aan één stuk aan het poetsen, mits je het met twee doet. Moet je het alleen doen, ben je dus een week aan de gang. Dat stof gaat echt overal inopoverdoorheen. Als je met die twee jaar bedoelt dat er een renovatie gaat plaatsvinden die twee jaar duurt, kun je je de komende twee jaar suf poetsen, tenzij je het geen punt vindt om je eten te mixen met stof, betongruis, gipsplaten en andere zooi.



En waarom nu verbouwen en over vijf jaar ergens anders gaan wonen??



Afijn, ik zou wel bijdragen maar het bij een notaris laten vastleggen. Het bedrag dat jij investeert in kozijnen, zou je terug moeten krijgen als het fout gaat. Want andersom krijgt hij straks meer geld voor dat huis (dat hoop je althans) en als jullie wel samenblijven profiteer jij daar ook van mee.Bedankt voor de tips! maar we gaan vooral gewoon alles een likje verf geven, de voor en achtertuin ook mooi maken met bakken etc. nieuwe kozijnen, rolluiken en wat nieuwe meubels. Geen hele verbouwing
Alle reacties Link kopieren
quote:fietsie schreef op 03 oktober 2015 @ 16:24:

[...]





Tot je relatie stuk loopt en het echt wel zijn huis is, en hij de overwaarde in zijn zak steekt. Niet echt leuk als jij hebt helpen aflossen om die overwaarde te creëren.





Dan zou hij zijn kozijnen etc mogen houden die ik meebetaald zou hebben en ik de volière en de dure papagaaien en die hij voor me kocht bijvoorbeeld.

Snap wat je bedoeld hoor.. Maar daarom staat het huis ook te koop en gaan we samen wat kopen..
Alle reacties Link kopieren
@Fietsie



Je begrijpt me verkeerd, ik heb nu 2 keer benadrukt dat ik uiteraard gewoon zal blijven werken no matter what.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven