autistisch gedrag

02-09-2015 22:29 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Ik voel me af en toe zo autistisch qua afspraken en vooral afspraken met m'n vriend. Spontaan blijven slapen vind ik lastig, ik moet van te voren weten wanneer we af spreken om te blijven slapen. Als het later wordt bv na 10 uur ofzo (we wonen 5 min. van elkaar af) en ik weet niet zeker of we die avond samen gaan slapen dan wil ik het liever niet meer, als hij het vraagt. Sowieso ben ik heel erg gefocust op wat kan en of ik er op in gesteld ben. Meestal niet.

Het moet precies goed voelen en liefst niet al te laat en als ik er niet op ingesteld ben maar op thuis slapen ingesteld ben dan kan het eigenlijk al niet. Dan wil ik het niet en dan is het teveel gevraagd.

het voelt zo autistisch en daarnaast is autistisch ook wel gedrag wat ik als excuus kan gebruiken omdat hij dat accepteert. Dus het is een excuus en het is werkelijkheid.

Raar??
Alle reacties Link kopieren
Het is trouwens niet alleen afspraken met m'n vriend hoor, alle afspraken vind ik lastig maar met m'n vriend valt het meeste op.
Alle reacties Link kopieren
Het is geen onzekerheid?
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar. Een paar tips:

- bespreek met je vriend dat je in ieder geval op dit punt niet zo van improviseren houdt

- geef daarbij ook aan dat het niet alleen sfeergevoeligheid is ("het moet precies goed voelen")

- geef ook aan (en probeer zelf te zien) dat dit voor een ander veel minder spannend zou zijn, maar dat je vriend van jou, the whole package, houdt. Ja je bent niet standaard, OK, je bent een tikkie ocd, of Asperger of wat dan ook. So be it

- maak het niet te heavy en gun het jezelf om jezelf te zijn. Als je je moet forceren moet je dat de rest van je relatie en mogelijk de rest van je relatie op allerlei terreinen gaan volhouden...

- zorg (toch) dat je sowieso een stayover setje daar hebt liggen, just in case

- en remember: autisten mogen er ook zijn!



Volgende keer beperk ik me weer tot Nederlands!
Je kan je problemen voorleggen aan de huisarts. Hij kan je eventueel doorsturen om het te laten testen.

Ik heb destijds bij mezelf ook allemaal signalen vernomen en heb er vervolgens veel naar gegoogled. Heb echt veel herkenning gevonden

Het zit mijzelf in de weg en heb me echt afgevraagd of ik gewoon vreemd ben met mijn sociale gedrag of dat het echt een reden is. Ik heb dus de gang naar de huisarts wel gemaakt waarna ik doorgestuurd ben.

Het is niet zozeer dat ik er meteen wat mee wil doen mocht het waar zijn. Het is meer dat ik een verklaring voor mijn gedrag heb. Niet om als excuus te gebruiken, maar meer voor mezelf.



Heb je het alleen met onverwachte dingen, of ook met sociale aangelegenheden?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het wel irritant dat je het omschrijft als autistisch gedrag. Autisme uit zich soms op een dergelijke manier, maar lang niet altijd.

Je kunt blijkbaar slecht omgaan met onverwachte situaties. Dat is gewoon een karaktereigenschap, niet een autistische karaktereigenschap.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Het is nier zo dat ik de stempel van autisme wil of nodig heb. Ik vraag me zelfs af die stempel wel enigszins in de buurt komt maar hoe dan ook voor mij maakt het niet uit. Hoef geen diagnose erover. Ik heb verder een normaal leven, werk fulltime waarin ik zeer flexibel moet zijn en dat lukt ook. Omdat ik me daar op instel. Maar in m'n eigen sociale contacten gaat dat lastiger. Daarin heb ik controle nodig en als het anders gaat dan dat ik denk dat het gaat dan vind ik dat lastig en moeilijk om me daar op aan te passen. Als het echt moet, dan kan ik me er overheen zetten. Maar als het niet echt moet dan leef ik liever in m'n eigen structuur en gevoel en vind ik aanpassen zwaar. Kost het me moeite. En heb ik er niet de moeite voor over om me er weer overheen te zetten.

Als het gaat zoals ik denk dat het gaat dan kan ik het. Heel egocentrisch. Want alles wat afwijkt daarin vind ik lastig.

Misschien omdat ik al zo ontzettend flexibel moet zijn in m'n werk en het onderhouden van mijn sociale contacten dat het in relaties lastiger is omdat ik dat er bijna niet naast kan onderhouden wanneer ik daar ook nog eens m'n structuur/controle in los moet laten. Als het niet gaat zoals ik het in m'n hoofd heb dan kan het ook niet zo gaan ,daarin.
Alle reacties Link kopieren
Solomio, ik wil niemand voor het hoofd stoten. Ik zie het als verzamelnaam voor van de norm afwijkend gedrag wat ik vertoon. Niet als scheldwoord of popi-jopi taal. Meer om het ontzettend zwart-witte en controle gevoel te benadrukken. En omdat ik af en toe denk dat dit speelt.
Alle reacties Link kopieren
quote:syget schreef op 02 september 2015 @ 22:56:

Solomio, ik wil niemand voor het hoofd stoten. Ik zie het als verzamelnaam voor van de norm afwijkend gedrag wat ik vertoon. Niet als scheldwoord of popi-jopi taal. Meer om het ontzettend zwart-witte en controle gevoel te benadrukken. En omdat ik af en toe denk dat dit speelt.

Maar autisme is een diagnose, een 'ziekte', een stoornis. Een bepaalde karaktertrek omschrijven als autistisch geeft dan aan dat je weinig van autisme weet en is daarmee een vooroordeel.

Wat jij omschrijft KAN bij autisme horen, maar zolang je die diagnose niet hebt zou je het niet zo moeten omschrijven.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
oke solomio
Een diagnose zegt ook niet veel. Ikzelf ben een (lichte) autist. Het is mij gelukt om aan te leren vrijwel normaal te functioneren binnen het kader van de "normale" maatschappij. Met opzet tussen " " omdat er hele volksstammen zijn die autistiforme persoonlijkheidskenmerken hebben, maar niet de diagnose. Er zijn helaas ook stapels echte autisten die niet goed functioneren.



Het probleem met autisme, asperger e.d. is dat het een handicap is. Ziekte vind ik persé een verkeerde term; een ziekte geneest (meestal), een aandoening cq handicap niet. Het is alleen zo lastig dat dit een handicap is die je niet kunt zien. Iemand met één been geamputeerd heeft ook een handicap, maar daarvan weet iedereen meteen dat hij nooit de honderd meter horden in een goede tijd zal lopen. Iemand met autisme heeft ook een handicap, maar niemand ziet het. Meestal is er "iets vreemds" in de omgang met zo iemand, maar niemand die er precies een vinger op kan leggen. Bottom line: sommige autisten lukt het om min of meer "normaal" te functioneren, maar helemaal "normaal" zal nooit lukken, omdat ze nou eenmaal een handicap hebben. Het beste is als de omgeving zich aanpast aan de autist, in plaats van andersom. Je past je immers ook aan aan iemand met een zichtbare handicap. Een autist heeft nou eenmaal beperkingen die nooit helemaal zullen verdwijnen door het aanleren van nieuwe vaardigheden. Een autistisch brein schakelt anders. Niks aan te doen.



Maar goed, ik dwaal af. Wat ik in je openingspost lees, komt wel wat dwangmatig op me over. Je wilt blijkbaar controle houden over de situatie en doen wat goed voelt. Je wilt structuur en overzicht. Niks mis mee, heel herkenbaar; maar het kan misschien wel je vriend teleur stellen. Als dat zo is, zul je dat tzt wel van hem horen, mag ik hopen.



Aan de andere kant: wat is het aller- aller- aller ergste dat je kan gebeuren tijdens/na een spontane logeerpartij? En dan heb ik het niet over serie- of groepsverkrachtingen of dat soort ellende mocht je je dat in je hoofd halen :p Ik bedoel gewoon een gezellige avond met je schatje die uitmondt in een "sleep-over". Stel jezelf die vraag eens en probeer dan eens te heroverwegen of het echt zo erg is als je even de controle verliest. In dat geval is hij er immers om je te leiden..? En ik neem aan dat je hem wel vertrouwd.
Alle reacties Link kopieren
Het allerergste wat me kan overkomen, en nee dat is inderdaad niet zo heel erg, is dat ik de controle loslaat en ervoor ga en dat het dan toch niet gaat zoals ik denk dat het gaat. En theoretisch is dat niet zo erg maar gevoelsmatig wel. Want dan doe ik m'n best en dan loopt het anders.

Waar het omgaat is dat telkens als ik de controle loslaat, ik het beeld van wat ik op dat moment heb loslaat. Maar wanneer ik dat loslaat ontstaat er een nieuw beeld en als dat beeld dan niet conform de situatie is dan is dat frustrerend. Dus loslaten is bij mij niet echt loslaten maar het oude beeld vervangen door een nieuw beeld.
Alle reacties Link kopieren
Ik moet telkens schakelen. En in m'n werk ben ik er op ingesteld om te schakelen, dat is mijn werk. Maar prive vind ik dat heel lastig.
Ik ben zo chaotisch en flexibel als maar zijn kan maar ook ik zou niet vrolijk worden van pas afspreken na 22.00u en niet zeker weten of je daar blijft slapen. Hoe dichtbij ook. Heeft volgens mij niets te maken met 'autistische trekken'- gewoon, niet prettig.



Vind je vriend dat raar van jou?
Syget: in zekere mate herkenbaar. Ook het schakelen is herkenbaar. Als ik met iets bezig ben of een idee heb over hoe ik een taak ga doen, dan moet niet iemand me onderbreken of het overnemen. Dan heb ik ook wel even nodig om me aan te passen. Ben jij ook een (snelle) denker? Als in: altijd wel iets gaande in je hoofd, veel plannen en slecht in slap ouwehoeren, omdat het altijd ergens over moet gaan?



Ik denk altijd mijlen ver vooruit en hou niet zo van verassingen. Desalniettemin is het mij gelukt om dingen (het leven?) wat meer los te laten en dat geeft rust. Je kunt immers niet alles plannen. Of je blijft slapen na een leuke afspraak kun je weldegelijk plannen, maar ik kan me voorstellen dat je "probleem" verder strekt dan alleen dat wat je hier schetst met je vriend.



Om mijn probleem (en mijn algehele levenshouding) aan te pakken, ga ik deze maand beginnen aan een acht weekse training mindfullness. Als het helpt, laat ik je het weten. Wie weet is het ook iets voor jou ;)
Alle reacties Link kopieren
quote:Bambi schreef op 02 september 2015 @ 23:56:

Ik ben zo chaotisch en flexibel als maar zijn kan maar ook ik zou niet vrolijk worden van pas afspreken na 22.00u en niet zeker weten of je daar blijft slapen. Misschien lees ik het verkeerd, maar ik begrijp dat het probleem is dat ze om tien uur nog niet weet waar ze slaapt als ze bij haar vriend is. Niet dat ze elkaar pas om tien uur ontmoeten, want ze is daar dan al, alleen het blijven slapen is dan nog niet ter sprake gekomen.
Alle reacties Link kopieren
Je wilt graag duidelijkheid?



Het gevoel wat je me geeft is dat wellicht?? je in verleden niet gezien hebt gevoeld door mensen/ouders?
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 02 september 2015 @ 22:52:

Ik vind het wel irritant dat je het omschrijft als autistisch gedrag. Autisme uit zich soms op een dergelijke manier, maar lang niet altijd.

Je kunt blijkbaar slecht omgaan met onverwachte situaties. Dat is gewoon een karaktereigenschap, niet een autistische karaktereigenschap.Eens.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
quote:syget schreef op 02 september 2015 @ 23:51:

Ik moet telkens schakelen. En in m'n werk ben ik er op ingesteld om te schakelen, dat is mijn werk. Maar prive vind ik dat heel lastig.

Even heel kort door de bocht (veel te kort, dat besef ik): als het je op je werk wel lukt om te schakelen is het dus geen autisme.

Mij lukt het ook op mijn werk niet goed om te schakelen.



Juist zoiets als autisme uit zich op elk vlak, niet alleen thuis.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Een aap is een beest, maar niet ieder beest is een aap.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady-Voldemort schreef op 03 september 2015 @ 10:32:

Een aap is een beest, maar niet ieder beest is een aap.Noem je mij nou een aap?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
quote:Solomio schreef op 03 september 2015 @ 10:39:

[...]



Noem je mij nou een aap?
Alle reacties Link kopieren
Hoe lang zijn jullie samen dat je vriend nog moet vragen of je blijft slapen?

Ik zou het maar vermoeiend vinden als het elke keer afgesproken moet worden, je zit gezellig samen tv te kijken en dan ga je daarna gezellig samen je bed in, of als je daar geen zin in hebt ga je lekker naar huis.



Als je last hebt van je controledwang kun je overwegen hier hulp voor te zoeken, of te kijken of je het zelf kan loslaten. Of duidelijk voor jezelf beslissen 'als ik om 22.00 nog bij mijn vriend ben blijf ik slapen, als ik eerder naar huis wil fa ik naar huis'
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 02 september 2015 @ 22:52:

Ik vind het wel irritant dat je het omschrijft als autistisch gedrag. Autisme uit zich soms op een dergelijke manier, maar lang niet altijd.

Je kunt blijkbaar slecht omgaan met onverwachte situaties. Dat is gewoon een karaktereigenschap, niet een autistische karaktereigenschap.Irritant?? Ik vind het irritant dat wanneer iemand gewoon iets vraagt mensen dan beetje boos gaan zitten doen
quote:rabarbara schreef op 03 september 2015 @ 11:07:

[...]





Irritant?? Ik vind het irritant dat wanneer iemand gewoon iets vraagt mensen dan beetje boos gaan zitten doen



Boos? Hoe overdreven zeg.



En je moet toch toegeven dat de vlag de lading niet helemaal dekt, topictitelsgewijs.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven