Begrafenis baby vriendin: welke attentie

02-09-2015 22:25 83 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een week na het geboortekaartje van zoontje van een vriendin, heb ik vandaag helaas ook de doodsbrief gekregen. Onverwacht, want er was geen melding van problemen, datum voor babyborrel stond ook al vast.



Ik kan niet bij de begrafenis zijn, en ik vind het ook iets voor intieme familie in dit geval, maar ik wil natuurlijk wel graag mijn spijt betuigen. Normaal stuur ik een boeket bloemen, maar op de doodsbrief staat bloemen noch kransen, en nu weet ik het dus niet goed. Voor een volwassen persoon zou ik dan een gift doen aan een goed doel wat aansluit bij de persoon, maar dat is hier misschien ook weer moeilijk of niet gepast.



Een kaartje lijkt logisch, maar wat zet ik daar in hemelsnaam op qua tekst voor de ouders.



Heeft er hier iemand ervaring met wat ouders in een moment als dit het meeste appreciëren? Of, als je in dezelfde moeilijke situatie hebt gezeten, waar jij zeker niet zat op te wachten, en welke dingen juist wel een mooi gebaar waren?
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring. Misschien een gift voor Make a Memory?
Als het een goede vriendin is : langsgaan. Er zijn voor haar.



Cadeaus kunnen het verlies niet verzachten.
Alle reacties Link kopieren
quote:riannerianne schreef op 02 september 2015 @ 22:27:

Als het een goede vriendin is : langsgaan. Er zijn voor haar.



Cadeaus kunnen het verlies niet verzachten.Het is geen extreem dichte vriendin, ik zie haar maar paar keer per jaar, en dan meestal om samen met andere gemeenschappelijke vriendin een leuke tijd te hebben. We zijn dus niet hecht genoeg dat echt langsgaan gepast is.
Alle reacties Link kopieren
Iig geen cadeau/attentie



Hoe goed is jullie vriendschap?

Heel goed, dan bellen en langs gaan



In ieder geval een kaart
Frankly my dear, I don"t give a damn
Ik zou -als het een vriendin is- langsgaan met bijvoorbeeld een goede pan soep en er zijn voor haar. Als het een verre kennis is zou ik een mooie kaart sturen met daarin dat je geschrokken bent van dit nieuws en dat je aan haar denkt.



Als het een vriendin is zou ik wel proberen naar de begrafenis te gaan. Denk dat het heel fijn is als je er gewoon bent voor iemand.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond kaartjes erg fijn om te krijgen. Een teken dat iemand aan je denkt, maar niet zo opdringerig/in-your-face.



Sterkte.
Alle reacties Link kopieren
Dan een gepast kaartje
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Een kaartje met een persoonlijk bericht. En wellicht enkele maaltijden die in de vriezer kunnen, zodat ze zich even niet hoeven druk te maken over wat ze gaan eten.
Alle reacties Link kopieren
Een kaartje dus zonder verdere attentie, morgen even op zoek naar een gepast kaartje.

En dan houd ik het bij een korte boodschap dat we inderdaad zeer geschrokken zijn en aan hen denken.



Een tekstje schrijven ben ik niet goed in, en ik ben ook bang dat dat zo geforceerd overkomt.
Ik ken de reden waarom je niet kunt niet, maar ik kan maar heel weinig dingen bedenken (ik kom eigenlijk alleen tot een 'wanneer mijn kind trouwt op dat tijdstip') waardoor ik niet zou gaan. De rest kan allemaal wijken. Aanwezigheid is belangrijk bij zo'n moment. In een ander topic schreef ik dat ik niet altijd naar feestjes ga. Maar dit soort momenten? Die zal ik eigenlijk mooit afzeggen.



Als jullie niet echt hecht zijn is een met zorg uitgezocht kaartje ook goed
Alle reacties Link kopieren
Ik zou toch proberen te gaan. Anders een mooie kaart met daarin wat mooie en lieve woorden.
Alle reacties Link kopieren
Een fotolijstje met de naam van baby erin gegraveerd?
Ik kan alleen spreken vanuit het overlijden van mijn vader. Ik had behoefte aan dichtbijstaande familie, dus meteen langsgaan hoeft niet, maar ik vond en vind het fijn om nog eens te vertellen over hem. Later langsgaan en vragen hoe die week verlopen is, zou ik dus wel doen.



En qua kaartjes vond ik die met persoonlijke tekst of een gedichtje het fijnst. Kijk anders eens op de site gedachten-gedichten (of andersom).
Als je de rouwbrief hebt gekregen ga ik er wel van uit dat iemand het fijn zou vinden als je bij de begrafenis bent.
Nee geen ervaring hiermee, gelukkig niet. Kan je niet gewoon vragen wat zij graag zouden willen, dat lijkt mij het meest natuurlijke?
Nephthys, zie nu je eerdere bericht.

Ik zelf zou denken, als je vriendschap goed genoeg is om een paar keer per jaar samen lol te hebben, dat in ieder geval een telefoontje wel op zijn plaats is. Zou je anders ook op kraamvisite gaan of niet?

Gewoon bellen en vragen of je iets voor haar kan doen (zoals die pan soep maken), zeggen dat je aan haar denkt. Ook al zie je iemand niet zo veel dan kan zo'n gebaar juist zoveel betekenen. Er zullen genoeg mensen zijn die niet durven te bellen of niet durven langs te gaan. Misschien samen met die gemeenschappelijke vriendin even langs gaan. Misschien stelt ze het niet op prijs, maar je kan vragen of ze het fijn zou vinden als je even langs komt. Dan kan ze het zelf aangeven.



En wat verdrietig voor haar...
Probeer inderdaad toch naar de begrafenis te gaan, en anders zou ik een mooie kaart sturen. Attenties (fotolijstjes etc) zou ik persoonlijk helemaal niet op prijs stellen: als je het neerzet wordt je telkens geconfronteerd met het gemis (terwijl je dat misschien niet wilt), als je 't wegdrukt in een hoekje of weggooit voelt het alsof je de nagedachtenis van je kind geen eer aan doet.



Nog een tip, voor over een paar maanden: stuur geen gewone 'gelukkige kerstdagen en een prettig nieuwjaar'-kaartje, maar ga naar een kaartenwinkel en zoek een kaart voor de Kerst na een verlies uit. Die zijn er, en werden door mij en mijn familie ontzettend gewaardeerd na het overlijden van mijn vader. Gewone kerstkaarten voelen verschrikkelijk misplaatst.
En ik zou ook zeker alles proberen om naar de begrafenis te gaan...
Alle reacties Link kopieren
Niet naar de uitvaart (waarom kan je niet), maar wel later langsgaan, en dat bij iemand die je een paar keer per jaar 'toevallig' ziet? Dat lijkt me een ongemakkelijk bezoek; daar zou ik als ouder geen behoefte aan hebben.



Ik zou een kaart sturen met tekst "ik denk aan jullie".
Alle reacties Link kopieren
quote:riannerianne schreef op 02 september 2015 @ 22:27:

Als het een goede vriendin is : langsgaan. Er zijn voor haar.



Cadeaus kunnen het verlies niet verzachten.



Dit.

Voor hun is het een kind van een maand of 9, jij hebt het nooit gezien. Bij een ouder kind (of ander familielid) kan het helpen om een briefje te schrijven met jouw herinneringen aan het kind.



Dat leidt op het moment zelf tot extra tranen/verdriet, maar wordt later gekoesterd. Bij een baby kan dit echter niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:pampas schreef op 02 september 2015 @ 22:40:

Probeer inderdaad toch naar de begrafenis te gaan, en anders zou ik een mooie kaart sturen. Attenties (fotolijstjes etc) zou ik persoonlijk helemaal niet op prijs stellen: als je het neerzet wordt je telkens geconfronteerd met het gemis (terwijl je dat misschien niet wilt), als je 't wegdrukt in een hoekje of weggooit voelt het alsof je de nagedachtenis van je kind geen eer aan doet.



Nog een tip, voor over een paar maanden: stuur geen gewone 'gelukkige kerstdagen en een prettig nieuwjaar'-kaartje, maar ga naar een kaartenwinkel en zoek een kaart voor de Kerst na een verlies uit. Die zijn er, en werden door mij en mijn familie ontzettend gewaardeerd na het overlijden van mijn vader. Gewone kerstkaarten voelen verschrikkelijk misplaatst.Dat van die speciale kaart voor kerst- en feestdagen is een mooi idee, bedankt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mirjam762 schreef op 02 september 2015 @ 22:35:

Een fotolijstje met de naam van baby erin gegraveerd?Dat vind ik echt ongepast
Frankly my dear, I don"t give a damn
quote:calvijn1 schreef op 02 september 2015 @ 22:45:

[...]





Dat vind ik echt ongepastIk ook
Alle reacties Link kopieren
Ik vind trouwens ook dat je naar de begrafenis moet gaan.

Je hebt tenslotte ook een rouwkaart gekregen
Frankly my dear, I don"t give a damn

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven