Begrafenis baby vriendin: welke attentie

02-09-2015 22:25 83 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een week na het geboortekaartje van zoontje van een vriendin, heb ik vandaag helaas ook de doodsbrief gekregen. Onverwacht, want er was geen melding van problemen, datum voor babyborrel stond ook al vast.



Ik kan niet bij de begrafenis zijn, en ik vind het ook iets voor intieme familie in dit geval, maar ik wil natuurlijk wel graag mijn spijt betuigen. Normaal stuur ik een boeket bloemen, maar op de doodsbrief staat bloemen noch kransen, en nu weet ik het dus niet goed. Voor een volwassen persoon zou ik dan een gift doen aan een goed doel wat aansluit bij de persoon, maar dat is hier misschien ook weer moeilijk of niet gepast.



Een kaartje lijkt logisch, maar wat zet ik daar in hemelsnaam op qua tekst voor de ouders.



Heeft er hier iemand ervaring met wat ouders in een moment als dit het meeste appreciëren? Of, als je in dezelfde moeilijke situatie hebt gezeten, waar jij zeker niet zat op te wachten, en welke dingen juist wel een mooi gebaar waren?
Alle reacties Link kopieren
Wat staat er in de brief, mocht er gericht een plek van de uitvaart staan zal ik gaan. wij hebben bij onze dochter een selectie gemaakt in wie wel en wie niet met het sturen van de herinneringskaart, vonden wij fijner dan een het een rouwkaart te noemen. Wij hadden twee goede doelen en iets specifieks voor ons en onze dochter omdat mensen toch iets willen doen. Bloemen en knuffels hebben wij ook afgehouden . Sterkte voor je vriendin. Blijf er naar vragen, het kindje benoemen.Ook in de toekomst. Mensen vergeten het al snel maar niks is zo erg als dat de naam van je kind niet meer genoemd wordt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mirjam762 schreef op 02 september 2015 @ 22:35:

Een fotolijstje met de naam van baby erin gegraveerd?

Na het overlijden van mijn kind heb ik een miljoen fotolijstjes gekregen.

Ik snap dat mensen verder niets kunnen bedenken, maar ik kon geen fotolijstje meer zien.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Je kan het echt niet maken om niet naar de begrafenis te gaan. Wat is er in vredesnaam belangrijker dan dit...
Alle reacties Link kopieren
Er staat een plek voor de begrafenis in de brief. Maar ergens heb ik het gevoel dat de brief ook gestuurd is om ervoor te zorgen dat mensen geen kaartjes en cadeautjes meer sturen ivm de geboorte. Dus iedereen die geboortekaartje heeft gekregen, ook de rouwbrief.



Ik zal morgen de vriendin toch misschien even contacteren met de vraag of de begrafenis intiem wordt gehouden of niet,en indien ze toch graag anderen ook hebben, kan ik proberen om mijn plannen te wijzigen.
Wat heftig. Als je echt niet naar de begrafenis kunt, zou ik een kaart sturen waarin je vanuit je hart schrijft wat je voelt. En ik zou zeker langs gaan, maar niet meteen. Nu hebben ze waarschijnlijk nog alle steun van naaste familie. In de periode daarna is het belangrijk dat ze merken dat ze niet vergeten worden. Je vindt dat misschien moeilijk, maar eigenlijk hoef je niets bijzonders te doen. Er zijn is voldoende.
Alle reacties Link kopieren
quote:nephthys schreef op 02 september 2015 @ 22:51:

Er staat een plek voor de begrafenis in de brief. Maar ergens heb ik het gevoel dat de brief ook gestuurd is om ervoor te zorgen dat mensen geen kaartjes en cadeautjes meer sturen ivm de geboorte. Dus iedereen die geboortekaartje heeft gekregen, ook de rouwbrief.



Ik zal morgen de vriendin toch misschien even contacteren met de vraag of de begrafenis intiem wordt gehouden of niet,en indien ze toch graag anderen ook hebben, kan ik proberen om mijn plannen te wijzigen.

Uit je taalgebruik krijg ik de indruk dat je uit België komt. Geen idee of het daar anders is, maar in NL is het vrij gewoon dat als de plaats en tijd van de uitvaart vermeld wordt, dat je dan welkom bent. Of je ook daadwerkelijk gaat kun je alleen maar zelf bepalen.

Als mensen de begrafenis in kleine kring willen houden krijg je een kaart waar niet opstaat wanneer de uitvaart is, dan weet je dat je er niet heen hoeft.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
quote:nephthys schreef op 02 september 2015 @ 22:51:

Er staat een plek voor de begrafenis in de brief. Maar ergens heb ik het gevoel dat de brief ook gestuurd is om ervoor te zorgen dat mensen geen kaartjes en cadeautjes meer sturen ivm de geboorte. Dus iedereen die geboortekaartje heeft gekregen, ook de rouwbrief.



Ik zal morgen de vriendin toch misschien even contacteren met de vraag of de begrafenis intiem wordt gehouden of niet,en indien ze toch graag anderen ook hebben, kan ik proberen om mijn plannen te wijzigen.Dat zou ik zeker doen. Je kunt het beter vragen dan het voor ze invullen en later horen dat ze het toch eigenlijk anders hadden gewild.
Je was toch ook uitgenodigd voor de babyborrel?

Afwezig zijn bij de babyborrel kan prima. Er is namelijk altijd nog een kans om te vieren.



Maar de begrafenis is er maar 1 keer....

Ik ben op meerdere begrafenissen van kinderen geweest (helaas). Wat ik jaren later hoorde van de moeders was hoe goed het had gedaan dat zoveel mensen gekomen waren. Ook al ben je op die dag amper bewust van alle anderen, dan nog is het goed om te voelen dat er mensen zijn die aan jouw kind denken.



Het feit dat mensen de moeite nemen om te komen betekent dat er aandacht voor jouw kind en jouw verlies is. Het feit dat er mensen zijn met wie je later kunt praten over het meest verschrikkelijke dat je is overkomen zorgt voor steun.



Ik kan ook geen goede reden bedenken waarom je niet zou kunnen. Het zal ook nog jaren later een belangrijk onderwerp zijn als je de vriendin weer ontmoet. Wat zeg je dan: ja, jammer, dat ik er niet kon zijn, want ik had een belangrijke vergadering/kaartjes voor een concert/verjaardag van een tante?



Je vraag is wat de ouders het meest appreciëren: ik denk jouw aanwezigheid....Ik zou echt zorgen dat je er kunt zijn.
Alle reacties Link kopieren
Mocht je graag iets mee willen nemen, Google dan eens op 'beschermengel brons'. Die heb ik eens aan iemand gegeven die haar kind verloren was. Vind het een mooi, lief engeltje.
Alle reacties Link kopieren
quote:Roodhaarr schreef op 02 september 2015 @ 23:02:

Je was toch ook uitgenodigd voor de babyborrel?

Afwezig zijn bij de babyborrel kan prima. Er is namelijk altijd nog een kans om te vieren.



Maar de begrafenis is er maar 1 keer....

Ik ben op meerdere begrafenissen van kinderen geweest (helaas). Wat ik jaren later hoorde van de moeders was hoe goed het had gedaan dat zoveel mensen gekomen waren. Ook al ben je op die dag amper bewust van alle anderen, dan nog is het goed om te voelen dat er mensen zijn die aan jouw kind denken.



Het feit dat mensen de moeite nemen om te komen betekent dat er aandacht voor jouw kind en jouw verlies is. Het feit dat er mensen zijn met wie je later kunt praten over het meest verschrikkelijke dat je is overkomen zorgt voor steun.



Ik kan ook geen goede reden bedenken waarom je niet zou kunnen. Het zal ook nog jaren later een belangrijk onderwerp zijn als je de vriendin weer ontmoet. Wat zeg je dan: ja, jammer, dat ik er niet kon zijn, want ik had een belangrijke vergadering/kaartjes voor een concert/verjaardag van een tante?



Je vraag is wat de ouders het meest appreciëren: ik denk jouw aanwezigheid....Ik zou echt zorgen dat je er kunt zijn.Mooie post!
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Waarom kan je er niet bij zijn? Blijkbaar willen ze jou er graag bij hebben en welke reden heb jij dan om niet te gaan? Staat het echt in verhouding? Ik hoef heus niet jouw letterlijke reden te weten maar het moet in mijn ogen wel een verdomd goede reden zijn. Ik zou het namelijk niet snel bedenken om niet naar een begrafenis te gaan van de baby van vrienden die mij er blijkbaar bij willen hebben. En dan kan jij jullie vriendschap wel zo inkleuren maar blijkbaar zien zij die anders? En dan is de vraag: Om wie draait het?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:Stefke schreef op 02 september 2015 @ 23:03:

Mocht je graag iets mee willen nemen, Google dan eens op 'beschermengel brons'. Die heb ik eens aan iemand gegeven die haar kind verloren was. Vind het een mooi, lief engeltje.



Waarom zou je iets willen geven in godsnaam?

Het staat zo opdringerig
Frankly my dear, I don"t give a damn
Je kunt alleen zelf beslissen of de vriendschap belangrijk genoeg is, ik zou het wel denken als je een rouwkaart krijgt.



Wij hebben bijna drie weken geleden ons dochtertje verloren en alleen de paar mensen die we bij de uitvaart wilden hebben hebben we tijd en plaats van de uitvaart meegedeeld. Wij hadden gevraagd geen kaartjes te sturen, ik kon niets met het idee dat we van haar alleen maar rouwkaarten zouden krijgen. Wel kregen we mooie bloemen en dat voelde anders, fijner, maar dat zijn zulke persoonlijke dingen.



Wat contact betreft,die wat goed voelt, maar laat iets horen. De mensen die zwijgen dat heb ik de meeste moeite mee. Het is niet erg als je niet weet wat je niet schrijven of zeggen, maar erken de pijn en het verdriet. Ook dit kindje heeft ouders die ontploffen van trots en wie het pijn doet als hun kindje verzwegen wordt.
Alle reacties Link kopieren
De mooie persoonlijke boodschapjes en gedichtjes op de kaarten na het overlijden van mijn dochtertje spraken mij erg aan. Nu nog kan ik die wel eens overlezen. Ik heb ze altijd bewaard.

Er staan genoeg mooie gedichten op internet als je zelf niets weet. Als er een Heilige mis in de kerk is of een bijeenkomst in een crematorium zou ik daar wel heen gaan. Toon in ieder geval belangstelling. Niets zo erg als mensen je gaan negeren of niet durven bellen of komen. Ik denk dat de ouders het daarna ook fijn vinden om te horen dat jij de begrafenis of crematie mooi vond.
En wat mensen het meest waarderen. Ik heb 1 vriendin die er gewoon is een dat doet me meer dan ik kan uitleggen.
Alle reacties Link kopieren
Sunenom



Ik heb je een PB gestuurd.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
Vorig jaar oktober is mijn 13 jarige zoon plotseling overleden. Ik vond het heel erg fijn dat er zovéél mensen naar zijn afscheid kwamen.

Alle mensen die van mij een rouwbrief hadden gekregen, waren er ook. En dat was zo fijn, ik denk er met een heel erg warm gevoel aan terug.



Als je even kan, ga naar die begrafenis, je bent uitgenodigd... je kan het niet maken om niet te gaan.



Weet je, er waren mensen waarvan ik dacht dat we heel goed bevriend waren, (langer dan 10 jaar) ze woonden zelfs maar 200 meter van mijn huis af.

Deze mensen lieten via facebook weten hoe sneu ze het voor me vonden.....en daarna ontweken ze me.

Ik ben helemaal klaar met deze mensen.....



Het allerbelangrijkste is de aanwezigheid van mensen... en als je niet weet wat je op de kaart moet zetten, zet er dan gewoon op, dat je niet weet wat je zeggen moet... ik was overigens heel erg blij dat mensen niet met ongetwijfeld goedbedoelde fotolijstjes, engeltjes, vlindertjes en knuffelbeertjes aan kwamen zettten...
Alle reacties Link kopieren
Ik gaf zo'n fotolijstje voor een echo-foto aan de ouders die hun baby verloren bij de geboorte. Zij vonden en vinden het prachtig. En ik was niet de miljoenste die het gaf.
Ik spreek uit ervaring. Mijn kindje is vorige maand overleden. Mij deden de kaartjes goed. Gewoon fijn om te weten dat er mee wordt geleefd. Ik krijg van een vriendin elke dag een mail. Met de vraag hoe het nou gaat en allerlei andere dingen. En dat doet mij heel erg goed.

Eigenlijk vindt ik dat je wel moet gaan. Je hebt niet voor niks een overlijdenskaartje gekregen. Doodsbrief vindt ik persoonlijk wel erg hard gezegd.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het echt ongepast als je niet naar de begrafenis gaat. Voor haar zal het fijn zijn als er ook mensen komen die ze maar een paar keer per jaar ziet, want je weet dan dat die mensen ook om jou geven.

En je hebt een kaart gekregen, ik vind dat je dan ook gewoon moet gaan, tenzij je aan de andere kant van de wereld zit of een bruiloft of begravenis heb van een naaste familielid.



En verder ook een kaart sturen met een paar steunende woorden erop.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mirjam762 schreef op 02 september 2015 @ 23:24:

Ik gaf zo'n fotolijstje voor een echo-foto aan de ouders die hun baby verloren bij de geboorte. Zij vonden en vinden het prachtig. En ik was niet de miljoenste die het gaf.



Ik snap het echt niet dat je dit gedaan hebt.

Ongetwijfeld goed bedoeld, maar zo opdringerig.

Zo te lezen ben ik niet de enige die dat vind
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
quote:Sunemom schreef op 02 september 2015 @ 23:10:

Je kunt alleen zelf beslissen of de vriendschap belangrijk genoeg is, ik zou het wel denken als je een rouwkaart krijgt.



Wij hebben bijna drie weken geleden ons dochtertje verloren en alleen de paar mensen die we bij de uitvaart wilden hebben hebben we tijd en plaats van de uitvaart meegedeeld. Wij hadden gevraagd geen kaartjes te sturen, ik kon niets met het idee dat we van haar alleen maar rouwkaarten zouden krijgen. Wel kregen we mooie bloemen en dat voelde anders, fijner, maar dat zijn zulke persoonlijke dingen.



Wat contact betreft,die wat goed voelt, maar laat iets horen. De mensen die zwijgen dat heb ik de meeste moeite mee. Het is niet erg als je niet weet wat je niet schrijven of zeggen, maar erken de pijn en het verdriet. Ook dit kindje heeft ouders die ontploffen van trots en wie het pijn doet als hun kindje verzwegen wordt.



Heel veel sterkte met jullie verlies



En inderdaad, zeg iets. Een buurvrouw zei na het overlijden van mijn zus: "ik weet niet wat ik moet zeggen, maar wel dat ik iets moet zeggen". En zo was het.
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
Alle reacties Link kopieren
Wat staat er op de kaart? Als je een kaart hebt gehad met een adres en plaats wanneer het afscheid is, dan ben je welkom. En dan zou ik er zijn voor je vriendin, omdat ze mensen om haar heen nodig heeft die er voor haar zijn. Een attentie is dan niet nodig, je aanwezigheid wel.



Ik zou niet bellen om het na te vragen, waarschijnlijk heeft ze al genoeg aan haar hoofd. Als er een datum en een plaats staat dan ben je welkom. En dan ga je, of er moeten hele belangrijke redenen zijn om niet te gaan.

Qua attentie zou ik het klein houden. Eén bloem of heel klein boeketje.
Voor iedereen in dit topic die zelf een kind of een andere geliefde verloren is:
Alle reacties Link kopieren
En mag ik vragen waarom je het een doodsbrief noemt? Ik heb nog nooit van deze term gehoord en het komt op mij als een bijzondere term over. Maar het kan maar zo zijn dat ik iets niet weet vandaar mijn vraag.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven