Beladen verlovingsring

02-08-2015 20:11 125 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo lieve vrouwen, ik wil jullie iets voorleggen waarvan ik niet goed weet wat ik ermee moet. Mijn vriend heeft me onlangs ten huwelijk gevraagd. Leuk natuurlijk, en ik ben echt heel gelukkig. Maar er is iets wat me, na de aanvankelijke euforie, toch niet helemaal lekker zit.



Het was heel romantisch; na een etentje vroeg hij of ik met hem wilde trouwen en hij schoof een doosje met een ring naar me toe. Het is een gouden ring met een blauwe saffier met daaromheen een rand diamantjes. Mooie ring, maar niet helemaal nieuw. Wat bleek, de ring is de verlovingsring van zijn moeder geweest.



Ik heb hier eigenlijk wat bedenkingen bij. Zijn ouders zijn al heel lang gescheiden, ze zijn niet op een prettige manier uit elkaar gegaan. Ik vind het lastig om de ring te dragen. Niet alleen vanwege de beladenheid van de scheiding, maar ook omdat ik vind dat zijn zus, als dochter uit het huwelijk van hun ouders, de ring eigenlijk toekomt. Ik ben niet materialistisch, ik ben dol op mijn vriend, maar ik had liever geen ring gehad dan deze. Ergens vind ik het ook wel een klein beetje gemakzuchtig of goedkoop ofzo.



Stel ik me aan? En, wat nu?
Alle reacties Link kopieren
Vind het ook heel raar dat hij, als hij 'n zus heeft, die ring gaat gebruiken voor 'n vrouw die wel 'ns z'n ex kan worden waardoor het erfstuk uit de familie verdwijnt. Vind dus ook dat zijn zus de eerste rechten zou moeten hebben. Maar wellicht heeft moeders haar dat wel eerst gevraagd en heeft zij gezegd dat ze 'm niet hoeft. Dan is het dus al weer 'n ander verhaal.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
Gemakzuchtig of goedkoop vind ik het verre van. Wel snap ik dat je denkt aan zijn zusje, misschien even vragen?
Ik ga voor kwantiteit.
Erover praten? Dit met hem delen misschien?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind je een beetje ondankbaar.
Alle reacties Link kopieren
Nee ik snap jou wel. Zeker na een nare scheiding heeft zo'n ring een vervelende lading.

Ik kan dan ook niet zo begrijpen waarom die ring nog in de familie zou zijn. Blijkbaar zijn ze materialistischer dan gevoelig (of hoe zeg je dat).

Als ik jou was zou ik het met hem bespreken.

Ik zou hem niet hoeven en een man die dat niet begrijpt eigenlijk ook niet.
Alle reacties Link kopieren
alleen al dat ze gescheiden zijn zou eigenlijk voor mij al een reden zijn om die ring niet te willen. In eerste instantie vind ik het verder wel een lief idee. En tja.. dat met die zus... neem aan dat zij ervan af weet dat hij die ring heeft?
Alle reacties Link kopieren
quote:Bartele_Broekzak schreef op 02 augustus 2015 @ 20:14:

Gemakzuchtig of goedkoop vind ik het verre van. Inderdaad. Het is nogal wat als je 'n persoonlijk aandenken van je moeder wil weggeven. Dat heeft meer emotionele waarde dan een of ander gekocht sieraad.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het lief van je vriend en zou een gat in de lucht springen als ik ten huwelijk gevraad zou worden.

Maar ergens snap ik je ook wel hoor. Maar om er nou iets van te zeggen? Misschien kwets je hem wel..
Ik snap je ook. Voor mij speelt ook mee dat ik niks hoef wat van de moeder (of oma/enzo) van mijn vriend is geweest. Ik wil graag iets dat speciaal voor mij is uitgezocht, dat bij mij past. Niet iets dat zijn moeder heeft gedragen, waar dan een lading aanzit, en waar je dan maar blij mee moet zijn want het is van zijn moeder geweest. Bleh.
Maar voor hem hoeft die ring toch helemaal niet zo beladen te zijn?

Hij is immers uit dit huwelijk geboren, en waarschijnlijk is hij gewoon heel blij met zijn ouders. Afzonderlijk van elkaar en afgezien van die scheiding.



Ik zou er dus ook even met hem over praten. Vertel hem hoe jij het ziet, maar luister ook naar hoe hij het ziet.
Het wordt je dan nog door je strot geduwd ook. Heeft hij vast in de film gezien.
Alle reacties Link kopieren
Om laten smelten tot een nieuwe ring? Of kan dat niet met die stenen?
Alle reacties Link kopieren
Aangezien het geen trouwring is maar een normale ring zou moeder de ring zelf ook nog prima kunnen dragen. Blijkbaar wil ze dat niet meer omdat de ring voor haar een negatieve lading heeft gekregen.



Dan moeten moeder en zoon toch ook kunnen snappen dat het gevoelsmatig niet fijn is om een verlovingsring te hebben waarvan de voormalige bezitster gescheiden is.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit wel vaker gezien, maar dan in Engeland: Kate draagt de oude verlovingsring van Diana. En ik heb het ook gehoord van een Engelse vriend die wél een zus heeft en de verlovingsring van zijn (gescheiden) moeder aan zijn toen dus verloofde gaf.

Ik snap jouw gevoel van het mislukte huwelijk dat eraan kleeft, maar als het niet mislukt was, had moeder de verlovingsring nog wél gedragen natuurlijk. Misschien heeft het inderdaad te maken met het feit dat hij uit dat huwelijk is voortgekomen...

Dat een verlovingsring niet naar de dochter gaat, heeft er waarschijnlijk mee te maken dat traditioneel gezien de man de vrouw ten huwelijk vraagt.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Ik vind dit niet beladen. Hij is voortgekomen uit die relatie en ten tijde van de verloving waren zijn ouders vast heel gelukkig met elkaar. Beladen zou zijn als hij de verlovingsring van zijn ex zou gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp je wel. Zou het bespreekbaar.
Diana/Kate hebben dezelfde: https://www.google.nl/sea ... odUYEBgA&biw=1366&bih=594
Alle reacties Link kopieren
quote:DG2015 schreef op 02 augustus 2015 @ 20:32:

Ik heb dit wel vaker gezien, maar dan in Engeland: Kate draagt de oude verlovingsring van Diana. En ik heb het ook gehoord van een Engelse vriend die wél een zus heeft en de verlovingsring van zijn (gescheiden) moeder aan zijn toen dus verloofde gaf.

Ik snap jouw gevoel van het mislukte huwelijk dat eraan kleeft, maar als het niet mislukt was, had moeder de verlovingsring nog wél gedragen natuurlijk. Misschien heeft het inderdaad te maken met het feit dat hij uit dat huwelijk is voortgekomen...

Dat een verlovingsring niet naar de dochter gaat, heeft er waarschijnlijk mee te maken dat traditioneel gezien de man de vrouw ten huwelijk vraagt.



Dit dus....

Ik zie het eerder als een groot compliment.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou echt vereerd zijn met een familiestuk.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de historie en de emotionele waarde belangrijker dan een waarde in geld.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:viva-amber schreef op 02 augustus 2015 @ 20:54:

Ik zou echt vereerd zijn met een familiestuk.Ik écht niet. Je bouwt samen je eigen leven op, iets nieuws, van jullie samen. Ik zou echt de ring van zijn moeder niet willen.
Alle reacties Link kopieren
Vind het juist heel bijzonder. Koester het en geniet.
Alle reacties Link kopieren
Het is een blijk van vertrouwen dat jij de verlovingsring van zijn moeder mag dragen.
Ik dacht dat het gebruikelijk was om een tweede ring te geven als de verlovingsring een erfstuk is. Dat zie je ook wel bij hele dure ringen.



Neemt niet weg dat je het gebaar best kan waarderen. Ik zie het zeker niet als goedkoop of gemakzuchtig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven