Betalen voor je eigen surprise party

15-08-2016 23:04 1711 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog nooit eerder iets op een forum gepost, maar ik heb vandaag iets raars meegemaakt en ik weet zelf niet wat ik ermee aanmoet, dus ik hoop hier advies te vinden.



Ik ben 23 jaar, net afgestudeerd en vanaf september heb ik een fulltime baan. Het afgelopen jaar was heel druk voor me (afstuderen, mantelzorgen voor een familielid, wat kleinere dingen) waardoor ik destijds mijn verjaardag niet heb gevierd. Nu is het inmiddels maanden later en is mijn leven een stuk rustiger. Sinds het begin van mijn studie heb ik een hechte vriendinnengroep van zes. Afgelopen zaterdag hebben zij me onverwacht mee uit eten genomen, omdat ze vonden dat ik dat verdiende, en daarna hebben ze een feest georganiseerd waarvoor ze ook andere gemeenschappelijke vrienden hadden uitgenodigd. Ze hadden met z'n allen een leuk cadeau geregeld en zeiden dat ik dit als een verrassingsfeest mocht beschouwen voor mijn verjaardag en afstuderen.



Ik vond het een geweldige avond en we hebben het heel leuk gehad. Tot een van mijn zes vriendinnen vandaag een bedrag in onze groepsapp plaatste en aan mij vroeg of ik dat wilde overmaken, want dat was 1/7 van de kosten van het uit eten gaan en het feest. Toevallig was ik vandaag bij mijn moeder op bezoek en zij zei dat ik dat bedrag absoluut niet over hoefde te maken, want dat een verrassingsfeest betekende dat ik er zelf niets aan bij hoefde te dragen en zeker geen 1/7 deel van de kosten terwijl er van tevoren alleen "wij nemen je mee uit eten!" gezegd was.



In de app heb ik voorzichtig gezegd dat ik dacht dat ik mee uit eten genomen werd en dat in elk geval de eetkosten als verrassing kwamen (van het feest wist ik niets, en aangezien ik in september pas fulltime ga werken ben ik op dit moment voorzichtig met geld uitgeven) en iemand anders noemde me "ondankbaar" en een derde persoon had spijt dat ze een feest voor mij georganiseerd hadden.



Ik denk dat ik het bedrag gewoon over ga maken, maar ik weet niet goed hoe ik kan aangeven dat ik die onverwachte kosten niet fijn vond en dat ik die in de toekomst liever wil voorkomen. Het is niet zo dat ik gierig ben, maar ik wil liever de keuze hebben of ik geld uitgeef. Hebben jullie misschien een advies om minder ondankbaar te lijken?
Alle reacties Link kopieren
Dat is echt een verrassing met een hele grote kater. Belachelijke actie van die dames zeg. Bizar gewoon.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
Hmm dit is een vreemde manier van verrast worden zeg.. mag ik vragen of hoeveel geld het gaat? Ik zou overigens niet betalen, jammer van de vriendschap, maar met zulke vrienden zou ik geen vrienden willen zijn.
Stel nou dat ik de as bruid was, dan organiseren vriendinnen zonder dat ik er vanaf weet een vrijgezellen feestje en sturen ze daarna een rekening. Echt ik zou flippen wanneer ze dat zouden doen. Mijn hemel ze hebben wel lef.
Alle reacties Link kopieren
quote:GierigePiet schreef op 15 augustus 2016 @ 23:17:

Het gekke is dat we dit soort dingen normaal best vaak doen. We gaan wel eens naar festivals, concerten of gewoon uit eten en het is vaak genoeg voorgekomen dat we met zessen ook de kosten voor nummer zeven deelden vanwege een verjaardag of zelfs geldproblemen. Dat is altijd goed gegaan, er is nog nooit eerder gevraagd of iemand alsnog wilde betalen.Heb je dit besproken met je vriendinnen? (Het 'iemand vrijhouden voor zijn verjaardag', niet je feestje.)
Alle reacties Link kopieren
Wat raar! Het raarste vind ik nog dat ze het alle zes normaal vinden?? Je hebt niet iets gemist dat ze het je hebben voorgesteld om voor je te organiseren. Ergens gaan zij er dus allemaal vanuit dat je mee zou betalen... Heel erg vreemd!
Beter een half motto....
quote:Greyli schreef op 15 augustus 2016 @ 23:20:

Hmm dit is een vreemde manier van verrast worden zeg.. mag ik vragen of hoeveel geld het gaat? Ik zou overigens niet betalen, jammer van de vriendschap, maar met zulke vrienden zou ik geen vrienden willen zijn.+1
Alle reacties Link kopieren
quote:mamsvan schreef op 15 augustus 2016 @ 23:19:

[...]



was de bedrag toen in dezelfde richting of is nu veel duurder ?



niet dat hun acties of opmerkingen enigszins goed praatZe hadden een redelijk duur restaurant gekozen en er was veel (sterke)drank op het feest, waardoor dit niet het duurste is wat ooit door zes van de zeven is betaald, maar wel één van de duurdere dingen.
Alle reacties Link kopieren
Als je toch gaat betalen zou ik voortaan je vriendi nen laten meebetalen aan hun eigen verjaardagskado's. Dat is ongeveer hetzelfde idiote idee.
Alle reacties Link kopieren
"Hier heb je een boekenbon van 25 euro. Proficiat. Mag ik nu 12,50 van je?"
quote:viennas schreef op 15 augustus 2016 @ 23:23:

"Hier heb je een boekenbon van 25 euro. Proficiat. Mag ik nu 12,50 van je?"Ja toch te gek voor woorden
Nou ja. Wat een onbeschoftheid om zomaar even voor jou te beslissen dat je mag betalen voor een feest die zij geven.



Ik weet eerlijk gezegd niet of ik het geld zou overmaken. Dit noem je toch geen vriendinnen?
Alle reacties Link kopieren
Zoals iedereen al zegt: raar!

Om wat voor bedrag gaat het?
Alle reacties Link kopieren
Wat een actie zeg...

Als ik met vriendinnen een surprise actie regel betalen we altijd met de organisatie en NOOIT betaalt degene die we verrassen. Serieus dat kan ECHT niet. Ik zou het dus niet betalen, jij hebt niet gevraagd om deze ongevraagde kosten.....
Be happy... It drives people crazy :-)
Oh oh, super onhandig en echt niet chique van je vriendinnen.



Je bent niet gierig en/of ondankbaar. Zij hebben het geld in jouw portemonnee uitgegeven zonder met je te overleggen. Dat klinkt als stelen (flauw gezegd).



Afhankelijk van hoe dierbaar deze meiden jou zijn zou ik betalen. Hoe dan ook zou ik er een goed gesprek over aangaan en hen vragen hoe zij zouden reageren als zij in jouw dancingshoes zouden staan.
Klinkt meer als een afscheidsfeestje van hun kant. Alsof ze van je af willen.
Alle reacties Link kopieren
Leuk dat je vriendinnen een feestje voor je hebben georganiseerd, maar wel raar dat jij er zelf aan mee moet betalen. Er is niks overlegd of afgesproken en ik vind ook niet dat je hoeft te betalen.



Zelf iets soortgelijks meegemaakt. Ik was jarig en mijn vriend regelde een etentje voor mij met 3 vriendinnen. Was voor mij een verrassing. Ik dacht dat mijn vriend en ik alles betaalden, maar achteraf vroeg mijn vriend aan de vriendinnen geld voor hun deel van het eten. Gelukkig vertelde een vriendin dit en heb ik geregeld dat vriend en ik alles betaalden. Vriend vond het zelf achteraf ook geen goede actie om geld te vragen terwijl het ons feestje was.
Alle reacties Link kopieren
Of je gaat uit eten en stappen in overleg, of je verrast iemand met een etentje en een feestje en dan houd je diegene vrij. Jouw deel van de kosten terugvragen kan echt niet, je ondankbaar noemen ook niet. Waar zou je überhaupt dankbaar voor moeten zijn als je mee moet betalen? Moeten die anderen jou en elkaar dan ook dankbaar zijn voor de avond?



Ik vind eigenlijk dat je het niet zou moeten betalen, ik vind het belachelijk dat ze je zo op kosten jagen met deze sigaar uit eigen doos. Maar kan me voorstellen dat dat lastig is.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
quote:Wittelelie143 schreef op 15 augustus 2016 @ 23:24:

Nou ja. Wat een onbeschoftheid om zomaar even voor jou te beslissen dat je mag betalen voor een feest die zij geven.



Ik weet eerlijk gezegd niet of ik het geld zou overmaken. Dit noem je toch geen vriendinnen?

Het probleem is dat het jarenlang erg goed is gegaan. De afgelopen jaren is er nauwelijks ruzie binnen de groep geweest en we delen lief en leed. Eén van de zes en ik zijn/waren zelfs aan het kijken naar een appartementje dat we konden delen, omdat zij al een baan heeft in de stad waar ik ga werken en we allebei wat dichterbij willen wonen. Vreemd genoeg is dat ook degene die het bedrag noemde in de app, dus ik denk dat ik vanaf nu alleen ga zoeken. Maar ik wil die vriendschap eigenlijk niet kwijt, we delen lief en leed en ze zijn me erg tot steun geweest het afgelopen jaar.



Ik vind gedoe over geld altijd zo onnodig en jammer, vandaar dat ik ernaar neig om toch te betalen. Dan kunnen ze in elk geval niet zeggen dat ik dat niet heb gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Wat een achterlijke actie zeg.



Belachelijk. Hoe verzin je het?
Alle reacties Link kopieren
Huh? Nah lekker dan. Met recht een 'surprise' maar dan wel een met met het kaliber van een kater.

Ik zou betalen en hierbij vriendelijk verzoeken om in het vervolg maar geen verrassingen voor me te regelen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Wat raar van je vriendinnen! Het ligt niet aan jou.



Ik zou het niet via whatsapp bespreken trouwens. Kun je niet zeggen dat je blij bent met de vriendschap maar dat je je afvraagt waar het mis gaat en dat je graag even met ze wil overleggen? Ook omdat je helemaal noet op deze kosten gerekend hebt en dat je het geld nu slecht kunt missen.
Ben jij de eerste die is afgestudeerd en straks begint met een fulltime baan? Oftewel: denken je vriendinnen dat je flink wat te besteden hebt?
Alle reacties Link kopieren
quote:mariposita schreef op 15 augustus 2016 @ 23:30:

Ben jij de eerste die is afgestudeerd en straks begint met een fulltime baan? Oftewel: denken je vriendinnen dat je flink wat te besteden hebt?Nee, ik ben de derde van de groep. Twee van ons zijn vorig jaar afgestudeerd en hebben allebei ook een fulltime baan.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou denk ik wel betalen en het vervolgens in mijn achterhoofd houden. Hoe kun je nou nog 'onbezorgd' bevriend zijn?
Alle reacties Link kopieren
Ik ken je vriendinnen niet, maar zou dit echt van alle zes uitgaan? Zou er niet gewoon eentje tussen zitten die er wat bizarre normen en waarden op nahoudt op het gebied van geld en dit zonder overleg heeft geappt, of die daar wat dominant in is en dit erdoor heeft gedrukt? Ik vind het zo'n rare actie dat ik me haast niet kan voorstellen dat zes vrouwen dit unaniem normaal vinden.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven