Brief na beeindiging relatie: versturen of niet?

05-09-2012 15:00 87 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste allemaal,



De beëindiging van mijn kortdurende relatie (2 maanden) hakt er behoorlijk in. Meer dan ik had gedacht! Hij heeft het uitgemaakt btw. Nu kreeg ik het advies van mijn vriendinnen een brief te schrijven aan hem - al dan niet als therapeutisch middel -. Dat heb ik gedaan maar ik heb m niet verzonden. Volgens mij is de brief veel te emotioneel opgesteld. Ik ben in ieder geval wel iets van de emotie kwijt gelukkig. Mijn vriendinnen zeggen dat ze ook wel eens zo'n brief schreven en dan niet verzonden.



Mijn vraag aan jullie: Hebben jullie wel eens een brief geschreven na beëindiging van een relatie en dan niet verstuurd? En waarom heb je m niet verstuurd? Ik twijfel zelf nog steeds of ik m nog zal sturen maar wie heeft zo'n brief wel verstuurd en heeft daar een positieve reactie op gehad (alsin dat de relatie daarna weer verder is gegaan)?



Liefdesverdriet is zo vervelend!!



Liefs S
Alle reacties Link kopieren
Ik zie het nu er niet van in zoiets te versturen.
Alle reacties Link kopieren
quote:schnitzel schreef op 05 september 2012 @ 15:22:

Ik zou hem niet versturen.



Heb zelf eens zo'n brief gehad, een half jaar nadat de relatie op de klippen gelopen was. Ex stuurde een update van zijn leven, op aanwijzing van zijn maatschappelijk werkster. Hij was blijkbaar in een gat gevallen, en weer op aan het krabbelen - het was een heel zielig verhaal. Ik was 22, had mijn leven alweer lekker op de rit en dacht 'wtf moet ik daarmee'. Ik heb een mail teruggestuurd die waarschijnlijk niet al te aardig overkwam...Aahhh, da's ook niet lief!
quote:schorpioentje28 schreef op 05 september 2012 @ 15:14:

Ik heb een keer na het beeindigen van een relatie een brief gekregen..ik had zoiets van "wat moet ik hiermee?" Ik had het uitgemaakt en ik was er wel klaar mee.Dit dus, heb ik ook een keer gehad. Ik wist totaal niet wat ik er mee moest, het was voor mij al klaar. Hij had het uitgemaakt, hij stuurde de brief. Beetje vreemde situatie.
Alle reacties Link kopieren
quote:schnitzel schreef op 05 september 2012 @ 15:22:

Ik zou hem niet versturen.



Heb zelf eens zo'n brief gehad, een half jaar nadat de relatie op de klippen gelopen was. Ex stuurde een update van zijn leven, op aanwijzing van zijn maatschappelijk werkster. Hij was blijkbaar in een gat gevallen, en weer op aan het krabbelen - het was een heel zielig verhaal. Ik was 22, had mijn leven alweer lekker op de rit en dacht 'wtf moet ik daarmee'. Ik heb een mail teruggestuurd die waarschijnlijk niet al te aardig overkwam...Dat heb ik ook eens gehad inderdaad, heb hem een vriendelijke brief terug gestuurd dat ik inmiddels een andere relatie had.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Alle reacties Link kopieren
Jaa! Wel eens gedaan en het is eigenlijk zo niet wie ik ben!

Ik had het dan ook heel flink te pakken..



Ik heb hem destijds ook niet verzonden en nu, als ik het zo 5 jaar later allemaal objectief nalees (ja, het is een heel naslagwerk), maar goed ook ...

Veel te zwaar en emotioneel allemaal. Die jongen zou zich rot gelachen hebben als ik 'm had verstuurd. Teveel eer ook voor zo'n droeftoeter..



Verliefdheid is inderdaad weird! Ik was zo niet mezelf en ben er nog maar een jaar overheen..

Toen 18 en nu 25, moet je nagaan.. ;)
Alle reacties Link kopieren
quote:MEFunny schreef op 05 september 2012 @ 15:24:

Ik zie het nu er niet van in zoiets te versturen.Ligt eraan. In veel gevallen is het een emotionele smeekbede van iemand met een gebroken hart, die het weer ongedaan wil krijgen. Dat heeft niet zo veel zin. Soms zijn er dingen niet gezegd, en een brief kan uitkomst bieden, zelfs gewaardeerd worden door de ontvangende partij.
Alle reacties Link kopieren
O, en die relatie waar ik het zojuist over had heeft ook maar 2 maand geduurd. Toevallig!

Maar niet versturen dus!!
quote:Suze02 schreef op 05 september 2012 @ 15:03:

Niet doen. Niet na twee maanden scharrelen (sorry, 2 maanden is geen relatie, echt niet).

Ga je spijt van krijgen op het moment dat je zonder liefdesverdriet aan deze periode terug denkt.



En wie ben jij om te bepalen wanneer iets een relatie is en wanneer niet? Na hoelang is iets dan wel een relatie?

Voor mij is scharrelen heel iets anders dan het hebben van een relatie, het heft een andere intentie. Als ik scahrrel dan ben ik niet exclusief en kijk ik rond, date ik meerderen. Zodra ik afspreek exclusief te zijn, ik die ander aan anderen voorstel ans "mijn vriend" en wordt aangeduid als "mijn vriendin" door hem, dan heb ik een relatie en dat kan eigenlijk al na de tweede date zijn.Dan is het wel een prille relatie,en ja dan moet je elkaar nog wel leren kennen en kun je er alsnog na een paar weken achterkomen dat het toch niet werkt. Maar ik zie scharrelen toch echt als iets anders en ik zou best beledigd zijn als iemand toen ik twee maanden samen was met mijn nu man, dat een scharreltje zou noemen.



Ookal is twee maanden kort, als je heftig verliefd bent en de ander beeindigd dn de relatie, kan dat best pijnlijk zijn. maar liefdesverdriet gaat ook weer over.
Alle reacties Link kopieren
Iets kan best een relatie zijn na twee maanden, maar dan sta je niet op het punt waar jij nu staat Stuutje. Als na zo'n korte periode er al zoveel twijfels zijn dat hij het uitmaakt, dan is het nooit echt van de grond gekomen. En gaat het daarna ook niet meer komen.



Schrijf het van je af, en hou dat voor jezelf.
Alle reacties Link kopieren
Heb weleens een brief geschreven en niet verstuurd. Hij had de relatie verbroken en ik had niet het idee dat hij op een emotionele brief zat te wachten. Het was fijn dat ik van me af kon schrijven, that's it. Heb die brief trouwens nog steeds, kwam m laatst tegen en als ik hem terug lees ben ik blij dat ik hem niet verzonden heb.



Denk ook dat als je 2 maanden met iemand bent en de relatie/fling/hoe-je-het-wilt-noemen wordt verbroken, dat er gewoon geen sprake van verliefdheid is. Met iemand die niet verliefd op je is wil je geen relatie lijkt mij. Ik heb ook weleens al mijn vrouwelijke charmes in de strijd gegooid om iemand (terug) te krijgen. Is wel gelukt, maar van echte liefde was er geen sprake, duurde dus ook niet lang. Als ik iets geleerd heb: Liefde is er, of is er niet. Met minder moet je geen genoegen nemen
quote:jeane_avril schreef op 05 september 2012 @ 15:15:

[...]



Je hoeft twee maanden niet af te doen als scharrelen, maar laten we eerlijk zijn, een echte relatie is het dan nog niet. Net aan twee maanden, dan zit je nog in een zeer verliefde fase, elkaar ontdekken. Zeker als je elkaar dan net pas kent, dus niet al jaren ervoor, dan is twee maanden gewoon nog niet veel. Je kent elkaar amper.



Eens.

Kan het nog wel een teleurstelling zijn maar jemig, twee maanden, dat is nog wel heel pril.



Vooral wat opschrijven als het je oplucht trouwens TO. Maar als je het toch niet op gaat sturen is vragen of je zo'n brief zal schrijven toch niet iets wat je hoeft te overleggen?

Gewoon doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 't een keer gedaan. Een paar maanden daarna is het weer goedgekomen. De brief had 'm zeer geraakt, maar hij had zelf ook spijt dat 't over was.
Ik heb wel eens brieven geschreven, ook vooral om therapeutische redenen. Het hielp me vaak enorm. En ik flirtte inderdaad wel eens met de 'send'-knop... Maar als je die kwetsbare emoties opstuurt, is het eng, zeker als je afgewezen bent. Iemand die je een klap in je gezicht geeft, daar stel je je niet gelijk weer helemaal open naar. Is gewoon een logisch mechanisme. Kans bestaat dus dat je over je eigen (emotionele) grens heen gaat als je hem verstuurt... De minuten, uren, dagen misschien na het versturen, hoe zou je je voelen? Je kunt altijd wachten tot die brandende plek van die klap weer hersteld is. Wat ik lees in je verhaal is dat het nu het beste is om het bij schrijven alleen te laten. Ik ken jou niet, je vriend niet, de gang van zaken niet, maar bij twijfel niet sturen. Jouw gevoel gaat voor nu, ook als dat dat betekent dat je dat even moet beschermen voor 'inmenging' van buiten.
Alle reacties Link kopieren
quote:jeane_avril schreef op 05 september 2012 @ 15:26:

[...]



Ligt eraan. In veel gevallen is het een emotionele smeekbede van iemand met een gebroken hart, die het weer ongedaan wil krijgen. Dat heeft niet zo veel zin. Soms zijn er dingen niet gezegd, en een brief kan uitkomst bieden, zelfs gewaardeerd worden door de ontvangende partij.In mijn simpele gedachtengoed die vaak erg mannelijk is, zou ik dit eerder zien als je eigen graf graven. Dat je een emotionele brief schrijft moet je zelf weten maar wanneer de relatie over is kan je beter (ook al heb je verdriet) volledig afstand nemen van de persoon om verder te gaan. Nu is TO aan het zwelgen, op vele vragen zal er toch nooit antwoord komen.
quote:mjdh schreef op 05 september 2012 @ 15:11:

Steek hem vanavond in de hens, samen met iets dat je nog van hem hebt.Vind het niet nodig om gewelddadig te worden.
Alle reacties Link kopieren
quote:MEFunny schreef op 05 september 2012 @ 15:34:

[...]

In mijn simpele gedachtengoed die vaak erg mannelijk is, zou ik dit eerder zien als je eigen graf graven. Dat je een emotionele brief schrijft moet je zelf weten maar wanneer de relatie over is kan je beter (ook al heb je verdriet) volledig afstand nemen van de persoon om verder te gaan. Nu is TO aan het zwelgen, op vele vragen zal er toch nooit antwoord komen.Daarom zeg ik; een emotionele smeekbede vanuit een gebroken hart is weinig zinvol. Wat wil je ermee bereiken? In TO's geval dat het weer goed komt. Er zijn ook andere situaties, omstandigheden, verhalen, waarbij het niet om een smeekbede gaat en je dus niet 'je eigen graf graaft'. Ik denk dat je ook je ex-partner dan wat beter moet kennen om in te schatten of je wel of geen brief kan sturen. Maar nogmaals, een smeekbede in een brief heeft weinig zin en is je kwetsbaar opstellen.
Alle reacties Link kopieren
Dames wat een reacties! Super fijn zeg!!



Oke, 2 maanden is kort maar er was zeker sprake van een relatie. Geen probleem als een ander dat niet zo wil of kan zien als het over een periode van 2 maanden gaat. Volgens mij heeft het te maken met de mate van openstellen naar elkaar. Hij zou mijn puber-dochter ontmoeten (dus zo groen ben ik nou ook weer niet;-)). We waren veel bij elkaar.. Raar he?! iedereen ziet je als sterke vrouw en dan zo van slag zijn van zo'n kortstondige relatie . Ik merk nu ik wat ouder ben het allemaal veel gevoeliger ligt dan vroeger... Een paar jaar geleden beeindigde de vader van mijn kind de relatie na 13 jaar. Daarna had ik echt geen behoefte een brief te schrijven! Alles was immers al gezegd!



Jullie reacties doen mij goed. Ik ga me niet als een sufferd opstellen... Was even mijn ruggegraad kwijt geloof ik



Oh en nee de brief was niet om hem terug te krijgen. Meer om goed af te sluiten... maar als mijn berichtje terug lees staat daar toch wel mijn 'verborgen wens" in het bericht.



Ik verstuur m niet!!!!!! hoop ik .... pff wat een gedoe!



We kunnen er trouwens wel een boek over schrijven met al die brieven die in kasten of computers klaar liggen voor niemand!



Liefs S
Alle reacties Link kopieren
Lees de brief over 2 maanden nog eens, en hopelijk lach je er dan om.
Alle reacties Link kopieren
@stuutje: dat geloof ik ook, er zullen veel ongestuurde brieven liggen bij mensen. Die behoefte hebben er meer, het van je afschrijven. Alleen die brieven bundelen? Oei, ik denk dat het druipt van de sentimenten en cliche's!



Sterkte met je gebroken hart.
Goed idee wel, dat boek met onverstuurde brieven.....
Maar als iemand liefdesverdriet heeft kunnen brieven van anderen misschien juist weer troost geven.

Ik vind het wel een cool idee.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje, wat herkenbaar.

Na een lang huwelijk totaal geen behoefte om iets van me af te schrijven, was er al klaar mee toen ik de scheiding aanvroeg.



maar ben ook wel eens erg geraakt door iemand die na een paar keer niet meer wilde daten.

Ik denk dat het niet eens met die persoon te maken had, maar met het afgewezen worden, weer wat minder vertrouwen hebben
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit soort brieven geschreven en wel en niet verstuurd. Soms was het alleen voor mezelf op een rijtje krijgen, soms om iets af te sluiten. Het uiten heeft altijd geholpen. Ik heb er nooit een relatie mee terug gekregen, maar ik heb bijvoorbeeld wel 1 keer zo'n koude reactie terug gehad, waarin de betreffende ex alles min of meer alle zaken die hij in de relatie heel belangrijk had gevonden opeens onbelangrijk vond, dat ik acuut afknapte en hem niet meer terug wilde. Dus dat was ook een heel waardevolle uitkomst!



Overigens kan het best heel intens voelen ook al is het, de intenties kunnen het een echte relatie maken.
Alle reacties Link kopieren
@jeane & @eleonora: Ha ha maar dan weet je tenminste dat je niet de enige bent en misschien kan je zelfs zien dat het altijd erger kan



Volgens mij moet ik ook maar gewoon een enorme jankfilm gaan kijken... in het kader van - zo erg is mijn leven ook niet -



Super bedankt voor jullie reacties!!
stuutje wijzigde dit bericht op 05-09-2012 15:53
Reden: naam toegevoegd
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:eleonora schreef op 05 september 2012 @ 15:48:

Maar als iemand liefdesverdriet heeft kunnen brieven van anderen misschien juist weer troost geven.

Ik vind het wel een cool idee.Ik denk dat je wel moet editen, lang niet alle brieven zijn de moeite van het lezen waard (immers niet iedereen kan zijn gedachten goed leesbaar verwoorden, er zal veel prut zijn, en vele pareltjes, al dan niet van kinderlijke eenvoud!). Nog beter, je verzamelt die brieven en doet er een interview met de schrijver/ster bij. Wat dacht je toen je het schreef, hoe was je situatie, hoe is het nu en hoe kijk je op die brief terug. Leo, dit kan nog wel eens wat worden

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven