Broertje stinkt enorm, iets van zeggen?

10-02-2017 10:23 72 berichten
Oké, ik vind dit enorm lastig, dat wil ik als eerste kwijt.

Ik heb een broertje van 15 jaar die persoonlijke hygiëne niet echt belangrijk vindt, het boeit hem écht niet. Hij zit ook in het internaat van school, dus er zijn ook geen ouders die hem onder de douche schoppen en hem pushen om schone kleding aan te trekken.



Nu wil broertje vanmiddag langs komen om zijn bijna 4 weken oude neefje te knuffelen. Helemaal prima natuurlijk, maar daar komt de maar...

Twee weken terug was hij hier ook op bezoek. Ik merkte meteen op dat hij uit zijn mond stonk en enorme zweetvoeten had. Toen man beneden kwam dacht hij dat we weer een rioolverstopping hadden. Maar dat was dus de jas van broertje die hij rook in de hal.



Toen broertje vertrokken was hing hier nog een enorme stinkende walm in huis, die hebben we tot in de avond (uren na zijn vertrek) nog kunnen ruiken.

Ook zoon rook helemaal naar zijn oom. We hebben hem dan ook meteen in bad gestopt en schone kleertjes aan getrokken.



Maar nu komt mijn broertje vanmiddag weer op bezoek en ik kijk er als een berg tegenop. Kan ik het maken om er vooraf wat van te zeggen? Ik wil hem absoluut niet beledigen of kwetsen. Maar als hij weer zo vies is en stinkt wil ik niet dat hij mijn zoontje aanraakt.



Ik vind dit zo moeilijk, wat zeggen jullie?
Er zit een luchtje aan dit topic.....
Kan je hem van te voren bellen/appen?



Hey broertje, zo leuk dat je langs komt vanmiddag! Wil je wel eerst even douchen en schone kleding aantrekken? Babietjes houden niet zo van ongewassen puber



dank je, liefs, zus.
Wat ontzettend sneu, je zou toch verwachten dat ze hem daar op het internaat ook wel wat sturing in zouden geven.



Maar ondanks dat het hard overkomt zou ik het toch gewoon tegen hem zeggen. Uiteindelijk is het alleen maar beter voor hem als hij er beteer op gaat letten. Al zal hij dat misschien eerst beledigend vinden, maar als het echt zo erg is, dan vind ik dat hij dat wel moet weten
Broertje lekker onder de douche zetten, schone kleren geven, dikke knuffel en een fijn bezoek ervan maken.



Bemoei je wat meer met hem, ook al zit hij in een internaat.
Alle reacties Link kopieren
Kan je niet met het internaat bellen en zeggen dat het je opgevallen is dat je broertje zichzelf niet verzrogt en stinkende kleren aan heeft?En wat ze daaraan kunnen doen?
Alle reacties Link kopieren
Lekker je zoontje daarna weer in bad en schone kleren aan, klaar.



Maar ik zou er wel iets van tegen je broer zeggen. Niet dat je hem te ranzig vind om je zoontje vast te laten houden, maar dat hij niet fris ruikt en dat hij eens wat vaker onder de douche moet en zijn kleren eens wat vaker in de was moet gooien. Ik weet natuurlijk niet hoe jij tegenover je broer staat, maar ik zou het vreselijk vinden als mijn zus stonk en niemand durfde er iets van te zeggen - dus dan neem ik die klus op me, ik bedoel, het is toch m'n zus dus ze weet dat ik heel gek op haar ben.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Eerlijk zeggen.

Daarnaast is het zijn keuze als hij stinkend door het leven wil gaan, maar keuzes hebben gevolgen.



Gevolg is jouw keuze dat jij hem dan niet meer verwelkomt in je huis.



Hier ook een riekende broer, ik heb al eens gezegd dat hij wat vaker een stuk zeep moet aanraken of een goeie deo moet kopen

Tot op heden aan dovemans oren gericht. Ik kan leven met zijn uienlucht, dus hij mag gewoon bij mij thuis komen. Na zijn vertrek zet ik het raam ff open, maar ik blijf het wel sneu vinden als ik andere mensen terug zie deinsen, maar goed, zijn keuze. En hij zit er schijnbaar niet mee.
Je reactie zegt meer over jou dan over mij....
Alle reacties Link kopieren
Ja ik zou er wat van zeggen, wel met moeite aangezien het toch een moeilijk onderwerp is om te bespreken. Maar op het moment dat er iemand bij ons zou komen die zo stinkt dat daarna mijn zoon en het hele huis er nog naar blijft ruiken, zou ik het zeker zeggen, dan is het niet zomaar een lucht van een dag of twee niet douchen, maar dan gaat het veel verder dan dat.
Alle reacties Link kopieren
quote:rosings schreef op 10 februari 2017 @ 10:26:

Kan je hem van te voren bellen/appen?



Hey broertje, zo leuk dat je langs komt vanmiddag! Wil je wel eerst even douchen en schone kleding aantrekken? Babietjes houden niet zo van ongewassen puber



dank je, liefs, zus.



+1



Overigens had ik het al eerder gezegd. Het is niet makkelijk maar wel erg belangrijk! Denk ook aan je kleine!
quote:makreel schreef op 10 februari 2017 @ 10:27:

Lekker je zoontje daarna weer in bad en schone kleren aan, klaar.



Maar ik zou er wel iets van tegen je broer zeggen. Niet dat je hem te ranzig vind om je zoontje vast te laten houden, maar dat hij niet fris ruikt en dat hij eens wat vaker onder de douche moet en zijn kleren eens wat vaker in de was moet gooien. Ik weet natuurlijk niet hoe jij tegenover je broer staat, maar ik zou het vreselijk vinden als mijn zus stonk en niemand durfde er iets van te zeggen - dus dan neem ik die klus op me, ik bedoel, het is toch m'n zus dus ze weet dat ik heel gek op haar ben.

Dit is precies wat ik wilde schrijven.

Je baby krijgt niks van de reuk. Badderen, kleertjes in de was en klaar.

Maar het is wel erg sneu dat kennelijk niemand hem hierop wijst. Is er in het internaat geen begeleiding wat betreft dit soort zaken?

En je zou hem bv aan kunnen bieden zijn jas te wassen als hij bij jullie is.
Hem vooraf bellen/appen ging ook al door mijn gedachten heen. Voorzichtig vragen of hij misschien iets frisser dan de vorige keer kan langskomen.

De vorige keer heb ik ook gezegd dat hij er wel beter op moet letten qua schone sokken, tanden poetsen etc. Hij zegt dan ja, nee en amen...



Broertje zie ik bijna nooit. Nu omdat hij oom is geworden iets vaker, daarvoor zag ik hem 1 keer in de 2-3 maand.



Mijn zusje is ook al tijden bezig geweest om hem schoner te krijgen. Dat gaat eventjes goed en daarna heeft hij er geen zin meer in.



Ik zou het eventueel bij school kunnen melden. Daar had ik nog niet over nagedacht.

Maar hij is een derde klasser en dan horen ze volgens school ook zelfstandiger te zijn. Dus die leiding en controle daar is minimaal helaas.



In de vakanties logeert hij hier wel eens. Dan schop ik hem ook vaak zo snel mogelijk onder de douche en was ik zijn kleren. Dat lijkt hij dan toch wel fijn te vinden. Al is het douchen altijd een enorme strijd. Geen zin, niet nodig, doe ik straks wel, heb 2 dagen geleden al gedoucht...
Mijn broertje was ook zo, is het niet ook gewoon typisch pubergedrag?
quote:makreel schreef op 10 februari 2017 @ 10:27:

Lekker je zoontje daarna weer in bad en schone kleren aan, klaar.



Maar ik zou er wel iets van tegen je broer zeggen. Niet dat je hem te ranzig vind om je zoontje vast te laten houden, maar dat hij niet fris ruikt en dat hij eens wat vaker onder de douche moet en zijn kleren eens wat vaker in de was moet gooien. Ik weet natuurlijk niet hoe jij tegenover je broer staat, maar ik zou het vreselijk vinden als mijn zus stonk en niemand durfde er iets van te zeggen - dus dan neem ik die klus op me, ik bedoel, het is toch m'n zus dus ze weet dat ik heel gek op haar ben.Dit.
Bij sommige pubers duurt het wat langer voordat ze zelf waarde hechten aan hygiene. Hij heeft iemand nodig die hem minstens om de dag onder de douche stuurt en regelmatig aan kleding snuffelt. School kan wel vinden dat een derdeklasser dat zelf moet kunnen, maar soms is dat nu eenmaal niet zo.
Zou het wel zeggen. En hem ook nog een lekker pakketje met deo en douche spullen etc toestoppen. Woont hij vlakbij? Misschien kan hij wel 1x de week of maand zijn kleding bij jou brengen dat jij het wast? Of dat jullie het samen in de wasmachine doen? En dan evt samen opvouwen, leert hij ook weer van.
Wacht maar tot hij oog krijgt voor de meisjes. Waarschijnlijk docht hij dan wel.
Het verandert vast als de meisjes interessant worden.
Of je stuurt hem deze door: https://www.youtube.com/watch?v=1koNwJ-nUkU



van kinderen voor kinderen
Alle reacties Link kopieren
Hier hetzelfde gehad, alleen geen puber maar een volwassene... man zei dat hij op bezoek mocht komen als hij zich eerst zou douchen en schone kleren aan deed. Vond z'n broertje niet zo leuk om te horen maar ja iemand erop wijzen dat die een uur in de wind stinkt kan ook niet op een manier zonder dat ze zich beledigd kunnen gaan voelen denk ik.
quote:maylo schreef op 10 februari 2017 @ 10:44:

Zou het wel zeggen. En hem ook nog een lekker pakketje met deo en douche spullen etc toestoppen. Woont hij vlakbij? Misschien kan hij we 1x de week of maand etc zijn kleding bij jou brengen dat je het wast? Of dat jullie het samen in de wasmachine doen? En dan evt samen opvouwt, leert hij ook weer van.



Hij woont op een uur afstand. In het weekeinde is hij altijd bij mijn vader die hier 10km vandaan woont.

Mijn oma doet altijd de was van mijn vader omdat hij geen wasmachine heeft. Maar broertje wil absoluut niet dat mijn oma zijn kleding wast. Hij wast 1 keer in de week zijn kleding op het internaat.



Mijn vader neemt het zelf ook niet nauw met hygiëne volgens mij. Dat weet ik niet zeker, ik heb al 7 jaar geen contact met hem. Dus samenspannen met hem is ook geen mogelijkheid.
Ik zou hem heel duidelijk laten merken dat het mij wel echt boeit. Hoort gewoon bij een normale opvoeding toch?
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor, ik zou het zeggen. Meestal neemt de persoonlijke hygiëne ook toe wanneer hij verliefd wordt, maar het is jouw huis dus je hoeft geen geuren te ondergaan die je vies vindt.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Het gewoon zeggen, dat jij het prettig vindt als hij zich goed douched en schone kleding aantrekt voordat hij langskomt, omdat hij anders zo vreselijk stinkt dat het nog uren blijft hangen bij jou thuis. Is een stukje opvoeding dat hij nodig heeft, iets waar een internaat niet toe in staat is.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
quote:jaw schreef op 10 februari 2017 @ 11:02:

Het gewoon zeggen, dat jij het prettig vindt als hij zich goed douched en schone kleding aantrekt voordat hij langskomt, omdat hij anders zo vreselijk stinkt dat het nog uren blijft hangen bij jou thuis. Is een stukje opvoeding dat hij nodig heeft, iets waar een internaat niet toe in staat is.Dit zou ik ook doen. Het noet zwaarder maken dan het is, gewoon duidelijk zoals hierboven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven