Broertje stinkt enorm, iets van zeggen?

10-02-2017 10:23 72 berichten
Oké, ik vind dit enorm lastig, dat wil ik als eerste kwijt.

Ik heb een broertje van 15 jaar die persoonlijke hygiëne niet echt belangrijk vindt, het boeit hem écht niet. Hij zit ook in het internaat van school, dus er zijn ook geen ouders die hem onder de douche schoppen en hem pushen om schone kleding aan te trekken.



Nu wil broertje vanmiddag langs komen om zijn bijna 4 weken oude neefje te knuffelen. Helemaal prima natuurlijk, maar daar komt de maar...

Twee weken terug was hij hier ook op bezoek. Ik merkte meteen op dat hij uit zijn mond stonk en enorme zweetvoeten had. Toen man beneden kwam dacht hij dat we weer een rioolverstopping hadden. Maar dat was dus de jas van broertje die hij rook in de hal.



Toen broertje vertrokken was hing hier nog een enorme stinkende walm in huis, die hebben we tot in de avond (uren na zijn vertrek) nog kunnen ruiken.

Ook zoon rook helemaal naar zijn oom. We hebben hem dan ook meteen in bad gestopt en schone kleertjes aan getrokken.



Maar nu komt mijn broertje vanmiddag weer op bezoek en ik kijk er als een berg tegenop. Kan ik het maken om er vooraf wat van te zeggen? Ik wil hem absoluut niet beledigen of kwetsen. Maar als hij weer zo vies is en stinkt wil ik niet dat hij mijn zoontje aanraakt.



Ik vind dit zo moeilijk, wat zeggen jullie?
Hoe lang komt hij op bezoek?



Schop hem bij binnenkomst direct onder de douche. Laat hem daarna een trainingspak van je vriend/man aantrekken.

Ondertussen zijn eigen kleding in de wasmachine en daarna in de droger. Binnen 4 uur alles weer fris.



Pas 15 jaar oud. En hij woont niet thuis met een lieve vader en/of moeder.

Ondanks dat hij bij wijze van 1.85 meter lang is, kan hij het misschien wel nodig hebben af en toe bemoederd te worden.

Dus wel zeggen dat je het leuk vind dat hij er is. Ook zeggen dat hij niet fris ruikt (als dat het geval is), en hem dan even naar de douche verwijzen. Maar verder niet teveel woorden aan vuil maken.
quote:Meliora- schreef op 10 februari 2017 @ 10:32:

Hem vooraf bellen/appen ging ook al door mijn gedachten heen. Voorzichtig vragen of hij misschien iets frisser dan de vorige keer kan langskomen.

De vorige keer heb ik ook gezegd dat hij er wel beter op moet letten qua schone sokken, tanden poetsen etc. Hij zegt dan ja, nee en amen...

Je hebt de vorige keer al gezegd dat hij op zijn hygiene moet letten. Dat geeft je dus een mooie kapstok om een appje aan op te hangen? "Lieve broer, gezellig dat je komt vanmiddag, ik kijk er naar uit! Denk je nog wel even aan waar we het laatst over hadden (douchen, tanden poetsen en schone kleren aan) voor je deze kant op komt? Met de baby in huis is het echt te koud om het huis te luchten na je vertrek, en dat was de vorige keer wel nodig. Wat wil je bij de thee? Dan kan ik daar rekening mee houden met de boodschappen?"
Het is pubergedrag maar als je er dagelijks op blijft hameren dan leren ze het echt wel. Ik vind het ook erg slecht van dat internaat dat ze dat de kinderen niet bijbrengen.

Je tanden niet poetsen brengt in de toekomst ook nog eens een kosten met zich mee.

Ik zou er zeker wel wat van zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Misschien heeft hij het zelf niet goed in de gaten dat hij stinkt. Gaat het wel helemaal goed op het internaat? Want daar moeten ze het toch ook ruiken. Wees lief geef hem advies en koop een lekker pakketje axe voor hem badschuim schampoo en deo. En stop zijn jas even in de was. Hij is je broertje daar moet je mee kunnen praten. Misschien is er wel iets achterliggends an de hand.
you go girl
Alle reacties Link kopieren
quote:Machutookunbietjemeerzijn schreef op 10 februari 2017 @ 10:27:

Eerlijk zeggen.

Daarnaast is het zijn keuze als hij stinkend door het leven wil gaan, maar keuzes hebben gevolgen.



Gevolg is jouw keuze dat jij hem dan niet meer verwelkomt in je huis.



Hier ook een riekende broer, ik heb al eens gezegd dat hij wat vaker een stuk zeep moet aanraken of een goeie deo moet kopen

Tot op heden aan dovemans oren gericht. Ik kan leven met zijn uienlucht, dus hij mag gewoon bij mij thuis komen. Na zijn vertrek zet ik het raam ff open, maar ik blijf het wel sneu vinden als ik andere mensen terug zie deinsen, maar goed, zijn keuze. En hij zit er schijnbaar niet mee.Die uienlucht herken ik zo van mijn puberende broers.... Niet omdat ze niet schoon waren maar na een dag school stoeien en voetballen roken ze gewoon zo uiig! Dan was er ook nog een broer met enorme zweetvoeten net ouwe kaas. Wij noemde ze ook soms kaas en uien.
you go girl
Hij is 15 en zit in een internaat.... Ik zou zeggen dat jij als zus er beter voor kunt zorgen dat zijn kleding gewassen wordt en dat hij meer leert over mondhygiëne, dan dat je hem de mededeling geeft dat hij stinkt. Hij beschikt duidelijk niet over het vermogen en de middelen om dat aan te pakken zonder hulp. Dus, sms 'm of hij zijn was meteen even meeneemt, dat de douche en deo voor hem klaar staat in de badkamer en dat jij intussen zijn kleding even door de machine gooit.
Broer jij wil logeren?



Prima dity zijn de regels van het huis: elke dag douchen.
Ieuwl, ik zal hem er toch subtiel op wijzen....
Alle reacties Link kopieren
Bij pubers herken ik het ook wel. En te lamlendig om er wat aan te doen.

Subtiel 'Je bent een beetje door je deodorant gebroken' hielp niet, want dan gingen zo nog een dosis van die gore Axe-deo opspuiten.

Dus ik moest zeggen 'Gast, je stinkt. Ga douchen.' Dat hielp.



Dieet van frikandelbroodjes en energiedrank plus hormonen zorgt kennelijk voor een giftige ontwikkeling in de zweetklieren ofzo.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
quote:Ananas schreef op 10 februari 2017 @ 11:29:

Hoe lang komt hij op bezoek?



Schop hem bij binnenkomst direct onder de douche. Laat hem daarna een trainingspak van je vriend/man aantrekken.

Ondertussen zijn eigen kleding in de wasmachine en daarna in de droger. Binnen 4 uur alles weer fris.



Pas 15 jaar oud. En hij woont niet thuis met een lieve vader en/of moeder.

Ondanks dat hij bij wijze van 1.85 meter lang is, kan hij het misschien wel nodig hebben af en toe bemoederd te worden.

Dus wel zeggen dat je het leuk vind dat hij er is. Ook zeggen dat hij niet fris ruikt (als dat het geval is), en hem dan even naar de douche verwijzen. Maar verder niet teveel woorden aan vuil maken.Dit!
Ik vind het eigenlijk heel zielig klinken. Met 15 al in een internaat, in het weekend naar pa die zelf niet fris is, waar is ma?

Ik weet niet of je het op kunt brengen je hebt net een baby en je hebt ook niet voor niks geen contact met je pa. Maar als je het wel kan, bemoeder hem dan een beetje.

Inderdaad gewoon heel direct zeggen ga douchen, deo kopen voor hem en kleding wassen. En iet skoken wat hij lekker vindt, en ik wou zeggen een knuffel maar het is een puber dus dat misschien niet. Laten merken dat je hem leuk vindt.
Ik heb het er net met man over gehad. We wachten even af in wat voor staat hij hier aankomt. Mocht hij toch heel sterk ruiken dan zetten we hem onder de douche en was ik snel zijn kleding.

En dan wil ik het toch nog voorzichtig aankaarten dat hij er toch écht beter op moet letten en dat het zo eigenlijk echt niet kan.



Een paar maanden terug heb ik hem een elektrische tandenborstel cadeau gedaan. Daar is hij dan heel blij mee, poetst dan braaf een tijdje goed en wordt daarna laks.

Mijn zusje geeft hem regelmatig shampoo, douchegel en deo. Maar die stapelen zich op in zijn kastje.
Dit is ook typisch puber gedrag hoor, niet willen douchen. En puber jongens stinken soms alweer voordat ze afgedroogd zijn.



Op blijven wijzen en structureel onder de douche jagen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Knuffelheks schreef op 10 februari 2017 @ 14:01:

Dit is ook typisch puber gedrag hoor, niet willen douchen. En puber jongens stinken soms alweer voordat ze afgedroogd zijn.



Op blijven wijzen en structureel onder de douche jagen.De volgende stap is: twee keer per dag douchen, zo lang onder de sproeier staan tot ze kieuwen ontwikkelen en dan elke keer schone handdoeken nodig hebben, die kleddernat op de grond blijven liggen.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook zielig klinken. Als hij in de derde zit dan is hij nog hartstikke jong, hij zit in een internaat waar aan verzorging helemaal niks wordt gedaan en waar kinderen daarin helemaal niet worden begeleid, iets wat ze soms toch echt nog wel nodig hebben. Zijn vader helpt hem er blijkbaar niet mee. Ik snap ook niet dat school er niet meer aan doet. Natuurlijk zijn tieners van veertien, vijftien jaar in staat om zichzelf te verzorgen, maar kinderen van die leeftijd die nog gewoon bij hun ouders wonen hebben daar ook vaak nog sturing bij nodig. Bij een aantal zal het ook wel prima gaan, maar bij de kinderen die zichzelf overduidelijk niet goed verzorgen is er dan toch een zetje in de rug nodig? Ik snap niet dat ze een kind dan gewoon laten aanmodderen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
quote:Meliora- schreef op 10 februari 2017 @ 12:42:

Ik heb het er net met man over gehad. We wachten even af in wat voor staat hij hier aankomt. Mocht hij toch heel sterk ruiken dan zetten we hem onder de douche en was ik snel zijn kleding.

En dan wil ik het toch nog voorzichtig aankaarten dat hij er toch écht beter op moet letten en dat het zo eigenlijk echt niet kan.

Klinkt als een goede aanpak.
Gewoon met liefde vertellen. Kan je gelijk oefenen voor je eigen zoon, want je zal het hem ook moeten leren. Als je puber bent gaat je zweet stinken en moet je elke dag wassen of douchen. Ook moet je elke dag een schoon shirt aan, een broek kan je wel vaker aan, maar die moet ook regelmatig in de was. En een extra laag Deo helpt niet, dan krijg je lasagne onder je armen en daar zit niemand op te wachten. En je zal het vaak moeten herhalen.
quote:makreel schreef op 10 februari 2017 @ 15:05:

[...]





De volgende stap is: twee keer per dag douchen, zo lang onder de sproeier staan tot ze kieuwen ontwikkelen en dan elke keer schone handdoeken nodig hebben, die kleddernat op de grond blijven liggen.
Alle reacties Link kopieren
Ach wat zielig

het is goed dat jullie je er om bekommeren
Alle reacties Link kopieren
Overigens ben ik ook wel zo'n bemoeial die het internaat zou gaan bellen, maar ik begrijp ook wel waarom iemand dat niet zou doen
quote:Pinda-Kaas schreef op 10 februari 2017 @ 18:39:

Overigens ben ik ook wel zo'n bemoeial die het internaat zou gaan bellen, maar ik begrijp ook wel waarom iemand dat niet zou doen



Ik zou ze ook bellen, je mag toch best aangeven dat je dit als zus signaleert?

Internaat neemt een groot deel van de opvoeding over, daar hoort dit stuk ook bij.

Hij is echt niet de enige 15 jarige die daarin gestuurd moet worden.
Ik zou me daar als zus zelf meer tegenaan bemoeien en die rol op me nemen.
Ik vind het raar dat het internaat niet ingrijpt. Kinderen die erg stinken worden bijna automatisch buitengesloten door andere kinderen omdat die er geen zin in hebben. Bovendien wordt er enorm veel over hen geroddeld.
quote:reisa1978 schreef op 10 februari 2017 @ 18:48:

Ik zou me daar als zus zelf meer tegenaan bemoeien en die rol op me nemen.



Hoe moet ze dat doen dan?

Iedere dag appen?
Alle reacties Link kopieren
.
tessaa wijzigde dit bericht op 11-08-2017 18:00
Reden: privacy
99.56% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven