Bruiloft 5000 - 6000 euro

23-08-2016 12:35 108 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend heeft mij ten huwelijk gevraagd



Nu willen wij volgend jaar gaan trouwen, een datum hebben we nog niet. We hebben een budget van 5000 - 6000 euro. Ringen hebben we al, een mooie auto kunnen we lenen en voor de huwelijksreis hebben we een apart budget. Ik wil een mooie jurk en we willen een goede fotograaf. 30 personen willen we er sowieso bij hebben, dit zijn familie en goede vrienden. Als we een avondfeest zouden geven (geen idee of dat binnen ons budget kan) zouden daar max 90 personen bij aanwezig zijn.



Met wat google werk kom ik vooral uit op de gemiddelde bruiloft van 10.000 – 15.000 euro of juist extreem low budget bruiloften van 200 - 1.000 euro. Wij willen iets wat hier tussenin zit. Heeft iemand tips en/of ervaring met een bruiloft binnen ons budget?



Alvast bedankt voor het meedenken!
The pen is mightier than the sword
Alle reacties Link kopieren
Wij waren (excl huwelijksreis) €10.000 kwijt voor alles (met veel meer gasten):



Daggasten 50

Avondgasten 180

Was voor de hele dag al het eten en drinken (zijn begonnen met lunch voor de daggasten, omdat velen van ver kwamen) incl. bruidtaart. Hebben op het avondfeest wel het eten en drinken afgekocht en dat pakte voor ons goedkoper uit dan per consumptie afrekenen. Waren namelijk zeer veel 'grote' drinkers aanwezig.



Zijn getrouwd op een kasteel en na het diner vertrokken naar een zaal in de buurt (kasteel had geen ruimte voor 180 man).

Autohuur

Fotografen

Jurk en pak, kapper en visagist

Boeket en corsages en 1 autostuk

Ringen

Band

Uitnodigingskaarten

Bedankjes gasten

Bedankjes ceremonimeesters

Huwelijksnacht in de kasteeltoren



Het enige dat daar niet bij in zit was het trouwalbum. Dat heb ik zelf gemaakt (kosten €200).
quote:Cinderella00 schreef op 23 augustus 2016 @ 13:17:

[...]



Ik bepaal zelf wat ik doe.Uit de zuurpot afblijven dan maar.
Alle reacties Link kopieren
quote:just-me34 schreef op 23 augustus 2016 @ 12:43:

Het feest zelf heeft ons niks gekost. Want dat hebben we aan cadeaus terug gekregen. Denk dat onze scheiding duurder zal zijn. Wij hadden rond de 140 mensen. We hadden gekozen voor alleen fris wijn en bier. Geen sterke drank. Alle kosten eromheen ongeveer 2000 euro. Maar wel alles zelf gedaan.



Van harte gefeliciteerd met jullie verloving.Wat knieperig. Dat je geen dure whisky schenkt snap ik maar geen borrel, vieuxje oid vind ik wel een tikkie triest
Alle reacties Link kopieren
Dat mag je vinden
Geen hand vol maar een land vol met idioten mannen
quote:nina1966 schreef op 23 augustus 2016 @ 13:18:

[...]



Wat knieperig. Dat je geen dure whisky schenkt snap ik maar geen borrel, vieuxje oid vind ik wel een tikkie triestWij hadden het ook zo gedaan, fris bier of wijn. Niets triest aan.
Alle reacties Link kopieren
Drank afkopen deden ze bij ons overigens niet aan, omdat je dan eigenlijk altijd duurder uit bent dan wat je in werkelijkheid kwijt zou zijn. Bij ons wilden ze gewoon echt dat we betaalden voor wat er geleverd was. Vond ik ook wel zo fair eigenlijk. Wel iets om op te letten ook
Wij hadden binnenlands gedistilleerd, maar niemand die dat heeft gedronken. Enkel bier ( hadden zowel normaal bier, als rose bier, want ik wist dat bepaalde vrouwen dat lekkerder vonden), wijn ( rose, wit en rood) en fris.

Op de afrekening helemaal niets van het binnenlands gedestileerd.

Hadden we al wel verwacht, want we hadden al gepolst bij mensen wat ze het liefst dronken.



Overigens wel afgekocht, want we hadden ook een groep met behoorlijke drinkers. Als je dat van tevoren weet, is dat iets waar je rekening mee kunt houden. Ons heeft dat afkopen juist echt geld bespaard.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lumos schreef op 23 augustus 2016 @ 13:06:

Wat verbitterd Cinderella00. Neem anders nog een glaasje azijn



Ontopic:



Ik lees graag even mee, mijn (schoon)ouders wonen heel mooi , in een klein boerderijtje met een stukje land en rondom grote terrassen. Zouden wij t.z.t. niet daar ook een (trouw)feest kunnen houden met bijv. een grote bbq ? Of is zoiets echt not-done?



Misschien ook een tip voor TO als ze locaties in de familie heeft :-)

Waarom not done? Huur wel goede mooie tenten en een toilet! Met 60 man één toilet is echt een crime.

Verder kun je alles laten bezorgen en zelf een paar tieners/studenten regelen die afruimen, inschenken en opscheppen/warmen etc.
quote:1234512345 schreef op 23 augustus 2016 @ 13:18:

[...]



Uit de zuurpot afblijven dan maar.Nee.
Alle reacties Link kopieren
quote:pennenbakje schreef op 23 augustus 2016 @ 13:11:

@Cinderella: met zo'n instelling kan ik beter met de gordijnen dicht depressief zitten wezen. Want waarom zou je leven als je toch dood gaat...
Alle reacties Link kopieren
quote:just-me34 schreef op 23 augustus 2016 @ 13:13:

Ow wat wel leuk was. Ik had overal wegwerpcamera's neer gezet. Dat zijn echt de allerleukste foto's geworden. Dat raad ik je echt aan. Super leuk. Vooral omdat de fotograaf niet overal kan zijn op het feest. Tegenwoordig heeft bijna iedereen een smartphone waar ze de foto's mee maken.

Een site openen waar iedereen zijn foto's kan posten is de nieuwe wegwerp
Alle reacties Link kopieren
quote:1234512345 schreef op 23 augustus 2016 @ 13:20:

[...]



Wij hadden het ook zo gedaan, fris bier of wijn. Niets triest aan.Tja als je alleen maar bierdrinkers hebt in je omgeving kan dat misschien best. Maar de meesten vrouwen in mijn omgeving drinken idd wijn of een mixje, veel mannen ook trouwens. Bij vriend zijn het idd bierdrinkers (lekker makkelijk) Ik zou dus toch binnenlandsgedistilleerd er bij nemen, geen buitenlands dat is niet nodig.
Alle reacties Link kopieren
Kan prima voor dat budget hoor. Ligt heel erg aan je wensen.

Wij waren (excl huwelijksreis) rond de 4.000 kwijt. Zijn aan het einde van de dag getrouwd met een klein gezelschap (ca 25 pers). Vervoer van ons huis naar de trouwlocatie en terug was door ons geregeld (1 oldtimer bus). Hebben daarna met dat gezelschap geborreld en gebarbecued op het terras van de plaatselijke kroeg en hadden 's avonds in dezelfde kroeg een feest voor bijna 100 mensen. Met een geweldige band. Niets chiques, maar wel superleuk. Alleen maar positieve reacties gehad en verhalen gehoord.

Ik had mijn trouwjurk gekregen van mijn ouders, ook de fotograaf was een cadeau. Dat helpt natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Welke regio TO? Want kwa locatie prijzen scheelt dat enorm.
quote:Lumos schreef op 23 augustus 2016 @ 13:06:

Wat verbitterd Cinderella00. Neem anders nog een glaasje azijn



Ontopic:



Ik lees graag even mee, mijn (schoon)ouders wonen heel mooi , in een klein boerderijtje met een stukje land en rondom grote terrassen. Zouden wij t.z.t. niet daar ook een (trouw)feest kunnen houden met bijv. een grote bbq ? Of is zoiets echt not-done?





Dat hebben wij exact zo gedaan! Met een man of 80 en een heel uitgebreide, erg lekkere BBQ (van een goede slager) waarbij niemand zelf hoefde te bakken want er stonden twee koks bij.



Je moet dan overigens wel goed nadenken over wat je verder moet regelen aan meubilair, servies, een goede tent en in ons geval zelfs een WC wagen (want maar een wc op de boerderij en je wilt niet 80 man de hele dag in en uit laten lopen daarvoor).
quote:nina1966 schreef op 23 augustus 2016 @ 13:32:

[...]



Tja als je alleen maar bierdrinkers hebt in je omgeving kan dat misschien best. Maar de meesten vrouwen in mijn omgeving drinken idd wijn of een mixje, veel mannen ook trouwens. Bij vriend zijn het idd bierdrinkers (lekker makkelijk) Ik zou dus toch binnenlandsgedistilleerd er bij nemen, geen buitenlands dat is niet nodig.Het is natuurlijk een beetje flauw om iemand die niet zulke drinkers in zijn omgeving heeft (maar alleen bier- en wijndrinkers) maar knieperig en sneu te noemen...
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn al 20 jaar getrouwd, dus kun je qua prijzen niet meer vergelijken. Ook ons 12,5 jarig huwelijksfeest is als weer 7 jaar geleden, dus ook niet meer vergelijkbaar. Wat we wel beide keren hadden gedaan was een vrij simpel zaaltje, denk aan buurthuis/parochiehuis/sportvereniging dat soort zalen. Daarentegen bezuinigden we dan weer niet op het eten, drank en de band, die zijn imo belangrijker voor de sfeer dan de zaal. Niks zo knieperig als dat je een bruiloft hebt in een luxe hotel of kasteeltje enzo en dat je uiteindelijk van ellende maar je waterflesje uit je tas haalt en dat op het toilet vult. Dat vind ik ook gelijk het nadeel van drank afkopen, je merkt dan altijd dat personeel instructies heeft rustig aan te doen met de drank. Ben een keer ceremonie-meester geweest op zo'n feest, wat een ellende was dat, diverse gasten kwamen bij mij vragen of ze nog drinken mochten, ik leek op een gegeven moment wel verantwoordelijk voor de bediening ipv een bruilofs-gast, moest ze constant aansporen om weer bestellingen te gaan opnemen.

Verder hadden wij een geleende auto, geen corsages, een goede amateur-fotograaf, eenvoudige bedankjes (zelf in gepakt). Catering laten doen via een Indische toko is vaak ook niet zo duur als echt in een restaurant eten en als je zo'n zaaltje hebt als eerder omschreven is het voordeel dat je eigen eten kunt regelen. Zo laat mogelijk op de dag trouwen scheelt ook aanmerkelijk in de kosten, anders moet je veel meer eten en drinken regelen voor je daggasten. Dus beter om 16.00 uur dan om 11.00 uur.
quote:Kastanjez schreef op 23 augustus 2016 @ 13:37:

[...]





Dat hebben wij exact zo gedaan! Met een man of 80 en een heel uitgebreide, erg lekkere BBQ (van een goede slager) waarbij niemand zelf hoefde te bakken want er stonden twee koks bij.



Je moet dan overigens wel goed nadenken over wat je verder moet regelen aan meubilair, servies, een goede tent en in ons geval zelfs een WC wagen (want maar een wc op de boerderij en je wilt niet 80 man de hele dag in en uit laten lopen daarvoor).Jaa dat lijkt me leuk ! En inderdaad, goed aankleden en genoeg zit plek is dan een must. Ik zie wel mogelijkheden zo :-) Een BBQ past ook meer bij ons dan bijv. een restaurant omdat ik denk dat er ook veel mensen even zullen komen aanwaaien.
Alle reacties Link kopieren
niet zozeer bruiloften, maar ik organiseer geregeld grote feesten. En dan is bier, wijn en binnenlands gedestilleerd de norm.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou in elk geval niet bezuinigen op de hoeveelheid eten en drinken. Het hoeft niet allemaal luxe te zijn maar er moet wel voldoende zijn. Niets triester dan te weinig eten en drinken.



Ik ben twee keer getrouwd. Mijn eerste bruiloft vond ik het leukst. Ik droeg een gewone simpele jurk. We hadden geen auto, geen bruidsboeket, geen speciale fotograaf (wel enthousiaste vrienden met camera's), geen taart... We gingen gewoon naar het stadhuis en daarna met een groep vrienden en familie eten. We hadden een uitgebreid buffet geregeld en we hadden de ruimte (inclusief buiten) voor de hele avond. Zelf muziek meegenomen en heerlijk gedanst. Aan het eind van de avond kwamen er nog wat extra snacks op tafel en toen had iedereen weer energie genoeg om nog een paar uur verder te gaan. Onze totale kosten lagen rond de 1500 euro.



Tweede bruiloft was ook leuk maar minder ik. Dat was deels ook omdat het in een ander land was waardoor mijn schoonmoeder en schoonzus het grootste deel van de organisatie hebben gedaan. En zij wilden graag traditioneel en dat vonden ze ook heel belangrijk. Mijn schoonmoeder heeft een deel van de kosten ook betaald. Ik heb wel geprobeerd om het simpel te houden maar uiteindelijk was het toch minder simpel en meer traditioneel dan ik wilde. Maar het eten was lekker, de ceremonie in de kerk was prachtig (en dat wilde ik zelf ook graag), er was meer dan voldoende drank en eten, en de muziek was ook goed. Al vind ik achteraf dat ik best wat meer mijn mening had mogen doordrukken.

Deze bruiloft inclusief zo'n 100 gasten, kerk, auto, jurk, pak,muziek, entertainment, eten, drinken, taart, aankleding, bruidsboeket kostte zeker zo'n 15000 euro.

Ik weet zeker dat we heel veel hadden kunnen besparen door veel dingen simpeler of zelf te regelen maar goed wij hebben zelf uiteindelijk maar een klein deel van de kosten gedragen want bij alles extra's zei schoonmoeder ik betaal wel. Ik heb ook niet alle rekeningen gezien.
Alle reacties Link kopieren
De tweede bruiloft hadden we een goede fotograaf en eerlijk is eerlijk je ziet wel het verschil in de kwaliteit van de foto's met de foto's die de vrienden hebben gemaakt op mijn eerste bruiloft. Maar nu ligt dat album hier in de kast en ik kijk er nooit verder in. Dus of het nou dat geld waard is geweest betwijfel ik.

Fotograaf was er trouwens niet de hele bruiloft bij. We hebben ook van de tweede bruiloft echt enorm veel amateur foto's gemaakt door vrienden en familie. En natuurlijk zijn ze kwalitatief minder goed en staan we er wel eens minder flatteus op maar ik vind ze eigenlijk net zo waardevol omdat ze ook de komische momenten en de minder perfecte momenten hebben gevangen.
Alle reacties Link kopieren
Onze trouwdag heeft ons in totaal ongeveer 4000 euro gekost. Zelf hecht ik niet zoveel waarde aan een officiële trouwjurk, mijn jurkje kwam uit gewone winkel. Mijn ring kwam van de V&D, daar laten ingraveren, man heeft er een besteld op internet. Auto geleend van vrienden die hem prachtig hadden versierd. Een andere vriendin heeft foto's gemaakt(hobby fotograaf). Feest was in mijn vroegere stamcafé met een prachtig versierde buitenplaats. Gelukkig hadden we mooi weer.

Ook geen echte bruidstaart, gewoon een lekkere taart en champagne bij binnenkomst. Met ongeveer 30 daggasten een goed verzorgde bbq met buffet gehad, waardoor het lekker ongedwongen werd.

'S avonds ongeveer 70 gasten in totaal met regelmatig warm en koude hapjes en de glazen zo'n beetje leeg/vol. Ook sterke drank. Muziek hadden we zelf aangeleverd, zodat het onze smaak zou zijn(geen controle freak hoor ). Heerlijk relaxte dag gehad . Gemoedelijk en ongedwongen stond bij ons voorop! Maar hoe je dat invult is voor iedereen anders!
Alle reacties Link kopieren
wij hebben nergens op bespaard en in totaal ongeveer 3000 uitgegeven (zonder kleding, die hebben we gekregen van onze ouders)



van het gemeentehuis naar de feestlocatie met de gezinnen (22 mensen) daar wat gedronken met een gebakje.

foto's gaan maken

eten alleen met de getuigen+aanhang, ceremoniemeester+aanhang op de feestlocatie (allebei gescheiden ouders dus geen zin in een "gezellig" familiedinertje)

's avonds groot feest met ongeveer 85 mensen, betaald personeel en live muziek (dus geen "DJ gezellliieeee!" en puberjongens in de bediening uit de buurt zoals iemand hier zei)



fotograaf was een familielid die proff. fotograaf is (later kregen we ook nog het album als cadeau)

mijn oom had een prachtige auto en vroeg of hij ons die dag mocht rijden

die kosten hadden we dus niet.



het is maar net wat je zelf wil. als een bruiloft altijd 10.000 kostte waren wij nooit getrouwd, daat ben ik te zeikerig voor. een ander vindt het weer wel oké.
En doooooor!
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk is het haalbaar, je hebt gelukkig zelf al wat richtlijnen gesteld. Ringen zijn er al, en het budget is exclusief auto en huwelijksreis. Wat blijft er over?

Een mooie jurk, ik was voor mijn mooie jurk 900 euro incl. hoepel kwijt. Collectie 2016. Maar wat ik gemerkt heb: ik ben naar een grote winkel gegaan en heb eerlijk gezegd dat ik me kwam oriënteren. Ik had een bepaald budget in mijn hoofd dat ik uitgesproken heb. Was ik daar iets voor tegengekomen, dan had ik daar mijn jurk gekocht. Maar het was geen moeten voor mij. Ik heb direct aangegeven dat ik ook bij hun outlet ging kijken. Dat was prima, ik ben echt heel goed geholpen. En heel eerlijk. Uiteindelijk waren er twee (hele verschillende) jurken die ik erg mooi vond, maar die het nét niet waren. Bij de outlet vond ik echt niets. Inmiddels wist ik wel wat ik zocht en heb ik internet afgestruind. Ik vond een prachtig plaatje van een jurk in een tijdschrift, maar had natuurlijk geen idee wat hij kostte. Ik heb gezocht naar winkels die die jurk verkopen en gevraagd wat hij daar kost. Toevallig was de dichtstbijzijnde winkel ook degene die hem in mijn maat had hangen en waar hij het goedkoopst was. Daar ben ik naartoe gegaan en heb hem gepast. Ik heb eerlijk gezegd dat ik nog erg twijfelde tussen een nieuwe jurk en één van marktplaats. Hoewel ik daar totaal niet op uit was, kreeg ik direct korting aangeboden. Ik was nogal overrompeld en stamelde iets als: bedankt. Ik denk er nog eens over na. Waarop ik ook de hoepel er gratis bij kreeg. Degene die met mij mee was, zei: neem hem maar mee, maar ik zat zelf nog helemaal niet in die stand. Ik kwam me immers alleen nog oriënteren. Maar voor die 900 euro incl. hoepel heb ik hem wel meegenomen (dat werkte bij die winkel zo). Ik heb zelf iemand gevonden om hem nog iets in te nemen.



Mijn vriend wilde een mooi pak omdat hij dat nog doordraagt. Kosten: zo'n 1000 euro. Schoenen: 200 euro.



Onze fotograaf kost ons 900 euro en dan hebben we een goede.

DJ kost 750 euro.



Het duurst is de locatie, zoals iedereen al aangeeft. Onze locatie (een zeer smaakvol restaurant) is nog niet lang open. De geijkte locaties zijn duur, vragen vaak zaalhuur etc. Mijn tip: zoek verder! Wij hebben alles wat we willen en zoals we het willen en betalen zo'n 4000 euro (30 dinergasten en 70 feestgasten).



Bij ons is trouwen nog een aardige kostenpost, omdat we op een andere locatie trouwen, een eigen babs hebben laten benoemen én 's avonds trouwen. Wanneer je dat goedkoper wilt, moet je gewoon op het stadhuis trouwen. Nu kost het ons zo'n 1500 euro.



Dus, voor de kosten die jij maakt, zou ik vanuit onze bruiloft aanhouden:

Jurk + schoenen + sieraden: 1100 euro

Pak + schoenen: 1200 euro

Locatie: 4500 euro? Je hebt meer gasten dan wij.

Trouwlocatie: 400 euro? Staat op de website van je gemeente

DJ: 750 euro

Fotograaf: 900 euro.

Bloemen: 70 euro.



Dan kom je op een totaal van 8920 euro. Dat is dus boven jouw budget, maar je kunt zelf bekijken waar je op kunt bezuinigen. En wie weet krijg jij of je vriend wel de kleding cadeau, dat is in ons geval niet zo.
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, en dan ben ik de kapper/visagist nog vergeten. Maar wellicht ken je iemand die dat voor je wil doen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven