budget huwelijk- wel of geen vrijgezellenfeest?

30-04-2016 10:01 115 berichten
Mijn beste vriendin gaat trouwen.

Heel leuk alleen:

We kregen een uitnodiging voor de borrel na het huwelijk, bij haar thuis.

Ik heb haar uitgenodigd om haar huwelijksaankondiging te vieren met een etentje en haar toen uitgehoord.

Zij gaat overdag trouwen op het gemeentehuis.

Daar heeft ze heel bewust alleen enkele familieleden uitgenodigd, en met dat kleine gezelschap gaan ze ergens lunchen en daarna ergens dineren.

Daarna de rest van de mensen dus s avonds bij een borrel.

Normaal zijn we redelijk 'brutaal' bij elkaar.

Dus gewoon toch op komen dagen als de ander zegt de verjaardag niet te vieren etc.

Dat gevoel heb ik nu niet, om bijv toch even te komen bij het huwelijk bij het stadhuis ofzo (al weet ik wel waar en en hoe laat).

Aan de andere kant trouw je maar 1 keer.

Ik ken haar andere vrienden en vriendinnen niet zo goed en heb dus ook geen officiële rol als ceremoniemeester.

Dus heb ook niet het idee dat ik iets nalaat dat niet te doen.

Toch vind ik het ergens zo sneu, als er helemaal niks zou gebeuren.

Ik durf het ook niet zo goed aan te kaarten omdat er misschien wel iets gebeurt met een andere beste vriendin, niet erg maar daar hoef ik niet perse bij te zijn.

En dan wordt het ongemakkelijk.

Met het etentje heb ik er wel aandacht aan besteed en ik heb een leuk kado.

Zo laten of toch nog iets doen?
Dat het een budget huwelijk is zou voor mij niet uitmaken. Je beste vriendin gaat trouwen! Zoek contact met de andere vrienden en vriendinnen en organiseer iets.
Ik zou niks doen. Ik krijg ook de indruk dat ze daar niet echt behoefte aan heeft, aangezien ze d'r bruiloft redelijk klein viert.
Een huwelijk is openbaar en daar mag je dus naartoe gaan in het gemeentehuis. Maar... je vriendin heeft het expres zo gedaan zoals zij graag wil en dat is alleen met een klein groepje familie en daarna een borrel. Respecteer die wens, of vraag haar of ze het niet stiekem toch leuk vindt als je zou komen kijken.



Je openingspost had trouwens van mijn beste vriendin kunnen zijn... ik ben ook heel klein getrouwd (alleen ouders broers en zussen), en we hebben daarmee veel mensen gekwetst. Dat vind ik heel jammer. Een vriendin belde een uur voor ik ging trouwen huilend op. Doe dat alsjeblieft haar niet aan, ik heb het er best moeilijk mee gehad.
Alle reacties Link kopieren
Zijn de mensen die uitgenodigd gaan worden voor het vrijgezellenfeest niet gepikeerd dat ze niet worden uitgenodigd voor de trouwerij/lunch/diner?



Houdt je vriendin überhaupt wel van (vrijgezellen)feestjes, of doet ze haar trouwerij niet voor niets op deze manier?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Vind zij vrijgezelkenfeestjes van anderen leuk? Gaat ze al snel trouwen? Een avondje borrelen met 3-6 vriendinnen kan al genoeg zijn he, past misschien beter bij haar dan een hele dag op sjouw?
Alle reacties Link kopieren
quote:ponny schreef op 30 april 2016 @ 10:08: je vriendin heeft het expres zo gedaan zoals zij graag wil en dat is alleen met een klein groepje familie en daarna een borrel. Respecteer die wens.

......

Je openingspost had trouwens van mijn beste vriendin kunnen zijn... ik ben ook heel klein getrouwd (alleen ouders broers en zussen), en we hebben daarmee veel mensen gekwetst. Dat vind ik heel jammer. Een vriendin belde een uur voor ik ging trouwen huilend op. Doe dat alsjeblieft haar niet aan, ik heb het er best moeilijk mee gehad.Wat raar dat die mensen jouw wens niét hebben gerespecteerd.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Niets doen, respecteer hun beslissing, dat voorkomt ook hele ongemakkelijke situaties.
quote:ponny schreef op 30 april 2016 @ 10:08:

Een huwelijk is openbaar en daar mag je dus naartoe gaan in het gemeentehuis. Maar... je vriendin heeft het expres zo gedaan zoals zij graag wil en dat is alleen met een klein groepje familie en daarna een borrel. Respecteer die wens, of vraag haar of ze het niet stiekem toch leuk vindt als je zou komen kijken.



Je openingspost had trouwens van mijn beste vriendin kunnen zijn... ik ben ook heel klein getrouwd (alleen ouders broers en zussen), en we hebben daarmee veel mensen gekwetst. Dat vind ik heel jammer. Een vriendin belde een uur voor ik ging trouwen huilend op. Doe dat alsjeblieft haar niet aan, ik heb het er best moeilijk mee gehad.Wat ontzettend naar van die vriendin zeg. Bij onze gemeente kan je voor een bepaald bedrag met een bepaald aantal toeschouwers trouwen. Wij gaan daar misschien voor. Hoop toch niet dat ik dan zulke taferelen krijg.
Nou, ze hebben de wens gerespecteerd want er is niemand komen kijken of aangesloten bij ons kleine trouwerijtje.

En die vriendin vond het gewoon heel jammer dat ze er niet bij mocht zijn, ze belde vooraf om ons veel plezier te wensen. Heel lief bedoeld, maar ik kreeg wel een beetje zo'n gevoel van "shit, kan ik dit wel maken?" terwijl we er vooraf samen heel goed over hadden nagedacht en het precies was hoe we het wilden hebben.

Ik kan mijn vriendin ook begrijpen; we zijn al bijna 20 jaar bevriend en ze mocht er niet bij zijn... ik zou dat andersom ook moeilijk hebben gevonden.
Moeilijk dit.



Trouwt ze zo klein en budget, omdat ze het graag zo wil? Dan zou ik niets ondernemen en het zo laten.



Of trouwt ze zo, omdat een groter bruiloft niet te betalen is en vindt ze stiekem toch leuk als je iets organiseert?



Voor een vrijgezellenfeest zou ik eerst peilen of ze dat leuk vindt.
Waarom zou je als vriendinnen een vrijgezellen regelen, als jullie niet eens bij het huwelijk mogen zijn?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niets doen , of het vrijgezelleneest geheel in stijl heel klein houden ( met zijn tweetjes dus )

Dus samen met je vriendin afspreken voor een borrel en dan een verrassing in petto hebben , iets schunnigs of heel flauws
Voor extra mensen bij de trouwplechtigheid hoeft ze toch niet te betalen? (Toch? Ik ben nooit getrouwd dus weet het niet zeker, maar dacht dat een ceremonie openbaar is en dat je daarmee dus geen controle hebt over wie wel of niet komt en dus ook niet voor aantal personen betaalt).



Dus als het haar om het geld te doen was, had ze vast aangegeven dat je welkom bent bij de ceremonie, maar dat de lunch en het diner budgettechnisch klein worden gehouden.

In dit geval kiest ze bewust voor ook een klein gezelschap bij de ceremonie. Ik denk dan dat dat echt hun wens is en zou dat respecteren.
quote:sinnombre schreef op 30 april 2016 @ 10:25:

Waarom zou je als vriendinnen een vrijgezellen regelen, als jullie niet eens bij het huwelijk mogen zijn?Omdat het je vriendin is die gaat trouwen. Ik zou niet gaan voor een hele dag op sjouw, maar een borrel, high tea thuis, of avond de kroeg in (to kent haar het best) zou ik wel doen. Het feit dat je niet bij het huwelijk zou mogen zijn, zou dat voor mij niet veranderen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou inderdaad een gezellig avondje kroeg regelen en verder niets. En eerlijk: ik zou stiekem best gekwetst zijn dat ik er niet bij mocht zijn. Natuurlijk zou ik het respecteren en ook niet gaan, maar ergens zou het wel pijn doen dat je bij iemand die zo dichtbij je staat niet welkom bent op de grote dag.
Hallo?!
Alle reacties Link kopieren
quote:sinnombre schreef op 30 april 2016 @ 10:25:

Waarom zou je als vriendinnen een vrijgezellen regelen, als jullie niet eens bij het huwelijk mogen zijn?Omdat je de vrijgezellenperiode op die manier af wilt sluiten? Het is toch geen ruilmiddel?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik heb sowieso niks met vrijgezellenfeestjes. In dit geval wil ze het klein houden. Dus zou zeker geen vrijgezellenfeestje gaan organiseren.
quote:kwartje schreef op 30 april 2016 @ 10:30:

Voor extra mensen bij de trouwplechtigheid hoeft ze toch niet te betalen? (Toch? Ik ben nooit getrouwd dus weet het niet zeker, maar dacht dat een ceremonie openbaar is en dat je daarmee dus geen controle hebt over wie wel of niet komt en dus ook niet voor aantal personen betaalt).



Dus als het haar om het geld te doen was, had ze vast aangegeven dat je welkom bent bij de ceremonie, maar dat de lunch en het diner budgettechnisch klein worden gehouden.

In dit geval kiest ze bewust voor ook een klein gezelschap bij de ceremonie. Ik denk dan dat dat echt hun wens is en zou dat respecteren.Als ze kiezen voor een kleine zaal mogen er zeker wel beperkt mensen in.
quote:ayraa schreef op 30 april 2016 @ 10:14:

[...]





Wat ontzettend naar van die vriendin zeg. Bij onze gemeente kan je voor een bepaald bedrag met een bepaald aantal toeschouwers trouwen. Wij gaan daar misschien voor. Hoop toch niet dat ik dan zulke taferelen krijg.





Dat idee had ik ook bij vriendin. Dat ze een kleine ruimte heeft oid. Als ik kom is ze 'verplicht' 5 anderen plus aanhang met dezelfde relatie ook te laten komen (lievelingsnicht komt bijv ook s avonds) plus dat haar man ook zuinig moest zijn wie uit te nodigen.

Dus vandaar dat ik het voor mezelf erg jammer vind maar niet geneigd ben om te crashen.
Alle reacties Link kopieren
Niet iedereen vindt een vrijgezellenfeestje leuk. Misschien, mocht je het toch willen organiseren, is het beter haar langs een met strikvragen bezaaide omweg te vragen hoe je vriendin daarover denkt.
verba volant, scripta manent.
Ik vind dat bij een budget huwelijk geen vrijgezellen feest hoort. Weet niet zo goed waarom.



Ik zou persoonlijk in ieder geval niet van mijn vriendinnen verwachten dat ze een vrijgezellenfeest voor me organiseren als ik ze niet eens uitnodig voor mijn bruiloft. Een etentje en een kado vind ik al hartstikke lief!



Maar als jij en haar andere vriendinnen het leuk vinden om nog wat te organiseren moeten jullie dat natuurlijk zeker doen.
quote:himalaya schreef op 30 april 2016 @ 10:32:

[...]





Omdat je de vrijgezellenperiode op die manier af wilt sluiten? Het is toch geen ruilmiddel?



Die twijfel heb ik dus ook.

Aan de andere kant is ze zo droog over het gebeuren. Heeft gewoon op een middag met haar man de kleding uitgezocht (ik zat natuurlijk te vissen naar een middagje jurken uitzoeken).

Maarja, wel altijd in voor een feestje.

En het leuke van een bruiloft vind ik juist dat je met zo'n ongeregeld groepje de 'band' met de bruid of bruidegom viert met een vrijgezelllendag.

Dan is de bruiloft ook veel leuker.

Maarja de 'bruiloft' is dus een borrel bij hun thuis.
quote:MarianneDavids schreef op 30 april 2016 @ 10:42:

Niet iedereen vindt een vrijgezellenfeestje leuk. Misschien, mocht je het toch willen organiseren, is het beter haar langs een met strikvragen bezaaide omweg te vragen hoe je vriendin daarover denkt.



Dat heb ik gedaan en haar antwoord was dat ze expres alle weekenden tot het huwelijk al vol heeft gepland omdat ze geen zin heeft in verrassingen.

Waarna ik natuurlijk heel vervelend ging doen dat 1 van die afspraken weleens...

Maar erg duidelijk, geen zin in dus.
Ik merk aan haar man trouwens wel dat hij het maar raar vindt.

Hij gaat met haar mee maar zegt steeds wel een beetje beteuterd: Ik ken niemand die zo trouwt en ik hou zelf zo van bruiloften...

Ik heb het idee dat hij nog weleens 'ontvoerd' kan worden. Dan vind ik het wel sneu dat zij dat dan niet heeft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven