buurvrouw wilde me niet helpen, wat nu

15-09-2013 11:33 248 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames,



Gisterenavond was ik op mijn net nieuwe bijbaan.



Ik kreeg van mijn oma een telefoontje dat mijn moeder al heel de avond niet opnam. Mijn moeder heeft een bepaalde ziekte dat ik mij snel druk maak of zij wel in orde is als ze niet opneemt. Bovendien was zij alleen thuis met mijn zoon



Na 10 keer gebeld te hebben en geen verbinding ben ik maar een buurvrouw gaan bellen. De enige die ik kon vinden in het telefoonboek.



Buurvrouw woont 3 deuren verder en na de situatie uitgelegd te hebben dat het dringend was zei ze ik leg in bed en ik ga niet kijken. Ik werd boos en vroeg of haar man dan even kon gaan. Niks kon haar overhalen even te kijken, zij weet van mijn moeders ziekte. Ze antwoorden heel snauwerig en heb uiteindelijk door de stress de telefoon erop gegooid.



Met de buurvrouw heb ik weinig contact maar mijn moeder maakt vaak een praatje. Snap niet dat het zoveel moeite was even te kijken.



Uiteindelijk is alles goed met mijn moeder, was alleen een probleem met de telefoon.



Wat is jullie mening hierover, heb ik teveel gevraagd en verwacht? Wat moet ik nu doen, nog erover beginnen met haar?
Alle reacties Link kopieren
quote:2Italy2 schreef op 15 september 2013 @ 13:48:

[...]





Je mist de clou...ik heb het niet over de oudjes.Maar hoezo zijn de managers dan aansprakelijk als hun cliënten zelfstandig hun rondje lopen en er dan wat mis gaat? Je gaat blijkbaar gelijk van onverschilligheid en slecht management uit.
Iemand een blokje kaas bij de mosterd?
Alle reacties Link kopieren
quote:2Italy2 schreef op 15 september 2013 @ 13:48:

[...]





Je mist de clou...ik heb het niet over de oudjes.Misschien dat je dan kunt uitleggen wat je wel bedoelt? daar wordt namelijk al een aantal keer naar gevraagd, maar je geeft er geen antwoord op. je zegt alleen dat je dit niet bedoelt, maar wat dan wel?
Alle reacties Link kopieren
TO moet eerst drie kwartier rijden. Ik zou ook iemand uit de buurt hebben gebeld. Dat is toch totaal iets anders dan iemand anders verantwoordelijk maken voor je moeder?
If at first you don’t succeed, call it version 1.0
Alle reacties Link kopieren
quote:retrostar schreef op 15 september 2013 @ 13:42:

[...]



De mensen hier willen hun eigen voortreffelijkheid benadrukken. Anoniem en comfortabel vanuit hun leunstoel. Staat zo leuk op het internet. Eigen voortreffelijkheid? Noem je het al voortreffelijk als iemand even een kijkje bij de buren zou nemen? hm, merkwaardig...........
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eerlijk gezegd ook boos worden op die buurvrouw. Ik zou waarschijnlijk wel gewoon beleefd blijven maar ik vind het zo ontzetten onmenselijk om te weigeren hulp te bieden aan iemand, ook al ken ik je niet laat staan mijn buurvrouw met wie ik af en toe een praatje maak. Epelepsie is niet zomaar een ziekte en aangezien er een peuter in het spel was zou de keuze voor mij snel gemaakt zijn. Je bent niet verplicht te helpen, maar sommige dingen MOET je gewoon doen, moreel gezien dan.



Ik zou als ik je moeder was dus nooit meer een praatje maken met die buurvrouw. Gewoon goedendag en that's it.
There is only one way to avoid criticism: do nothing, say nothing, and be nothing.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet alles gelzen kwam niet verder pag 1



Maar vind het ook raar dat als je een beroep even op iemand doet omdat er zorgen zijn de ander niet niet even dat wil doen.



Dit is gewoon medelevend en sociaal zijn.



Dit is Ned ten voeten uit.



Niet naar een ander om willen kijken.



Als iedereen dat nou wel eens zou doen zou de maatschappij er heel wat fijner en vrolijker uitzien.



Ik zou de eer aan mezelf houden en verder niets tegen de buurvrouw zeggen maar wel in het achterhoofd houden.



Karma bestaat ook voor de buurvrouw.
quote:winkelfanaat schreef op 15 september 2013 @ 13:15:

Wat een reacties zeg!!! Ik vind het nogal chronisch overdreven hoe de meeste hier reageren. Schromelijk overdreven bedoel je denk ik?
quote:roermondse schreef op 15 september 2013 @ 13:58:

[...]





Misschien dat je dan kunt uitleggen wat je wel bedoelt? daar wordt namelijk al een aantal keer naar gevraagd, maar je geeft er geen antwoord op. je zegt alleen dat je dit niet bedoelt, maar wat dan wel?Dat ze het schofteriig vindt dat mensen oudjes op de grond laten liggen. Lees even.
Alle reacties Link kopieren
Blijkt maar weer dat de sociale controle onder elkaar tegenwoordig erg ver te zoeken is. Al wordt ik gebeld voor een buurvrouw die aan het einde van de straat woont ga ik nog kijken of alles ok na zo een telefoontje.



Ik kan gewoon niet begrijpen dat je dan zelf nog lekker slaapt als je zo een telefoontje krijgt zonder te gaan kijken.
Ik zou direct gaan kijken hoor. Boos worden op een bezorgde jonge moeder omdat ze mij opbelt? Dat komt niet eens bij me op .
Alle reacties Link kopieren
@2italy2



Hoevaak ga je nog herhalen dat TO haar zaakjes beter had moeten regelen? We get it, okay!!!



Maar begrijp jij ook dat het niet enkel om haar kind ging maar meer om haar moeder die een chronische ziekte heeft die tot de dood kan leiden waar zij niets aan kan doen? Dus probeer die twee dingen ff los van elkaar te zien want je komt nu niet alleen egoïstisch over maar ook als een gigantische LOSER! Geeezzzz!
There is only one way to avoid criticism: do nothing, say nothing, and be nothing.
Alle reacties Link kopieren
Ik kijk liever een keer teveel bij mijn buurvrouw, dan dat ik niet ga kijken.

Ook al is het midden in de nacht!
Alle reacties Link kopieren
@2italy2



Er is een noodgeval en to vraagt hulp die ze niet krijgt. Dit heeft niks te maken met zaakjes goed regelen er kan altijd een noodsituatie ontstaan. Als kom niet met allerlei kul redenen die de buurvrouw zou kunnen hebben. Koppijn staan niet in verhouding tot iemand in nood helpen waarbij een kind van twee ook nog betrokken is. De buurvrouw reageert rond uit asociaal. Begrijp de reakties hier echt niet, je helpt elkaar toch in nood.

Zo,n gebrek aan empathisch vermogen stel dat ze dood was gegaan lig zij daar lekker te knorren. Maar ach wie weet heeft ze toch een lekkere wip gemaakt.
Je zaakjes beter regelen: zorg voor een tweede telefoon, indien de eerste stuk is. Zorg ook voor een derde telefoon, indien de tweede ook stuk is. Zorg voor een apparaat met Skype-verbinding, indien alle telefoons stuk zijn of het netwerk kapot. Zorg voor een werkende telegraaf, indien het internet én het telefoonnetwerk eruit liggen, zodat je nog wel een telegram kan versturen. Zorg ook voor een telegraaf aan de ontvangende kant, anders heeft het nog niet zoveel zin.



Bel in geen geval bij de buren aan.
Alle reacties Link kopieren
Ja, inderdaad regel het onmogelijke alsof een noodsituatie te regelen valt.

Pff en wat sneu dat we niet het verhaal kennen van de arme buurvrouw, ik bedoel je zal maar uit je slaap gebeld worden. SCHANDALIG, en dat voor iemand die dood ligt te gaan drie deuren ver op. Kom op zeg val even dood neer in je eigen tijd. De buurvrouw heeft natuurlijk recht op haar eigen grenzen en recht op keuze die ze maakt. Tuurlijk.



Man, man ben ik blij dat ik andere buren heb. Wat een kille houding, als je niet eens even wilt kijken of je buurvrouw iets is overkomen. Ongelooflijk.
quote:dikkie1 schreef op 15 september 2013 @ 14:20:

Blijkt maar weer dat de sociale controle onder elkaar tegenwoordig erg ver te zoeken is. Al wordt ik gebeld voor een buurvrouw die aan het einde van de straat woont ga ik nog kijken of alles ok na zo een telefoontje.



Ik kan gewoon niet begrijpen dat je dan zelf nog lekker slaapt als je zo een telefoontje krijgt zonder te gaan kijken.

Ik kan me er ook niets bij voorstellen. Ik woon in een buurt met wat meer oudere mensen en nog een goede mentaliteit. Je doet wat voor elkaar, biedt hulp aan, en we letten een beetje op de ouderen die alleen wonen.

Hier is het ondenkbaar dat iemand 3 weken dood in zijn huis ligt.



Maar tegenwoordig krijgen kinderen het al niet meer mee, een beetje medemenselijkheid. Teveel gedoe en ieder voor zich.

Hoe groter de geest, hoe groter het beest......
Ik vind de buurvrouw fout gewoon. Het is een kleine moeite om te gaan kijken als je gebeld wordt door een bezorgde dochter. Ik snap de meeste reacties hier ook niet helemaal. TO heeft een bijbaan en zoals ze schreef het gaat goed met haar moeder en haar stiefvader is er 9 van de 10 keer bij. Waarom is ze dan gelijk de slechtste moeder van Nederland?



Ik woon in een buurtje waar redelijk sociale controle is, echter in een flatgebouw zijn er een half jaar tijd nieuwe buren gekomen. De enige buurvrouw die daar al jaren woonde lag dus 3 weken dood in haar bed gewoon omdat niemand tijd had of elkaar niet kende.



Het is een kleine moeite om te gaan kijken en de buurvrouw zat gewoon goed fout, stel je voor als het andersom zou gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
Ongelofelijk dat de buurvrouw niet is gaan kijken. Dat snap ik echt niet.

Ik zou ook gepikeerd zijn, zou inderdaad wel zo beleefd mogelijk blijven maar buurvrouw zou voor mij wel afgedaan hebben.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
Een verhaal heeft altijd twee kanten,dus ik vind niet dat we kunnen oordelen over de buuf.

Mischien is ze wel een bang vrouwtje die het niet helemaal vertrouwde en dacht dat je haar wat aan wilde doen.

Haar het huis induwen op het moment dat ze deur opende,om vervolgens haar huis leeg te halen bijvoorbeeld.

Tuurlijk is het fijn als men elkaar helpt,maar er gebeurt helaas ook veel onheil op de wereld en ik vind het buufje haar goed recht, als ze weigerde uit pure zelfbescherming.

Vergeet niet dat je haar nummer uit een telefoonboek hebt gegist en zij jou verder niet kent.

Het had elke gek kunnen zijn die met een lulverhaal haar opbelde.

Had zelf wel even gegeken, maar iedereen zit anders in elkaar en dat moet je respecteren.

Als je het gevoel hebt dat er echt gevaar dreigt bel je voortaan maar 112.
Be kind but not weak.
Alle reacties Link kopieren
Toen wij dit huis kochten, kregen we van de vorige eigenaar de telefoonnummers van de zoons van de buurman.

Buurman was namelijk dement en in afwachting van een plek in het verzorgingstehuis.



Voor ons een normale vorm van 'noaberschap'.

Blijkbaar niet overal.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:bibilief schreef op 15 september 2013 @ 16:09:

Een verhaal heeft altijd twee kanten,dus ik vind niet dat we kunnen oordelen over de buuf.

Mischien is ze wel een bang vrouwtje die het niet helemaal vertrouwde en dacht dat je haar wat aan wilde doen.

Haar het huis induwen op het moment dat ze deur opende,om vervolgens haar huis leeg te halen bijvoorbeeld.

Tuurlijk is het fijn als men elkaar helpt,maar er gebeurt helaas ook veel onheil op de wereld en ik vind het buufje haar goed recht, als ze weigerde uit pure zelfbescherming.

Vergeet niet dat je haar nummer uit een telefoonboek hebt gegist en zij jou verder niet kent.

Het had elke gek kunnen zijn die met een lulverhaal haar opbelde.

Had zelf wel even gegeken, maar iedereen zit anders in elkaar en dat moet je respecteren.

Als je het gevoel hebt dat er echt gevaar dreigt bel je voortaan maar 112.



Euh.. ze kan idd een legitieme reden hebben gehad, maar dat vertelt het verhaal niet - en de buuf niet tegen TO.



Maar dit is wel het andere uiterste he. TO is de dochter van haar buuf die ze kent. Dat ze mogelijk haar huis zou leeghalen is bizar onwaarschijnlijk.
Alle reacties Link kopieren
@bibilief



Je kent nooit het hele verhaal, zeker niet vanachter een pc. Wat we wel weten is dat buurvrouw zegt, in bed te liggen en geen zin daarin te hebben. Vanuit daar geef je dan een oordeel. Bovendien is ze op de hoogt van de epilepsie van to's moeder en weet ze ook wie to is. Dus niet zomaar een of ander persoon die haar uit bed belt om haar huis te beroven, klinkt niet bepaald logisch. Ze kan dus ook zelf inschatten dat het mis zou kunnen zijn met to's moeder. Toch kiest ze ervoor om in haar bedje te blijven liggen. Er zijn hier ook genoeg mensen die vinden dat buurvrouw in haar recht staat om in bed te blijven liggen.

Waarschijnlijk heeft buurvrouw ook zo'n mentaliteit.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ik mijn kind niet bij mijn moeder zou achterlaten, als er zo'n aandoening bij mijn moeder in het spel is. Maar goed, dat ligt ook aan het concrete ziektebeeld en daar kan ik niet over oordelen in dit geval. Ik vind zo'n buurvrouw werkelijk ongelofelijk. Zou zelf wel even gaan kijken, dan maar uit bed. Maar goed, ik ben dan ook een sociaal en empathisch aangelegd persoon met verantwoordelijkheidsgevoel. Veel mensen in deze maatschappij zijn dat duidelijk niet. Jammer. Ik denk dat ik in mijn emotie ook kwaad was geworden op dat mens. Erg goede argumentatie om niet te gaan, had ze namelijk niet, dus het is gewoon een vervelend mens. En daar barst het van in ons land, geen verrijking dus qua mens(elijk)heid. Zo zie ik het. Punt.
Alle reacties Link kopieren
Maar nog steeds kan de buurvrouw een hele goede reden hebben gehad om niet te gaan kijken. Dat weten wij niet. En dus vind ik oordelen op een kant van het verhaal onzinnig.



Buurvrouw had er ook voor kunnen kiezen de telefoon niet op te nemen. Dan had TO dus hetzelfde probleem. Als de ene buurvrouw niet wil/kan bel je een andere.
Alle reacties Link kopieren
quote:lilyofthevalley schreef op 15 september 2013 @ 16:28:

[...]





Euh.. ze kan idd een legitieme reden hebben gehad, maar dat vertelt het verhaal niet - en de buuf niet tegen TO.



Maar dit is wel het andere uiterste he. TO is de dochter van haar buuf die ze kent. Dat ze mogelijk haar huis zou leeghalen is bizar onwaarschijnlijk.

Zulke dingen gebeuren wel,dus zo onwaarschijnlijk is het ook niet.

Jammer dat iedereen gelijk de buuf afvalt, zonder te weten hoe of wat.

De buurvrouw kent waarschijnlijk TO niet eens, dus ik snap ergens wel dat ze haar bedenkingen had.
Be kind but not weak.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven