buurvrouw wilde me niet helpen, wat nu

15-09-2013 11:33 248 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames,



Gisterenavond was ik op mijn net nieuwe bijbaan.



Ik kreeg van mijn oma een telefoontje dat mijn moeder al heel de avond niet opnam. Mijn moeder heeft een bepaalde ziekte dat ik mij snel druk maak of zij wel in orde is als ze niet opneemt. Bovendien was zij alleen thuis met mijn zoon



Na 10 keer gebeld te hebben en geen verbinding ben ik maar een buurvrouw gaan bellen. De enige die ik kon vinden in het telefoonboek.



Buurvrouw woont 3 deuren verder en na de situatie uitgelegd te hebben dat het dringend was zei ze ik leg in bed en ik ga niet kijken. Ik werd boos en vroeg of haar man dan even kon gaan. Niks kon haar overhalen even te kijken, zij weet van mijn moeders ziekte. Ze antwoorden heel snauwerig en heb uiteindelijk door de stress de telefoon erop gegooid.



Met de buurvrouw heb ik weinig contact maar mijn moeder maakt vaak een praatje. Snap niet dat het zoveel moeite was even te kijken.



Uiteindelijk is alles goed met mijn moeder, was alleen een probleem met de telefoon.



Wat is jullie mening hierover, heb ik teveel gevraagd en verwacht? Wat moet ik nu doen, nog erover beginnen met haar?
Alle reacties Link kopieren
Toen mijn dementerende bejaarde buurvrouw uiteindelijk toch opgenomen werd in een verzorgingstehuis gingen haar kinderen op zoek naar de extra sleutels.

Bij 7 huizen lag een extra sleutel van de buurvrouw. En iedereen heeft haar wel eens geholpen / binnen gelaten.



Ik blijf me echt verbazen dat even gaan kijken teveel moeite is.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
@bibilief



De buurvrouw kent to wel, ze weet dat het de dochter van is. In dit geval is het het wel onwaarschijnlijk om van een beroving uit te gaan. Bovendien neemt dat nog niet weg dat je iemand kan helpen, best nogal wantrouwig om zo te denken bij een verzoek van een buur.



@dahlia



Als je volledig het hele verhaal witl beoordelen kunnen we beter niet op dit forum komen. We oordelen toch vanuit de feiten die we hebben.
quote:Dahlia74 schreef op 15 september 2013 @ 13:36:

Ik snap die woede richting buurvrouw niet. Wij kennen haar verhaal niet! Zolang wij dat niet kennen kunnen wij ook niet oordelen.Precies. Misschien was ze net herstellende van een operatie, grieperig, speelde haar ischias op, was het de sterfdag van haar man of zoon, had ze vreselijke migraine, had ze die dag net te horen gekregen dat ze werd ontslagen, weet jij veel Veruit de meeste mensen zijn lief en bereidwillig, tenzij er iets aan de hand is. Kleine moeite en wel zo vriendelijk om ervan uit te gaan dat het het laatste is, nietwaar?
Alle reacties Link kopieren
Dan kan ze dat toch netjes aangeven? Al hoewel ik in veel van die gevallen de telefoon al niet eens zou hebben opgenomen. Ik ga uit van het verhaal van TO en in dat geval vind ik haar geen gezelligerd.
Alle reacties Link kopieren
Als ik werkelijk bang was voor mijn leven na zo'n telefoontje van een "buurvrouw" dan zou ik dat ook gewoon uitleggen aan degene die ik aan de lijn had van 'kijk, ik wil je best helpen maar ik weet niet of dit te vertrouwen is. Vind je het goed als ik 112 bel?'

Ronduit weigeren en dan gewoon omdraaien en gerust in slaap vallen terwijl ik niet weet of mijn buurvrouw ligt te creperen zou ik niet kunnen. Daar heb ik dan weer geen moed voor.
There is only one way to avoid criticism: do nothing, say nothing, and be nothing.
quote:zoetie schreef op 15 september 2013 @ 17:04:

Dan kan ze dat toch netjes aangeven?



"Sorry, ik ben net geopereerd vanwege mijn buitenbaarmoederlijke zwangerschap." "Sorry, ik lig in bed te zwelgen omdat ik net ontdekt heb dat mijn man is vreemdgegaan."



Nee joh, dat hoeft ze helemaal niet. Ze wilde niet en deed dat vast niet omdat ze een rancuneus loeder is, en omdat de wereld nu eenmal vol zit met rancuneuze loeders. Ze had haar dag niet. Shit happens.



TO, los je probleem met je moeder op, vergeet deze buurvrouw op haar off-day en leef gewoon door
Alle reacties Link kopieren
quote:rome12 schreef op 15 september 2013 @ 16:50:

@bibilief



De buurvrouw kent to wel, ze weet dat het de dochter van is. In dit geval is het het wel onwaarschijnlijk om van een beroving uit te gaan. Bovendien neemt dat nog niet weg dat je iemand kan helpen, best nogal wantrouwig om zo te denken bij een verzoek van een buur.





Hoezo onwaarschijnlijk?

Meestal zijn het juist bekenden die zulke acties uithalen en vind ik het niet eens zo gek als buuf daarom zo reageerde,maargoed we kunnen niet in haar hoofd kijken.

Ik haal alleen even een voorbeeld aan als mogelijke reden

Wantrouwig? Mischien wel,maar met een beetje op je hoede zijn kan je vaak al een hoop dingen voorkomen of voor zijn.

Het zijn meestal mensen die te goed van vertrouwen zijn en nergens gevaar in zien die zichzelf in de nesten werken,dus wat dat betreft zou ik haar ook geen ongelijk kunnen geven

Neemt niet weg dat ik zelf wel in actie was gekomen,maar zoals ik al zei iedereen zit anders in elkaar.
Be kind but not weak.
Sja. Ik kan me persoonlijk ook niet veel voorstellen bij de reactie van die buuf, maar aan de andere kant denk ik wel dat die buuf wel het minste is waar je je druk over moet maken in dit geval. Ik zou die hele buuf lekker in haar sop gaar laten koken en met je moeder in conclaaf gaan over een mobieltje. Is het dan niet voor haarzelf, dan toch wel voor haar kleinkind.
Alle reacties Link kopieren
quote:bibilief schreef op 15 september 2013 @ 17:16:

[...]





Hoezo onwaarschijnlijk?

Meestal zijn het juist bekenden die zulke acties uithalen en vind ik het niet eens zo gek als buuf daarom zo reageerde,maargoed we kunnen niet in haar hoofd kijken.

Ik haal alleen even een voorbeeld aan als mogelijke reden

Wantrouwig? Mischien wel,maar met een beetje op je hoede zijn kan je vaak al een hoop dingen voorkomen of voor zijn.

Het zijn meestal mensen die te goed van vertrouwen zijn en nergens gevaar in zien die zichzelf in de nesten werken,dus wat dat betreft zou ik haar ook geen ongelijk kunnen geven

Neemt niet weg dat ik zelf wel in actie was gekomen,maar zoals ik al zei iedereen zit anders in elkaar.Het is onwaarschijnlijk omdat er geen enkele aanleiding voor is, als je zo wantrouwig bent hebt je ook geen leven meer. Ik ga er dus ook niet vanuit dat die buuf zo een onrealistische gedachte heeft.
quote:pop9000 schreef op 15 september 2013 @ 11:33:

Na 10 keer gebeld te hebben en geen verbinding ben ik maar een buurvrouw gaan bellen. De enige die ik kon vinden in het telefoonboek.Geen reacties gelezen, maar als ik 's avonds laar gebeld Ou worden door een wildvreemde, met het verzoek om te gaan kijken bij een van mijn buren die ik (waarschijnlijk) niet ken, echt niet dat ik daar mijn huis voor uit zou komen. Als de situatie echt zo nijpend is, dan kom je persoonlijk maar een kijkje nemen. Wie weet in wat voor vage situaties ik verzeild raak als ik ieder willekeurig verzoek van een wildvreemde beller opvolg. .
Alle reacties Link kopieren
quote:copacabana schreef op 15 september 2013 @ 17:30:

[...]



Geen reacties gelezen, maar als ik 's avonds laar gebeld Ou worden door een wildvreemde, met het verzoek om te gaan kijken bij een van mijn buren die ik (waarschijnlijk) niet ken, echt niet dat ik daar mijn huis voor uit zou komen. Als de situatie echt zo nijpend is, dan kom je persoonlijk maar een kijkje nemen. Wie weet in wat voor vage situaties ik verzeild raak als ik ieder willekeurig verzoek van een wildvreemde beller opvolg. .



Misschien dan toch terug lezen.



TO moest nog 3 kwartier rijden naar moeder.

Die buurvrouw kende de moeder en wist ook van haar ziekte.

En het was 10 uur in de avond dus niet midden in de nacht.



Pffff.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
@copacabana



Niks kon haar overhalen even te kijken, zij weet van mijn moeders ziekte. Ze antwoorden heel snauwerig en heb uiteindelijk door de stress de telefoon erop gegooid.



Met de buurvrouw heb ik weinig contact maar mijn moeder maakt vaak een praatje. Snap niet dat het zoveel moeite was even te kijken.



Niet een wildvreemde maar een buurvrouw, die elkaar kennen.
Alle reacties Link kopieren
quote:rome12 schreef op 15 september 2013 @ 17:28:

[...]





Het is onwaarschijnlijk omdat er geen enkele aanleiding voor is, als je zo wantrouwig bent hebt je ook geen leven meer. Ik ga er dus ook niet vanuit dat die buuf zo een onrealistische gedachte heeft.



Toch zijn er veel mensen die zo denken dus waarom die buuf niet?

En dat bedoel is dus, we kennen haar verder niet dus kan je ook niet oordelen erover
Be kind but not weak.
Alle reacties Link kopieren
Zo'n verhaal heeft altijd twee kanten. Ik zou persoonlijk wel zijn gaan kijken maar je weet niet wat voor reden de buurvrouw had om niet te gaan kijken. Als het je echt zo dwars zit, dan zou ik mijn excuses aan gaan bieden want dat boos worden slaat sowieso nergens op, en dan eens vragen wat er nou precies aan de hand is.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady-Voldemort schreef op 15 september 2013 @ 17:19:

Sja. Ik kan me persoonlijk ook niet veel voorstellen bij de reactie van die buuf, maar aan de andere kant denk ik wel dat die buuf wel het minste is waar je je druk over moet maken in dit geval. Ik zou die hele buuf lekker in haar sop gaar laten koken en met je moeder in conclaaf gaan over een mobieltje. Is het dan niet voor haarzelf, dan toch wel voor haar kleinkind.

Dit dus, misschien had buurvrouw een hele goede reden om op zaterdagavond om 10 uur niet haar bed uit te komen, misschien is het een naar koud onverschillig mens. Laat gaan... Als je mij gebeld had was ik zeer waarschijnlijk wel gaan kijken, maar goed deze buurvrouw niet. Ze is niet de oorzaak van jouw zorgen en duidelijk ook niet de oplossing, geen energie meer aan verspillen. Zoek een andere oplossing.

Probeer met je moeder iets te bedenken waardoor je herhaling kan voorkomen. Toch een mobieltje, een sleutel bij buren waar ze goed contact mee heeft en die jij kan bellen. Eerlijk gezegd zie ik weinig heil in dat mobieltje, moeder en schoonmoeder hebben er ook één voor noodgevallen. Maar omdat ze ze dus niet dagelijks gebruiken zijn de batterijen vaker leeg dan opgeladen
Iemand een blokje kaas bij de mosterd?
Alle reacties Link kopieren
De volgende keer bel je de politie. Die mogen in zo een gevallen binnen als er echt iets is.
It is what it is and that's what it is!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou altijd even gaan kijken als ik zo'n telefoontje krijg. Het verbaast mij dat er zoveel reacties zijn die het normaal vinden om dat niet te doen.

Natuurlijk kun je weigeren en natuurlijk hoef je niet precies te vertellen waarom, maar een vage reden en een beetje meedenken zou op zo'n angstig moment toch best prettig zijn.



Mijn moeder is vroeger zo vaak met een buurkindje met een gat in z'n hoofd, hersenschudding of gebroken armpje naar de arts gegaan, omdat mijn vader de auto thuis liet en de andere buurmannen hem gebruikten voor woon-werkverkeer. Dat is toch normaal? Een beetje behulpzaamheid onder buren...



Bovendien: omdat zij haar zaakjes niet geregeld heeft en omdat zij een nieuwe baan heeft? Je kunt het ook niet goed doen... Geen baan had waarschijnlijk ook voor protest gezorgd.



Maar goed, de vraag is "wat nu?". Mijn verstand zegt: ga langs, leg beknopt uit wat er aan de hand was en bedank haar dat ze je te woord heeft gestaan op het moment dat jij in paniek was. Dat is misschien niet hoe je je erbij voelt, maar misschien zet het haar aan het denken en zou ze een volgende keer anders reageren. Probeer in elk geval niet boos te worden. Dat zou je moeders relatie met haar kunnen schaden. Lukt dat niet? Schrijf het dan op een kaartje en doe dat door de brievenbus.
Alle reacties Link kopieren
Eerlijk gezegd zou ik helemaal niets meer doen aan die situatie met de buurvrouw.



Zelf kan ik mij er niets bij voorstellen om niet te gaan kijken, maar ik kan mij indenken dat het voor iemand op leeftijd veel gedoe (omkleden, die gaan echt niet in peignoir en sloffen over de openbare weg) of 'verdacht' is.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
andere oppas voor je kind zoeken.

En geef je moeder een extra mobiel
quote:Pantax schreef op 15 september 2013 @ 17:01:

[...]





Precies. Misschien was ze net herstellende van een operatie, grieperig, speelde haar ischias op, was het de sterfdag van haar man of zoon, had ze vreselijke migraine, had ze die dag net te horen gekregen dat ze werd ontslagen, weet jij veel Veruit de meeste mensen zijn lief en bereidwillig, tenzij er iets aan de hand is. Kleine moeite en wel zo vriendelijk om ervan uit te gaan dat het het laatste is, nietwaar?



Dat is dan toch het eerste wat je aan de telefoon zegt? "Sorry, maar dat gaat me nu echt niet echt niet lukken, want.." En "misschien kan betje van hiernaast even polsen, ik vraag haar wel even".



De buuf werd boos. Dus al die uiterst vriendelijke opties klinken op mij niet van toepassing.



En idd, laten we in élk topic aankomen met 'ja daaag, ik hoor maar één kant van het verhaal'.
Alle reacties Link kopieren
Precies, lilyofthevalley, dan vertel je toch waarom je niet kunt en dat kun je volgens mij heel vriendelijk zeggen. En ik zou dan iemand anders bellen in de buurt, maar ik ben blijkbaar te vriendelijk, volgens types als Pantax



Tjongejonge, om boos te worden als iemand je hierom om hulp vraagt. Ben blij dat ik anders in elkaar steek, maar goed, daar heeft TO weinig aan......
Alle reacties Link kopieren
Pop9000, als jij net een nieuwe bijbaan hebt, snap ik niet dat je 12 telefoontjes mag plegen in je werkgevers tijd.

Als je 12 privé telefoontjes pleegt, kan je dan nog wel werken?
Alle reacties Link kopieren
Maar hoe ben je er achter gekomen dat er niets aan de hand was? Wie is er uiteindelijk wel gaan kijken?
Beter een half motto....
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat die buuf best even had kunnen kijken. Kleine moeite
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
quote:Ietjefietje schreef op zondag 15 september 2013 19:36 Pop9000, als jij net een nieuwe bijbaan hebt, snap ik niet dat je 12 telefoontjes mag plegen in je werkgevers tijd.

Als je 12 privé telefoontjes pleegt, kan je dan nog wel werken? Wat heeft dat ermee te maken? Alsof als er wat aan de hand thuis is je niet vanuit het werk zou mogen bellen. enne 12 telefoontjes kan binnen 5 minuten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven