chronische ziekte..liefde

31-05-2016 18:59 110 berichten
Alle reacties Link kopieren
lieve meiden



Ik weet nu 1 jaar dat ik een auto-immuunziekte heb. Met medicatie hou ik het onder controle.

Een eventuele date zou het nooit aan mij merken.. Het is wel zo dat ik met name gezond leef en dus medicatie neem.



Ik ben nu sinds kort aan het internet-daten.

In het begin wilde ik het eigenlijk niet vertellen aan dates, onder het mom van als het serieus wordt dan vertel ik het omdat ik meer ben dan deze ziekte. Maar zelfs als het niet serieus werd, kon ik niet ontkomen aan de gedachtes van ''hoe zou hij reageren'' en ''ik voel dat ik iets achterhoudt''. Ik had dus meer last van mijn eigen geweten.

Aan de andere kant bleef het vaak bij 1/2 dates en was ik later weer blij dat ze zoiets persoonlijks niet wisten.



Deze week keek ik weer op de internetsite.

Er liepen 3 contacten en deze keer dacht ik, ik vertel het gewoon een keer vooraf.

Maar met allen is het contact opgehouden... Voor dusver de proef op de som.



Ik vond dit wel aangrijpend en emotioneel deed het pijn :(.



Het gaat mij niet om desbetreffende personen.. wellicht vond ik ze zelf niet eens leuk.

Maar het blijft emotioneel zwaar.
Alle reacties Link kopieren
"Hallo ik ben ziekte X" is simpelweg een stuk minder uitnodigend om nader kennis mee te maken voor een eventuele liefdesrelatie dan "hallo ik ben Nina". Wees gewoon jezelf. Jij bent toch gewoon Nina? Al je eigenaardigheden komen vanzelf wel.



Tegen de tijd dat jij ontdekt dat hij stinksokken heeft lijkt me vroeg genoeg. (Dat zal hij ook niet als eerste kennismaking neerzetten. )
Is het contact opgehouden door het noemen van je ziekte? Of vonden ze jou niet leuk en heeft dat niets met je ziekte te maken?
Alle reacties Link kopieren
quote:sinnombre schreef op 31 mei 2016 @ 19:05:

Is het contact opgehouden door het noemen van je ziekte? Of vonden ze jou niet leuk en heeft dat niets met je ziekte te maken?nee, het was echt na het bericht na het vermelden van mijn ziekte.
Alle reacties Link kopieren
quote:Beeldig schreef op 31 mei 2016 @ 19:05:

"Hallo ik ben ziekte X" is simpelweg een stuk minder uitnodigend om nader kennis mee te maken voor een eventuele liefdesrelatie dan "hallo ik ben Nina". Wees gewoon jezelf. Jij bent toch gewoon Nina? Al je eigenaardigheden komen vanzelf wel.



Tegen de tijd dat jij ontdekt dat hij stinksokken heeft lijkt me vroeg genoeg. (Dat zal hij ook niet als eerste kennismaking neerzetten. )Wat een topreactie dit! Helemaal mee eens.
Alle reacties Link kopieren
quote:Beeldig schreef op 31 mei 2016 @ 19:05:

"Hallo ik ben ziekte X" is simpelweg een stuk minder uitnodigend om nader kennis mee te maken voor een eventuele liefdesrelatie dan "hallo ik ben Nina". Wees gewoon jezelf. Jij bent toch gewoon Nina? Al je eigenaardigheden komen vanzelf wel.



Tegen de tijd dat jij ontdekt dat hij stinksokken heeft lijkt me vroeg genoeg. (Dat zal hij ook niet als eerste kennismaking neerzetten. )



Maar na deze ervaring denk ik dus....die mannen die vooraf afhaken zullen ook later afhaken.

Ik heb het verteld na 6 (lange) e-mails. Maar dus wel vóór een ontmoeting.
Ik begrijp echt niet waarom je het sowieso schriftelijk meldt of heb je het hen persoonlijk face-to-face verteld? Ik heb al vanaf mijn 6e een auto immuun ziekte (psoriasis) en heb dit door zalfjes ook goed onder controle, waarom zou ik dit melden in een date-fase?
quote:nina12 schreef op 31 mei 2016 @ 19:09:

[...]





Maar na deze ervaring denk ik dus....die mannen die vooraf afhaken zullen ook later afhaken.

Ik heb het verteld na 6 (lange) e-mails. Maar dus wel vóór een ontmoeting.Cross post, je hebt het dus gemeld voordat jullie elkaar uberhaupt hebben ontmoet! Niet meer doen dus, waarom zou je?
Alle reacties Link kopieren
quote:loisnvt schreef op 31 mei 2016 @ 19:11:

Ik begrijp echt niet waarom je het sowieso schriftelijk meldt of heb je het hen persoonlijk face-to-face verteld? Ik heb al vanaf mijn 6e een auto immuun ziekte (psoriasis) en heb dit door zalfjes ook goed onder controle, waarom zou ik dit melden in een date-fase?



Wellicht dat je al meer ''gewend'' bent aan de aandoening. Ik heb overigens een darmaandoening.

Voor mij is het nog best 'vers'.. acceptatie en terugdenken aan hoe het was gebeurd nog weleens.



Ik probeer ook maar een weg te vinden in het hoe en wat... En eigenlijk kan ik de teleurstelling moeilijker verdragen als ik straks iemand heel erg leuk vind (bijvoorbeeld als ik het na 1 maand/of langer zou moeten vertellen).
Alle reacties Link kopieren
Dat kan, dat ze dan ook afhaken, maar dat weet je niet. Maar ook dan lijkt het me handiger als ze eerst de kans krijgen om jóu te leren kennen. En misschien dat er tien mannen zijn die je niet leuk genoeg vinden (en jij hen niet leuk genoeg om die stinkvoeten erbij te nemen), maar dat wil niet zeggen dat het zinvol is te stoppen met zoeken.



Na een ontmoeting lijkt me ook vroeg genoeg trouwens. (Of na twee, drie of acht ontmoetingen, net of en hoe snel het serieus wordt. Nadat je de kans hebt gehad elkaar als mens te leren kennen in ieder geval en voordat je voorgesteld wordt aan zijn ouders. )



Er zijn echt mannen die naar de mens kijken en de ziekte erbij voor lief nemen, die je er zelfs in steunen in plaats van dat ze erom afhaken. Ik ben er zelf met een getrouwd. Maar geef ze even de kans om je te leren kennen zonder het lijstje "mogelijke redenen om af te haken" erbij cadeau te geven.
quote:Beeldig schreef op 31 mei 2016 @ 19:17:

Dat kan, dat ze dan ook afhaken, maar dat weet je niet. Maar ook dan lijkt het me handiger als ze eerst de kans krijgen om jóu te leren kennen. En misschien dat er tien mannen zijn die je niet leuk genoeg vinden (en jij hen niet leuk genoeg om die stinkvoeten erbij te nemen), maar dat wil niet zeggen dat het zinvol is te stoppen met zoeken.



Na een ontmoeting lijkt me ook vroeg genoeg trouwens. (Of na twee, drie of acht ontmoetingen, net of en hoe snel het serieus wordt. Nadat je de kans hebt gehad elkaar als mens te leren kennen in ieder geval en voordat je voorgesteld wordt aan zijn ouders. )



Er zijn echt mannen die naar de mens kijken en de ziekte erbij voor lief nemen, die je er zelfs in steunen in plaats van dat ze erom afhaken. Ik ben er zelf met een getrouwd. Maar geef ze even de kans om je te leren kennen zonder het lijstje "mogelijke redenen om af te haken" erbij cadeau te geven. Mooie post!
quote:nina12 schreef op 31 mei 2016 @ 19:15:

[...]





Wellicht dat je al meer ''gewend'' bent aan de aandoening. Ik heb overigens een darmaandoening.

Voor mij is het nog best 'vers'.. acceptatie en terugdenken aan hoe het was gebeurd nog weleens.



Ik probeer ook maar een weg te vinden in het hoe en wat... En eigenlijk kan ik de teleurstelling moeilijker verdragen als ik straks iemand heel erg leuk vind (bijvoorbeeld als ik het na 1 maand/of langer zou moeten vertellen). Mijn vriend heeft ook een chronische darmaandoening en eigenlijk is dit nooit een punt geweest. Face to face kun je dit soort dingen veel beter uitleggen. Nu krijg je dat sommige mensen niet weten wat het allemaal inhoud en gaan Googelen en als er toch iets is wat je niet moet doen is Googelen op bepaalde ziektes.
Alle reacties Link kopieren
quote:nina12 schreef op 31 mei 2016 @ 19:15:

[...]





Wellicht dat je al meer ''gewend'' bent aan de aandoening. Ik heb overigens een darmaandoening.

Voor mij is het nog best 'vers'.. acceptatie en terugdenken aan hoe het was gebeurd nog weleens.



Ik probeer ook maar een weg te vinden in het hoe en wat... En eigenlijk kan ik de teleurstelling moeilijker verdragen als ik straks iemand heel erg leuk vind (bijvoorbeeld als ik het na 1 maand/of langer zou moeten vertellen).





Het is heel normaal om je neus een paar keer te stoten in de liefde voordat je de juiste vindt. Ook zonder ziekte. Het voelt voor jou misschien extra lastig omdat je niet om de ziekte gevraagd hebt en het jou ook in de weg zit. En omdat het misschien nog voelt als iets wat niet echt van jou is, omdat het jou ook maar overkomen is en je daar uiteindelijk niets aan kunt doen. Maar uiteindelijk maakt het niet uit of een potentiële liefde afhaakt vanwege een ziekte of vanwege een slechte eigenschap. In beide gevallen was het gewoon niet de persoon voor jou.



En gun jezelf even de tijd om het te accepteren.
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel lois, beeldig, zimi
Alle reacties Link kopieren
Oh en als je het gaat vertellen: houd het in eerste instantie luchtig en vaag. "Oh, darm-dingetje" als je toevallig eens buikpijn hebt of een keer extra naar het toilet moet doet het in een gesprek een stuk beter dan "oh ja trouwens, ik heb darmziekte X en daarom kan ik alleen maar blijven functioneren als ik altijd gezond leef en dagelijks mijn pillen inneem".
Alle reacties Link kopieren
quote:nina12 schreef op 31 mei 2016 @ 19:09:

[...]





Maar na deze ervaring denk ik dus....die mannen die vooraf afhaken zullen ook later afhaken.

Ik heb het verteld na 6 (lange) e-mails. Maar dus wel vóór een ontmoeting.



Hmm hoeft niet hoor. Ik wil niet rot doen, maar iemand die zoiets van te voren al meldt, geeft mij twee signalen: 1. Ik vind mijn label belangrijker dan mijn naam/karakter. 2. Ik wil graag de aandacht en de medelijden die bij het vermelden van een ziekte horen. Beide voor mij flinke afknappers. Nou maak ik uit je OP op dat je het zo helemaal niet bedoelt, maar zo komt het voor een ander waarschijnlijk wel over. Door het te vermelden ga je (in mijn ogen) juist op zoek naar het etiket en de aandacht, en tja ik vind niets zo onaantrekkelijk als dat. Ik date met iemand omdat ik die pérsoon interessant vind, met alle bagage van diegene heb ik de eerste date nog niets mee te maken. Dat komt gaandeweg wel.



Zoals Beeldig al beeldig ( ) aangaf, de stinksokken en familieproblemen van je date wil jij toch ook niet van te voren weten? Zou het jouw beslissing in een positieve manier beïnvloeden als je hoort dat je internetdate vorige week een dierbare is verloren aan kanker, daarnaast zelf kampt met vruchtbaarheidsproblemen en ook nog eens in de schulden zit? Nee toch? Het is net zo'n groot "probleem" als dat je het er zelf van maakt.
Ik kan me slecht voorstellen dat mannen iets anders willen dan een gezonde vrouw (en andersom ook), ook met het oog op de mogelijke kinderen die er gaan komen. Jij bent geen gezonde vrouw. Het voorstel van Beeldig zal waarschijnlijk het beste werken om zo'n man initieel binnen boord te houden. En daarna? Tja. Het zal voor zo'n man best lastig zijn om op rationele gronden nog nee tegen je te zeggen wanneer jullie al een tijd een relatie hebben en hij er dan pas achter komt.



Ik benijd je niet.
Die vergelijking met stinksokken slaat trouwens helemaal nergens op. Leuk verhaal hoor, maar volkomen ongepast.
Alle reacties Link kopieren
quote:Amand schreef op 31 mei 2016 @ 19:32:

Ik kan me slecht voorstellen dat mannen iets anders willen dan een gezonde vrouw (en andersom ook), ook met het oog op de mogelijke kinderen die er gaan komen. Jij bent geen gezonde vrouw. Het voorstel van Beeldig zal waarschijnlijk het beste werken om zo'n man initieel binnen boord te houden. En daarna? Tja. Het zal voor zo'n man best lastig zijn om op rationele gronden nog nee tegen je te zeggen wanneer jullie al een tijd een relatie hebben en hij er dan pas achter komt.



Ik benijd je niet.



Volgens mij heeft niemand zo gezond als mij geleefd tot de dag van de diagnose. Nooit gerookt, gezond gegeten, nooit gedronken en altijd gesport.

Zelfs nu dat ik ziek ben.

Ik heb een voedselvergiftiging gehad en daar is (na een lang ziekbed) een chronische darmontsteking uit voortgekomen.



Ik snap alleen niet wat je duidelijk wilt maken.. Dat ik blij moet zijn dat iemand mij zielig vind en dan bij mij blijft?
Alle reacties Link kopieren
quote:loisnvt schreef op 31 mei 2016 @ 19:20:

[...]





Mooie post!

Sluit ik me bij aan. Ik begrijp dat jij nog in de acceptatiefase zit en dat je voor jezelf nog niet duidelijk hebt hoe er mee omgaan. Heel begrijpelijk, maar vergeet niet dat jij niet je ziekte bent. Dat jij jij bent die jammer genoeg een ziekte heeft. Ik ben hier heel bekend mee, ik heb 2 van die mormels waarvan 1 ook een buikding Zeker bij daten zou ik het niet melden tot het ogenblik dat je elkaar echt ontmoet hebt, dat jullie voelen dat er een klik is en dus al 'persoonlijker' aan het praten zijn. Als het dan een dealbreaker blijkt te zijn is dat jammer, maar dan is het ook niet de man die jij in je leven moet willen.

Ik heb man in de kroeg ontmoet. We hadden een klik, zochten die kroeg op in de hoop elkaar te zien. En toen we dat aan elkaar bekenden werden de gesprekken 'aftastend naar meer'. Toen heb ik het verteld en hij vond het vooral heel vervelend voor mij, was geïnteresseerd in hoe het invloed op mijn leven heeft en hoe ik me er bij voel. Dat werd dus mijn grote liefde. Hij steunt me na bijna 25 jaar nog steeds onvoorwaardelijk.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
Ik heb meerdere chronische aandoeningen. Dit heeft nooit iemand weerhouden om een relatie uit de weg te gaan. Zelfde geld andersom ook. Ik Ben gewoon MEFunny. Zo simpel is het. Het is ook dat ik deze aandoeningen al lang met mij mee draag en het heb geaccepteerd zoals het is. Tuurlijk baal ik er weleens van (ik weet niet hoe de toekomst gaat uitpakken hiermee) maarja, zo heeft iedereen wel wat.



Wanneer je dus vooraf online aan het vertellen bent dat je wat "mankeert" zet je je aandoening op de voorgrond en komt het zwaarder over dan het mogelijk is of hoeft te zijn.



Het aankaarten komt vanzelf wel, als jij er niet moeilijk om doet, doet een ander dit ook niet.
Ik wil helemaal niets duidelijk maken. Ik snap dat het vervelend is, een chronische darmontsteking. Wat mij vooral zou interesseren is of iemand een erfelijke ziekte heeft. Dat dacht ik namelijk, toen ik je OP las.
Alle reacties Link kopieren
quote:Amand schreef op 31 mei 2016 @ 19:32:

... Jij bent geen gezonde vrouw.

Ik val heel erg over deze opmerking.

Nina is niet haar aandoening, zij hèèft een aandoening. Over het algemeen leven mensen met een dergelijke aandoening vele malen gezonder dan de eerste beste patat vretende, bierzuipende, blowende lul de behanger. Dat is ook gèèn gezond persoon, alleen heeft hij niet dat label. Hij hoeft alleen nog maar een hartinfarct en/of een tia te krijgen. Ik leef liever gezegd liever met iemand met een chronische aandoening, die zijn life style daar helemaal op heeft aangepast dan een wandelende combinatie van kroeg en frietzaak.
Alle reacties Link kopieren
quote:Oudblond schreef op 31 mei 2016 @ 19:39:

[...]



Sluit ik me bij aan. Ik begrijp dat jij nog in de acceptatiefase zit en dat je voor jezelf nog niet duidelijk hebt hoe er mee omgaan. Heel begrijpelijk, maar vergeet niet dat jij niet je ziekte bent. Dat jij jij bent die jammer genoeg een ziekte heeft. Ik ben hier heel bekend mee, ik heb 2 van die mormels waarvan 1 ook een buikding Zeker bij daten zou ik het niet melden tot het ogenblik dat je elkaar echt ontmoet hebt, dat jullie voelen dat er een klik is en dus al 'persoonlijker' aan het praten zijn. Als het dan een dealbreaker blijkt te zijn is dat jammer, maar dan is het ook niet de man die jij in je leven moet willen.

Ik heb man in de kroeg ontmoet. We hadden een klik, zochten die kroeg op in de hoop elkaar te zien. En toen we dat aan elkaar bekenden werden de gesprekken 'aftastend naar meer'. Toen heb ik het verteld en hij vond het vooral heel vervelend voor mij, was geïnteresseerd in hoe het invloed op mijn leven heeft en hoe ik me er bij voel. Dat werd dus mijn grote liefde. Hij steunt me na bijna 25 jaar nog steeds onvoorwaardelijk.



Ja het is lastig.

Soms voel ik dat ik de wereld aankan en een ander moment barst ik tranen uit.

Bijvoorbeeld door het daten..ik moet aan dingen en een nieuwe ik wennen, dingen waar ik nooit bij stil stond.
Nou, dan is TO een gezonde vrouw en is geen enkele reden om een topic te openen. Mij best.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven