Communicatie in een huwelijk

11-09-2007 19:13 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik heb even een vraag, misschien kunnen jullie me helpen. Mijn echtgenoot (al 20 jaar) vindt het niet nodig te melden dat hij overdag of 's-avonds afspraken heeft. Vanavond is er een voorlichtingsavond op de school van onze jongste dochter en hij meldt doodleuk dat hij naar fysio gaat. De laatste weken had hij deze afspraak niet, omdat degene die dat geeft op vakantie was, maar deze week was het dus weer. Dit wordt mij niet gemeld. Ik kan het dus uitzoeken en alleen gaan. In het voorbijgaan wordt ook nog even gemeld dat hij er morgenavond ook niet is. Ik heb een kalender in de keuken hangen waarop alles genoteerd kan worden. Ik noteer daar altijd alles op. Ik word boos als ik weer niet weet dat er afspraken zijn, voel me genegeerd. Ik heb het al een paar keer proberen te bespreken, maar er veranderd bijna niets. Hij loopt nu weg met de opmerking dat ik niet met deze onzin bij hem moet aankomen. Hoe lossen jullie dit op??
Alle reacties Link kopieren
Not4 hoe ik dit op zou lossen als hij niet even kan zeggen of hij afspraken heeft . Hem ook zo voor het block zetten. Als praten niet helpt dan moet ie het maar voelen. OO heb dadelijk een afspraak.. Meneer komt thuis ik zou de auto pakken en meteen gaan zodat hij met de kinderen blijft zitten zodat hij weet dat niet altijd alles kan gaan als hij wil.

En laat een briefje achter van vanavond moet je naar school van je dochter. Ik heb helaas een afspraak.



Gelukkig heb ik dit niet,en hebben wij net als jij een kalender waar al onze afspraken op staan . En als er iets opkomt dan bellen we elkaar even snel en bekijken hoe we dat het best kunnen regelen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben niet zo van het "straffen " en iemand straffen door hem met zijn kinderen alleen te laten ; hûh ?



Ik denk dat boos worden ook niet de manier is.....jij voelt je genegeerd , maar is dát ook wat je zegt ? Je voelt je niet belangrijk , of gewaardeerd......is dat wat je zegt als het bijv. over sokken naast de wasmand gaat of voer je een ruzie over sokken ? Snap je het verschil ?

Door boos te worden wijs je iemand zijn gedrag af....en hé.....je bént zijn moeder niet.

Kun je er niet een keer over praten op een moment dat je niet boos bent ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
@not4bree: het klinkt alsof HIJ er niet zoveel zin an heeft. Ik heb ook wel eens zo'n bui, dus het komt wel een beetje herkenbaar (weet iemand een beter woord?) over. Zou het maar serieus nemen als ik jou was.
Alle reacties Link kopieren
Bianca ben normaal ook niet echt iemand die oog om oog doet .Maar als iemand echt nooit luistert en vertelt dat hij andere afspraken heeft .Dan is het wel heel makkelijk wegkomen met je verplichtingen als man/vader. Als ze ook al aangeeeft praten helpt niet . Dan zul je toch andere maatregelen moeten treffen. Kinderen heb je namelijk samen .Niet aleen in een huwelijk.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reakties. Ik heb er dus gisteren over proberen te praten, maar het is uitgemond in een grote ruzie. Hierbij spelen nog andere dingen mee, maar goed, ik voel er niet veel voor om dit op het forum te bespreken. Ik voel me toch iets gesterkt door jullie commentaar. Nogmaals bedankt.
Alle reacties Link kopieren
Ruzie- ( of beter gezegd ; práát - )tips hebben niet geholpen ? Of heb je ze niet gebruikt ?

Boos gaan slapen en vanmorgen niets tegen elkaar gezegd of zo erg nou ook weer niet ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik ken de situatie, alhoewel ik dan meer de rol van jouw man vervul.

Ik heb er een ontzettende hekel aan om te moeten vertellen wanneer ik een afspraak heb en met wie. Van te voren moeten aanvragen of ik kan gaan sporten en dan moeten melden hoe laat ik thuis wil komen. Het voelt heel erg beperkend. Het is van mij uit geen gebrek aan respect naar mijn partner, het voelt meer als een gebrek aan respect naar mij toe dat ik moet verantwoorden waar ik wanneer ben en hoe lang.

Nou heb ik geen kinderen waar voor gezorgd moet worden, dus dat scheelt. Maar ik kan mij voorstellen hoe beklemmend het is.

En daarbij, vind ik hem niet zo non-communicatief. Fysio heeft hij altijd op die avond. Dat het toevallig twee weken niet zo was, doet er niet zo toe. En hij geeft toch van te voren aan dat hij er morgenavond niet is?

Dat je een kalender hebt, tsja, dat is misschien jouw systeem om dingen bij te houden. Het is duidelijk niet zijn manier.

Ik begrijp dat het je irriteert en dat je er van baalt, maar je man is een ander mens die dingen op een andere manier doet. Dat is niet persé slechter.
Alle reacties Link kopieren
Het is niet zo dat ik zeg: Je moet om zo laat thuis zijn hoor, daarin is hij vrij om te doen en laten wat hij wil. Ik zeg ook nooit dat dingen niet "mogen". Echt niet. Feit blijft dat een man zegt: Ik ben weg en ook vertrekt, terwijl een vrouw een hok met kinderen heeft en die vrijheid dus pertinent niet heeft. Kleine moeite om aan te geven dat je op een bepaald moment wel of niet aanwezig bent, ik dacht dat een huwelijk geven en nemen was. Maar heb besloten me gewoon te schikken en wel te zien wanneer meneer er wel of niet is, na aantal keren aangeven vind ik het wel goed geweest. Nog bedankt voor de reakties.
Nou Einstein, het is nogal een verschil of je wel of niet kinderen hebt. Als je kinderen hebt zal er toch iemand thuis moeten zijn, en dan is het wel heel praktisch, zoniet noodzakelijk dat man erover communiceert of ie er wel of niet is, en graag wel van te voren, want net zoals hij zich misschien beperkt voelt om te gaan en staan waar hij wil, kan zij dat ook zo voelen, mocht ze eens iets willen gaan doen savonds.

Want als hij ter plekke besluit die avond er niet te zijn, zal zij zich maar aan moeten passen door er wel te zijn?? Dat lijkt me niet de normale gang van zaken in een huwelijk met kinderen, dan heb je je gewoon te overleggen over dat soort dingen.
Alle reacties Link kopieren
Als je samen kinderen hebt gemaakt...hoe kan de vrouw dan in haar eentje een hok met kinderen hebben ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Not4Bree, ik vind het heel flauw van jouw man. Hij kan op z'n minst even een dag van tevoren zeggen dat hij de avond erna een afspraak heeft ofzo. Ik snap het ook echt niet. Zeker omdat jullie kinderen hebben zal er op z'n minst toch 1 iemand thuis moeten zijn of je moet de tijd hebben om oppas te regelen lijkt me. Je geeft zelf aan dat je gewoon meer overleg wilt en dat hij verder vrij is om te gaan en staan waar hij wil.Het is gewoon praktisch als je allebei afspraken van tevoren op een gezamelijke kalender zet of iets dergelijks, dat heeft niets met elkaar controleren te maken; en m.i. al helemaal niet met verantwoording afleggen over wat hij of jij gaat doen, hoe laat en wanneer! Ik vind het egoistisch als hij gewoon z'n eigen gang gaat zodat jij telkens voor het blok gezet wordt en daarbij ook nog eens jou de mond snoert met opmerkingen als "Je moet niet met die onzin bij me aankomen". Dat klinkt als "mijn afspraken zijn belangrijker dan de jouwe dus los het maar lekker zelf op". Ik ben voor de harde aanpak zoals Kodak dat schetst: gewoon als hij thuis komt ook direct een avond weg gaan. Kan hij ook eens zien hoe leuk het is om voor het blok gezet te worden, misschien voelt hij zich dan op dat moment net als jij: onbelangrijk.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
BGB, dat werkt heel raar, echt. Ik zeg niet dat het altijd bij iedereen zo is, maar mannen zijn over het algemeen (even generaliseren, sorry alvast) wat meer geneigd om ondanks de kinderen hun eigen gang te gaan. Waar veel moeders bij heel veel dingen automatisch denken 'Hoe moet het dan met de kinderen?', denken veel vaders daar niet of pas heel laat aan. Doet mijn lief tenminste wel. Waar ik het liefst drie weken van te voren vast geregeld wil hebben waar de kinderen eten/slapen, regelt hij dat met een gerust hart vijf minuten van te voren. En hij regelt het wel, maar intussen sta ik stijf van de stress. Mijn probleem, natuurlijk, maar door vooraf de afspraken duidelijk door te nemen voorkom je een hoop stress. Romantisch? Niet bepaald, maar een gezin met kinderen is nou eenmaal vaak een soort bedrijf, waarin het het beste werkt als iedereen duidelijk weet wat hem of haar te wachten staat en wat er van hem of haar verwacht wordt. Prima als de één absoluut niet van plannen en verantwoording afleggen houdt, maar daar moet je dan toch samen afspraken over maken, anders loopt het geheid mis.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik op een gegeven moment heb gedaan was op zondagavond even naar zijn weekplanning vragen. Doorgeven wat mijn planning is en meteen bespreken wanneer wie dus thuis is bij de kinderen of wie bepaalde afspraken gaat nakomen (ouderavond, inentingen etc).

In het begin ging dat stroef en kil, nu is het gewoonte geworden dat we/hij van te voren aangeeft wat we wanneer willen of moeten doen. Eh deze verandering na 17 jaar ergeren ingevoerd. Er is dus nog hoop.

Wat ik vaak als belemmerend ervaarde was dat als ik eens iets had er altijd bleek dat hij ook al iets had en we met het "wie blijft thuis voor ons kind" probleem zaten. Meestal bleef ik dan wel thuis. Doe ik ook niet meer, we kijken nu wie van de twee een noodzakelijke afspraak heeft, funafspraken vervallen als eerste. Klinkt ingewikkeld, nee hoor, juist niet en het werkt voor ons allemaal goed.
Alle reacties Link kopieren
Jammer dat je man niet meer rekening wil houden met jou en jullie gezin.



Wij hebben geen kinderen maar overleggen wel met elkaar over afspraken. Vaste dingen (sport enzo) staan al enkele weken vooruit op de kalender in de keuken en losse dingen geven we door en zetten we meestal ook op de kalender. We hebben maar 1 auto dus ook daarom overleggen we even. Maar ook gewoon uit belangstelling en omdat het fijn is om te weten waar de ander is.
Alle reacties Link kopieren
Not4bree, zucht, kreun, mopper of iets anders je soms? Als hij weer iets gepland heeft? Want dan kan het ook zijn, dat je in de negeer stand staat. Namelijk, hij wil geen ruzie, maar hij negeert het hele probleem. Met als resultaat, dat je nu misschien af-en-toe door het plafond schiet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven