Dilemma: contract met moeder verbreken om geld of niet?

16-10-2013 19:16 45 berichten
Pffffff, ik zit in een rotsituatie waar ik nu echt even de meningen nodig heb van anderen. En hoe ga ik dit doen zonder dat mijn privé-gezinsleven té veel op het internet ligt....Nou ja, misschien is het maar even zo.

Ik knip het verhaal even op, want anders een hele lange OP.



Heb een zeer moeizame band met moeder. De enige reden dat ik nog überhaupt contact heb met haar is omdat het grotendeels plaats vindt op mijn voorwaarden/manier en omdat het "mijn moeder" is. Het contact verbreken eerder in het verleden was voor mij te moeilijk omdat ik dan mijzelf niet in de spiegel kon aankijken. Mijn moeder heeft geen contact meer met mijn 2 zussen, een paar jaar lang gehad (sinds een paar jaar weer "goed") met mijn broertje en mijn jongere zusje wacht totdat ze klaar is met de middelbare school zodat ze van mijn moeder en "thuis" kan ontvluchten.
De situatie is dat mijn moeder een groot bedrag bij mij in "bewaring" heeft gedaan: 5000,-/6000,-. De manier waarop ik dit hier neerzet, zegt al genoeg. We hebben nu ruzie over hoeveel het is. Ik zeg dat het 5000 is en mijn moeder 6000. Ik zag dit al aankomen, dus heb elke "storting" en "opnames" opgeschreven met datum en bedrag erbij. Ik heb simpelweg geen 6000 staan bij mij op het papier. Mijn moeder bleef aan de telefoon doordrammen dat het geen 5000 is, want toen gaf zij mij zoveel, toen zoveel en toen dat en toen was het 6000. Ik haar mijn verhaal verteld en dat ik het opgeschreven heb etc etc. WE KOMEN ER NIET UIT. Zij zegt dit, ik zeg dat.



Nu vragen jullie misschien af hoe het komt dat we een verschil hebben en waarom mijn moeder überhaupt geld bij mij in bewaring brengt. Mijn moeder heeft een gokverslaving en heeft geen vertrouwen in banken. Ze heeft al jarenlang een uitkering en ze is doodsbang dat ze er achter komen dat ze een hoop eigen geld heeft. Ze wilt de gokverslaving inperken/temmen door geen (hoop) geld in huis te hebben, dus vandaar dus bij mij.



Ik wist niet dat dit daadwerkelijk ging gebeuren, maar had het kunnen weten. Ik had vertrouwen in mijn moeder dat deze regeling goed ging. Maar helaas, we hebben nu dus ruzie over het geld. Ik ben er eigenlijk helemaal klaar mee. Met de relatie met mijn moeder en het feit dat we over het geld ruzie hebben. Mijn gevoel zegt dat ik zsm haar die 6000 ga langsbrengen en dat het klaar is voor mij met mijn moeder.
Alleen, ik twijfel. Doe ik hier goed aan? Heb ik mij misschien heel heel heel heel misschien niet vergist in de data en bedragen? Het laatste denk ik dus niet, want ik ben best een controlefreak en relatie met moeder is al heel troublesome, dus dit wilde ik goed doen. Vandaar dat opschrijven.

Ik denk namelijk dat mijn moeder zich vergist heeft in de data en bedragen. Ik denk dat zij denkt toen er vakantiegeld werd uitbetaald, dat zij deze aan mij meegegeven heeft.Maar dat is dus niet wat ik weet. Ik weet dat mijn moeder rond die tijd mij had opgebeld, depressief en boos op zichzelf omdat ze zichzelf niet in de hand had gehouden toen het vakantiegeld was gestort. Ze had namelijk 200-300 euro vergokt en daar had ze veel spijt van. Ze zei ook dat ze een paar honderd euro voor zichzelf wilde houden om een aantal zaken te betalen en dat ze de rest, 500 dus aan mij wilde meegeven. Dat was de laatste keer dat ze een inleg had gedaan.



1000,- verschil is veel geld. Geen geld om goede vriendschappen of een relatie op het spel te zetten. Maar misschien wel groot genoeg om een punt te zetten achter de levenslange moeizame relatie met mijn moeder. Ik kan leven met 1000,- minder, ik zie dat als leergeld. Maar niet wanneer ik nog steeds een moeizame relatie heb met mijn moeder die mij nog eens 1000,- kost. Ik weet het even niet meer en ben benieuwd naar jullie reacties!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gewoon die 5000 euro terugbetalen en dan sluss ermee als je dat wilt.
odi et amo
Waarom vraag jij niet bij de bank je bankafschriften op uit die tijd en vraag je je moeder hetzelfde te doen.

Dan hebben jullie de feiten.



Als het om contanten gaat dan zou ik als ik jou was administratiekosten in rekening gaan brengen bij je moeders voor het bewaren van het geld en het afmaken op 5500,- Daar kan ze het mee doen, verdere discussie voert ze maar in haar eentje.



Neem je verlies en hou de relatie verder gewoon zoals die is, op jouw voorwaarden, op een manier waarop jij er het beste mee kan leven. Je weet toch allang hoe ze is, je zag dit zelfs al aankomen, dus om hier nou het contact om te verbreken (waar je ook niet gelukkig van wordt) zou ik niet doen.
Alle reacties Link kopieren
Waarom heb je het bedrag in bewaring genomen als je weet hoe zij in elkaar zit?



Waarom neem je überhaupt verantwoordelijkheden op je die bij haar zelf thuishoren.



Ik zou die 5.000 terug storten en eventueel in gesprek met haar gaan en haar vragen/zeggen: dit was de afspraak dit kan ik aan tonen, als je mijn hulp nodig hebt bij financiën omdat je iets te kort komt of omdat je problemen hebt, zeg dan wat er is.



Het is namelijk iets heel anders wanneer je moeder eerlijk is en je zelf kiest of je haar verder helpt of niet met geld. Indien je je laat manipuleren dan kun je er namelijk de donder op zeggen dat dit niet de laatste keer is. Zij zal je blijven manipuleren omdat zij weet dat ze op die manier zaken waaronder geld van je los krijgt.



Problemen kun je handelen, leugens niet.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:viva-amber schreef op 16 oktober 2013 @ 19:25:



Ik zou die 5.000 terug storten en eventueel in gesprek met haar gaan en haar vragen/zeggen: dit was de afspraak dit kan ik aan tonen, als je mijn hulp nodig hebt bij financiën omdat je iets te kort komt of omdat je problemen hebt, zeg dan wat er is.

Dit zou ik dus niet doen. Ik zou haar het adres geven van maatschappelijk werk voor als ze hulp nodig heeft. Dochters met zeer moeilijke moeders die kunnen volgens mij beter niks meer doen dan af en toe een kopje thee met hun moeder drinken, op hun voorwaarden, en verder zich niet mee laten zuigen in moeders drama.
Voor jou en voor iedereen die wel eens geld van anderen aannemen privé:



Schrijf het op en teken allebei voor akkoord, houd de 'administratie' dubbel bij (bijvoorbeeld in twee schriften) Alleen bedragen die in beide schriften staan zijn geldig! En dat bespreek je van te voren, en bevestig je op de eerste bladzijde van het schrift.



Deed ik toen ik twintig was (bijna dertig jaar geleden) en zussen en ik 'spaarden' voor een cadeau voor het 25-jarig huwelijksfeest van mijn ouders. Jongste zus, kreeg nog contant zakgeld, pinpassen en telebankieren waren er nog nauwelijks, dus wij spaarden in een oud koekblikje heel cliché onder mijn matras!
In wat voor bedragen zou je die +/-1000,00 'gekregen' hebben?

1x 250,00 niet terug kunnen vinden kan (ook een controlefreak kan fouten maken) maar 4x 250,00 niet terug kunnen vinden lijkt mij dan weer niet waarschijnlijk.

Ik zou als ik zeker van mijn gelijk zou zijn, niet klakkeloos 1000,00 terug geven, misschien de helft ervan. Dan ook met de woorden, dat ze het geld voortaan bij de bank moet stallen.
Alle reacties Link kopieren
6000 euro teruggeven op voorwaarde dat ze een professioneel bewindvoerder zoekt en anders 5000 euro teruggeven en af en toe thee drinken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lovestar schreef op 16 oktober 2013 @ 19:17:

Alleen, ik twijfel. Doe ik hier goed aan? Heb ik mij misschien heel heel heel heel misschien niet vergist in de data en bedragen? Het laatste denk ik dus niet, want ik ben best een controlefreak en relatie met moeder is al heel troublesome, dus dit wilde ik goed doen. Vandaar dat opschrijven.

Ik denk namelijk dat mijn moeder zich vergist heeft in de data en bedragen. Ik denk dat zij denkt toen er vakantiegeld werd uitbetaald, dat zij deze aan mij meegegeven heeft.Maar dat is dus niet wat ik weet. Ik weet dat mijn moeder rond die tijd mij had opgebeld, depressief en boos op zichzelf omdat ze zichzelf niet in de hand had gehouden toen het vakantiegeld was gestort. Ze had namelijk 200-300 euro vergokt en daar had ze veel spijt van. Ze zei ook dat ze een paar honderd euro voor zichzelf wilde houden om een aantal zaken te betalen en dat ze de rest, 500 dus aan mij wilde meegeven. Dat was de laatste keer dat ze een inleg had gedaan.





Hoe bewaar je dat geld? Thuis in een koekblik/onder een matras?

Of zet jij het op de bank?



Ook al had je helemaal nooit iets opgeschreven, dan kan je toch nog terugrekenen welk bedrag je moeder je in bewaring heeft gegeven? Op basis van het bedrag dat je hebt en je eigen inkomsten/uitgaven etc?
Verslaafden kunnen Oscarwaardig liegen wanneer het gaat om een snuf/drup/spuit/driesymbooltjesopeenrij, dus ik geloof niet dat jij je vergist en zou in jouw geval vijfduizend euro teruggeven en tegen je moeder zeggen dat je in het vervolg niet langer als haar bank fungeert.
Je hebt alles opgeschreven, je moeder is niet echt te vertrouwen, 1000 euro verschil is te groot om er van uit te gaan dat er bij jou een foutje ingeslopen is.

Ik ken dat twijfelen aan jezelf maar al te goed.

Zelf kun je je niet voorstellen dat je een ander zo zou belazeren en daarom ga je uit van het goede in een mens en dat ze eerlijk is.

Maar je kent je moeder, ik denk dat je eigenlijk wel weet hoe het zit.

Geef je moeder het bedrag dat je haar 'verschuldigd' bent volgens JOUW administratie.

Want dat is gewoon de waarheid, en daar heeft je moeder maar mee te dealen.

Anders had ze het zelf beter moeten regelen.

Laat je niet manipuleren, ook niet om dan van het gezeur af te zijn.

1000 euro is gewoon veel geld.

En waarom zou je dat iemand cadeau doen die het waarschijnlijk toch vergokt.

Dikke kans dat m daar de kneep in zit,haar gokverslaving maakt dat ze dit zo doet.

Sterkte !!
5000 euro terug geven en het contact afkappen. Stank voor dank. Zo iemand ben je in je leven liever kwijt dan rijk.
Alle reacties Link kopieren
Pff wat rot.

Maar splits de dingen toch: geld en contact.

Als deze geldkwestie niet speelde, wat zou je dan willen qua contact? Doe dat.



En geef het geld terug, 5000, en zeg dat je niet meer verantwoordelijk wilt zijn voor haar financiën, dat is niet gezond.



Een verslaafd familielid van mij heeft trouwens ontzettend veel baat bij een bewindvoerder. Van forse schulden en een administratieve zooi naar alle rekeningen netjes betaald en een leuk spaarpotje. Bijna alle verslavingen hebben te maken met geen maat kunnen houden.
Alle reacties Link kopieren
quote:bloemetje77 schreef op 16 oktober 2013 @ 19:31:

[...]





Dit zou ik dus niet doen. Ik zou haar het adres geven van maatschappelijk werk voor als ze hulp nodig heeft. Dochters met zeer moeilijke moeders die kunnen volgens mij beter niks meer doen dan af en toe een kopje thee met hun moeder drinken, op hun voorwaarden, en verder zich niet mee laten zuigen in moeders drama.Ik zeg ook niet dat je haar het geld moet geven, doorverwijzen is ook een vorm van hulp.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Een boel goede reacties gehad: thanks!

Ik reageer op alles in deze post.



Nou, ik wil dus niet 5000,- betalen en dan klaar met mijn moeder omdat ik niet wil (trots) dat mijn moeder denkt dat ze nog 1000,- van mij krijgt. Daar voel ik mij niet goed bij.



Ik heb ondertussen een vriendin gebeld en eigenlijk zijn wij op dezelfde "oplossing" gekomen als Bloemetje zei. Verlies of winst (want ik kan ook een fout gemaakt hebben, kan mij niet voorstellen nogmaals) neem ik en dan is het klaar met geld bewaren ed en dan gaan we verder op dezelfde voet zoals het was.



Ik deed het, omdat ik anders zag dat dat geld echt de gokkast in verdween.....Nu heeft mijn moeder nog een soort van oudedagvoorziening (zei ze zelf) via mij.

Tja, verantwoordelijkheden op mij nemen die bij haar horen. Ik wilde haar graag helpen.



Maatschappelijk werk heeft nu al geen zin (psychiatrische problematiek, in mijn ogen overigens) en taalprobleem. Mijn moeder spreekt nauwelijks Nederlands.



Goed idee van Sandt, maar zo "werkt" het niet bij ons. Tja, moet ik/moeten wij nu op de blaren zitten.



Het opnemen en inleggen gaat heel wisselend. Meestal in bedragen van 500,-. Ik ben pas gaan bijhouden vanaf 5000, wat toen was ook de periode dat ze heel wisselvallig was met opnemen en inleggen en omdat ik het een mooi bedrag vond om het bij te houden nu. Ik weet dat ze in 1x 3000,- gegeven heeft en naar mij weten heeft ze de rest in 3x 500 gedaan en de laatste keer heb ik opgeschreven, want toen was het weer 500,- en het bedrag kwam daardoor op 5000.



Bewindvoerder werkt niet......Waarom eigenlijk? Ze heeft geen schulden ofzo. Mijn moeder heeft eerder nieuwe kinderen nodig (zou zij zeggen)



Ik maakte het geld "op". Soms stortte ik het op mijn bank. Maar nooit grotere bedragen dan 500,- en niet te vaak. Terugrekenen kan helaas niet meer, want is niet meer terug te halen.
Alle reacties Link kopieren
50/50 en voor de 500 verschil niet het contact totaal verbreken. Dan zal bij ieder gesprek ooit bij of met mensen dat over moeders gaat, je hart ineenkrimpen terwijl je het ook op een laag pitje kunt houden dan is het een minder groot 'ding' in je leven misschien. Sterkte
Alle reacties Link kopieren
No good deed goes unpunished he TO. Lijkt me een moeilijke situatie.
Ik zie de nieuwe reacties....Dus weer nieuwe reactie terug van mij



Ik schrik ervan dat veel mensen zeggen 5000,- terug te geven en dat mijn moeder maar mee moet dealen. Ben ik dan te goed dat ik haar het voordeel van de twijfel geef? En omdat ik niet wil dat ze denkt dat ze geld van mij te goed heeft?



Het contact verbreken is nog steeds iets wat door mijn hoofd speelt....Maar Pyridine heeft een punt en dat is iets wat mij dus niet lekker zit. Ik wil gewoon een vorm van contact met moeder behouden als dat zou kunnen. Niet voor haar, maar voor mijzelf. Ik ben doodsbang dat mijn moeder ongelukkig(er) wordt, met alle gevolgen van dien. Wanneer mijn moeder er niet meer is, dan is "het goed" voor mij en ben ik op de juiste manier verlost van de "dochterrol". Ik denk dat ik het mijzelf nooit zou vergeven dat ik geen rol meer speel in haar leven en dat ze er op een gegeven moment er niet meer is.



Bewindvoerder heeft ze gelukkig niet nodig....Ze heeft geen uitstaande schulden.
LS, vervelend. Op mij komt het over dat je voor je moeder in jouw tweede post excuses aan draagt waarom bepaalde oplossingen niet zouden kunnen, zoals bijvoorbeeld het taalprobleem en de psychiatrische problematiek. Ook proef ik dat bepaalde dingen cultuurgebonden zijn. Lastig. Maar wat wil je dan? Je levenslang verantwoordelijk voelen voor jouw moeder, waar jij je dus net zo min goed bij voelt als bij het onderhouden van contact op deze basis.



Zijn er geen instanties waar medewerkers jouw moeders taal spreken en op de hoogte zijn van de culturele aspecten?
LS, ik heb wat voor je gevonden, ik PB deze info naar je.



Wat niet lukt omdat ik een foutmelding krijg. Probeer mij ff te PB'en.
Alle reacties Link kopieren
Tja is lastig beoordelen wat je met dat geldbedrag moet, 5000 of 6000. Doe waar jij je goed bij voelt maar laat haar wel verantwoordelijk zijn, jij bent haar kind en niet andersom!



Mijn familielid heeft die bewindvoerder trouwens vrijwillig! Omdat ze weet dat ze het zelf niet kan. Soort abonnement: je betaalt een X bedrag en diegene regelt alle financiën voor je, alle rekeningen gaan direct daarheen. Dat heeft zo enorm veel uitgemaakt in haar leven! Heeft wel lang geduurd hoor.

Daarvoor was het echt erg. Van alles geprobeerd. Bij mijn ouders pinpas inleveren en weekgeld krijgen op haar initiatief. en dan alsnog met paspoort bij de bank stiekem nog meer opnemen. Week na week jarenlang. Echt ziekelijk maar wel de waarheid en ik vertel nu maar het topje van de ijsberg. Sinds die bewindvoerder zijn al die escapes afgedekt en gaat het echt veel beter.
Alle reacties Link kopieren
Ik bedoel dus laat haar verantwoordelijk zijn voor haar eigen geld. Niet voor welk bedrag het moet zijn.



Rot hoor als je ouder zich niet als ouder gedraagt.
Alle reacties Link kopieren
Is het geld altijd gestort of heb je contante bedragen van haar gekregen? Als je alles per bank hebt gekregen, is het toch eenvoudig na te gaan hoeveel je van haar gehad hebt totaal? Moeilijke situatie verder hoor!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven