dochter 16 met man 27

07-06-2008 10:20 312 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Ik ben nieuw op het forum maar lees al een tijdje mee



Ik heb een serieus probleem en wil graag weten hoe jullie hierover denken.



Bij toeval ben ik erachter gekomen dat mijn dochter van 16 iets heeft met een man van 27. Korte profielschets dochter: ze is dus 16 en klein en te zwaar, erg onzeker (vind ik dan). Ze heeft diverse vriendjes gehad maar het gaat altijd uit omdat ze die jongens te kinderachtig vind en ze ook vlug benauwd raakt als ze te serieus worden. De eerste keer dat ze met een oudere kwam, zij toen 15 hij 20, moest ik al over mijn grens heengaan, maar omdat ze erg volwassenen is voor haar leeftijd en jongetjes van haar leeftijd gewoon kinderachtig vind, ben ik hierover heen gestapt. Maar die jongen was ook weer te serieus. Ze heeft nog iemand van 22 gehad, maar toen die sex wou is ze afgehaakt. Ze is dus nog niet sexueel actief, tenminste niet all the way.



Nu is er die dus van 27! pfffff moeilijk hoor. Ik denk dat als ze 5 jaar ouder was en ze had iemand die dan 11 jaar ouder was, ik er geen probleem mee zou hebben. Maar ze is nu pas 16, vind ik nog wat jong.



Haar vader die hertrouwd is, kent die man goed en hij komt ook bij haar vader en zijn vrouw over de vloer. Zij weten hiervan af, en staan hierachter.



Graag wil ik jullie mening horen......
Alle reacties Link kopieren
Reiger100 schreef op 12 juni 2008 @ 11:18:

[...]

Maar niet iedere jongen van 27 die verliefd is op een meisje van 16, is getrouwd of een halve crimineel of een seksmaniak.
Inderdaad! Ik heb zelf een relatie gehad met iemand van 30 toen ik 16 was. Hij was integer en hij moest mij afremmen in plaats van ik hem. We waren ons er allebei terdege van bewust dat het leeftijdsverschil wel heel erg groot was. Ik kan jullie vertellen dat de scene die ontstond toen mijn moeder me verbood nog met hem om te gaan ('je bent voor hem niet meer dan een dom, gratis hoertje!') en de nasleep daarvan (dagboeken lezen, mijn gangen van minuut tot minuut nagaan, ouders van vriendinnen bellen om te controleren of ik daar werkelijk logeerde) veel meer schade heeft aangericht dan die maanden samen met hem.
Volgens de wet mag dit wel.

Tussen de 12 en de 16 jaar is seksueel verkeer een klachtdelict, vanaf 16 jaar is seks met wederzijdse goedkeuring gewoon toegestaan.

Art. 245 SR: 'hij die met iemand, die de leeftijd van twaaf jaren maar nog niet die van zestien jaren heeft bereikt, buiten echt, ontuchtige handelingen pleegt die bestaan uit of mede bestaan uit het seksueel binnendringen van het lichaam, wordt gestraft met [....]'



Art. 248b SR: 'Hij die ontucht pleegt met iemand die zich beschikbaar stelt tot het verrichten van seksuele handelingen met een derde TEGEN BETALING, en die de leeftijd van zestien jaren maar nog niet de leeftijd van 18 jaren heeft bereikt, wordt gestraft met [...]'



16 mag dus wel vrijwillig, maar niet tegen betaling. Dan moet je 18 zijn.





Siensien, jammer dat je niet inhoudelijk reageert, maar ach, dat is voor sommige mensen ook heel lastig blijkbaar.
Vorige post was dus aan JWvB. Ik heb mijn wetboeken maar even uit de kast gehaald voor je :).

Het kan natuurlijk dat er de afgelopen paar jaar vreselijk veel veranderd is in het wetboek van strafrecht, in dat geval zie ik met veel belangstelling citaten tegemoet.
Alle reacties Link kopieren
Feliciaatje ik ben het weer helemaal met je eens! Alleen slaag ik er niet in om mijn gedachten zo mooi en rustig op te schrijven als jij dat kunt.
Alle reacties Link kopieren
peace_ schreef op 12 juni 2008 @ 11:28:

[...]

Ik kan jullie vertellen dat de scene die ontstond toen mijn moeder me verbood nog met hem om te gaan ('je bent voor hem niet meer dan een dom, gratis hoertje!') en de nasleep daarvan (dagboeken lezen, mijn gangen van minuut tot minuut nagaan, ouders van vriendinnen bellen om te controleren of ik daar werkelijk logeerde) veel meer schade heeft aangericht dan die maanden samen met hem.
Dat was ook bij mij het geval, en precies dat wat ik hier duidelijk probeer te maken.
peace_ schreef op 12 juni 2008 @ 11:28:

[...]





Inderdaad! Ik heb zelf een relatie gehad met iemand van 30 toen ik 16 was. Hij was integer en hij moest mij afremmen in plaats van ik hem. We waren ons er allebei terdege van bewust dat het leeftijdsverschil wel heel erg groot was. Ik kan jullie vertellen dat de scene die ontstond toen mijn moeder me verbood nog met hem om te gaan ('je bent voor hem niet meer dan een dom, gratis hoertje!') en de nasleep daarvan (dagboeken lezen, mijn gangen van minuut tot minuut nagaan, ouders van vriendinnen bellen om te controleren of ik daar werkelijk logeerde) veel meer schade heeft aangericht dan die maanden samen met hem.
Inderdaad Peace, dat is precies wat ik bedoel met mijn eerdere post naar Ipodwoman.
Alle reacties Link kopieren
Ja, bij mij dus ook en dat probeer ik ook duidelijk te maken.
Alle reacties Link kopieren
Jullie kunnen me niet overuigen sorry.



Ik blijf erbij: verbieden en geod beargumenteren waarom je het verbied,e n hopen dat je opvoeding zodanig is dat ze snel tot de conclusie komt dat het eigenlijk klopt dat de realtie verboden wordt. Even wachten tot ze 18 is, en dan mag ze een relatie aangaan met een man die vele jaren ouder is dan zij. dan blijf ik nog kritisch maar ik geef de realtie wel een kans.
Alle reacties Link kopieren
Reiger100 schreef op 12 juni 2008 @ 11:53:

Feliciaatje ik ben het weer helemaal met je eens! Alleen slaag ik er niet in om mijn gedachten zo mooi en rustig op te schrijven als jij dat kunt.
Het is voor mij een stuk minder persoonlijk, dan is het altijd makkelijker :) . Ik heb weleens geflikflooid met een jongen van 21 toen ik 14 was (ja ik was er vroeg bij en ik zag er heel wat ouder uit) maar dat was geen lang leven beschoren. Dat is heel wat anders dan echt houden van de man in kwestie en ermee trouwen. Toen ik 16 was heb ik een relatie gekregen met mijn eerste grote liefde. We waren toevallig even oud. Maar leeftijdsverschil had geen donder uitgemaakt voor mijn gevoel, het was echte liefde ook al was ik maar 16.
Alle reacties Link kopieren
tangerine schreef op 12 juni 2008 @ 11:43:

Volgens de wet mag dit wel.

Tussen de 12 en de 16 jaar is seksueel verkeer een klachtdelict, vanaf 16 jaar is seks met wederzijdse goedkeuring gewoon toegestaan.

Art. 245 SR: 'hij die met iemand, die de leeftijd van twaaf jaren maar nog niet die van zestien jaren heeft bereikt, buiten echt, ontuchtige handelingen pleegt die bestaan uit of mede bestaan uit het seksueel binnendringen van het lichaam, wordt gestraft met [....]'



Art. 248b SR: 'Hij die ontucht pleegt met iemand die zich beschikbaar stelt tot het verrichten van seksuele handelingen met een derde TEGEN BETALING, en die de leeftijd van zestien jaren maar nog niet de leeftijd van 18 jaren heeft bereikt, wordt gestraft met [...]'



16 mag dus wel vrijwillig, maar niet tegen betaling. Dan moet je 18 zijn.





Siensien, jammer dat je niet inhoudelijk reageert, maar ach, dat is voor sommige mensen ook heel lastig blijkbaar.
Het klachtvereiste is inmiddels komen te vervallen en de leeftijd is inmiddels opgetrokken tot 18 jaar
Alle reacties Link kopieren
ipodwoman schreef op 12 juni 2008 @ 12:37:

Jullie kunnen me niet overuigen sorry..
Jij mij ook niet, ipodwoman :-]
Alle reacties Link kopieren
ipodwoman schreef op 12 juni 2008 @ 12:37:

Jullie kunnen me niet overuigen sorry.



Ik blijf erbij: verbieden en geod beargumenteren waarom je het verbied,e n hopen dat je opvoeding zodanig is dat ze snel tot de conclusie komt dat het eigenlijk klopt dat de realtie verboden wordt. Even wachten tot ze 18 is, en dan mag ze een relatie aangaan met een man die vele jaren ouder is dan zij. dan blijf ik nog kritisch maar ik geef de realtie wel een kans.




Eens met Reiger.

Ik hoop voor je dat je nooit in die situatie komt met je dochter, echt waar. Ik heb mijn ouders vreselijk gekwetst en zij mij, terwijl ze het goed bedoelden. En tja, opvoeding...ik heb een keurig nette beschaafde opvoeding gehad met duidelijke grenzen en alles was bespreekbaar. Maar als een van de partijen weigert te communiceren kom je daar niet ver mee.
Alle reacties Link kopieren
Sorry, maar hoe het bij jullie heeft gewerkt, is voor mij nog geen reden mijn principes aan de kant te zetten. Fijn voor jullie dat de relatie met een oudere man wel heeft gewerkt, of dat de relatie een goede les is geweest. Het interesseert me werkelijk geen biet. Ik hoop en bid dat ik mijn andere dochter van 11 zodanig heb opgevoed dat ze in ieders geval weet dat ik het goed bedoel, haar niet wil kwetsen en en dat ik het doe in haar eigen belang. dat ze altijd naar me toe kan komen voor wat voor problemen dan ook. Als ik ergens mee zit, praat ik ook met haar, en probeer op die manier haar te leren om te gaan met haar gevoelens. Ik weet dat ze het waardeert. Ze is pas 11, maar als ik dan ergens mee zit, en we zitten dan samen aan de keukentafel, en ze begrijpt er soms geen snars van, maar dan pakt ze m'n hand vast, en kijkt ze me zo aan, met die bambi-oogjes..... *pinkt traantje weg*. :'-(



Ja, en zo probeer ik het maar. En ze past ook al op op haar oudere, geestelijk gehandicapte zusje van 13. terwijl die van 13 weer voor haar zusje van 11 wil zorgen. Echt dat moederen over elkaar.... zo schattig. Maar goed, dat was even off-topic. :rolling:

*
Alle reacties Link kopieren
Toen ik 11 was, was ik het ideale kind. Lief, makkelijk, gehoorzaam, inlevend, beleefd enz enz.



Toen ik 16 was, was ik een spijbelende, blowende, ontzettend eigenwijze troela. Het is allemaal goedgekomen trouwens ;-] .



Niet om te zeggen dat het zo zal lopen met jouw dochters. Maar op mijn 11de hadden mijn ouders die ommekeer niet voorspeld.
Alle reacties Link kopieren
Ja, ipodwoman, dat dacht mijn moeder ook. En toen ik 11 was kon ik ook altijd alles bespreken met mijn moeder en vonden we elkaar vreselijk lief. En toen ik 16 was interesserde het mij geen biet wat zij voelde, vond of dacht.



En wie heeft het erover dat je je principes aan de kant moet zetten? Een paar posters hier melden hoe het ook kan gaan, niet dat het zo zal gaan. Blijf bij je eigen principes zou ik zeggen, daar voel je je het beste bij.
Alle reacties Link kopieren
luna1 schreef op 12 juni 2008 @ 14:07:Maar als een van de partijen weigert te communiceren kom je daar niet ver mee.
Heb je het nu over je ouders of over jezelf? Of vonden jullie toevallig allemaal van elkaar dat de andere partij weigerde te communiceren?
Toen ik 15 was had ik een relatie met een jongen/man van 26. Dit vertelde ik natuurlijk niet aan mijn ouders maar die kwamen er (lang leve het geroddel in een dorp) vrij snel achter. Als ik het nu achteraf bekijk hebben zij het slimste gedaan wat ze konden doen: Mij mijn gang laten gaan. Met die jongen heb ik alleen gezoend, meer niet in de 3 maanden dat wij een relatie hadden en na drie maanden besefte ik dat dit het niet was, maar dat heb ik me toen zelf gerealiseerd, wanneer mijn ouders me gedwongen hadden ermee te stoppen had ik naar alle waarschijnlijkheid de "kont tegen de krib" gegooid en had het waarschijnlijk veel langer geduurd!



Ik denk dat wanneer jij jou dochter een luisterend oor bied zonder direct te oordelen zij zelf verstandig genoeg kan zijn om te beslissen of dit goed voor haar is of niet. Seks is niet waar het hierbij om draait want zoals al eerder gezegd dat kan even goed voor komen met een jongen van "maar" 18.
Alle reacties Link kopieren
JWvB schreef op 12 juni 2008 @ 15:25:

[...]



Heb je het nu over je ouders of over jezelf? Of vonden jullie toevallig allemaal van elkaar dat de andere partij weigerde te communiceren?




Over mezelf. Je kunt lullen als Brugman en met talloze argumenten komen, als je tegenover een puber zit die je alleen maar aanstaart en geen boeh of bah terugzegt en overduidelijk laat merken dat je tegen een muur zit te praten, ja, dan is de communicatie lastig.



Als ze me mijn gang hadden laten gaan zoals bij de vorige poster zou het waarschijnlijk sneller doodgebloed zijn. Maar dat zou ik zelf ook niet kunnen denk ik, je wilt je kind behoeden voor gevaren.
Alle reacties Link kopieren
ipodwoman schreef op 12 juni 2008 @ 14:18:

Fijn voor jullie dat de relatie met een oudere man wel heeft gewerkt, of dat de relatie een goede les is geweest. Het interesseert me werkelijk geen biet. *
Ipodwoman, die laatste uitspraak getuigt niet echt van een open geest en bereidheid om naar een andere overtuiging te luisteren en te proberen het ook eens van een andere kant te bekijken. Jammer.
Alle reacties Link kopieren
Vraag het nog 1 keer: wat moet een verstandige, intelligente man van 27 nu met een kind van 16??

Om de seks? Beetje raar..kan hij niemand van zijn eigen leeftijd vinden?

Om de fijne gesprekken? Nog raarder. Als een man van 27 op de zelfde golflengte zit als een kind van 16..
Alle reacties Link kopieren
Pomodori, wat dacht je van verliefdheid, en haar lief en leuk en aantrekkelijk vinden?
Alle reacties Link kopieren
Kan jij verliefd worden op een jongen van 16?
Alle reacties Link kopieren
Tja. Ik kan niet voor de man van 27 spreken maar 'die van mij' had destijds voor en na mij vriendinnen van zijn eigen leeftijd (viel dus niet specifiek op jonge meisjes), deed 't niet voor de seks want als ik iets in die richting probeerde vond hij dat niet verstandig... hij was 'gewoon' erg verliefd, net als ik. Hij dacht trouwens dat ik bijna 18 was en ik dacht dat hij 24/25 was. Toen we op het onderwerp 'leeftijd' kwamen, waren we al verliefd. Is dat echt zo moeilijk voor te stellen? Maakt dat hem per definitie een freak?



Ik zeg niet dat alles maar moet kunnen en dat je als moeder niet zwaar bezorgd mag zijn om zo'n relatie. Maar ik geloof niet zo in het effect van ronduit verbieden. Ik weet zeker dat die relatie ook zonder de bemoeienis van mijn moeder geen stand had gehouden en dat het leeftijdsverschil ons hevig parten was gaan spelen. En had mijn moeder gezegd: joh, ik maak me zorgen om het leeftijdsverschil, ik betwijfel of dit toekomst heeft, ik ben bang dat hij misbruik van je maakt, dan had dat meer opgeleverd dan zoals ze het in werkelijkheid heeft aangepakt.
Alle reacties Link kopieren
pomodori schreef op 12 juni 2008 @ 17:41:

Kan jij verliefd worden op een jongen van 16?




Weet ik niet, ik ben nu 53, lijkt me niet waarschijnlijk, net zomin als ik nu verliefd zou kunnen worden op een jongen van 27 :-]

Hoe het geweest zou zijn toen ik 27 was, kan ik me niet meer voorstellen. Ik herinner me wel een 'schandaal' dat in de jaren '70 in Frankrijk speelde, over een lerares van 29 die een relatie had met haar leerling van 16-17. Die had overigens een volle baard en zag er een eind in de twintig uit. Er is zelfs een film over gemaakt: Mourir d'aimer.
Alle reacties Link kopieren
Weet ik ook niet, denk van niet. Ik ben 33 en op mijn 27ste was ik al getrouwd en had 2 kinderen. Dan sta je heel anders in het leven dan als vrijgezel zonder kinderen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven