Doorgaan of stoppen?

25-05-2014 00:15 2943 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Ik ben nieuw op dit forum. Ik moet echt even wat van me afschrijven. Gedachtes ordenen en durven om eerlijk te zijn tegen mijn vriend en mezelf.



Ik heb al bijna 2 jaar een relatie met iemand die tot mijn vriendenclub behoort. Niemand weet dat. In het begin wilde we onze relatie niet openbaar maken, omdat we echt zeker wilde zijn over onze gevoelens voor elkaar. We zijn nl. echt naar elkaar toegegroeid. Eerst gewoon vrienden en toen steeds meer. We hadden even geen zin in goedbedoelde adviezen e.d. van vrienden. (Tien jaar geleden hebben we ook al een relatie gehad).



Nu vindt mijn vriend het wel eens tijd worden dat we de relatie naar de buitenwereld bekend maken. Natuurlijk heeft hij gelijk. Echter, ik twijfel: ik vind het eigenlijk wel fijn zo. Onze relatie is nl. heel vrij: we zijn zo'n 2 avonden/nachten per week samen. Verder doen we alles alleen. Die twijfel van mij legt mijn vriend uit als twijfel over onze relatie. Hij wil duidelijkheid: bekendmaken van relatie of stoppen.



Waar ben ik bang voor? Waarom wil ik geen keuze maken? Ik hou toch van 'm? Gevalletje bindingsangst? Of durf ik mijn echte gevoelens niet toe te laten?



Ik heb al heel wat relaties gehad. Ik ben bang dat ook dit uiteindelijk weer uitgaat. Dat wil ik niet, maar ik wil wel vrijheid zoals ik die nu heb. Natuurlijk heeft mijn vriend recht op duidelijkheid, maar ik weet 't gewoon eventjes niet....
Alle reacties Link kopieren
Mijn welgemeende sympathie gaat uit naar alle mensen die 67 pagina's lang de moeite hebben genomen om dubbeltjes in deze bodemloze put te gooien. Ik gun het nu iedereen dat deze topictitel nooit meer langs komt bij de actieve topics.
Volgens mij is dat een eerste reactie van je sneeuwklok. Meen je niks van.

Het zal later doordringen. Zijn je emoties die je dat doen laten zeggen.

Ik denk dat t lastig voor je is te accepteren dat dit keer hij t uitmaakte en niet jij de touwtjes in handen had.

Deels had je dat wel alleen zie je dat niet.

Neemt niet weg dat t mooi kloten allemaal is.
Alle reacties Link kopieren
Aan de ene kant helemaal eens net Kerol, aan de andere kant zou ik het zo zelf niet kunnen verwoorden omdat ik het gewoon heel erg triest vind dat iemand zo weinig zelfinzicht heeft.

Hoewel ik maar meelezer was, maakt het me ook boos. Mens geef jezelf een schop onder je kont. Je loopt al 67 pagina's te draaikonten en het slachtoffer uit te hangen. En op het punt waar het er echt op aan komt... haak je af.
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof wel dat sneeuwklokje altijd eerlijk is geweest, althans het idee heeft gehad eerlijk te zijn geweest naar zichzelf en anderen. Ze heeft imo niet bewust gelogen. Ik denk eerder dat het een soort onvermogen is, om open te zijn over haar gevoelens, naar zichzelf en anderen toe. Of om de gevoelens van anderen goed in te kunnen schatten (nu pas doorhebben dat ex eenzaam is geweest in hun relatie, en zijn best heeft gedaan te willen praten met haar over hun relatie, haar lb, etc...). Lijkt mij best een behoorlijke handicap en erg naar. Ik denk niet dat dat met weinig zelfinzicht te maken heeft of met egoïsme, maar eerder met een soort handicap. Wat ik eerder zei, het doet een beetje autistisch aan. (Autisme bij vrouwen wordt overigens zwaar ondergediagnosticeerd, goede diagnostiek lijkt me wel van belang! Kan mogelijk een hoop verklaren... ).



Verder lees ik niets nieuws. Ex heeft vertelt dat hij nog steeds niet geloofd in een relatie, omdat sneeuwklokje zich nog steeds niet lijkt te willen binden of er volledig voor te willen vechten en de volgende stap te willen nemen in de relatie. Ze heeft hem daarvan iig niet kunnen overtuigen in hun gesprek(ken) of in haar brief. Mogelijk omdat ze niet in staat was het proces wat ze nu doormaakt, om wat voor reden dan ook, te delen met hem. De kinderwens speelt daarbij ook nog bij hem, maar was van ondergeschikt belang geweest als hij echt had geloofd in een relatie. Dat wisten we toch allemaal al?? Echt totaal niks nieuws.



Sneeuwklokje zegt nu dat ze er klaar mee is en hem niet mist. Heeft ze ook al eerder eens geroepen en geloofde niemand en bleek ook niet waar te zijn. Dus dat zal ook nu niet het geval zijn. Maar ja, aangezien ze nu steeds meer beseft dat het definitief uit is, wellicht een soort beschermingsmechanisme.

Ik vind ook niet dat ze een slachtoffer aan het uithangen is, helemaal niet. Meer iemand die ongelooflijk in de knoop zit met zichzelf en niet weet hoe het anders aan te pakken.

Ik denk dat de boosheid van de medeforummers ermee te maken heeft dat we ons machteloos voelen. We snappen bepaalde zaken niet zoals: waarom ben je zo gesloten, waarom vertel je ex niet dat je voor hem wilt vechten, dat je hem mist, etc etc? En waarom denk je wel dat je met een ander ineens wel een duurzame relatie aan zal kunnen gaan als dat nu niet is gelukt door je terughoudendheid/angst of wat dan ook? En we willen juist zo graag dat dit hele proces ergens toe heeft geleid (als ik voor mezelf spreek: ik had je zo graag weer gelukkig gezien met je ex). Maar goed, onze gevoelens hierin zijn toch ook van ondergeschikt belang, we kunnen niet verwachten dat een TO op een bepaalde manier reageert zoals wij dat het liefste zien. We kunnen iemand adviseren, maar iemand hoeft dat advies niet aan te nemen.



Sneeuwklokje ik wens je oprecht al het beste toe, graag zou ik nog wel een update van je willen af en toe, en ik hoop dat je er langzaam uit gaat komen met je psych. Succes met alles!
Alle reacties Link kopieren
Soms, heel soms, denk ik: hoe kunnen mensen die zo'n liefde ontmoeten, dat niet (genoeg) waarderen? Weer laten ontglippen als het zich aandient? En laten gaan?



Ben zelf al jaren niet zo verliefd op iemand geweest. Dan weet je ook (weer) hoe zeldzaam en kostbaar het is. Dat hele kunnen daten en vlinders en spanning voelen wordt zo overgewaardeerd door mensen die een (niet lekker lopende) relatie hebben of kunnen hebben. Het is zoveel oppervlakkiger en leidt zo vaak tot niks of iets vluchtigs. Tel je zegeningen, denk ik dan, als je gek op iemand bent en hij op jou.



Als je elkaar dan vindt en hij wil zich ook nog binden, dat je dan zelf niet alles in het werk wil stellen om bij te dragen aan die goede afloop, die je zelf ook zo graag wil. En niet dat je jezelf dan moet aanpassen op essentiele punten, maar onderzoeken en bespreken of die middenweg er is, of het anders kan, of het in een langzamer tempo daarheen mag groeien..



Ik vind het nogal onmachtig om toe te zien hoe 2 mensen die wel willen het niet kunnen, niet dichterbij elkaar kunnen komen, het opgeven zonder echt te proberen. Op aannames, die niet weerlegd worden.

Elke relatie valt en staat volgens mij op erin geloven, er vertrouwen in hebben. In het nu en/of in de toekomst.
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
appelientjex, ik denk dat er bij niemand sprake is van boosheid maar meer van verantwoordelijkheidsbesef. Ongeacht wat de reden van Klokjes gedrag is, moet je ook kunnen loslaten als blijkt dat gesprekken en hulp geen zin hebben ook al ervaart TO dat anders. Wellicht grijp TO dit aan om haar ei nu kwijt te kunnen bij vrienden i.p.v. van in deze veilige omgeving te blijven hangen. Helpen is ook loslaten soms want uiteindelijk is het de bedoeling dat ze leert om zelf haar problemen leert te hanteren.
Suzy, ik denk dat alleen ervaring leert dat liefde iets zeldzaams is maar dat kan ook komen omdat jij, Doreia en ik misschien de lat heel hoog leggen of geen licht ontvlambaar hartje hebben(waar zijn die smily's als je ze nodig hebt).



Ik ken van vroeger mensen die vanaf de kleuterschool al om de haverklap verliefd werden terwijl het mij maar 2 x is overkomen. Sommige mensen zijn gewoon verliefd op de liefde terwijl ik het beste gedij met een man waar ik mijn leven bij wil blijven, en als ik die kans krijg dan ben ik bereid om alles uit de kast te trekken om het te behouden.



Je weet zelf dat ik net uit een flinke relatie dip kom en we zijn nog steeds bezig om de boel weer vorm te geven. Geen tekort in de liefde maar oh, wat kan je als partner toch verschillend zijn. Opgeven is makkelijk maar weer terugglijden in die bekende armen en zijn geur opsnuiven en weer de vlinders te voelen in je buik is het lekkerste wat er is en dus alle moeite waard.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of het met de lat hoog leggen te maken heeft, Waterplant. Maar wel alles met niet licht ontvlambaar, niet snel verliefd, geen liefde voelen.

(wel ontvlambaar in de zin van aantrekkelijk vinden, verlust zijn, trouwens, maar zelfs dat niet om de haverklap)



En ja, ondanks de (vele!) verschillen van iemand houden, (en blijven waarderen) dat is de kunst, he (en andersom). Dat het gemeenschappelijke overheerst en blijft overheersen. Hele uitdaging als beiden zich ontwikkelen, om elkaar te blijven begrijpen, elkaar niet te willen veranderen, geen van beiden zich moet ergeren of steeds dezelfde zich moet aanpassen op essentiele gebieden. Samen te groeien, elkaar vrij te laten en toch verbonden blijven, het is soms een wankel evenwicht, he?!
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
Meid, breek me de bek niet open :-). Van "ik kan je wel achter het behang plakken" tot "je bent de leukste van de wereld en ik ga je nu bespringen" en alles wat er tussen zit. En toch is het voor mij het verschil tussen leven en genieten.



Tuurlijk moet je de lat hoog leggen, als je iets voor de lange termijn wil, hij moet ook nog leuk zijn als ie buikgriep heeft, dronken, sacherijnig, zijn moeder langs komt en als er nog een snotje in zijn neus hangt. Alleen daar vallen zoveel mannen door af.
Alle reacties Link kopieren
Even een dag laten bezinken. Deze zag ik totaal niet aankomen: psych vermoedt dat ik hoogbegaafd ben...
Alle reacties Link kopieren
Okay, maar en, dus? Dat zegt iets over je intelligentie. Je ratio, denkvermogen. Niets over emotionele of sociale intelligentie. Dat gaat namelijk niet noodzakelijk samen. Intelligentie alleen kom je nog nergens mee, daar (voor succes of succesvol mens & relaties) zijn vaak andere vaardigheden doorslaggevend in, zoals doorzettingsvermogen, aanpassingsvermogen, inlevingsvermogen, zelfbeheersing, zelfsturing, discipline, motivatie, enz enz.



Dus wat kan je met deze boodschap van psych? Wat zou het voor jou veranderen als je dit nog niet wist en nu/straks wel zeker weet?
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
Een vermoeden is niet het zelfde als getest en dan nog, ik ben hoogbegaafd, heb een IQ van 138. Vond het altijd vreselijk, had ineens het idee dat ik van alles moest kunnen terwijl ik daar helemaal geen zin in heb.



En verder wat Suzy zegt, dat is geen excuus, noch een reden, om op sociaal- en emotioneel slecht te presteren. Sterker nog, als dat de theorie is dan zou je IQ in staat zijn geweest om het totaal van de situatie te overzien, inclusief de daar uit voorkomende consequenties en dat is ook niet gebeurd.



In een samenleving heeft IQ veel minder waarde dan het toegedicht krijgt. Zelf in je carrière wordt je eerder leidinggevend als je empathie en minder slim dan enkel een zeer hoog IQ. Alles draait namelijk hoe je met mensen om kunt gaan, zie je problemen op sociaal vlak ontstaan en kun je die ondervangen. Kun je begrijpen dat mensen tegen een muur van hun eigen kunnen aanlopen en kan je die begeleiden?



Je moet in deze wereld heel hoog instromen wil je deze stap, naar de top, over kunnen slaan. Dat zijn alleen de mensen met uitzonderlijke kwalificaties(of een absurd goed netwerk) en dat zijn er echt maar een paar.



Staar je dus niet blind op hoogbegaafdheid, het enige wat je er van merkt is dat je vrij eenvoudig complexe materie je eigen kan maken en je snel verveeld raakt als je daar van te weinig krijgt aangeboden, maar dat is het dan ook.
Alle reacties Link kopieren
Los van hoogbegaafdheid: als je idd slim bent, maar je emotionele intelligentie wil verhogen door oa kennis van het brein en empathie en dergelijke, dan kan ik je het boek "Sociale intelligentie" aanraden (een dikke pil, vrij ingewikkeld, maar oh zo verhelderend met de nieuwste onderzoeken) van Daniel Goleman). Of eerst het boek "Het brein en emotionele intelligentie" van dezelfde schrijver.



Die eerste gaat oa over hechting en relaties. Wisselwerkingen, invloed van anderen en op elkaar in allerlei soorten relaties. 2e is meer voor managers geschreven (stressboog, presteren, perfectionisme en hoe dat juist in de weg kan zitten, faalangst, overbelasting & allerlei andere overtuigingen, vaardigheden, instellingen dan de geijkte worden besproken).
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
Alle reacties Link kopieren
Met een hoog IQ bouw je een nuclear raket.

Met een hoog EQ bouw je aan onverwoestbare liefde in en om je heen.



Eens met waterplant en Suzy.



Het is goed om het vermoeden te laten testen overigens. Zo kom je misschien achter waarom sommige dingen bij jou werken zoals ze werken. Zie het als onderdeel van jezelf beter leren kennen, maar staar je er inderdaad niet te blind op.
Alle reacties Link kopieren
Voor psych is het overduidelijk hoogbegaafdheid. Een 'bevestiging' middels een IQ test en een gesprek o.i.d. volgt. Psych is aan 't informeren hoe of wat; door lb zal test (deels) met voice-over moeten plaatsvinden.



Deze boodschap kwam wel heel erg onverwacht. Psych zegt dat mijn gedrag de suggestie van ADD wekt, maar dat dit niet zo is.



Vind het sowieso geen fijn etiketje. Ik ga mij er ook zeer zeker niet op blind staren. Ik ga dit ook absoluut niet als. excuus gebruiken. Volgens psych is het wel belangrijk ivm behandeling van bindingsangst.



Volgens psych heb ik grote bindingsangst. Kort samengevat is de oorzaak te zoeken in mijn houding naar lb toe (open deur, ik weet het). Door meerdere kleinere en grotere nare voorvallen mbt mijn lb, zit er een diep geworteld gevoel van o.a. minderwaardigheid.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dat zeker laten testen. Een hoog IQ zou kunnen verklaren waarom je slecht bent met emoties (vaak is dat dan juist minder goed ontwikkeld) en het goede nieuws is dat je dat wel aan kunt leren. Je emotioneel kunnen uiten kun je leren. Je impulsiviteit lijkt idd ook wel op ADD, maar volgensmij zit er ook wel een overlap tussen ADD en hoogbegaafdheid. Ik denk dat het wel echt belangrijk is om te weten of je 'iets' hebt, omdat dit veel kan verklaren en omdat je dan ook weet wat je eraan kan doen. Nu leek je toch een beetje vast te lopen en in circels te blijven redeneren.

Bindingsangst lag natuurlijk redelijk voor de hand.

Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Ken meer mensen met een relatie tussen heel hoog IQ, waarbij andere gebieden niet in gelijke mate hoogontwikkeld zijn. Dat is ook best lastig, zeker als je nogal "in je hoofd zit" en minder ervaring/ ontwikkeling van het "voelen". Deze maatschappij bevordert dat ook nog eens (school, werk, presteren op nr 1) en daardoor wordt het misschien op jongere leeftijd niet altijd opgemerkt. Vaak wordt bijv gemeten hoe gelukkig de jeugd is (bijv na echtscheiding) en dan kijken ze naar de schoolprestaties. Als dat allemaal okay is, dan zal het allemaal wel meevallen..



Emotionele intelligentie doen we niet veel aan op school, dat moet ieder voor zich maar leren door opvoeding, voorbeeld, omgeving, ervaringen. Hoe jammer en wat een gemiste kansen eigenlijk, want iemand moet levenslang met zichzelf leven en veel dingen, zoals empathie, is aan te leren. Maar niet iedereen krijgt dat van huis uit mee of ontwikkelt zich hetzelfde. Daarbij is er ook een deel aanleg. Dan nog kan je je vermogens vergroten, ook als is het in aanleg mager.



Het is fijn dat je bij die psych bent, Sneeuwklokje! Wat een goede stap is dat geweest. Je leert jezelf alsmaar beter kennen en krijgt dan vast wat tools mee, hoe ermee om te gaan en dat pakt niemand je meer af! Sterkte met alles, of liever gezegd: succes met alles!
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
Alle reacties Link kopieren
@suzy Ik kies even voor de makkelijke weg (terugscrollen door posts om bewust ergens naar te zoeken is een energievreter met voice-over): jij hebt heel wat schrijvers (en boeken) genoemd. Zou je die schrijvers nog eens op willen noemen?
Alle reacties Link kopieren
Klokje, Google op Daniel Goleman. Goede bron van informatie voor wat betreft emotionele intelligentie. Als je dat bedoelde tenminste
Alle reacties Link kopieren
Daniel Goleman: "Sociale intelligentie" (dikke pil, meer wetenschappelijke inzichten en onderzoeken, oa over hechting, geen zelfhulpboek oid) en "Het brein en emotionele intelligentie" (dunner, meer op managers gericht, maar wel bepaalde mechanismen zoals faalangst, perfectionisme, stressboog en hoe dat soort dingen in elkaar zit/ te verbeteren is).



Verder ben ik nogal een fan van Stephen Covey: "De 7 eigenschappen van effectief leiderschap" (oorspronkelijk voor managers, maar voor iedereen die wil ontdekken wat hij/zij (onbewust) centraal zet in zijn/haar leven, vanuit welke belangrijke levensdoelen/levensvisie, principes, normen en waarden je leeft of wil leven, plus hoe zakelijke danwel priverelaties meer op 1 lijn wil krijgen (oa de eigenschap: eerst begrijpen, dan begrepen worden).



Brene Brown: "De kracht van kwetsbaarheid" en "Gelukkig ben ik niet de enige".



En zelf ben ik zeer gecharmeerd van Deepak Chopra, met zijn heel andere en brede visie op mensheid en menselijke mechanismen, relatie met jezelf, met welke blik je de wereld in kijkt, en dat je gedachten invloed hebben op je ervaringen (zoals als je altijd hetzelfde blijft doen, zal je altijd hetzelfde blijven meemaken). Het onderscheid tussen je "ego" en je "ware zelf", verbanden ontdekken in je terugkerende patronen in je leven en hoe die doorbreken.

Oa heb ik hier gelezen:

-Superbrein (wetenschappelijk onderbouwd maar weer een stapje verder denken dan de doorsnee wetenschapper)

- 7 sleutels tot geluk

-het boek der geheimen

-het schaduweffect (wat je schaduwkant je te vertellen heeft)

-hoe wij God kunnen leren kennen (precieze titel weet ik zo gauw niet) (gaat niet over god of godsdienst, maar ontwikkelingsfases vd mensheid)

- 7 spirituele wetten voor succes
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
Alle reacties Link kopieren
Als we toch over boeken bezig zijn:

- Sue Johnson - Houd me vast.

Gaat over het creëren van hechte en veilige relaties waarin er vanuit wordt gegaan dat emotionele verbondenheid en basisveiligheid essentieel zijn in relaties.
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie wel voor de boeken/schrijverstips. Ik ga zeker e.e.a. lezen. Verschaft mij wellicht nieuwe en verhelderende inzichten.
Alle reacties Link kopieren
quote:appelientjex schreef op 15 november 2014 @ 22:13:

Als we toch over boeken bezig zijn:

- Sue Johnson - Houd me vast.

Gaat over het creëren van hechte en veilige relaties waarin er vanuit wordt gegaan dat emotionele verbondenheid en basisveiligheid essentieel zijn in relaties.Ja, deze ook. Ligt ook in mijn kast, moet ik nog lezen
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
Alle reacties Link kopieren
Misschien ook een goede: "verslaafd aan denken" van Jan Geurtz
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
Alle reacties Link kopieren
Pfff, alles gaat in sneltreinvaart voor mijn gevoel. Zojuist bevestiging gekregen dat ik hoogbegaafd ben (niet fijn). Wel handig om te weten voor de therapie. Psych had het dus goed gezien!



Ex en ik hebben weer een beetje contact.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven